حسن قدسی پور: صنایع و دستگاه‌های اجرایی ریسک تبدیل علم و فناوری به محصول را بپذیرند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: صنایع و دستگاه‌های اجرایی باید ریسک مربوط به تبدیل علم و فناوری به محصول را بپذیرند تا بر این اساس شاهد شکوفایی بیشتر شرکت‌های دانش بنیان و ورود تولیدات فناورانه به زندگی مردم باشیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، حسن قدسی پور در سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف و استفاده مردم از تولیدات فناورانه داخلی، نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت هستیم.

وی اظهار داشت: در دهه ۹۰ میلادی نظام تولید علم و فناوری در جهان تکامل یافت و بر اساس این نظام زمینه ای فراهم شد که علم و فناوری به محصول تبدیل شود. با اجرای این نظام محصولات فناورانه خیلی سریع وارد زندگی انسان ها شده و موضوع کاربردی سازی علم نهادینه شد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: درحال حاضر جهان به دنبال این است که هرچه سریعتر مشکلات را شناسایی کرده و از طریق ایده پردازی به محصول کاربردی دست یابد. در این چرخه موضوع اصلی، تولید علم و نمونه اولیه تحقیقاتی محصول است و پس از آن نمونه صنعتی از طریق شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد طراحی می شود و در نهایت با حمایت شرکت ها و کارخانه های بزرگ محصول تولید انبوه می شود.

وی گفت: دانشکاه صنعتی امیرکبیر نیز توجه ویژه ای به این چرخه داشته است و تمامی این مراحل را به صورت عملیاتی و اجرایی انجام می دهد. همچنین این دانشگاه در زمینه تولید مقاله و علم سابقه بسیار طولانی و موفقی دارد و اکنون نیز ۳۱۳ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دارد.

۷۳ درصد مقالات به صورت اشتراکی/کار گروهی افزایش یافته است

پروفسور گئورگ قره پتیان دبیر کمیته علمی کنفرانس بین المللی مهندسی برق نیز گفت: این کنفرانس کار مشترکی بین تیم های مختلف بوده است. ابتدا موضوعات این کنفرانس به ۹ بخش موضوعی تقسیم شد که در هر یک از بخش ها یک عضو هیات علمی مسئول آن بود. 

وی افزود: امسال ۵۶۳ مقاله به این کنفرانس ارایه شده که از این تعداد حدود ۳۰۰ مقاله پذیرفته شده است. ۷۳ درصد مقالات توسط دو یا سه محقق به نتیجه رسیده اند که این نشان دهنده افزایش کار اشتراکی و همکاری ها در این حوزه بوده است.

دبیر کمیته علمی سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق ایران اظهار داشت: ۷۰ درصد مقالات ارسال شده به این کنفرانس، به زبان انگلیسی بود که این وجهه بین المللی خوبی است چون این مقالات امان ایندکس شدن در اسکوپوس را دارند که از جنبه بین المللی مهم و باارزش است.

وی با اشاره به حوزه های مقالات ارسالی گفت: بخش «الکترونیک قدرت و ماشین ها» در ۶ محور ۴۶ مقاله، بخش «سیستم قدرت و انرژی» در ۱۴ محور ۹۶ مقاله، «مخابرات میدان» در ۴ محور ۵۱ مقاله، «مخابرات سیستم» در ۱۰ محور  ۶۳ مقاله، «الکترونیک» در ۱۰ محور ۸۳ مقاله، «کنترل» در ۱۲ محور ۹۳ مقاله، «کامپیوتر» در ۹ محور ۵۶ مقاله، «مهندسی پزشکی» در ۶ محور ۵۰ مقاله و «صنعت برق تک محور» در ۲۵ مقاله پذیرفته شده دارند.

به گفته وی، بیشترین مقالات دریافتی به ترتیب از دانشگاه های امیرکبیر با ۵۰ مقاله، دانشگاه تهران ۳۵، خواجه نصیرالدین طوسی ۳۰ مقاله، دانشگاه صنعتی اصفهان ۲۰، دانشگاه صنعتی شریف ۲۸ مقاله بوده است.

قره پتیان با اشاره به حوزه های مقالات گفت: بیشترین مقالات در حوزه های  الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، مقالات سیستم های  قدرت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مخابرات میدان از دانشگاه صنعتی شریف، مخابرات سیستم صنعتی از دانشگاه اصفهان، حوزه کنترل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حوزه کامپیوتر از دانشگاه صنعتی اصفهان، مهندسی پزشکی از دانشگاه تهران، و صنعت برق از دانشگاه اصفهان بودند.

وی اظهار داشت: مقالات دریافت شده به ۲ هزار و ۴۸۴ داور ارسال شد که از این تعداد هزار و ۲۷۶ داور به بررسی مقالات پرداختند؛ به صورت میانگین حداقل هر مقاله چهار داوری داشته است.

دبیر کمیته علمی سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق ایران یادآور شد: پیش بینی شده که ۲۵ کارگاه، ۲ میزگرد و ۴۷ نشست برای ارائه ۳۰۰ مقاله طی این سه روز کنفرانس بین المللی مهندسی برق برگزار شود.

برگزاری نمایشگاه مجازی در حاشیه کنفرانس 

مسعود شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رییس کنفرانس گفت: این کنفرانس با محوریت بررسی موضوعات الکترونیک، قدرت، کنترل، مخابرات، کامپیوتر و مهندسی پزشکی برگزار و در حاشیه آن، نمایشگاه مجازی نیز برپا می شود. 

رییس کنفرانس بین المللی مهندسی برق تاکید کرد: در این کنفرانس کارگاه های تخصصی مرتبط با محورهای این کنفرانس با حضور اساتید دانشگاهی برگزار می شود.

در این مراسم به رساله های برگزیده دکترای رشته مهندسی برق توسط همراه اول جوایزی اهدا و دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشکده برتر انتخاب شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا