کارآفرینان منطقه آزاد انزلی از نبود زیرساخت‌های لازم تا قوانین دست و پاگیر گلایه کردند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شماری از تجار ، بازرگانان ُ فعالان اقتصادی و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در نشستی صمیمی با مسئولان امر، با اشاره به وجود برخی مشکلات و معضلات برای پیشبرد فعالیت هایشان، از قبیل قوانین دست و پاگیر گمرگی و نبود زیر ساخت های لازم، خواستار حل این موانع و مشکلات شدند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا ، کارآفرینان، تجار و بارزگانان منطقه آزاد انزلی طی سه سال گذشته نشست های متعددی تحت عنوان کافه کارآفرینی برگزار می‌کنند و در آن معضلات موجود مورد بررسی قرار می گیرد. نشست اخیر با حضور ناظر گمرکات گیلان و وعده حل برخی از این مشکلات از سوی این اداره کل برگزار شد.  

از جمله موارد مطرح شده در جلسه‌ امروز دوشنبه فعالان اقتصادی با مسئولان اجرایی می توان به ضرورت اطلاع تجار از قوانین تجاری جدید به‌ویژه در گمرک گیلان و آستاراخان، معطلی کامیون‌های بار پشت درهای بسته گمرک در خارج از ساعت اداری و طولانی بودن روند فعالیت‌های گمرکی اشاره کرد. 

گله‌مندی از قطعی برق به‌ویژه در روزهای گرم سال که باعث وارد آمدن خسارت به کالاهای انبارشده را می توان به عنوان محورهای اصلی مشکلات فعالان اقتصادی در منطقه آزاد انزلی عنوان کرد که در نشست مطرح گردید.

هماهنگی بین تجار و دستگاههای اجرایی لازمه فعالیت اقتصادی باثبات

رییس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در این جلسه به نمایندگی از فعالان اقتصادی لازمه فعالیت اقتصادی باثبات را هماهنگی بین تجار و دستگاههای اجرایی دانست و گفت: هرچه هماهنگی بیشتری با دستگاههای اجرایی بوجود آید به انجام فعالیت‌های باثبات‌تر کمک خواهد کرد.

اصغر امانی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری نیاز به فضایی سالم، آرام و بدور از تنش های تصمیم‌گیری و اجرایی دارد، اظهار داشت: سرمایه گذاران و کارآفرینان تلاش می کنند با همفکری و هم اندیشی راههایی که برای فعالیت بهتر وجود دارد را یافته و به برداشت یکسانی از قوانینی که تفاسیر مختلفی از آن وجود دارد برسند .

باید زیرساختها در گمرک منطقه آزاد انزلی مهیا شود

ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک انزلی در این نشست با بیان اینکه باید زیرساختهای لازم در گمرک منطقه آزاد انزلی مهیا شود، گفت: برای ارائه خدمات در۲ شیفت گمرک گلشن منطقه آزاد انزلی باید این زیرساخت ها از سوی این سازمان فراهم شود.

ابوالقاسم یوسفی نژاد افزود: فعالیت های گمرکی استان گیلان در گذشته از ۲ مرز انزلی و آستارا انجام می شد که در سالهای اخیر با افزایش تعداد مرزهای استان به پنج مرز ( بندر کاسپین و مرزهای زمینی و دریایی و ریلی بندرآستارا و بندرانزلی)،  گمرکات گیلان با اندک افزایش نیرو بصورت شبانه روزی فعالیت خود را ادامه داد .

وی تاکیدکرد: افزایش تعداد مرزها نیازمند توسعه نیروی انسانی برای خدمات بهتر و سریع تر است تا گمرکات گیلان بتوانند سرویس دهی لازم را در گستره وسیع و بازده زمانی اندک داشته باشد.

بدنبال تبدیل گمرک گلشن منطقه آزاد انزلی به اداره کل هستیم  

ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک انزلی گفت: گمرکات گیلان سالهاست پیگیر تبدیل گمرک گلشن به اداره کل است اما بستر لازم در این خصوص از سوی سازمان منطقه آزاد ایجاد نشده است.

یوسفی نژاد تصریح کرد : با توجه به ساختار منطقه آزاد انزلی به عنوان معبر کریدور شمال – جنوب و حجم زیاد سرمایه گذاری زیادی در بندر کاسپین، ساختار گمرک گلشن در این منطقه باید ارتقاء یابد تا در رویه ها و سایر فعالیتهای مرتبط خدمات مثمر ثمری انجام شود.

وی زیرساختهای لازم را شامل ساختمان اداری و تجاری ، درب خروج ، ساختمان مسافری ، دوربین مدار بسته اعلام کرد و اظهار داشت : گمرک ۱۵ سال در بندر کاسپین بدون ساختار مناسب ارائه خدمات می کند که اصلا کافی و مناسب برای توسعه فعالیت های تجاری و صادراتی نیست. همچنین شهرک های صنعتی منطقه آزاد انزلی از لحاظ زیر ساختی ضعیف هستند که باید اصلاح شود.

استقبال سرد شرکت‌های گیلانی از برنامه “فعالان مجاز اقتصادی “

ناظر گمرکات استان گیلان همچنین فعالیت فعالان اقتصادی استان را در برنامه “فعالان مجاز اقتصادی ” را کمرنگ اعلام کرد و گفت: تاکنون فقط چهار شرکت گیلانی که بصورت فعال در استان فعالیت اقتصادی دارند در این برنامه ثبت نام کردند.

یوسفی نژاد  از تجار گیلان خواست تا به این برنامه بپیوندند و اظهار داشت: پیوستن تجار و بازرگانان به برنامه “فعالان مجاز اقتصادی ” به آنها در صادرات و واردات ، ارزش ، تعیین ماهیت و نحوه پرداخت کمک می کند.

وی اضافه کرد : سازمان جهانی گمرک برای ایجاد همکاری های بیشتر گمرکی با فعالان اقتصادی این برنامه را اجرا کرد تا تجار و بازرگانان به صورت داوطلبانه همکاری مازادی با گمرک داشته باشند و از مزایای تعامل بیشتر با گمرک بهره مند شوند.

یوسفی نژاد افزود : تولید کنندگان ، وارد کنندگان، صادرکنندگان، کارگزاران گمرکی و سایرین با ثبت نام در این برنامه و اثبات خود به گمرک می توانند فرآیندهای داخلی باکیفیت تر و به دور از هرگونه دخل و تصرف در کالا و با رعایت کامل قانون مداری انجام دهند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا