قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سوی رئیس مجلس ابلاغ شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سوی رئیس مجلس خبر داد و گفت: با پیگیری، مطالبه و همراهی برای اجرای این قانون، می‌توان به اثرگذاری بیشتر اکوسیستم نوآوری در کشور امیدوار بود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، دکتر محسن دهنوی در سخنانی که به صورت مجازی در دومین روز هفدهمین نشست مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور در یزد ایراد کرد، گفت: برای شرکت در این هم‌اندیشی بسیار علاقه‌مند بودم اما با توجه به جلسه علنی امروز این امر میسر نشد.

وی با بیان اینکه امروز قانون جهش تولید دانش بنیان از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد، گفت: تصویب این قانون، آغازگر فصلی جدید در زیست بوم دانش‌بنیان کشور و ریل‌گذاری جدی در امر دانش بنیان است. 
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس با تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور گفت: متأسفانه این صندوق‌ها در اقتصاد کلان کشور و در بین سیاست‌گذاران و مردم بسیار ناشناخته بوده و بیش از ۶۰ درصد افراد نمی‌دانند صندوق‌های پژوهش و فناوری و خدمات آن از جمله سرمایه‌گذاری خطرپذیر چیست.
دهنوی افزود: از شما تقاضا داریم فعالیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری را معرفی کنید تا با احصا پیشنهادات بهتر و کسب حمایت و جلب مزایا، فعالیت‌های این صندوق‌ها نیز توسعه یابد.

صندوق نوآوری به مثابه بانک مرکزی برای تامین مالی حوزه دانش بنیان است
وی در ادامه با اشاره به نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در تقویت صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: صندوق نوآوری به مثابه بانک مرکزی برای تامین مالی حوزه دانش بنیان فعالیت می‌کند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر در جایی از کشور اقدام نادرستی در سرمایه‌گذاری صندوق‌ها انجام شود، تصویر نامناسبی در ذهن مسئولان ایجاد می‌‌شود، گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری باید سازوکار نظارتی جدی تدوین و نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های صندوق توسط خود اعضای آنها انجام شود. 
وی افزود: نکته مهم این است که قانون برنامه هفتم که از ماه‌های آینده درگیر آن خواهیم شد، با قانون برنامه و بودجه دولت متفاوت بوده و دولت موظف است مکانیزم‌هایی که ما در مجلس تعیین می‌کنیم را با اعتبار و در زمان مشخص اجرا کند.
دهنوی ادامه داد: ما از شما در صندوق‌های پژوهش و فناوری انتظار داریم سازوکار قانونی لازم برای صندوق‌ها را ارائه دهید و پیشنهاد کنید که دولت با چه اعتباری در حوزه‌های دانش بنیان و صندوق‌های پژوهش‌ و فناوری موظف به سرمایه‌گذاری شود.
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس با بیان اینکه در بسیاری از موارد انجمن‌های صنفی در بخش‌های مختلف برای جلب اعتبارات با تصویب یک قانون اقدام می‌کنند، گفت: شما نیز در صندوق‌های پژوهش فعال‌تر عمل کنید و ما آماده هستیم کمک کنیم تا قوانین لازم برای این حوزه همچون قانون جهش تولید تصویب شود. 
وی با ابراز تاسف از عدم افزایش بودجه صندوق‌های پژوهش و فناوری در ۱۰ سال اخیر، گفت: اکنون باید این عقب ماندگی‌ها و اعتبارات جبران شود. صندوق‌های پژوهش و فناوری ستون فقرات زیست‌بوم فناوری کشور هستند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: ما در قانون جهش تولید دانش بنیان تا جای ممکن کار انجام دادیم، اما امکان دریافت پیشنهاد و اصلاح برای آن نیز وجود دارد. 
دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: مهمتر از تصویب قانون، اجرای آن است و با پیگیری، مطالبه و همراهی برای اجرای قانون می‌توان به اثرگذاری بیشتر اکوسیستم نوآوری در کشور امیدوار بود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا