سورنا ستاری: زیست بوم فناوری و نوآوری بازار واردات تجهیزات پزشکی را محدود کرد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در بازدید وزیر بهداشت از نمایشگاه محصولات دائمی صادراتی ایران ساخت حوزه سلامت، پیوند و نزدیکی نظام آموزشی مهندسی و پزشکی را ضروری خواند و گفت: هم اکنون زیست بوم فناوری و نوآوری بازار واردات تجهیزات پزشکی را محدود کرده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، سورنا ستاری روز شنبه در این بازدید، ضمن اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه سلامت اظهار کرد: زیست بوم پزشکی بسیار متنوع است. نوآورترین و بهترین مدل برای توسعه مهندسی بدن انسان است. یعنی بدن انسان پر است از نوآوری ها و شناخت کامل آن سال ها زمان می برد.

معاون رییس جمهور با اشاره به حمایت‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تامین تجهیزات و اقلام حوزه پزشکی و سلامت گفت: بخش قابل توجهی از محصولات پیشرفته و فناورانه این حوزه، حاصل کار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است.

وی افزود: ما در قالب و اشکال گوناگونی از طرح‌های کلان ملی، حمایت از تولید بار اول برای محصولات راهبردی، بازارسازی و تجاری سازی محصولات در قالب نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت حمایت خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا این محصولات به میدان نقش آفرینی در زندگی جامعه راه پیدا کند.

ستاری خاطرنشان کرد:در طی این سال ها اتفاقات بسیار خوبی در حوزه پزشکی افتاده است. بسیاری از تجهیزات و ملزوماتی که پیش از این وارد می شد امروز توسط متخصصان داخلی تولید می شود. این حوزه در تامین سلامتی جامعه حیاتی و راهبردی است.

تولید ۳ واکسن انسانی توسط دانش‌بنیان‌ها

 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش دیگری به همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حمایت از فعالان دانش‌بنیان و خلاق سلامت اشاره کرد و گفت: امیدواریم با حمایت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانیم توسعه این حوزه را َشتاب دهیم. تحریم ها نیز تاثیر زیادی در شکل گیری و رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان و خلاق حوزه پزشکی دارد.

ستاری افزود: دکتر عین اللهی از زمان حضورشان در وزارتخانه همکاری خوبی با حوزه علمی داشتند و به شکلی جهادی فعالیت می کنند مثلا در حوزه حمایت از شرکت های تولیدکننده واکسن، بسیار فعالانه و جدی حضور یافتند  به طوری‌که امسال ۳ واکسن انسانی با همین حمایت ها تولید شد؛ تا آخر سال نیز یک واکسن دیگر هم اضافه خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جلسه ای مشترک با معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شکل گیری زیست بومی از بهترین های حوزه پزشکی در کشور، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور در حوزه زیست فناوری و تجهیزات پزشکی بسیار خوب است.

وی افزود: یکی از مشکلات این حوزه جدایی نظام آموزشی پزشکی و مهندسی است که باید فکری برای آن بکنیم. ضروری است که مهندسی و پزشکی را به هم نزدیک کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: حوزه پزشکی در آینده با تحولات جدی و بنیادی روبرو خواهد شد که باید آماده مواجهه با این تحولات را داشته باشیم. این کار را هم باید با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق و حمایت های دولتی انجام دهیم.

ستاری ادامه داد: همکاری معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست بوم فناورس و نوآوری پزشکی بسیار ضروری است.

توسعه محصولات دانش‌بنیان پزشکی در همکاری با معاونت علمی و فناوری 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این بازدید گفت: دیدن نتیجه و حاصل تلاش های مجدانه جوانان ایرانی بسیار خوشحال کننده است. اینکه آنها توانسته اند تجهیزات و ملزوماتی در حوزه بهداشت و درمان را با فناوری‌های پیشرفته تولید کنند غرورآفرین است.

بهرام عین اللهی افزود: ربات جراحی از راه دور یکی از این تلاش ها است که با آخرین فناوری های روز دنیا توسط جوانان ایرانی طراحی و تولید شده است. باید از آقای دکتر ستاری برای حمایت از این جوانان و زیست بوم تشکر کنیم. چون ایشان بزرگ ترین مشوق جوانان در این زمینه هستند.

وی با اشاره به حمایت از فعالان دانش‌بنیان و خلاق حوزه سلامت گفت: در دولت سیزدهم حمایت از جوانان و دانشمندان در اولویت قرار داریم. مقام معظم رهبری نیز بر این کار تاکید دارند و دولت هم اهنمام جدی به این کار دارد. باید این جوانان دانشمند و متخصص را حمایت کرد و در بسیاری از کارها مشارکت داد.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: دستاوردهایی که در این نمایشگاه دیدم مصمم شدیم که کارهای مشترکی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف کنیم و اقدامات و حمایت ها را توسعه دهیم.

ظرفیت‌های نهفته حوزه سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ظرفیت‌های ایران در حوزه پزشکی را یکی از فرصت‌ها برای کمک به اقتصاد کشور دانست و گفت: کشور در قله دانش پزشکی منطقه قرار دارد و بیشتر کشورهای منطقه ایران را برای درمان انتخاب می کنند. امروز در کشورمان بهترین خدمات پزشکی از نظر کیفیت ارائه می شود. ما در وزارت بهداشت اصرار داریم که خدمات درمانی و پزشکی باکیفیت و در سطح جهانی به مردم ارائه شود.

عین‌اللهی، حمایت از پژوهش‌های محصول‌محور را یکی از اولویت‌های جدی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت به سمت محصول محور کردن پژوهش ها حرکت کرده است. اینکه مقالات را کاربردی و مشکلی از مردم را حل کند.  

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گفت: یکی از مهم ترین اقدامات ما کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش ها است. یعنی تحقیقات را به سمت کاربردی شدن ببریم. یعنی این تحقیفات نیازی از جامعه را پاسخ دهند.

وی افزود: اصلاح قواعد و قوانین پژوهشی نیز ضروری است. باید این تحقیقات کاربردی شوند.

نمایشگاه دایمی محصولات صادراتی ایران ساخت که امروز شنبه به محصولات پیشرفته ای در حوزه سلامت اختصاص داشت شامل محصولاتی همچون کیت مولکول زیستی تشخیص سمیت سلولی، دارو رسان پلیمری، دستگاه جداسازی سلول های خونی، مواد اولیه مهندسی بافت، پانسمان چشمی و پوستی، محصولات سلول درمانی نظیر ریکالرسل و رنیودرم سل، شبیه ساز جراحی لاپاروسکوپی و شبیه ساز بی حسی نخاعی سینا، عصاره آبی جفت، پانسمان های بندآورنده خون، پد جاذب، دستگاه گاما پزوب، سیستم کاشت حلزونی شنوایی برای ناشنوایان، توان‌بخشی از راه دور، ایمپلنت دندانی، میز تشریح مجازی شتاب دهنده خطی، اتاق کامل جراحی، دستگاه رادیولوژی دیجیتال است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا