«دکتر محمد حاتمی» جایگاه قانونی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را تشریح کرد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در تاریخ 8 خرداد 1401 با حضور اصحاب رسانه نشست خبری در محل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برگزار و در نهایت فهرست دوم افراد غیرروان‌شناس اعلام شد.

 دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری به سوالات خبرنگار گروه رسانه‌ای پایگاه خبری موفقیت‌شناسی و کارآفرینی پرس پاسخ داد. با ما همراه باشید.

کارآفرینی پرس: حضرتعالی فرمودید که برای فعالیت‌های حرفه‌ای در حوزه روان‌شناسی صرفا فارغ‌التحصیل شدن کافی نیست و از طرفی بعضی مراکز مجوز خود را از سازمان بهزیستی کشور دریافت می‌کنند و طبق توافقی که بین سازمان بهزیستی کشور و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره شد، تمام افرادی که از سازمان بهزیستی کشور مجوز دریافت می‌کنند باید پروانه اشتغال تخصصی نیز از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نیز دریافت کنند. حال سوالی که از حضورتان داشتم این است که آیا این توافق پابرجاست و اگر افرادی که قبل از بخشنامه 1399/09/01 مجوز از سازمان بهزیستی کشور دریافت کرده‌اند آمده‌اند برای دریافت پروانه اشتغال تخصصی؟  

دکتر محمد حاتمی: یک بخشنامه‌ای را سازمان بهزیستی کشور (1399/09/01) صادر کرد که بر اساس همان درخواست‌های ما بود که کسانی که می‌خواهند فعالیت روان‌شناسی و مشاوره در سازمان بهزیستی کشور انجام دهند یا مجوز مرکز می‌خواهند بگیرند باید پروانه اشتغال تخصصی (پروانه صلاحیت شخصی) سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را هم داشته باشند. خب ما واقعا تشکر می‌کنیم از دکتر قبادی دانا که این بخشنامه را صادر کردند و ابلاغ شد و کار بزرگی بود که انجام شد. ما بر اساس صحبت‌هایی که داشتیم کسانی که قبل از بخشنامه از سازمان بهزیستی کشور پروانه داشتند، پروانه به‌جای خود محفوظ است و فقط باید اگر پروانه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را ندارند، بیایند سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره پرونده پر کنند.

ما الان یک کمیسیون ویژه سازمان بهزیستی کشور شکل دادیم که در هفته دو جلسه اساتید محترم جمع می‌شوند و از تمام استان‌ها هم اطلاعات لازم را گرفته‌ایم که کسانی که پروانه ندارند خارج از نوبت مصاحبه می‌شوند و خیلی‌ها هم مصاحبه شدند و مشکل آن‌ها هم حل شده است. اما، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نمی‌تواند به فردی که تشخیص می‌دهد که مدارکش ناقص است یا این‌که توانمندی‌های حرفه‌ای را هنوز کسب نکرده پروانه بدهد. چون ما در قبال مردم مسئولیت داریم. خب بعضی‌ها هم گاها می‌آیند در کمیسیون‌ها رد می‌شوند و به هر حال این موضوع نیز وجود دارد ولی ما اقدام کردیم و به این بخشنامه پایبند هم هستیم و از این به بعد هم می‌خواهیم این تعامل با سازمان بهزیستی کشور همچنان برقرار باشد و انشالله سازمان بهزیستی کشور هر مرکزی را که می‌خواهد مجوز دهد حتما پروانه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را از فرد مطالبه کند و ما هم آن‌چه که در توانمان باشد در خدمت سازمان بهزیستی کشور هستیم.

کارآفرینی پرس: در فضای مجازی بعد از انتشار لیست یکسری افراد عمدا یا سهوا نام سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را انجمن معرفی کردند و عنوان کردند که هر کسی که عضو این انجمن نبوده را به‌عنوان روان‌شناس‌نما معرفی کردند. ازاین‌رو، اگر حضرتعالی هم یک تاکید کنید که سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با انجمن قضیه‌اش فرق دارد ممنون می‌شوم.

دکتر محمد حاتمی: این خیلی مشخص است ما 20 انجمن داریم که یکی از انجمن‌ها هم خودم مسئولش هستم. انجمن‌ها زیر نظر سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره هستند. سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یک سازمان رسمی است و در واقع یک کار حاکمیتی در قالب غیر دولتی انجام می‌دهد. یعنی دادن پروانه در حیطه حاکمیت است ولی به سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره دادند.

انجمن‌ها بیشتر برای توانمندسازی است و فعالیتی در حوزه قانون‌گذاری ندارند و ما هم با آن‌ها هماهنگی نداریم. دلیش این است که آن‌ها کار دیگر دارند. سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یک سازمانی است که رئیس آن به‌وسیله رئیس جمهور منصوب می‌شود، شورای عالی مرکزی دارد که توسط اعضاء مشخص می‌شوند، قانون مجلس دارد و همه ساختارهایش شکل گرفتند و با انجمن خیلی فرق می‌کند.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
کارآفرینی پرس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا