مشاور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس بازديد كرد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

همزمان با چهل و سومین فجر انقلاب اسلامی، «پرویز کرمی» مشاور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس بازدید و با فعالان استارت آپ‌های مستقر به گفت‌وگو نشست.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، در این بازدید، پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با همراهی موسی زمان‌زاده و سمیرا شرکت‌رضوی مدیران خانه خلاق و نوآوری کی پلاس بود با بخش‌های مختلف این خانه خلاق و نوآوری آشنا شد و با فعالان شرکت‌های مستقر به گفت و گو پرداخت.

 
توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری و رونق اقتصاد خلاق
رئیس ستاد اجرایی سازی ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻰ ﻓﻨﺎورى ﻫﺎى ﻧﺮم با بیان اینکه ورود خانه‌های خلاق و نوآوری در حوزه صنایع خلاق دیجیتال، با توجه به گستردگی این حوزه و الزاماتی که این صنعت با خود به همراه می‌آورد، امری اجتناب¬ناپذیر است، گفت: خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس با توجه به برنامه‌ریزی و اهمیتی که برای توسعه شرکت های خلاق دیجیتال قائل است، به محلی برای تلاقی رشته‌های مختلف این صنعت با مزیت های فرهنگی و هنری کشور و مکانی برای شکل گیری شرکت ها و بهره گیری از هنر و هنرمندان تبدیل می‌شود.
کرمی ادامه داد: ظرفیت خانه‌های خلاق و نوآوری موجود در کشور می‌تواند در شبکه‌سازی و تکمیل زنجیره تولید و خلق آثار و خدمات در حوزه‌ فرهنگی و هنری و فناوری‌های نرم جهش ایجاد کند و با تکمیل زنجیره کامل این خانه‌های خلاق و نوآوری در حوزه‌های بیست‌گانه فناوری‌های نرم از جمله کتاب، موسیقی، بازی و سرگرمی و کسب و کارهای دیجیتال، ما شاهد حرکت خوب و مؤثری در شکل گیری بازار صنایع فرهنگی و خلاق در کشور باشیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی با بیان اینکه خانه‌های خلاق و نوآوری به عنوان یک پلتفرم و پل اصلی برای شبکه‌ای کارآمد و توانمند از نوآوران و جوانان خلاق عمل می‌کنند، گفت: با توجه به تنوع مدل‌های کسب‌وکار و سیستم‌های مختلف در سراسر جهان، راهکارهای متعددی برای توسعه این خانه‌ها در نظر گرفته شده است. بنابراین خانه‌های خلاق و نوآوری به‌عنوان پروژه‌ای راهبردی و محوری برای توسعه پایدار ایجاد اشتغال و ثروت افزایی در سطح هر منطقه از کشور، به ویژه مناطق محروم و کمتر برخوردار تعریف و طراحی می‌شود که توانایی جذب جمعیت خلاق بالایی را بر اساس داشته‌های فرهنگی، هنری و بومی استان‌ها دارد.
 
گفت‌وگو با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها خلاق کی پلاس

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در این بازدید که با همراهی سید مهدی سادات حیات شاهی مدیرعامل صندوق صنایع خلاق همراه بود، با مدیران استارت‌آپ‌های مستقر در خانه خلاق و نوآوری کی پلاس گفت‌وگو و در مورد چگونگی اجرا، ورود به بازار  و نحوه بهره‌گیری از تسهیلات معاونت علمی توضیحاتی داد.
استارت‌آپ چارگوش، از جمله سامانه‌های سرگرمی کتاب الکترونیکی و صوتی آنلاین موبایل و وب به‌منظور دانلود رایگان، اشتراک، خرید نسخه‌های فیزیکی و دیجیتال کتاب الکترونیکی و صوتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
چارگوش از سال 1399 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر با روزانه بیش از 2 هزار کاربر، 18 هزار تعداد کتاب الکترونیکی و صوتی موجود، بارگزاری 2 هزار کتاب الکترونیکی و صوتی ماهیانه و بیش از 30 هزار کاربر ثبت‌نامی با سبک زندگی دیجیتال با رویکرد مرکز (هاب) سرگرمی کتاب الکترونیکی و صوتی خدمات خود را به‌صورت شبانه‌روزی ارائه کرده و در فهرست سایت‌های این حوزه قرار دارد.
از جمله اقدامات این سامانه می‌توان به انتشار یکپارچه نسخه‌های الکترونیکی، صوتی، چاپی، مجموعه‌سازی در قالب آلبوم و به‌کارگیری عوامل ابتکاری در تولید کتاب (خوانندگان، راویان کتاب، فعالان فضای مجازی) برای آشنایی و ترویج کتابخوانی بین نسل آلفا و زد، اشاره کرد.
در این سامانه، ضمن حمایت و اشتراک نویسندگان و ناشران کتاب، امکان استریم و دانلود کتاب‌های رایگان الکترونیکی و صوتی متناسب به سرعت اینترنت کاربران اینترنتی به‌صورت یکپارچه برای کاربران هم‌زمان با تعداد بالا و با هدف ارائه بستری جدید، امن و راحت جهت سرگرمی کتاب توسعه داده شده است.
تمامی کاربران نهایی (مشتریان) محیط وب و موبایل با اینترنت می‌توانند با دسترسی سریع و شخصی‌سازی‌شده به پلی‌لیست‌های روز از کتاب الکترونیکی و صوتی با دسته‌بندی‌های متنوع و به‌روز در پنج دسته‌بندی ابتکاری همفکر، همساز، همیار، همکار و همراه توسط سردبیران محتوایی سامانه چارگوش بازدید کرده و در تمامی اوقات، سرگرم شوند و با هیجان با انتخاب انواع ژانرها و آلبوم‌های سردبیری‌شده و تنظیم‌گری‌شده روزانه بهره‌برداری کرده و ناشران کتاب الکترونیکی و صوتی می‌توانند با ایجاد صفحه اختصاصی و اشتراک خود کتاب‌های الکترونیکی و صوتی محبوب و دارای کپی‌رایت و حقوق مالکیت معنوی خود را منتشر و کسب درآمد کنند.
این سامانه ضمن حمایت از زیست‌بوم صنعت کتاب الکترونیکی و صوتی، مشارکت در توزیع و پیش فروش آثار کتاب الکترونیکی و صوتی تولیدی، از مالکیت معنوی آثار کتاب الکترونیکی و صوتی (رعایت قانون کپی‌رایت داخلی و بین‌المللی) حمایت به عمل آورده است.
 
بستری برای سرگرمی و موسیقی
آیتونز، سامانه سرگرمی موسیقی آنلاین موبایل و وب به منظور دانلود رایگان موزیک و موزیک ویدیو، اشتراک، خرید نسخه‌های فیزیکی و دیجیتال آلبوم موسیقی دارای مجوز از سازمان صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است.
این سامانه با هدف ارائه بستری جدید، امن و راحت جهت سرگرمی موسیقی توسعه داده شده است.
از جمله اقدامات این سامانه می‌توان به انتشار یکپارچه نسخه‎‎‎‌های آلبوم موسیقی دیجیتال، تک‌‎آهنگ، آلبوم فیزیکی حمایت از خواننده و پادکست و به‌کارگیری نوآوری در انتشار آثار صوتی برای ایجاد مرکز سرگرمی موزیک برای نسل آلفا و زد، اشاره کرد.
تمامی کاربران نهایی (مشتریان) محیط وب و موبایل با اینترنت می‌توانند با دسترسی سریع و شخصی‌سازی‌شده به پلی‌لیست‌ها و موزیک‌های روز، از موسیقی‌ها با دسته‌بندی‌های متنوع و به‌روز توسط سردبیران محتوایی سامانه آیتونز بازدید کرده و در تمامی اوقات، سرگرم شوند.
آن‌ها می‌توانند با انتخاب انواع ژانرها و آلبوم‌های سردبیری‌شده و تنظیم‌گری‌شده تلفیقی، آرامش، پاپ، محلی، مقامی، سنتی، کودک، طبیعت، بی‌کلام، رویدادها و جشنواره های ملی و بین‌المللی، تک‌آهنگ‌ها و موزیک ویدئوها روزانه بهره‌برداری کنند.
همچنین ناشران موسیقی و صوتی می‌توانند با ایجاد صفحه اختصاصی و اشتراک خود آلبوم‌ها و موسیقی‌های محبوب و دارای کپی‌رایت و حقوق مالکیت معنوی خود را منتشر کرده و کسب درآمد کنند.
از دیگر اهداف سامانه آیتونز می‌توان به حمایت از زیست‌بوم صنعت موسیقی، مشارکت در توزیع و پیش‌فروش آثار موسیقی تولیدی و حمایت از مالکیت معنوی آثار موسیقی (رعایت قانون کپی‌رایت داخلی و بین‌المللی) و مشارکت یکپارچه با خوانندگان، نوازندگان و تنظیم‌کنندگان اشاره کرد.
آیتونز رویکرد مرکز (هاب) سرگرمی موسیقی در فهرست سایت‌های برتر ایران قرار دارد و در سال 1400 توانست برترین سامانه نشاط اجتماعی رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اسلامی شود.
 
بستری برای بازی‌های تحت وب 
تمامی کاربران (مشتریان) محیط وب و موبایل با اینترنت و بدون نیاز به نصب می‌توانند بازی کنند و در تمامی اوقات، سرگرم شوند و با هیجان، با انتخاب بازی‌های تفننی به‌‎صورت تک‌نفره (چالش و رکورد) و دونفره (تورنمنت آفلاین (زماندار) و مبارزه) با هیجان بازی کرده، پیشرفت کنند و رتبه‌بندی خود را در نردبان مشاهده و از هدایا، تخفیف‌ها و جوایز بهره‌مند شوند و در صورت دستیابی به سطوح عالی، در سرویس جیب، کسب درآمد کنند.
از سوی دیگر، بازیگوشی با ارائه سرویس‌های بازی به سوپراپلیکیشن‌ها، پیام‌رسان‌ها و فین‌تک‌ها در قالب مدل کسب و کار به‌عنوان نمونه روبیکا، مای‌ایرانسل، آیگپ، سروش پلاس، تاپ (تجارت الکترونیک پارسیان)، ست (سیمرغ بانک تجارت)، بادصبا، و طراحی بازی‌های تفننی برای برندهای معتبر با مدل کسب و کار به‌عنوان نمونه نماوا، دیجی‌کلاب، دیجی‌کالا، تاژ و مایکت، توانسته است به نرخ بازگشت مشتریان و درگیری کاربران در این سامانه‌ها که میلیون‌ها کاربر را جذب کرده‌اند، راه‌حل‌های ابتکاری و خلاقانه‌ای را با منطق بازی‌واری و امتیازدهی ارائه کنند.
بازیگوش قصد دارد تا به‌عنوان جذاب‌ترین مرکز بازی آنلاین موبایل و وب در سال 1402 در خاورمیانه مطرح شود در این مسیر، سه ماموریت یکپارچه‌سازی، بازی‌واری و امتیازدهی در زندگی دیجیتال و کاربران وفادار موبایل و وب با راهکار بازیگوشی را برای خود در نظر گرفته است.
 
دریافت و ارائه محتوای ویدئویی کاربرمحور
ویدانه، پلتفرم اشتراک، آپلود و دانلود ویدیو کاربرمحور، دارای مجوز از سازمان صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است.
این پلتفرم با امکان استریم متناسب به سرعت اینترنت کاربران اینترنتی به‌صورت یکپارچه برای کاربران هم‌زمان با تعداد بالا و با هدف ارائه یک بستر امن و راحت جهت بارگذاری ویدیو توسعه داده شده است.
تمامی کاربران نهایی (مشتریان) محیط وب و موبایل با اینترنت می‌توانند از ویدئوها با دسته‌بندی‌های متنوع و به‌روز توسط سردبیران محتوایی سامانه ویدانه بازدید به عمل آورده و در تمامی اوقات، سرگرم شوند و با هیجان با انتخاب انواع کانال‌های سردبیری‌شده و تنظیم‌گری‌شده کلیپ، فیلم، سریال، کارتون، انیمیشن، پخش زنده، مستند، گزارش‌ها و تحلیل‌های اقتصادی، ورزشی، سینمایی، رویدادها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، ترفندها و سبک زندگی روزانه بهره‌برداری کنند.
کاربران و کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد مجله اختصاصی خود (ویدامگ) ویدئوهای محبوب و دارای کپی‌رایت و حقوق مالکیت معنوی صاحبان آثار را منتشر کرده و در صورت دستیابی به سطوح عالی در سرویس جیب، کسب درآمد کنند.
از سوی دیگر، ویدانه با ارئه سرویس‌های ترافیکی به اپراتورهای تلفن همراه، اپ‌استورها و پیام‌رسان‌ها در قالب مدل کسب‌وکار به‌عنوان نمونه چارخونه، مای‌ایرانسل و لنز، و طراحی سرویس‌های اشتراک ویدیو برای برندها و سازمان‌های معتبر با مدل کسب‌وکار به‌عنوان نمونه شرکت پتروشیمی، سازمان اوج و روزنامه گل، توانسته است راه‌حل‌های ابتکاری و نوینی را با منطق مدیریت دانش ضمنی سازمانی و مستندسازی ارائه کند.
ویدانه از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر با روزانه بیش از 70 هزار کاربر و بیش 10 TB  ترافیک مصرفی اینترنت، در فهرست 500 سایت برتر ایران در رتبه‌بندی الکسا قرار دارد.
درحال‌حاضر سه بخش اصلی مشتریان ویدانه شامل کاربران اینترنتی و مصرف‌کنندگان کسب‌و‌کارهای بزرگ و کاربران سرویس‌دهندگان بزرگ اینترنت وب و موبایل هستند.
 
ارائه خدمات برای توسعه شرکت‌های خلاق محتوا و سرگرمی
موسی زمان‌زاده مدیر خانه خلاق و نوآوری کی پلاس با اعلام اینکه شکل‌گیری صنعت خدمات سرگرمی محتوایی دیجیتال در ایران، صنعتی در حال بلوغ نسبی است که دارای سابقه یک دهه‌ای است، گفت: در زیست‌بوم این صنعت، تامین‌کنندگان محتوا، نقشی مهم دارند که با تولید، تامین، پردازش و بهینه‌سازی، محتوای مناسب برای ارائه به کاربران در بستر فضای مجازی به‌عنوان نمونه سوپراپلیکیشن‌های خدماتی، کالایی، محتوایی، پیام‌رسان، فین‌تک و اپراتورهای تلفن همراه را فراهم می‌سازند. 
 
نفوذ اثربخش در بازار سرگرمی محتوای دیجیتال
وی با بیان این‌ که خانه خلاق و نوآوری کی پلاس با توجه به پیشینه قبلی خود و با نفوذ اثربخش در بازار سرگرمی محتوای دیجیتال، توانست سهم بازار مناسبی را به دست آورد، افزود: در این سال‌ها، با توجه به پیشرفت پرسرعت فناوری در حوزه سبک زندگی دیجیتال و محیط رقابتی شدید ایجاد شده در صنعت، حرکت رو به جلو در جهت توسعه بازار با رویکرد ایجابی داشته است.
زمان‌زاده با بیان اینکه خانه‌های خلاق به عنوان یک پروژه راهبردی و محوری برای توسعه پایدار در سطح هر منطقه تعریف و طراحی می‌شود و این توانایی را دارد که بتواند بر اساس مزیت‌های اصلی فرهنگی و هنری، جمعیت بالایی را جذب خود کند، افزود: بازارسازی برای تولیدات فرهنگی و هنری از مزایای ایجاد خانه های خلاق است. خانه خلاق کی‌پلاس مکانی فیزیکی یا مجازی است که افراد و زیست‌بوم‌های خلاق را در کنار یکدیگر می¬آورد. این فضاها، مکانی را فراهم می‌کند که از شبکه سازی، توسعه مشاغل و تعامل اجتماعات حمایت می شود که این امور در بین بخش های فرهنگی، فناوری و خلاقیت انجام می¬شود.
 
فضایی برای کار، مشارکت و بهره‌وری
وی با اعلام اینکه خانه خلاق کی‌پلاس به عنوان مکانی شناخته می‌شود که فضایی برای کار، مشارکت و بهره‌وری را فراهم می‌کند، ادامه داد: این مکان، فرصتی را ارائه می‌دهد که صاحبان آثار محتوایی برای دسترسی به منابع مهمی چون ابزارها، خدمات تخصصی یا الهام گرفتن از یکدیگر برای کمک به توسعه پروژه‌ها و مشاغل مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
زمان‌زاده افزود: این هاب تخصصی که از سال 1389 در مرکز اپراتورهای ایرانسل و همراه اول به دلیل ضریب نفوذ بالا، فعالیت خود را با ساخت آزمایشگاه تولید محتوا، استودیو مجهز صدا و  و با همراهی تیم تخصصی تجاری‌سازی برای کمک به بازار کار و فعالان این حوزه آغاز کرده بود، تصمیم گرفت تا خانه خلاق و نوآوری محتوای سرگرمی کی پلاس را در مرکز کشور پایه‌گذاری کند.
 
تقاطع چهار صنعت
وی به تمرکز خانه خلاق و نوآوری کی پلاس بر ایجاد چرخه کامل زنجیره ارزش خدمات و محصولات دانش بنیان در تقاطع چهار صنعت اشاره کرد و گفت: این چهار صنعت شامل بازی¬واری (بازی‌های آنلاین موبایل و وب)، ویدیو برودکست (پخش فراگیر تلویزیونی) و برودبند (پهنای باند ویدیویی)، صنعت موسیقی و پادکست و صنعت کتاب الکترونیک و صوتی است. این گروه در حال حاضر 6 محصول ثبت شده با تمرکز بر حوزه فعالیت داخل کشور و سه شرکت دارای جایگاه سهام ممتاز را برای تکمیل زنجیره تجاری سازی محصولات و خدمات در کشور را در اختیار دارد.
 
دسترسی به مراکز تحقیق و توسعه
سمیرا شرکت‌رضوی مدیر خانه خلاق و نوآوری کی‌پلاس با اعلام اینکه ارائه پشتیبانی از طریق دادن خدمات و امکانات به ایده‌ها، پروژه‌ها، زیست‌بوم‌ها و مشاغل میزبان، از جمله رویدادها، آموزش مهارت، ایجاد ظرفیت و فرصت¬های جهانی؛ ارائه پشتیبانی به صورت بلند مدت و یا کوتاه مدت می¬تواند انجام شود، گفت: از مزایای مهم این رویکرد می‌توان به تسهیل کردن همکاری و شبکه‌سازی در بین جامعه حرفه‌ای خود، ایجاد دسترسی به مراکز تحقیق و توسعه، موسسات، صنایع خلاق و غیرخلاق، برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان گسترده‌تر، تدوین یک استراتژی فعال ارتباطی. و دفاع و تجلیل از استعدادهای نوظهور، کشف مرزهای عمل امروزی و پذیرش ریسک¬های ناشی از نوآوری اشاره کرد.
 
روش‌های استفاده مردم 
وی همچنین به روش‌هایی که مردم می توانند از خانه خلاق کی پلاس استفاده کنند نیز اشاره کرد و گفت: مردم می توانند به عنوان هوادار صاحب اثر از خانه خلاق بازدید کنند. آنها همچنین می‌توانند به عنوان عضو، از مزایای باشگاه خانه خلاق استفاده کنند. گروه‌های نوآفرین و کارآفرین می¬توانند از خانه خلاق به عنوان محیط کاری خود استفاده ¬کنند. خانه خلاق خود می تواند مکانی برای فروشگاه صنایع خلاق هنری باشد و به‌عنوان شتابدهنده و پشتیبان، از کسب و کارهای نوپا در حوزه محتوا عمل کند و برای تجارت بین¬المللی محتوا، از صاحبان آثار حمایت کند. این باشگاه از کارشناسان، پژوهش گران و هنرمندان عضو می پذیرد و گسترش می یابد و با گرفتن حق عضویتی، خدماتی مانند ارائه سالن های جلسه، ارائه سالن هایی برای برگزاری نمایشگاه، ارائه تخفیف هایی برای اعضا برای خرید محصولات خانه¬ های خلاق و غیره پیشنهاد می دهد.
 
روش‌های استفاده هنرمندان
شرکت‌رضوی به روش‌های استفاده هنرمندان و خلاقان از خانه خلاق کی‌پلاس اشاره کرد و گفت: در بسیاری از جوامع کوچک و محلی، افراد از هنر و ظرفیت های بالقوه خود آگاهی ندارند. خانه¬ خلاق کی‌پلاس موظف به شناسایی این فرصت¬‌ها و بالفعل کردن آنها هستند. از طریق بهبود، آموزش و تجاری سازی آنها علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی جامعه بومی و ایجاد ارزش مادی برای آنها، به این فرصت ها هویت می‌بخشد و این هویت و فرهنگ منحصربه‌فرد را در سطوح بالاتر ترویج می دهد. به عنوان مثال این فرصت ها می¬توانند شامل نوع موسیقی، داستان و رمان و نقاشی ویژه یک روستا یا منطقه باشد که با صنایع فرهنگی و نرم آن منطقه ادغام می شود و با تولید محصولی منحصر به فرد و اصیل در فضای دیجیتال ارزش آفرینی کند.
وی با اعلام اینکه افراد خلاق و هنرمند در بعضی مناطق ناشناخته مانده‌اند و امکان حضور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را ندارند، گفت: خانه خلاق کی‌پلاس از طریق آموزش، مشاوره و انواع تسهیلات که بر پایه اعتقادات، فرهنگ و سبک با هویت تخصصی آنها است، مسیر رشد و پیشرفتشان را هموار می کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا