تشریح مؤلفه‌هایی برای پیشبرد اهداف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نور گفت: آموزش مهارت در دوره‌های متوسطه و حتی ابتدایی می‌تواند برای پیشبرد اهداف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی کارساز باشد.دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد نور دارای ۲۵۰ دانشجوی فعال است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و… است.

واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.

با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو یی انجام شد که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با جهانفر خالقی‌نیا معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور را می‌خوانیم.

خالقی‌نیا با تشریح بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما اظهار کرد: اگر برنامه‌ای به‌صورت منسجم از طرف سازمان برای همه مدارس سما در نظر گرفته شود، آموزش مهارت در دوره‌های متوسطه و حتی در مقاطع ابتدایی می‌تواند برای پیشبرد اهداف دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و در کل برای کشور بسیار کارساز باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به نیاز کشور به افراد ماهر و متخصص و نیاز به اشتغال‌زایی، ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی بسیار عالی و مناسب بوده است.

دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت بنا بر نیاز و ضرورت هر استان، منطقه و ناحیه به‌صورت سه‌ماهه و ۶ماهه تعریف می‌شود.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور درباره پروژه ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای گفت: در این واحد دانشگاهی طبق آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های سازمان در این راستا اقدام شده و ادغام صورت پذیرفته و اکنون در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد نور، حدود ۲۵۰ دانشجوی فعال مشغول به تحصیل هستند.

خالقی‌نیا چالش‌های طرح ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را برشمرد و بیان کرد: از آنجا که پرورش افراد ماهر به‌ویژه در رشته‌های فنی، نیاز به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهز دارد، تأمین منابع مالی از دغدغه‌های اکثر معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی است و در صورت تجهیزنشدن، دستاوردهای باکیفیتی که مدنظر سازمان است، حاصل نخواهد شد.

وی مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور دارای یک مدرسه در مقطع ابتدایی دخترانه با حدود ۲۶۰ دانش‌آموز، یک مدرسه در مقطع متوسطه اول با حدود ۸۵ دانش‌آموز و یک هنرستان پسرانه با حدود ۴۵ دانش‌آموز بوده و دانشکده مهارت و کارآفرینی آن دارای ۲۵۰ دانشجوی فعال است.

اهداف مهم نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور اهداف مهم نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی را آموزش نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد، ایجاد فضا و امکانات لازم برای توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی بوده و آموزش همزمان نظری و مهارت‌های تخصصی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به وجود امکانات خوب و مناسب در مراکز فنی و حرفه‌ای شهرستان نور، صحبت‌های اولیه برای انعقاد تفاهم‌نامه در حوزه مهارت و کارآفرینی با این مراکز انجام شده و آنها هم استقبال کرده‌اند.

خالقی‌نیا تشریح کرد: دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت دوره‌هایی بوده که بنا بر نیاز و ضرورت هر استان، منطقه و ناحیه، به‌صورت سه ماهه و ۶ ماهه تعریف می‌شود و افراد دارای حداقل مدرک دیپلم می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند و در پایان دوره برای شرکت‌کنندگان گواهینامه صادر خواهد شد. در واحد نور برای چند دوره صحبت‌هایی صورت گرفته؛ اما اقدام عملی انجام نشده است.

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه دغدغه بسیاری از دانشجویانی که وارد دانشگاه‌ها، دانشکده مهارت و کارآفرینی می‌شوند، دستیابی به شغل مناسب بوده و دغدغه بسیاری از کارآفرینان یا افرادی که ایده کارآفرینی دارند، تأمین منابع مالی مربوط به آن است؛ اگر مسئولان سازمان بتوانند تفاهم‌نامه‌هایی را با مؤسسات و بانک‌ها، منعقد کرده تا تسهیلات لازم برای کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان فراهم شود، سبب ایجاد اشتغال در کشور و سبب جذب دانشجوی بیشتر در دانشکده‌ها خواهد شد.

مأموریت مدارس عالی مهارت

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور درباره مأموریت مدارس عالی مهارت توضیح داد: این مدارس در راستای همان آموزش‌های کوتاه‌مدت تأسیس می‌شوند و هدف اصلی آنها آموزش تخصصی و حرفه‌ای است و تداخلی با آموزش در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی نخواهند داشت؛ بلکه می‌توانند مکمل آموزش فارغ‌التحصیلان دانشکده مهارت و کارآفرینی باشند.

خالقی‌نیا تأکید کرد: ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با اهداف عالی که مدنظر مسئولان سازمان بوده مستلزم ایجاد تعامل و هماهنگی و همکاری بین تمام اعضای واحد دانشگاهی و حمایت مسئولان استانی و سازمان مرکزی است و تلاش معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی به تنهایی در این مسیر مثمر نخواهد بود.

به گزارش آنا، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه‌ بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.

به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا