اختصاص ۵.۵ هکتار زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت:در حال حاضر ۵.۵ هکتار زمین به شرکت‌های دانش‌ بنیان در شهرک‌های صنعتی استان اختصاص پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این میزان زمین به ۷ هکتار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۳۰ واحد صنعتی از واحدهای موجود در شهرک‌های صنعتی استان مربوط به شرکت‌های دانش بنیان باشد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، علی بهرامی‌زاده در برنامه زنده تلویزیونی “خراسان، آینده”، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال و در حال واگذاری زمین به واحدهای تولیدی است. همچنین ۲۷۷۱ واحد تولیدی فعال دارای پروانه‌ بهره برداری در این مجموعه شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی استان در مساحتی بالغ بر ۲۶۷۰ هکتار فعالیت می‌کنند. 

وی ادامه داد: معادل ۵۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مجموعه واحدهای تولیدی فعال شرکت شهرک‌های صنعتی استان انجام شده و همچنین برای ۷۸ هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی در کشور رتبه چهارم، از لحاظ سرمایه‌گذاری رتبه ششم و از لحاظ ایجاد اشتغال رتبه سوم را در میان شرکت‌های شهرک صنعتی کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: از میزان طرح‌های صنعتی که در شهرک‌های صنعتی استان در حال اجرا هستند، ۸۷۰ مورد در مرحله احداث ساختمان هستند که بیشتر این طرح‌ها در شهرک صنعتی بینالود و خیام و سبزوار قرار دارد. همچنین در رابطه با نصب ماشین‌آلات در واحدهای شهرک‌های صنعتی، ۳۵۰ طرح صنعتی فعال وجود دارد که امید است تا پایان سال از این تعداد  ۲۰۰ طرح به بهره‌برداری برسد. 

بهرامی‌ زاده در رابطه با طرح‌های غیر فعال موجود عنوان کرد: ۹۳۲ طرح غیر فعال نیز در حوزه تخصیص زمین در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد که عملیاتی نشده‌اند، لذا باید این واحدها هرچه زودتر کار خود را آغاز نمایند در غیر این صورت قرارداد آن‌ها فسخ خواهد شد. 

کمبود نقدینگی، بیشترین مشکلات واحدهای راکد و غیر فعال خراسان رضوی

وی در خصوص مشکلات موجود در رابطه با واحدهای صنعتی راکد در استان بیان کرد: بیشترین مشکلات واحدهای راکد و غیر فعال استان، کمبود نقدینگی است. مشکلات موجود در حوزه دستگاه‌های خدمات‌رسان و اجرایی، مشکلات بازاریابی برای فروش محصولات، مشکلات حقوقی و ورشکستگی میان شرکا، نوسانات قیمت در زمینه خرید تجهیزات و همچنین مشکلاتی مانند واردات بی رویه و قاچاق یک محصول خاص و … از  دیگر این مشکلات است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۶۲ درصد واحدهای راکد، قابلیت احیا دارند. استاندار محترم خراسان رضوی نیز به صورت ویژه در این خصوص دستوراتی را صادر کرده‌اند. بنابراین در حال پیگیری احیای واحدهای راکد و رفع مشکلات مربوط به آن‌ها هستیم.

سهم بخش صنعت از اقتصاد خراسان رضوی بیش از ۴۰ درصد است

بهرامی‌زاده با اشاره به شعار سال که حمایت از تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی است، خاطرنشان کرد: سهم بخش صنعت از اقتصاد خراسان رضوی بیش از ۴۰ درصد است. اگر بخواهیم در راستای شعار سال به مانع‌زدایی بپردازیم باید تمام جنبه‌های اقتصادی مربوط به حوزه تولید را در نظر بگیریم. برهمین اساس یکی از اقدامات اساسی که در شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده است، واگذاری و ایجاد کارگاه‌های تولیدی بود. 

ایجاد اشتغال‌زایی برای ۴۰۵ نفر توسط کارگاه‌های تولیدی حوزه‌ دانش‌بنیان

وی افزود: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد هر هکتار زمین صنعتی برای ۵۴ نفر در سطح استان اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند. همچنین این بررسی‌ها نشان داد، برخی کارگاه‌های تولیدی در حوزه‌ دانش‌بنیان در برخی از شهرک‌های صنعتی در هر هکتار زمین کارگاهی برای ۴۰۵ نفر اشتغال ایجاد می‌کنند. این تفاوت ۹ برابری در شرایط اقتصادی موجود در کشور بسیار قابل تامل و چشمگیر است. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تصریح کرد: با کمک مسئولان در استان موضوع واگذاری زمین‌های کارگاهی در ۱۰ شهرک صنعتی استان و ۵۰۰ واحد کارگاهی شروع شده و زمین ۲۰۰ کارگاه تولیدی واگذار شده است و از این تعداد ۷۰ کارگاه به مرحله بهره‌برداری رسیده است. 

بهرامی‌زاده با بیان اینکه موضوع مورد توجه، واگذاری زمین درشهرک‌های صنعتی به شرکت‌های دانش بنیاد بود، عنوان کرد: در دستورالعمل‌های واگذاری زمین به شرکت‌ها استثنایی برای شرکت‌های دانش بنیان قائل شده‌ایم. به هر شرکت دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری که متقاضی زمین در شهرک‌های صنعتی استان باشد، خارج از چهارچوب رقابت و مزایده در اولین فرصت زمین اختصاص داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵.۵ هکتار زمین به شرکت‌های دانش‌ بنیان در شهرک‌های صنعتی استان اختصاص پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این میزان به ۷ هکتار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۳۰ واحد صنعتی از واحدهای موجود در شهرک‌های صنعتی استان مربوط به شرکت‌های دانش بنیان باشد. 

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا