محمد مقیمی: برای تحقق دانشکده کارآفرین به استادانی در حد استاد مطهری نیازمندیم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: در دانشگاه تهران برای تحقق دانشکده کارآفرین به استادانی در حد استاد مطهری نیازمندیم.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل ازایسنا،‌ دکتر سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران در مراسم بزرگداشت مقام معلم و پاسداشت استاد مرتضی مطهری در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، در سخنانی با تبریک روز استاد و معلم، گفت: افتخار می‌کنیم که روز معلم و استاد، روز شهادت عضو هیات علمی دانشگاه تهران است؛ کسی که باعث افتخار جامعه اسلامی و متعلق به خانواده بزرگ دانشگاه تهران است و حضور علامه شهید در دانشگاه تهران برگ زرینی است که همواره بر تاریخ دانشکاه تهران می‌درخشد.

‌رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشکده الهیات در این بین جایگاه ویژه‌ای دارد. اینجا مَدرس شهید مطهری و آکنده از عطر و بوی دو شهید بزرگوار است. به عنوان کسی که تمام منابع شهید مطهری را مرور کرده‌ و بهره برده‌ام، شخصیت ایشان را از منظر شعار دانشگاه تهران؛ یعنی جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی مرور می‌کنم. اینکه نسبت ایشان با این شعار چیست؟ مفهومی در کارآفرینی داریم با عنوان کارآفرین دانشگاهی که محور دانشگاه کارآفرین است، اعم از اینکه استادان و پژوهشگران دانشگاهی چگونه متولد می‌شوند و چه از این منظر که چه کارکردهایی در محیط دانشگاهی و آکادمیک از خود به جای می‌گذارند.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی این ویژگی‌ها را برای کارآفرین اجتماعی بررسی می‌کنیم، ناخودآگاه شهید مطهری به ذهن متبادر می‌شود.

دکتر مقیمی تصریح کرد: گاهی فکر می‌کنیم که شهید مطهری به دانشگاه آمد و اقبالی داشت و نظرات خود را مطرح کردند ولی نحوه دستیابی به این تریبون برای ما درس‌نوشته‌های زیادی دارد. کارآفرینان تاسیس‌گر و نهادساز هستند و به کارآفرینی اجتماعی تمایل دارند که همه این خصوصیات در علامه مطهری وجود داشت.

رئیس دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه نقش شهید مطهری در آگاهی‌بخشی به جامعه ایران بی‌بدیل بود، گفت: تفکر انتقادی فراتر از نقد و انتقاد است. علامه مطهری اندیشیدن مستقل و منعطف را توامان ایجاد کرد و ما امروز به این نوع اندیشه به شدت در دانشگاه نیازمندیم.

وی ادامه داد:علامه مطهری ریسک‌پذیر بودند وهجمه‌های زیادی به ایشان وارد شد که این خود نشان از خطرپذیری ایشان داشت که این نیز از خصوصیات یک کارآفرین اجتماعی است.

دکتر مقیمی از جمله مصداق‌های جسارت و ریسک‌پذیری شهید مطهری را انتشار مقالات  خود در مجله‌های مختلف با افکار متنوع عنوان کرد و گفت: این باعث می‌شد برخی به ایشان انتقاد کنند که چرا در فلان مجله خاص مطلب می‌نویسند.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: ما باید بابت دیدگاه‌های خود هزینه اجتماعی بپردازیم. ما به نظریه رشد ایشان در مدیریت توجه ویژه داریم که با استناد به آیات قرآنی می‌فرمایند بحث رشد فراتر از بلوغ است و ما در نظام اجتماعی نیازمند افراد رشدیافته هستیم که آیین‌نامه و بخشنامه برای آنها دستورالعمل و معیارعمل نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با گرامیداشت یاد استادان و دانشجویان شهید دانشکده الهیات به ویژه استاد مطهری و شهید دکتر مفتح، گفت: شهید مطهری یکی از پیشگامان جریان نواندیشی دینی است که از دهه ۳۰ به بعد با سردمداری امام خمینی (ره) به راه افتاد و اتفاقات بزرگی را برای کمک به انقلاب اسلامی رقم زد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در خصوص اقدام بزرگی که جریان نواندیشی دینی از دهه ۳۰  به بعد در کشور انجام داده و شهید مطهری هم یکی از پیشگامان این جریان محسوب می‌شود، مباحث بسیاری مطرح شده است. در راس این جریان شخصیت بزرگی چون امام راحل قرار داشتند و شاگردان و فرزندان معنوی امام همچون شهید مطهری که به شایستگی هر چه تمام‌تر این مسیر را به خوبی ادامه دادند و گره‌های بزرگی را در راه تحقق حاکمیت اندیشه دینی باز کردند.

دکتر اسماعیلی تصریح کرد: امروزه که در آستانه چهل‌وچهارمین سالگرد استقرار انقلاب شکوهمند ایران اسلامی قرار داریم باید بیش از گذشته پایه‌های فکری و نظری تاسیس حاکمیت دینی را در آثار بزرگانی چون شهید مطهری بازخوانی کنیم زیرا پایه‌های فکری جریان نواندیشی دینی همسو بر انقلاب اسلامی حرکت کرد و شهید مطهری نقش کم‌نظیری را در پیدایی و تاسیس اندیشه انقلاب اسلامی ایفا کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تاثیرات شگرف شهید مطهری از زمان حضور و تدریس در دانشگاه اشاره کرد و افزود: استاد مطهری وقتی از حوزه علمیه قم وارد دانشگاه تهران شد با دوگانه مهم «علم و دین» که ساخته نظام تبلیغاتی آن زمان بود مواجه شد اما ایشان به عنوان تربیت‌شده مکتب امام صادق (ع) در حوزه علمیه قم وقتی وارد دانشگاه تهران شد با تکیه بر سلوک عملی خود به خوبی نشان داد که یک روحانی اصیل به شدت متعصب بر مبانی دینی است که حاضر نیست قدمی از مواضع دینی خود عقب‌نشینی کند و در خصوص این دوگانه با جدیت موضع‌گیری کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دوگانه‌هایی که شهید مطهری در مقابلش موضع‌گیری کرد، دوگانه اسلام و ایران بود که این دوگانه توطئه‌انگیز از اوایل دوران قاجار توسط برخی‌ها آغاز شد تا اینکه شهید مطهری در آثار و نوشته‌هایش به خوبی به خدمات متقابل اسلام و ایران پرداخت و خوشبختانه امروزه همین مسیر با هدایت حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به درستی دنبال می‌شود بطوری که امروز هویت ایرانی، اسلامی شکل‌دهنده هویت جامعه است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اندیشه شهید مطهری در خصوص اهمیت نقش‌آفرینی زنان در جامعه پرداخت و گفت: اساسا یکی از مواردی که در دوران پهلوی در مقابله با اندیشه اسلامی با شیطنت مطرح می‌شد مباحث مربوط به فعالیت اجتماعی بانوان بود که شهید مطهری به خوبی از پس این دوگانه فتنه‌انگیز برآمد و در ادامه شاهد هستیم زنان عفیف و اصیل ایرانی توانستند سهم مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کنند.

وی در پایان گفت: جامعه امروز به شدت نیازمند تفکر و آثار شهید مطهری است زیرا هنوز بخش‌هایی با آن اصول مطلوب که استاد مطهری ترسیم کرده است، فاصله دارند که البته در راستای رسیدن به تکامل امری طبیعی است و ان‌شاءالله با هدایت مقام معظم رهبری که خودشان بزرگترین پرچمدار تفکر نواندیشی دینی هستند، پرچم حسینی انقلاب اسلامی را به دست صاحب زمان (عج) برسانند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا