نحوه ارزیابی اعتبار مالی شهروندان امکان‌پذیر شد/ چگونه متوجه شویم فردی محکومیت مالی دارد؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سامانه اعتبار من مورد استفاده برای سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی و… است.

به گزارش کارآفرینی پرس، شهروندان می توانند از طریق «سامانه اعتبار من» وضعیت اعتباری خود و دیگران را دریافت کنند.

درگزارش اعتباری، اطلاعات ارزشمندی وجود دارد که می‌توان هویت و همچنین وضعیت پرداخت دیون افراد را به دقت مورد شناسایی قرار داد. این اطلاعات مکتوب، شامل اطلاعات هویتی شخص، مشخصات تسهیلات دریافتی شخص از بانک‌های مختلف، چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی، سوابق منفی در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی بانکی، سوابق چک‌های برگشتی و امتیاز اعتباری شخص در گزارش اعتباری می‌شود. نحوه باز پرداخت اقساط توسط اشخاصی که شما ضامن آنها هستید.

برای ورود به «سامانه اعتبار من» اینجا را کلیک کنید.

اعتبارسنجی چیست؟

رتبه اعتباری، مقیاسی برای محاسبه ریسک اعتباری است که با استفاده از فرمولهای استانداردی از گزارش اعتباری استخراج و محاسبه می‌شود. رتبه اعتباری مناسب در نتیجه پرداخت به موقع صورتحساب ها و تسهیلات دریافتی حاصل می‌شود و بیانگر تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی توسط اشخاص می باشد. از سویی دیگر، یک رتبه اعتباری نامناسب در نتیجه تاخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری، سابقه منفی از جمله ورشکستگی، سابقه چک برگشتی، داشتن سابقه منفی در زمینه بدهی مالیاتی و داشتن سابقه منفی در بانک اطلاعاتی سازمان‌های بیرونی تامین‌کننده اطلاعات سامانه مشخص می‌گردد.

گزارش اعتبارسنجی چرا مهم است؟

اعتبار اشخاص علاوه بر توانایی مالی به خوش‌حسابی و بدحسابی‌شان نیز وابسته است. در گذشته اگر شخصی‌ خوش‌حساب و نسبت به سایرین معتبر بود، اشخاص از وصول مبلغ چک‌ وی مطمئن بوده و یا حتی با خیال آسوده به فرد اعتماد کرده و پول قرض می‌دادند. اما طی دهه‌های اخیر و با گسترش مبادلات مالی و تجاری، تشخیص اعتبار افراد بیش از پیش اهمیت یافته و دیگر شناخت افراد معتبر به سهولت گذشته نمی‌باشد. 

قطعاً امروزه شناخت تمام افرادی که با آن‌ها معامله می‌کنیم، به راحتی امکان‌پذیر نمی‌باشد. اگر بخواهیم کالایی را بفروشیم و در قبال آن چک دریافت کنیم، چگونه متوجه شویم که چک خریدار تا چه میزان معتبر است و آیا در موعد  مقرر نقد خواهد شد یا خیر؟یا اگر بخواهیم به کسی پولی قرض بدهیم چگونه از خوش‌حسابی آن فرد مطلع شویم؟ یا اگر می‌خواهیم ملک خود را اجاره دهیم چگونه متوجه شویم که فرد هرماه اجاره‌اش را به‌موقع پرداخت خواهد کرد؟ بنابراین چاره چیست؟ چطور به خوش‌حسابی اشخاص پی‌ببریم؟ راه‌حل مناسب، شناخت اعتبار افراد از راه موثق و بروز است؛ اما چگونه؟

در دنیا راهکاری مدرن برای شناخت اعتبار دقیق افراد وجود دارد که از آن به اعتبارسنجی یاد می‌شود. اساس کار اعتبارسنجی، ثبت رفتار اعتباری در قالب گزارش ‌اعتباری هر شخص است. این گزارش در واقع نشان‌دهنده اعتبار و مسئولیت‌پذیری افراد در روزگار مدرنی است که کسب شناخت صحیح از افراد، کار دشواری است. به بیانی کامل‌تر، «گزارش اعتباری»سندی است حاوی اطلاعات هویتی و اعتباری اشخاص است و توسط  شرکت مشاوره رتبه ‌بندی اعتباری ایران صادر می‌شود. این گزارش بیانگر روند بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و ایفای تعهدات افراد است.

مزایای گزارش اعتباری چیست؟

از ﻣﻮاردى که در ﮔﺰارش‌ﻫﺎى اعتباری وﺟﻮد دارد و ﻣﻰ‌ﺗﻮان آن را ﻣﻬمترین ﻗﺴﻤﺖ ﮔﺰارش داﻧﺴﺖ،«ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺑﺎزﭘﺮداﺧﺖ اﻗﺴﺎط ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺮد در ﺳﺎل‌‍ﻫﺎىﮔﺬﺷﺘﻪ» اﺳﺖ. ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺑﺎزﭘﺮداﺧﺖ اﻓﺮاد در ﺳﻨﻮات ﮔﺬﺷﺘﻪ حاکی از آنست که شخص طی 5 ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ‌در ﭘﺮداﺧﺖ اﻗﺴﺎطش ﭼﻪ رﻓﺘﺎر اعتباری داشته است،به عنوان مثال، آیا اﻗﺴﺎطش را در ﻣﻮﻋﺪ ﻣﻘﺮر ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﻤﻮده،یا در ﭘﺮداﺧﺘﻰ‌ﻫﺎى ﺧﻮد روﻧﺪ ﻧﺎﻣﻨﻈﻤﻰ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.به بیان دیگر، ﻋﺪم ﭘﺮداﺧﺖ اﻗﺴﺎط در ﻣﻮﻋﺪ ﻣﻘﺮر طی 5 ﺳﺎل ﮔﺬﺷــﺘﻪ، بیانگر ریسک ﺑﺎﻻى ﻓﺮد و توجیه بدحسابی وى ﺧﻮاﻫﺪﺑﻮد. همان‌طور که مشهود است، گزارش اعتباری اشخاص، معرفی‌نامه‌ای است که مشخص می‌نماید شخص اقساط تسهیلات دریافتی‌اش را به چه صورت پرداخت کرده و در ایفای تعهداتشان تا چه اندازه‌ای خوش‌حساب بوده است.استفاده از گزارش اعتباری به افراد کمک می‌کند، وضعیت اعتباری خود را از همه ‌نظر مورد بررسی قرار دهند و با آگاهی از آن سعی نمایند در جهت تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن کاستی‌های احتمالی خود برآیند.
علاوه بر این اگر اشخاص گزارش اعتباری خود را به صورت منظم و دوره‌ای بررسی نمایند، می‌توانند از صحت اطلاعات اعتباری خود اطمینان حاصل کرده و از سوء‌استفاده‌های ناشی از جعل هویت‌شان جلوگیری نمایند.

تفاوت بین گزارش اعتباری و استعلام بانکی چیست؟

گزارش دریافتی از بانک فقط یک امتیاز و رتبه کلی (خلاصه کلی از گزارش) برای شما نمایش میدهد ولی گزارش اعتبارسنجی دریافتی از سامانه اعتبار من (mycredit.ir) ریز جزئیات گزارش ( تاریخ سررسید، تعداد سررسید، تعداد معوق، تاریخ معوق و… هم از خود شخص هم از اشخاصی که شما ضامن آنها هستید) برای شما نمایش میدهد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.


چگونه از فهرست محکومیت‌های مالی افراد مطلع شویم؟

در رونمايى جديد قوه قضاييه امكان استعلام وضعيت محكوميت هاى مالى اشخاص مهيا شد. از اين به بعد در معاملات سنگينى كه مى خواهيد انجام دهيد و حتى شراكت ها و …. از اين سامانه استفاده كنيد تا با افراد مسئله دار معامله نكنيد. 

نحوه استعلام:

١- اگر در سيستم ثنا ثبت نام نكرده ايد ابتدا اين كار را انجام دهيد. مى توانيد از طريق دفاتر خدمات قضايى ثبت نام كنيد.

٢- بعد از ورود به سامانه ثنا وارد پنجره (استعلام سجل محكومان مالى) شويد

٣- كد ملى فرد مورد نظر را وارد كنيد

٤- يك پيامك براى آن فرد به شرح ذيل ارسال مى شود كه حاوى يك كد است. ايشان بايد كدى كه برايش پيامك شده است را به شما بدهد تا وارد كنيد.

٥- بعد از وارد كردن كد فهرست محكوميت هاى مالى فرد براى شما قابل رويت خواهد بود.

متن پيامك:

آقای…..، با سلام 

(نام كسى كه استعلام كرده) درخواست استعلام سوابق محكوميت هاي مالي شما را از قوه قضاييه نموده است. 

در صورت موافقت با اين استعلام،كد زير را در اختيار ايشان قرار دهيد.در غير اين صورت اين پيامك را ناديده بگيريد. 

كد: ١٢٣٤٥

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
سامانه اعتبار منثنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا