درباره فرآیند جذب شرکت‌های غیردانش‌بنیان در پارک علم و فناوری پردیس

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون امور فناوری پارک علم و فناوری پردیس باتشریح فرآیند جذب شرکت‌های غیردانش‌بنیان در این پارک از فعالیت بیش از ۳۰۰ شرکت فناور در این مجموعه نوآوری خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، سیدعلی هزاوه، در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی فرآیند جذب شرکت‌های غیردانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس اظهار داشت: همه شرکت و تیم های نوآوری که در حوزه مختلف دانشی و تولید فناوری پیشرفته دارای ایده و تولیداتی باشند، می توانند درخواست عضویت خود را به این مجموعه نوآوری ارایه کنند.

وی با بیان اینکه دانش بنیانی فرآیندی است که شرکت‌های فناور باید آن را طی کنند، افزود: البته ممکن است که شرکتی به طور کامل دانش بنیان باشد اما فرآیند قانونی آن طی نشده باشد لذا شرکت هایی می توانند درخواست عضویت در پارک را  دهند که در حوزه فناوری پیشرفتی داشته باشند و در ادامه فرآیندی را که ما طی می کنیم براین اساس است که آیا  شرکت درخواست دهنده از صلاحیت عضویت در پارک برخوردار است یا خیر، در واقع صلاحیت شرکت درخواست دهنده از جنبه‌های مختلف فنی و دانشی توسط کارشناسان بررسی می شود.

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس افزود: موضوع دیگر مربوط به بررسی منابع انسانی شرکت‌های درخواست دهنده عضویت در پارک است که ترکیب تیم تخصصی و تجربیات آنها  و همچنین در ادامه نیز موضوعات مالی این شرکت به منظور شفافیت مالی بررسی می شود.

هزاوه  ادامه داد: پس از طی کردن مراحل فوق، گزارشی از مشخصات و ویژگی های شرکت درخواست دهنده به کمیته پذیرش پارک فناوری پردیس برای تایید صلاحیت حضور در این مجموعه ارائه می شود.

وی با بیان اینکه نحوه عضویت‌ فعالان حوزه نوآوری در پارک  فناوری پردیس متفاوت است افزود: به عنوان مثال عضویت شرکت‌های نوپا به شکلی است که حتی ممکن است در بدو ورود تیم های متشکل از ایده پردازان و نوآوران، بدون ثبت شرکت و شخصیت حقوقی در مرکز رشد پارک مستقر و از خدمات و حمایت پارک پردیس برخوردار شوند.

معاون امور فناوری پارک علم و فناوری پردیس افزود: فرآیند پذیرش در مرکز رشد در مجموع با پذیرش در اراضی پارک فناوری پردیس متفاوت است، چرا که مرکز رشد مدت مشخصی دارد و نگاه ها به شرکت‌ها در مرکز رشد حمایتی است.

هزاوه خاطرنشان کرد: شرکت‌های مستقر در مرکز رشد باید در مدت مشخصی به شاخص هایی دست یابند و بر همین اساس در مرکز رشد پارک پردیس حدود سه سال به شرکت‌ها فرصت داده می شود که به شاخص‌های مدنظر رسیده و به عنوان مجموعه ای رشد یافته و موفق از مرکز خارج شوند، بنابراین نرخ رفت و آمد در مرکز رشد بیشتر است.

وی در ادامه نوع دوم شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس را شرکت هایی ذکر کرد که فعالیت آنها شکل گرفته است و در مراکر استیجاری مستقر شده اند.

معاون فناوری پارک پردیس همچنین گفت:نوع سوم نیز شرکت‌هایی هستند که هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ منابع انسانی بزرگ تر هستند و در بخش اراضی پارک مستقر می شوند، این شرکت ها زمین را خریداری می کنند و ساختمان را خود می سازند و در آن مستقر می شوند.  

وی یادآور شد: برای جذب شرکت‌ها نیز در بعضی از موضوعات طبق آیین نامه، هیات امنای پارک نظر می دهد چرا که مسایلی مانند معاونت انسانی، کاملا مربوط به پارک است اما موضوع دانش بنیانی کاملا مربوط به معاونت علمی است و کارگروه تایید صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان که فرآیند و ارزیابی تخصصی را انجام می دهند در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مستقر است.

فعالیت بیش از ۳۰۰ شرکت فناور در پارک فناوری پردیس

معاون امور فناوری پارک علم و فناوری پردیس در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد شرکت‌های مستقر در این مجموعه نوآوری و اینکه چه تعداد از این شرکت‌ها فرآیند دانش بنیانی را طی کرده اند، اظهار داشت: در حال حاضر در پارک‌های علم و فناوری کشور بیش از ۱۰ هزار شرکت عضو هستند که بیش از ۳۰۰ شرکت از این تعداد در حوزه های مختلف در پارک فناوری پردیس مستقر هستند.

هزاوه توضیح داد: پارک‌های فناوری معمولا به نام شرکت‌های فناور شناخته می‌شوند و در حوزه دانشی دو دسته فعالیت شرکتی در کشور داریم که دسته اول شرکت‌های دانش بنیان سطح بالا هستند که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دسته دوم شرکت‌های فناوری هستند که توسط پارک های فناوری در کشور تایید صلاحیت می شوند.

وی تصریح کرد: در میان شرکت‌هایی که در پارک است نزدیک به ۶۰ درصد فرآیند دانش بنیانی را طی کرده و تاییدیه دانش بنیانی را اخذ کرده‌اند. عضویت در پارک با توجه به فرآیند اخذ تاییدیه دانش بنیانی متفاوت است. شرکت‌هایی که عضو پارک هستند، می توانند این فرآیند دانش بنیانی را طی کرده باشند و عضو پارک شوند. همچنین ممکن است شرکتی دانش بنیان باشد اما در داخل پارک نباشد.

جذب سالانه شرکت های فناور در پارک فناوری پردیس چه میزان است؟

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس در ادامه پاسخ به این سوال که جذب سالانه شرکت های فناور در پارک فناوری پردیس چه میزان است، گفت: در سال‌های مختلف براساس میزان ظرفیت میزان پذیرش متفاوت است. اگر در بخش اراضی بتوانیم فاز جدیدی را به بهره برداری برسانیم ظرفیت جدید برای جذب فناوران ایجادمی شود.

هزاوه تصریح کرد: در ۲ سال گذشته و با واگذاری فاز ۳ پارک فناوری پردیس توانستیم  ۶۵ تا ۷۰ شرکت را در بخش اراضی جذب کنیم البته نرخ شکست استارتاپ‌ها و تیم‌های نوپا بیشتر است. در مرکز رشد در سال ۲ بار فراخوان می دهیم که در این مدت تعداد ۱۵ مرکز رشد و نوپا خوب جذب می شود.

به گزارش ایرنا، ‌ پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری کشور در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد. تاکنون بیش از ۳۰۰ واحد فناور و دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پذیرفته شده‌اند.

پردیس نوآوری، ‌ دانش، ‌ کارآفرینی و فاز ۴ پارک در کنار دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس، بخش‌های مختلفی از فازهای توسعه ای پارک فناوری پردیس هستند که با افق توسعه هزار هکتاری، ‌ «ناحیه نوآوری پردیس» را شکل خواهند داد.  

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا