مهدی شالچی طوسی: تربیت نیروی متخصص کارآفرین اولویت دانشگاه‌ها باشد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون مرکز نوآوری دانشگاه اهل بیت گفت: دانشگاه‌ها می توانند با نگرش نو به آموزش دست به تحولی اساسی زده و با تربیت نیروهای محقق، خلاق و نوآور زمینه را برای رشد و توسعه در زمینه‌های مختلف فراهم کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، مهدی شالچی طوسی،‌ درباره ویژگی دانشگاه کارآفرین گفت: باتوجه به اینکه کشور در حال توسعه و پیشرفت است دانشگاه‌ها باید در تحولات عظیم اقتصادی و فرهنگی نقش داشته باشند و برای این که کارآفرینی در کشور بیشتر شود باید دانشگاه‌ها به آموزش کارآفرینی اهمیت دهند و افرادی تربیت کند که به خلاقیت و نوآوری بپردازند چرا که قشر عظیمی از نیروهای جوان، امروزه وارد دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی می شوند. دانشگاه‌ها می توانند با نگرش نو به آموزش دست به تحولی اساسی زده و با تربیت نیروهای محقق، خلاق و نوآور زمینه را برای رشد و توسعه در زمینه‌های مختلف فراهم کنند برای توسعه کشور باید در عمل به سمت دانشگاه‌های کار آفرینی و دانشگاه‌های نسل سوم حرک کنیم.

شالچی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های نسل اول مدرک گرا، دانشگاه نسل دوم علم محور و دانشگاه نسل سوم با محوریت فناوری و دانشگاه‌های نسل چهارم با هدف تولید رفاه در دنیا گسترش یافته. متاسفانه باید قبول کنیم که در ایران در تحقق دانشگاه های نسل سوم و چهارم عقب مانده ایم ولی حرکات خوبی در کشور در حال انجام است.

تحول دانشگاه از نسل دوم به نسل سوم مستلزم طی کردن یک دوره حدودا ۱۰ ساله می باشد که به دوره گذار معروف است تهیه و تأمین زیر ساخت های نرم از قبیل طراحی فرآیند ها،تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه ها، ایجاد فضا برای همکاری های بین‌المللی و زیر ساخت های سخت از قبیل تأمین فضای فیزیکی لازم به همراه فرهنگ سازی در بین اعضاء هیئت علمی ‌، کارکنان و دانشجویان مهمترین اقدامات می باشد.

شالچی گفت: در دانشگاه اهل بیت علیه سلام ریاست با دغدغه حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم فعالیت خود را آغاز کرد و به همین دلیل اولین مرکز نوآوری بین المللی را با عنوان مرکز نوآوری بین المللی یاس دانشگاه اهل بیت، راه اندازی کرد و با دخالت نوآوران داخلی و خارجی، فرآیند تسهیل تجاری سازی مشاوره برای پخته کردن ایده ها و کارآفرینی دانشجویان را انجام می دهد.

معاون مرکز نوآوری دانشگاه اهل بیت اظهار کرد: باتوجه به شرایط خاص اقتصادی کشور شرایط تبدیل آنی این تغییرات دشوار است ولی در یک بازه زمانی مشخص ۱۰ ساله امکان پذیر است که در چند سال اخیر اقدامات اولیه خوبی در این زمینه انجام شده است که با تداوم آنها قطعا” به نتایج مطلوبی می رسیم.

باتوجه به این که دانشگاه‌های کشور نسل اول، مدرک گرا هستند دانشجویان عمدتا” به درس خواندن برای گرفتن نمره عادت دارند و متاسفانه مهارت آموزی، کارآموزی و آموزش خارج از چهارچوب چارت درسی اولویت های بعدی قرار می گیرد. با تغییر شیوه نامه های دانشگاه ها مبنی بر، رسیدن به دانشگاه های نسل جدید عموما” این مشکلات طی دور گذار حل می شود و دانشجویان در موقع خروج از دانشگاه علاوه بر مدرک، مهارت هم کسب می کنند.

وی در پایان افزود: برای افزایش کارآفرینی در آموزش هم مانند هر موضوع دیگری، باید مراحل مختلفی را بگذراند مراحل آموزش از حالت تئوری خام ما باید بر مبنای هر رشته تحصیلی، آموزش بر منبای شیوه طراحی محصول، شیوه تعامل با مشتری، شیوه های نوآوری در رشته و … با توجه به متد های روز دنیا تغییر پیدا کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا