علی آقابابایی: تبصره و ماده‌های قوانین حمایتی مانع از پوشش همه دانش‌بنیان می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه برای قانونگذاری باید از شرکت‌های دانش بنیان مشورت گرفته شود، گفت: حمایت‌ها باید واقعی تر شود، به صورت کلی عنوان می‌شود که حمایت‌هایی صورت می‌گیرد اما به دلیل تبصره و ماده‌هایی که این حمایت‌ها دارند، بسیاری از شرکت‌ها از آنها محروم می‌شوند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، علی آقابابایی مدیرعامل شرکت فارمد آریو زیست بافت درباره تولید محصولات این شرکت دانش‌بنیان گفت: محصولات تولیدی این شرکت در زمینه مهندسی بافت است. مهندسی بافت در واقع یک علم بین رشته ای است که ترکیبی از علوم پلیمر و علوم زیستی و علوم مهندسی مانند شیمی است. با توجه به اهمیت مهندسی بافت در علوم پزشکی و طب بازساختی، بومی‌سازی مواد اولیه در این زمینه علاوه بر کاهش واردات، می‌تواند زمینه صادرات و ارزآوری را در کشور بهبود بخشیده و به پژوهشگران در کاهش هزینه‌های تحقیق کمک قابل توجهی کند.

وی با بیان این که این شرکت در زمینه مهندسی شیمی و مهندسی بافت و با هدف توسعه و بومی‌سازی دانش بیوتکنولوژی و طب بازساختی، سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شده است، گفت: این شرکت در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد مستقر شده و در زمینه تولید مواد اولیه مهندسی بافت با خلوص بسیار بالا نظیر پودر هیدروکسی آپاتیت در سایز نانو و میکرو، مشتقات کلسیم، فیبروئین و سریسین ابریشم، انواع محیط‌های کشت و بافرهای زیستی و شیمیایی به اخذ مجوزهای لازم اقدام کرده است.

این پژوهشگر گفت: این شرکت با تولید چنین موادی گام‌های محکمی را در این راستا برداشته و محصولاتی با کیفیت و خلوص بالا تولید کرده که دارای کاربردهای بسیار گسترده در صنایع مختلف پزشکی، آرایشی و بهداشتی، محیط زیست و صنایع غذایی است.

آقابابایی افزود: فیبروئین و سریسین ابریشم جزو پروتئین های ابریشم محسوب می شوند که در صنایع آرایشی و بهداشتی در مهندسی بافت خیلی کاربرد دارند. محصول دیگر کلسیم اکسید و هیدروکسی آپاتیت است که در دندانپزشکی و ارتوپدی کاربرد اصلی دارند.

وی ادامه داد: کاربردهای فیبروئین ابریشم برای پوست است. فیبروئین ابریشم با داشتن مواد معدنی و املاح مقوی که دارد  تاثیر معجزه آسایی روی پوست انسان در زمینه زیبایی می گذارد. مهمترین تاثیر آن سفیدکننده پوست، لیفتینگ پوست، از بین برنده خطوط خنده، از بین برنده خطوط و چروک و  همچنین از بین برنده خطوط روی گردن است.

آقابابایی گفت: سریسین ابریشم یکی از پروتئین های موجود در پیله ابریشم است که با دارا بودن سریسین، فیبروئین، واکس و کربوهیدرات به عنوان یک ماده کاملا ارگانیک برای مصارف پوستی مانند لایه برداری، پاکسازی، سفیدکننده، رطوبت سازی و به عنوان ضد چین و چروک مورد استفاده قرار می گیرد.

این پژوهشگر در ادامه گفت: بعضی از مصارف صنعتی کلسیم اکسید عبارت از کاربرد در ساینده ها، چسب ها و مواد شیمیایی درزگیر، کاتالیزور، سیمان، مهارکننده های خوردگی و ضد پوسته پوسته شدن، ماده خشک کن، روان کننده ها و مواد افزودنی روان کننده، رنگدانه ها، مواد نسوز و تصفیه آب است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این محصولات تولید شده از رساله دکتری است که در اصل از پلیمر ترکیبی و مصنوعی که ماده اصلی آن کلاژن و کیتوسان است، ساخته شده که سلول های بنیادی مشتق شده از چربی انسانی را به سمت سلول هایی تمایز می دهد که باعث ترمیم پوست و مهندسی بافت می شود.

وی گفت: این تولیدات محصولاتی هستند که در ایران ناشناخته اند به ویژه سریسین که به دلیل قیمت بالای آن اکثر شرکت های آرایشی و بهداشتی در محصولات خود استفاده نمی کنند در حالی که جزو محصولاتی است که بسیار می تواند روی پوست و ترمیم و جوان سازی آن تاثیر داشته باشد. اگر به تولید انبوه برسد و بتوانیم صادر کنیم ارزآوری زیادی برای کشور دارد.

وی در ادامه مهمترین چالش پیش روی شرکت های دانش‌بنیان به ویژه شرکت های دارویی را حمایت از آنها عنوان کرد و گفت: در بسیاری از موارد آزمایشگاه های دقیقی نیاز است و بعضی از شرکت های دارویی دانش بنیان نیاز به مسوول فنی دارند که متاسفانه دستمزد آنها بالا است و نیاز است که از این نظر حمایت شویم. باید مسوولان فنی و کنترل کیفیت از طرف سازمان بهداشت یا محیط زیست معرفی می شوند و در اختیار ما گذاشته شوند تا بتوانیم تحقیقات خود را گسترش دهیم و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: شرکت های دانش‌بنیان در زمینه گیاهان دارویی در ابتدا با تولید یک یا ۲ داروی گیاهی کار خود را شروع می کنند و برای این که مجوز بگیرند، به تولید دارو و بتوانند توسعه و عرضه در داروخانه ها و صادرات داشته باشند، نیازمند این هستند که از سازمان غذا و داروی کشور مجوز بگیرند و برای مجوز دارویی نیاز به استخدام مسوول فنی داروساز است.

این شرکت نوپا دانش بنیان گفت: برای یک شرکت نوپا پرداخت حقوق ماهانه ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان به اضافه بیمه به یک شخص داروساز فقط برای یک یا دو محصول کمرشکن است. قوانین می توانند طوری طراحی شوند که داروساز سیار برای شرکت ها قرار دهند و این داروساز به چند شرکت نوپا در ماه ارایه خدمات دهد.

این پژوهشگر گفت: این داروسازها حداقل به مدت پنج سال این شرکت ها را پوشش دهند و حقوق آن بین چند شرکت تقسیم شود. در واقع هر شرکت بین یک یا دو میلیون به آن داروساز دهد نه ۱۸ میلیون، اگر این اتفاق بیفتد این دانش بنیان ها در زمینه دارویی خیلی موفق تر می توانند عمل کنند.

آقابابایی با بیان این که برای مکان شرکت دچار مشکل هستیم ، گفت: اگر هم بخواهیم در دانشگاه ها مستقر باشیم، شاید فضای دانشگاه ها خیلی عالی باشد اما از لحاظ تولید انبوه ممکن است با محیط زیست خیلی سازگار نباشد. به همین دلیل نیازمند تعامل بهتر محیط زیست با ما باشد که تولید بهتری داشته باشیم.

این پژوهشگر افزود: حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت ها نوپا هستند و در مراکز رشد دانشگاهی مستقرند که نیازمند مذاکره قوی با محیط زیست هستند. یکی از موانع شرکت‌های دانش‌بنیان برای اخذ جواز و تاسیس و بهره وری، سازمان محیط زیست است. هر طور که صلاح است باید مذاکره شود که این موانع برطرف و مجوز تولید برای مقیاس کم داده شود.

آقابابایی ادامه داد: قانون و مصوبه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و در قانون آمده است که استان ها و به خصوص استان های محروم می توانند در مراکز رشد برای تولید در مقیاس آزمایشگاهی اقدام کنند ولی در خیلی از استان ها کارشناسان آنها زیر بار این قضیه نمی روند و مانع تراشی می کنند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با بیان این که دولت و مجلس و قانونگذار باید برای قانونگذاری از شرکت‌های دانش بنیان مشورت بگیرند، گفت: یکی از مشکلات دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت های دارویی در ثبت علائم تجاری است که کار واقع مشکلی است به دلیل این که این شرکت ها با بحث محیط زیست و غذا و دارو سرکار دارند. بنابراین باید در این زمینه فکری شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این که باید در قانون‌هایی که برای شرکت‌های دانش بنیان است، بازنگری شود، گفت: حمایت باید واقعی تر شود به صورت کلی عنوان می شود که حمایت هایی صورت می گیرد اما این حمایت ها با تبصره ها و ماده هایی که دارد، نمی توانند خیلی از شرکت ها را پوشش دهند.

وی در ادامه با بیان این که محصولات ما مشابه ندارند، گفت: مهندسی بافت خیلی گسترده است و بدلیل این که علم همواره در حال پیشرفت است همواره محصولات جدید وجود دارد؛ بنابراین در این راستا موادی می توانند همواره تولید شوند و یکی از آنها هم می تواند محصول ما باشد.

این مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گفت: باتوجه به این که رهبری امسال را سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری کرده اند، انتظار داریم که حمایت های دولت بیشتر شود. البته اقدامات خوبی برای سرعت بخشیدن به ثبت شرکت و اخذ مجوزها اتفاق افتاد و از طرف دیگر همه ادارات و سازمان ها باید در توسعه شرکت های دانش بنیان کمک کنند که این می تواند راه حل برون رفت اقتصادی کشور از مشکلات باشد.

وی با اشاره به نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد که در مصلی تهران برگزار شد، گفت: غرفه های شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه ها به ویژه در نمایشگاه عصر امید هر کدام یک سنگر است. اگر در هشت سال دفاع مقدس سنگر مبارزه خط طلائیه و شلمچه بود، الان شاهد هستیم این غرفه های کوچک همان نماد مقاومت را دارند و برای این که کشور هر روز بالنده شود و استقلال و قدرت خود را در جهان حفظ کند، نیازمند توسعه علم و دانش مبنی بر تولید است.

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا