قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان در استان زنجان تشکیل شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان از سال قبل تمرکز خود را بر روی دانش بنیان بودن فعالیت های خود قرار داده بود، گفت: در سالجاری با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و بیانیه وزیر محترم جهادکشاورزی، قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان در استان تشکیل شد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از موج رسا، نادر عباسی با اشاره به اینکه رمز بقای هر کشوری وابسته به سه محور امنیت غذایی، دفاعی و بهداشتی است اظهار کرد: محور اساسی این سه نوع امنیت، امنیت غذایی است. بنابراین ماموریت سازمان جهاد کشاورزی بسیار خطیر است و می توان گفت که امنیت غذایی زیر بنای امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هر کشوری است.

وی افزود: امنیت غذایی از منظر ارزش‌های اجتماعی به عنوان حقوق اولیه فرد و جامعه محسوب می شود. افراد جامعه چه در حال و چه در آینده حقوقی دارند که ما وظیفه داریم در عین حال که غذای خود را تامین می کنیم باید منابع را برای نسل آینده نیز حفظ کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: امنیت غذایی تامین غذای سالم در زمان و مکان مشخص است و این امر خود دارای ۴ مولفه از جمله فراهمی غذا، دسترسی به غذا، الگوی مصرف و سلامت غذا و در نهایت پایداری در تولید است. با این شرایط باید پایداری در تولید نیز همواره وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: هر کدام از این رکن ها خود نیازمند چند مولفه دیگر است به طوری که فراهم آوری غذا متاثر از سه عامل تولید، تجارت و ذخیره سازی است که هر کدام از این ها نیز نیازمند امور دیگر ازجمله منابع آب و خاک، پشتیبانی و حمایت از تولید است.

عباسی با تاکید بر اینکه تمام این عوامل نیازمند دانش و علم است تصریح کرد: رکن چهارم ثبات و پایداری در سه رکن دیگر را می طلبد با این شرایط وظیفه حاکمیت در امنیت غذایی ایجاب می کند که کلیه شاخص های موثر بر رکن چهارم در امنیت غذایی به صورت دانش بنیان سنجش، پایش و ارزیابی شود.

وی خاطر نشان کرد: در هر جامعه‌ای علاوه بر اینکه امنیت غذایی در یک سطحی وجود دارد اما تلاش متولیان امر این است امنیت غذایی را بالا ببرند با این وجود برخی عوامل موجب می شوند امنیت غذایی تهدید شود، این عوامل تهدید کننده می تواند مواردی همچون رشد بی حساب جمعیت، محدود بودن نهاده های کشاورزی همچون آب و خاک، توسعه زندگی مدرن، ناپایداری شرایط اقلیمی، ورود برخی مسائل زیست محیطی، نزاع ها باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با طرح این سوال که در شرایطی که ما مسئول تامین امنیت غذایی هستیم چه راهکاری وجود دارد تا امنیت را به بالاترین سطح برسانیم؟ ادامه داد: تنها راهکار این است که برای مقابله با تهدیدات امنیت غذایی باید به یک نظام دانشی برگردیم تا با مدیریت شرایط بهره‌وری را افزایش دهیم. در این جا دانش بنیان بودن مطرح می شود و دیگر امروزه زمان برای آزمون و خطا وجود ندارد نباید بر روی سیاست هایی که قبلا اجرا شده و به نتیجه نرسیده است دوباره زمان گذاشت بنابراین باید دانش بنیان بودن در این زمینه جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان از سال قبل تمرکز خود را بر روی دانش بنیان بودن فعالیت های خود قرار داده بود، گفت: محور کاری نیز دانش‌بنیان نمودن کشاورزی و بهره‌گیری از فناوری های نوین، حفاظت منابع پایه و تعادل زیست بوم‌ها، تمرکز بر ارتقا بهره‌وری و اصلاح الگوی مصرف بود. چراکه با وجود منابع محدود آب، خاک، نهاده باید بهره‌وری افزایش یابد یعنی باید از امکانات موجود بیشترین استفاده را ببریم و ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم که این امر را باید با آموزش و ترویج در سطح عرصه‌های تولید نهادینه کنیم.

عباسی در ادامه با اشاره به تشکیل قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان در استان به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دبیری رئیس مرکز تحقیقات استان زنجان افزود: با توجه به نام ‎گذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری به نام‎ “تولید؛ دانش‎ بنیان و اشتغال‎ آفرین”و پیرو فرمایشات معظم‌له در خصوص حوزه تولید، اشتغال و خودکفایی در کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور که حکم منشور راهبردی تحول بنیادین کشاورزی را دارد و به تأمین امنیت غذایی و در نهایت اقتدار غذایی کشور شتاب مضاعف می بخشد. این حرکت راهبردی علاوه بر تحقق امنیت غذایی، نقش ویژه‌ای را در خلق ثروت، اشتغال‌زایی، افزایش بهره‌وری، ارتقای درآمد و رشد اقتصادی کشور خواهد داشت.

وی گفت: با ایجاد قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان و با راه‌اندازی جهاد کارافرینی کشاورزی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام و گامی در جهت ایجاد اشتغال برداشته خواهد شد. استقرار مراکز نوپای دانش بنیان کشاورزی این امکان را فراهم می‌کند که با تشکیل نشست‌های تخصصی، زمینه رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی در استان بیش از پیش فراهم شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
موج رسا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا