مجوز مشاغل خانگی ظرف ۳ روز کاری صادر خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

عبدالملکی گفت: طبق مصوبه امروز مقرر شد که ظرف ۳ روز کاری مجوز مشاغل خانگی بررسی و تایید یا رد شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در دومین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال جاری گفت: مشاغل خانگی نقش مهمی در زیست بوم ملی اشتغال دارند چراکه سرمایه کم‌تری نیاز دارند و حداقل هزینه مکان ندارند و همچنین نسبت مستقیمی به توسعه اقتصاد و کشور دارند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در ایران ظرفیت بالایی به دلیل تنوع بالای جغرافیایی، قومیتی و فرهنگی برای مشاغل خانگی وجود دارد، اما در طول ۵ سال ۲۴۰ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی اتفاق افتاده و اصلا قابل قبول نیست و با روش گذشته دستاورد خوبی نخواهیم داشت در دوره‌ی جدید اتفاقات اساسی نیاز است که تسهیل و کاهش زمان صدور مجوز‌ها از آن است.

عبدالملکی ادامه داد: دستگاه‌های متولی موظف هستند با همکاری ستاد مشاغل خانگی شرایط صدور مجوز را طوری تنظیم کنند که هر کسی بتواند با ثبت کردن اطلاعات کار خود را آغاز کند و سخت‌گیری قبل از صدور مجوز به نظارت بعد از شروع کار تبدیل خواهد شد.

وی افزود: فعالیت‌های کسب‌وکار به سه دسته تقسیم می‌شوند دسته اول فعالیت‌های ممنوع که به هیچ وجه نباید انجام شوند مشخص و اعلام شود دسته‌ی دوم فعالیت‌های مجاز که باید تاییدیه دریافت کنند و گروه سوم فعالیت‌های باز خواهد بود یعنی هر فعالیتی به جز دو مورد اول صرفا با ثبت در سامانه اجازه فعالیت خواهد داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مصوبه امروز این است که ظرف ۳ روز کاری مجوز مشاغل خانگی بررسی و تایید یا رد شود اگر در طول ۳ روز اعلام نشد سیستم به طور اتوماتیک مجوز را صادر خواهد کرد.

عبدالملکی سازوکار نظارت بر مشاغل خانگی ثبتی را این‌گونه بیان کرد: هنگام ثبت اطلاعات در سامانه یک تعهدنامه وجود دارد که صاحبان مشاغل باید پر کنند تا بی نظمی و هرج و مرج رخ ندهد و کار دستگاه‌های اجرایی از امروز آغاز می‌شود ظرف ده روز آینده دستگاه‌ها باید لیست خود را به ما اعلام کنند در غیر این صورت در گروه سوم قرار خواهند گرفت.

عبدالملکی بیان کرد: برای این‌که انحراف در تسهیلات ایجاد نشود به تاییدیه نیاز است که تا به حال تاییدیه مهارتی بوده که از الان تا زمانی که بتوان بدون مشقت تاییدیه صادر شود ما عنوان مهارت را می‌پذیریم به آن‌ها وام خواهیم داد هر کس که اعلام کرد مهارت دارد آزمون دهد و مجوز بگیرد.

وی درباره بازار فروش محصولات افزود: شهرداری‌ها باید فضا برای فروشگاه‌های عرضه‌ی موقتی فراهم کنند در هر شهری یک میدان به نام میدان کارآفرینی نام‌گذاری شود تا بازارهای موقت کار خود را آغاز کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در قالب بودجه ۱۴۰۱ منابع خوبی برای زیست بوم ملی اشتغال وجود دارد همچنین تسهیل در مالیات باید بررسی شود که در چارچوب قوانین راهکاری برای تسهیل مالیات و اظهارنامه‌ها پیدا شود.

عبدالملکی در این نشست کار تسهیل را آغاز کرد و ستاره را از برخی مشاغل برداشت برای مثال در حوزه شیلات ماهی زیوری را می‌توانند در خانه پرورش دهند یا در حوزه‌ی بهداشت ستاره از آماده‌سازی پیاز سرخ شده، پاک کردن و بسته‌بندی حبوبات، انجیر خشک برداشته شد همچنین در فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیاز به صلاحیت است غیر از بحث خبرنگاری که یک شغل است باید ستاره‌ از سایر حوزه‌‌ها برداشته شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا