افتتاح چهار نمایشگاه در حوزه پژوهش و فناوری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، سومین نمایشگاه تقاضاساخت و تولید ایرانی (تستا) و اولین نمایشگاه فناوری‌های نوپدید وآینده‌نگر با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم گشایش یافت.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، این نمایشگاه ها امسال هم‌زمان با هفته پژوهش از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه  در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود.

در مراسم افتتاحیه این چهار نمایشگاه ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسای پارک های فناوری و مراکز رشد، دست اندرکاران شرکت‌های دانش‌بنیان و جمعی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه حضور داشتند.

نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در ١٤ بخش نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌ زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات تست و آزمون صنعتی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس اغاز به کار کرد.

این نمایشگاه با حمایت از صنعتگران، پژوهشگران و فناوران کشور برای بومی‌سازی فناوری ساخت تجهیزات وارداتی، می‌تواند به عرضه و فروش تجهیزات و مواد آزمایشگاهی پیشرفته بومی در کشور کمک کند.

در نهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی بیش از ۹ هزار محصول فناورانه  عرضه شده است که ۱۵ محصول آن جدید و برای اولین بار در این نمایشگاه ارایه می شود.
این رویداد برای توسعه بازار تولیدات با کیفیت ایرانی است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نمایشگاه بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را مطابق با سطح بندی تجهیزات پرداخت می‌کند. با توجه نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور در راستای حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی برای محصولات سطح اول تا سوم، ۱۰ تا ۵۰ درصد قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی را بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی به‌عنوان کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

این نمایشگاه در سالن های ۳۱،۴۰ و ۴۱ نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر است.

همچنین بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش، فناوری و فن بازار به عنوان رویدادی در مجموعه نظام علم و فناوری نیز امروز با هدفه ارایه یافته‌های محققان، پژوهشگران و فناوران، از یک سو و دریافت نیازهای پژوهشی و فناوری از سوی دیگر برای تحکیم و سیستمی نمودن روابط بین کنشگران در این مجموعه و در نهایت تجاری سازی فناوری و ارتقای قدرت رقابت ملی با ارایه سه هزار و ۱۳۲ فناوری در سالن های ۵،۶ و ۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر شد.

در نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهش و فناوری ۱۹ دانشگاه، ۳۲ پارک علم و فناوری و مراکز رشد، ۱۴ شرکت و سازمان به نمایش گذاشته شده است. همچنین در  این نمایشگاه قرار است از ۴۱ فناوری منتخب رونمایی شود.

سومین نمایشگاه نمایشگاه تقاضا ساخت و تولید ایرانی (تستا) هم با هدف اطلاع‌رسانی و آشناسازی بین دو بخش عرضه (ظرفیت و توانمندی علمی و فناورانه کشور) با بخش تقاضا (مسائل و چالش‌های متنابه دستگاه‌های اجرایی‌ و شرکت‌ها و موسسات) برگزار شده است.

کمک به مساله محور و هدفمندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بینان و واحدهای فناور هدف مهم دیگر نمایشگاه تستا است. علاوه بر این فرهنگ‌سازی و ترویج برگزاری رویدادهای تقاضا محور در سطح کشور از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه تستا در سطح ملی و در کنار هفته ملی پژوهش و فناوری است.

با توجه به تجربیات دو دوره گذشته و با هدف برگزاری منسجم و یکپارچه نمایشگاه، در سومین دوره نمایشگاه تستا به‌جای حضور انفرادی سازمان‌ها و شرکت‌ها، سعی شده است، دستگاهای اصلی به همراه سازمان‌ها و شرکت وابسته در کنار هم و با سیاست گذاری و برنامه‌ریزی دستگاه اصلی حضور داشته باشند.
طبق هماهنگی‌های صورت گرفته در نمایشگاه تستا سال ۱۴۰۰ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، شرکت راه آهن حمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، کانون صنعت، دانش و بازار لوازم حانگی و گروه صنعتی بارز به همراه شرکت ها و موسسات تابعه به ارایه نیازمندی‌های پژوهش و فناورانه خود می پردازند.

همچنین نمایشگاه فناوری های نو پدید و آینده نگر به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شده است.

در این نمایشگاه ۲۱ محصول در حوزه فناوری های جدید هوش مصنوعی،اینترنت اشیا ارایه شده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا