۵۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در واحدهای فناوری شاغل هستند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای موفقیت باید تعامل و تکامل هم‌افزا را به کار گیریم، روسای دانشگاه‌ها و روسای پارک‌ها باید کاملاً هم‌راستا با یکدیگر عمل کنند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور صبح امروز با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری، محمدعلی زلفی‌گل، بهنام طالبی سرپرست دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری، علیرضا عشوری رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و جمعی دیگر از روسای پارک‌های علم و فناوری استان‌های کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی برگزار شد.

زلفی‌گل در حاشیه این نشست از چند محصول دانش‌بنیان سازمان پژوهش های علمی و صنعت بازدید کرد. این محصولات شامل سیستم تصفیه آب و فاضلاب مجهز به فیلتر سرامیکی پیشرفته، دو محصول در حوزه صنعت هوایی، تجهیزات تصفیه و پالایش مذاب سیلیکون با استفاده از روش‌های اکسیداسیون ترکیبی، فیلتر تصفیه آب همراه برای مسافرت‌ها، اردوها و شرایط اضطراری و نانو پودر ترمیمی بافت سخت می‌شود.

سیستم آب و فاضلاب مجهز به فیلتر سرامیکی پیشرفته با توانایی حذف کدورت آلودگی‌های آب‌ها و فاضلاب‌ است، ویژگی‌های این دستگاه شامل مقاومت در برابر سیستم‌های اسیدی و بازی، سازگاری با سیستم‌های پیش تصفیه، رسوب و لخته‌سازی و همچنین طول عمر مفید زیاد در مقایسه با دیگر سیستم‌های فیلتراسیون است. از جمله کاربردهای این سیستم، تصفیه آب‌های زیرزمینی و سطحی، پیش تصفیه و آماده‌سازی آب دریا، جداسازی فلزات سنگین از آب‌های زیرزمینی سطحی و آب‌های شور کاهش BOD و COD در فاضلاب شهری، پساب صنعتی و آب‌های سطحی، تصفیه فاضلاب شهری و پساب صنعتی برای آبیاری و رسیدن به پارامترهای مجاز است.

دو محصول حوزه صنعت هوایی از سازمان طراحی و سازمان هواپیمایی کشوری برای متعلقات موتورهای جت هواپیماهای مسافربری و راه اندازی مرکز تعمیرات تخصصی متعلقات موتور هلیکوپترهای فعال در بخش امداد هوایی مجوز اخذ کرده‌اند.

هدف معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم؛ ایجاد گفتمان علمی در کشور

در این مراسم علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که گفتمان پایه‌ای کشور باید گفتمان علم و فناوری باشد. در این راستا هدف از ایجاد معاونت فناوری و نوآوری شامل بهبود و ارتقا شاخص‌های فناوری و نوآوری کشور، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین مصوب مراجع ذی‌صلاح، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری ونوآوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری است.

وی در ادامه افزود: چارت سازمانی مصوب معاونت فناوری و نوآوری از ۴ بخش شامل سامانه نظام ایده‌ها و نیازها(نان)، اتاق‌های فکر ۱۶گانه، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری و دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری تشکیل می‌شود.

خیرالدین تصریح کرد: در مسیر پیش‌رو سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فناوری و نوآوری، ضرورت سیاست‌گذاری نظام علم و فناوری کشور در مسیر ورود به گام سوم توسعه و تعالی نظام ملی نوآوری و فناوری، تمرکز بر سطوح آمادگی فناوری(TRL) تا سطوح مبانی در دانشگاه‌ها و افزایش متقاضیان ورود به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، ثروت‌آفرینی از طریق شبکه‌سازی و افزایش توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه در کشور و تاکید بر مسئله کارآفرینی دانش‌بنیان و اشتغال از مسائلی است که معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در دستور کار دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف تاکید کرد: زیست‌بوم فناوری و نوآوری و تمامی بازیگران آن بررسی و دیده شده است. این زیست‌بوم دو متولی اصلی دارد یکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دیگری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران یکی از بازوهای اجرایی کشور است که وظیفه مهم و خطیری را برعهده دارد. براساس آمارها رتبه ایران در تولید علم در جهان ۱۶ و در منطقه اول است. این رتبه نشان از سرمایه‌گذاری بسیار کشور بر روی تحقیقات بنیادی دارد و براساس آمارها کشور ترکیه رتبه دوم را در منطقه دارد، ایران با اختلاف و فاصله زیادی اول است. این آمارها در حالی است که رتبه ایران در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۲۱ در جهان به ترتیب ۹۵ و ۷۱ است که نشان از زحمت زیاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حیطه دارد. لیکن این حقیقت را باید در نظر گرفت که هنوز در ابتدای راه هستیم. همچنین باید گفت رتبه ایران در شاخص نوآوری در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۶۷ و ۶۰ در جهان است که آماری حائز اهمیت به شمار می‌رود.

۴۰ درصد از بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

خیرالدین در ادامه تشریح کرد: برنامه‌ها و اقدامات معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف شامل رصد فناوری، گرنت فناوری، اتاق‌های فکر ۱۶گانه، انتقال فناوری، جشنواره‌های فناوری و مهارتی، طرح میزبانی در پارک‌ها، بهره‌وری فناوری، تعاملات بین‌المللی، صادرات خدمات فناورانه، نظام ایده‌ها و نیازها(نان)، مدرسه اشتغال و هدایت شغلی و مالکیت فکری است. در زمینه کارآفرینی و اشتغال آمارها به این گونه است که بیش از ۴۰ درصد از بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. همچنین بیش از ۶۰ درصد از آموزش‌دیدگان مهارتی، جذب بازار کار می‌شوند همچون فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فنی. بیش از ۵۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در واحدهای دانش‌بنیان و فناور جذب شده‌اند که آمار قابل‌توجهی است. امروزه مفهوم کارآفرین و تعریف آن تغییر کرده است و اساسا کارآفرین کسی است که علاوه بر ایجاد شغل در حرفه خودش، مرز جدیدی خلق می‌کند و استانداردهای موجود در حرفه خودش را ارتقاء می‌دهد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف تصریح کرد: مدرسه اشتغال دانشگاه صنعتی شریف به عنوان قوی‌ترین مرکز آموزش حوزه کسب و کار کشور در راستای افزایش روحیه ارزش‌آفرینی در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان فعالیت می‌کند. اهداف این مدرسه هدایت تحصیلی و شغلی، آشنایی با فضای کسب‌وکار و استارت‌آپ‌ها، استعدادیابی و خودشناسی، مهارت‌آموزی و کارآموزی و مهارت‌آموزی کار تیمی، سخنوری و ارتباطات، مذاکره و رفتار حرفه‌ای در محیط کار، هوش مالی و تفکر سیستمی است.

خیرالدین در پایان افزود: گزیده‌ای از دستاوردهای پارک‌های علم و فناوری شامل نقش به سزا در مقابله با بحران کرونا، اشتغال بیش از ۵۰ هزار نفر، وجود ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور در کشور، پیشتازی در رشد نوآوری، وجود بیش از هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در استان‌های مختلف، مرجعیت در داوری اختراعات، اشتغال فارغ‌التحصیلان و هدایت شغلی آنها و ۷۲ هزار میلیارد ریال درآمد و ۸۰ میلیون دلار صادرات است، اما باید این حقیقت را در نظر گرفت که همچنان در آغاز راهیم.

لزوم عملکرد هم‌راستای روسای دانشگاه و پارک‌ها

وزیر علوم در ادامه این مراسم اظهار کرد: بازدید امروز از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نشان داد که اتفاقات خوب و بزرگی در کشور افتاده است که البته نسبت به بیان این توفیقات کمی کم‌مهری شده است. شاید اجازه ندادیم که این موفقیت‌ها دیده و به عنوان الگو استفاده شود و این یک نقطه ضعف است. سابقه و مسیر رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و توسعه پارک‌های علم و فناوری به ما می‌آموزد که باید در مقابل همه مدیران و مسئولان قبلی سر تعظیم فرود آوریم، چرا که این موفقیت‌ها یک روزه حاصل نشده است. این توفیقات نتیجه خون پاک شهدا بوده است، خوشبختانه در نظامی زندگی می‌کنیم که استقلال سیاسی دارد و مردم به این استقلال و عزت افتخار می‌کنند.

وی افزود: در بستر استقلال سیاسی است که زمینه رشد و توسعه فراهم می‌شود. نوع نگاه بسیار مهم است. نباید با این نگاه بنگریم که حتماً وابسته کشورهای دیگر و پیشرفته باشیم اما نگاهی دیگر می‌گوید ما می‌توانیم. ما باید هم دهنده علم باشیم و هم پذیرنده. با تغییر نوع نگاه، مسیر پیشرفت علم را می‌توان تغییر داد. اگر امروز معاونت فناوری و نوآوری ایجاد کردیم این دیدگاه را داریم که می‌شود تغییر و تحول ایجاد کرد. وظیفه داریم هم از رتبه تولید علم کشور صیانت کنیم و هم برای کسب رتبه بهتر در فناوری و نوآوری بسیار تلاش کنیم و در این راستا باید هدف را دقیق مشخص کنیم. با تغییر نوع نگاه، مسیر پیشرفت علم را می‌توان تغییر داد. اگر امروز معاونت فناوری و نوآوری ایجاد کردیم این دیدگاه را داریم که می‌شود تغییر و تحول ایجاد کرد. وظیفه داریم هم از رتبه تولید علم کشور صیانت کنیم و هم برای کسب رتبه بهتر در فناوری و نوآوری بسیار تلاش کنیم و در این راستا باید هدف را دقیق مشخص کنیم.

زلفی‌گل بیان کرد: برای عملیاتی کردن این نوع نگاه باید سیستم ایجاد کنیم و قائم به فرد کار نکنیم. باید کارشناسی‌شده و علم‌محور ریل‌گذاری کنیم تا با تغییر دولت‌ها این نوع سیستم تغییر نکند. تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با هدف ایجاد شرایط برای توجه ویژه به سطوح ایده تا پدیده فناوری بوده است. با سایر حوزه‌هایی که در این راستا هستند هیچ زاویه‌ای نداریم. پس یادمان باشد اگر بخواهیم موفق شویم باید تعامل و تکامل هم‌افزا به کار گیریم. روسای دانشگاه‌ها و روسای پارک‌ها باید کاملاً هم‌راستا عمل کنند. در این راستا مصوب می‌کنیم که روسای پارک‌ها عضو شورای هیئت رئیسه باشند و روسای دانشگاه‌ها هم عضو شورای پارک‌ها باشند.

وزیر علوم گفت: تعامل و تکامل هم‌افزای دانشگاه‌ها و پارک‌ها بسیار می‌تواند راهگشای این مسیر باشد. هدف از توسعه پارک‌های علم و فناوری، خلق ثروت از دانش، تلاش در جهت تحقق گرنت فناورانه است. از تجربه دنیا باید به خوبی استفاده کنیم، معاونت‌های پژوهشی و فناوری و نوآوری باید افق‌های دید خود را توسعه دهند. برای مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی باید برنامه دقیق داشته باشیم. فدراسیون سرآمدان علمی را داریم. به زودی فدراسیون سرآمدان فناوری نیز تاسیس شده و ۱۰۰ نفر برتر معرفی و از آنان حمایت ویژه خواهد شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا