بررسی موانع و مشکلات طرح صیانت در نمایشگاه اینوتکس 2022

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

روز سوم نمایشگاه اینوتکس 2022 میزبان برگزاری رویداد استیج با با محوریت طرح صیانت بود این رویداد محمد مهدی حبیبی، رئیس هیات مدیره جمعیت توسعه گران پاک، سید عباس مرادی کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی، مجتبی توانگر، رئیس کمیته دیجیتال و نماینده مجلس و محمد کشوری، مدیرعامل گروه طیف برگزار شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از نمایشگاه اینوتکس 2022، محمد مهدی حبیبی، رئیس هیات مدیره جمعیت توسعه گران پاک، سید عباس مرادی کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی، مجتبی توانگر، رئیس کمیته دیجیتال و نماینده مجلس و محمد کشوری، مدیرعامل گروه طیف میهمان‌های این استیج بودند.

محمد مهدی حبیبی، رئیس هیات مدیره جمعیت توسعه گران پاک در این نشست چند جانبه با اشاره به اجرای طرح صیانت گفت: این تشکل توسعه گران پاک از سال 93 فعالیت خودش را آغاز کرد. در این تشکل اقداماتی که در فضای مجازی قرار است رخ دهد را نقد می‌کنیم. ما هنوز هم به طرح صیانت که در سال 97 مطرح شد نقد داریم.

او بیان کرد: هنوز هم نقدها و اختلاف نظرها وجود دارد و باز هم این نقدها را بیان می‌کنیم اما اختلاف نظرها زیاد است. به طور کلی درباره روند اجرای طرح صیانت همچنان نقد داریم.

حبیبی بیان کرد: مجازات در فضای مجازی در طرح صیانت نسخه تنظیم‌گری مشخص است. اگر روزی اقتصاد دیجیتال فرهنگ و رسانه روی پلتفورم خارجی قرار گرفت و صاحبان کسب و کارها متضرر شدند دیگر نباید کسی انتقاد یا نظری داشته باشد. چرا که ما قبل از اجرای این طرح نقدهای کارشناسی خود را مطرح کردیم. او ادامه داد: اقتصاد کشور با چالش مواجه است و متاسفانه می‌خواهند طرح صیانت را بدون گوش دادن به صحبت‌ها صاحبان کسب و کار اجرا کنند.

حبیبی با اشاره به مخالفت مردم نسبت به اجرای طرح صیانت بیان کرد: طبق نظرسنجی مرکز پژوهش‌ها 90 درصد مردم به انواع مختلفی مخالف اجرای طرح صیانت هستند. چنانچه مسئولان دغدغه مردم را دارند باید به نقطه نظرات بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار توجه و به نقطه مشترک برسند.

از طرف دیگر، سید عباس مرادی، کارشناس پژوهشگاه فضای مجازی در استیج اینوتکس گفت: اولین طرح ساماندهی فضای مجازی سال 97 مطرح شد. در آن زمان هم بنده رسما به نمایندگان مجلس اعلام کردم که اجرای طرح صیانت برای مردم و کشور هیچ عایدی ندارد. بارها اعلام کردم که اجرای این طرح به صلاح کشور نیست این در حالی است که یک واسطه صحبت‌های بنده را نوع دیگری منعکس کرده بود.
او توضیح داد: اکنون برای ساماندهی پیام‌رسان‌ها طرح تنظیم‌گری جایگزین طرح صیانت شده است. هر چند که مخاف اجرای طرح صیانت هستم و در دولت روحانی از سوی جواد آذری جهرمی تحت فشار بودم اما در نهایت اعلام کردم که این طرح برای کشور هزینه‌بردار است که در نهایت بنده را از ماموریتم سلب مسئولیت کردند.

مردای بیان کرد: در آن زمان سه طرح با عنوان ساماندهی فضای مجازی، حقوق کاربران و تنظیم‌گر فضای مجازی عنوان شد که دو برنامه نخست منحل شد و اکنون طرح تنظیم‌گر فضای مجازی به تصویب رسیده است. سوال ما اما از نماینده مجلس این است که اگر با این طرح موافقت کنند و اینستاگرام را محدود کنند چه بلایی به سر فضای کسب و کارهای آنلاین در این فضا می آید؟

در عین حال مجتبی توانگر، رئیس کمیته دیجیتال و نماینده مجلس گفت: طرح صیانت آن چیزی نیست که در فضای مجازی مطرح می‌شود. قرار نیست چارچوب و محدودیتی برای مردم اعمال کنیم. برخی می‌گویند قرار است فضا محدود شود این در حالی است که برخی دیگر می‌گویند این طرح برای حمایت از مصرف‌گران است.

او بیان کرد: طرح تنظیم گری باید در اختیار نمایندگان مجلس قرار بگیرد و بر روی آن مطالعه کنند. در واقع این طرح باید در تخصص ساختار نظام تدوین شود. در زمان آقای حسن روحانی برخی خبرنگاران گفتند هدف از اجرای این طرح محدودیت جهت پولسازی برای کشور است. این در حالی است که کسانی که به دنبال اجرای این طرح هستند دغدغه معیشت مردم را دارند.

محمد کشوری، مدیرعامل گروه طیف هم گفت: اگر می خواهیم قانون بنویسیم چنانچه این طرح مبتنی بر اکوسیستم دیجیتالی نباشد محکوم به شکست است. باید به نقدها توجه کرد و دغدغه را تبدیل به قانون کرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
نمایشگاه اینوتکس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا