مصطفی بغدادی خبر داد: پرداخت ۷میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر دفتر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق از دو طریق تسهیلات قرض الحسنه و هم‌ سرمایه‌گذاری اقدام به تامین مالی شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان می‌کند و تاکنون ۷ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به شتاب‌دهنده‌ها پرداخت شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، مصطفی بغدادی امروز در یازدهمین رویداد مجازی پیوند در حوزه صنایع خلاق در صندوق نوآوری وشکوفایی افزود: رویداد پیوند با هدف کمک به توسعه کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور و تبدیل آنها به کسب و کارهای بالغ برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این رویداد با هم‌رسانی با نهادهای حامی و کمک کننده مانند شتاب دهنده‌ها، تلاش می شود سرمایه‌های مورد نیاز شتاب دهنده‌ها با هدف توسعه فعالیت تیم‌های فناور تامین شود. به همین منظور در مسیر ایده به بازار، ابزارهای متنوعی را در اختیار کسب و کارها قرار داده ایم تا بتوانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان اصلی‌ترین نهاد تامین مالی بهره مند شوند.

مدیر دفتر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از فعالان اکوسیستم فناوری، شرکت‌های غیر دانش‌بنیان هستند. این فعالان امکان استفاده از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را ندارند. تلاش کردیم با همکاری سایر فعالان این عرصه، از قبیل شتاب دهنده ها و صندوق های پژوهش و فناوی خدماتی را به شرکت‌های غیر دانش بنیان ارائه  کنیم.

وی اعطای ۳ میلیارد تومان به عنوان تامین مالی شتاب دهنده‌ها در حوزه ایجاد فضای کاری به منظور استقرار تیم‌های فناور، اعطای ۳ میلیارد تومان از طریق سرمایه در گردش به منظور تامین نیروی انسانی و تجهیز فضای کاری را از جمله تسهیلات صندوق نوآوری به شتاب دهنده‌ها نام برد.

بغدادی یادآور شد: از دو طریق اقدام به تامین مالی سرمایه بذری برای شتاب دهنده‌ها می شود. در روش اول از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه سرمایه بذری به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در سال به شتاب دهنده‌ها پرداخت می شود که بازپرداخت آن ۳۶ ماهه خواهد بود. روش دوم از طریق هم سرمایه گذاری به نسبت یک به ۲ است.

بغدادی افزود: در حال حاضر ۱۵ شتاب‌دهنده‌ها بعد از طی مراحل ارزیابی و داوری به عنوان عاملان هم‌سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی انتخاب شده اند. ۴۲ میلیارد تومان سرمایه در قالب هم‌سرمایه گذاری در اختیار شتاب دهنده ها قرار داده شده که با احتساب اعتباراتی که خود شتاب دهنده‌ها وارد کردند، تاکنون ۶۳ میلیارد تومان در این قالب تزریق شده است.

وی اظهار داشت: مشاوره، آموزش، خدمات توسعه بازار برای حضور در نمایشگاه ها، مالکیت فکری، ثبت پتنت و توانمندسازی از دیگر برنامه های حمایتی بلاعوض برای شتاب دهنده‌های دانش بنیان است.

مدیر دفتر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه خدمات گرنت تحقیق و توسعه از دیگر خدمات این صندوق به شتاب دهنده‌ها است، افزود: در این زمینه ۳۰۰ میلیون تومان بلاعوض به شتاب دهنده‌ها برای تامین سرمایه مورد نیاز برای استفاده در هسته‌های فناور به منظور توسعه فناوری و تکمیل ایده‌ها پرداخت می‌شود. هر شرکت دانش بنیان تنها می‌تواند سالی یک بار از این گرنت بهره‌مند شود، ولی برای شتاب دهنده‌ها پرداخت این گرنت در طول سال برای پنج بار تضمین شده است.

امضای دو تفاهم نامه همکاری در حوزه صنایع خلاق 

همچنین در این رویداد دو تفاهم‌نامه همکاری میان دو استارت‌آپ‌ و خانه خلاق اشراق برای کاربردی کردن محصولات نوآورانه امضا شد. ‌محصول این دو استارت‌آپ‌ شامل پلتفرمی برای مدل سازی بازی‌های جدید و نرم افزار آموزشی-انگیزشی با موضوع توسعه فردی مبتنی بر معنویت به سه زبان بود.

در این رویداد علاوه بر این دو استارتاپ، چهار استارت‌آپ‌ دیگر شامل تولید کتاب‌ها و محتوای ارتباط والدین با فرزندان، ایجاد زیر ساخت‌هایی برای حمایت از زنان آسیب پذیر، سامانه‌ای برای ارائه مشاوره به زنان و سامانه گردشگری زیارتی در مشهد، محصولات خود را به سرمایه گذاران مجازی و حضوری معرفی کردند.  

به گزارش ایرنا، ‌صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به استارت‌آپ‌ها و ایده‌پردازان قبل از مرحله دانش بنیانی، اقدام به طراحی خدمتی برای توانمندسازی استارت‌آپ‌ها تحت قالب دوره «پیوند» کرده است که هدف از برگزاری این رویداد، شناسایی استارتاپ‌ها و طرح‌های استارت‌آپی جذاب و توانمند و معرفی آن‌ها به شتاب دهنده‌ها (اعم از دانش بنیان یا غیر دانش بنیان) و سایر سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه اکوسیستم استارت‌آپی است و در نهایت بعد از رویداد در قالب طرح هم‌سرمایه‌گذاری، تامین بخشی از هزینه‌های شتاب دهی کسب‌وکارهای نوپا را به صورت بلاعوض تامین می‌کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا