جهش تولید با استفاده از تجهیزات مهندسی/ با کارآفرین برتر آبزی پروری آشنا شوید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رضا کمالی بهاروند جوانی که در سن کم توانست به عنوان کارآفرین برتر کشور در حوزه تولید ماهیان سردابی انتخاب شود، او با استفاده از تجهیزات مهندسی شده توانست تولید در مزارع خود را به دو برابر روش‌های معمولی افزایش دهد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، رضا کمالی بهاروند پرورش دهنده ماهیان سردابی متولد ۷۵ و اهل خرم‌آباد است، وی که از سال ۹۷ وارد این عرصه شده یکی از دغدغه‌هایش اشتغال زایی و تولید در استان است.

کمالی بهاروند فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی و دانشجوی ارشد معماری است، نکته‌ی که مرا به سمت گفت‌وگو با او کشاند سن کم و موفقیتی بود که او در  بازه زمانی چند ساله به دست آورده بود.

او که امید و ایمان را مهمترین دلیل موفقیت خود در همه عرصه‌های زندگی عنوان می‌کند، می‌گوید: ایمان و توکل بر خدا می‌تواند در هر شرایط و موقعیتی به ویژه تولید و کارآفرینی  راه‌گشا باشد.

با کمالی بهاروند که یکی از کارآفرینان جوان و موفق کشوری است، گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که خواندنش نه تنها خالی از لطف نیست بلکه می‌تواند مشوق و انگیزه‌ای برای ورود جوانان به عرصه تولید باشد.

اینکه در سن کم وارد این عرصه شده‌اید، جالب است،  چطور شد بفکر پرورش ماهی افتادید؟

علاقه شخصی به حوزه آبزیان،شرایط آب و هوایی استان و زیر ساخت‌های موجود من را به این سمت و سو سوق داد.البته یکی از دلایل مهم دیگر دغدغه اشتغال‌زایی و تولید در استان بود که باعث شد من آبزی پروری را انتخاب کنم.

من سال ۹۷ کار را شروع کردم، سال اول با پنجاه هزار بچه ماهی شروع کردم.با لطف خدا و گذر از موانع متعدد توانستم به مرحله بهره‌برداری برسم و علاوه بر تامین نیاز شهر به خارج از استان هم محصولات خود را صادر کردم.

در حال حاضر چه میزان تولید دارید؟

 اکنون به جز اولین کارگاهم در پل‌دختر کارگاه تکثیربچه ماهی نژاد فرانسه در دورود و الشتر را نیز به بهره‌برداری رساندم.

در مجموع سالانه صد تن ماهی و  پانزده میلیون بچه ماهی قزل آلا نژاد فرانسه تولید می‌کنم.

علت انتخاب شما یه عنوان کارآفرین برتر چه بود؟

من با استفاده از تجهیزات مهندسی شده از جمله تجهیزات اکسیژن ساز، بیو فیلتر و بهره‌وری مناسب از آنها توانستم تولید خود را به دو برابر روش‌های معمولی افزایش دهم.همین امر باعث انتخاب من به عنوان کارآفرین برتر در کشور شد.

چند نفر در مزارع پرورش ماهی شما مشغول هستند؟

در مجموع نه نفر به طور مستقیم و ده‌ها نفر غیر مستقیم در کارگاه‌های ما مشغول فعالیت است، همانطور که گفتم یکی از دلایل مهم من در ورود به این عرصه اشتغال‌زایی بوده و هست.

ایمان و اتکا به خداوند ، علاقه و پشتکار مهمترین دلایلی است که می‌توانم برای موفقیتم عنوان کنم.

من به انجام دادن کارهای غیر ممکن ایمان دارم، نکته دیگر اینکه من در راستای تحقق شکوفایی کشور و استان همیشه خود را یک سرباز می‌دانم، در واقع تلاشم ریختن آب به آسیاب اقتصاد کشور است.

صادرات به خارج از کشور را هم دارید؟

ظرفیت برای صادرات داریم هم به لحاظ تولید و کیفیت هم سرمایه برای صادرات، اما با توجه به تحریم‌های پیش رو در حال حاضر بستر صادرات فراهم نیست.

درآمدم خدا را شکر، خوب است راضی هستیم، همین که چندین نفر به واسطه فعالیت من مشغول کار شده‌اند برایم لذت بخش است.

قطعا در حوزه تولید و فعالیت آبزی پروری یا مشکلاتی مواجه بوده و هستید؟

بله، متاسفانه تولید با موانع زیادی مواجه است، هزینههای هنگفت  و بالای خوراک ماهی، داروهای کمیاب و گران،  خشکسالی و قطعی برق همه ازچالش‌‌های پیش روی صنعت آبزی پروری است.

قطعی برق چالش بزرگی است، زیرا بسیاری از تاسیسات ما با برق کار می‌کند.

اما حساسیت ماهی به عنوان یک موجود زنده و سختی‌های خاص و استرس زیادی به دنبال دارد، بروز یک  بیماری‌ و  آلودگی می‌تواند تمام زحمات فعالان آبزی پروری را تحت الشعاع قراردهد.

متوجه شدیم که شما در حوزه فعالیت خود یک نوآوری و ابتکار هم داشته‌اید؟

بله، طراحی و ساخت دستگاه تولید خوراک ماهی با همکاری یک کارخانه ماشین سازی نوآوری بود که من به خرج دادم. این دستگاه با دانش مهندسی بومی  و قدرت بالا امکان تولید خوراک شناور را در سایت‌های مختلف فراهم کرده است.

من یک دستگاه را در قالب کوچک ساخته‌ام و اکنون  در مراحل پایانی برای دریافت مجوزهای لازم است، و در آینده نه چندان دور شاهد خبرهای خوشی خواهیم بود.

چطور شد به فکر ساخت این دستگاه افتادید؟

وقتی دیدم نهاده‌های دامی یا خوراک آبزیان اکثر وارداتی است و به این خاطر افرادی به بهانه‌های متخلف قیمت خوراک را افزایش می‌دهند، بفکر ساخت این دستگاه افتادم.

هر چندفراهم کردن نهاده‌ها و خوراک ماهیان سخت بود، اما شروع کردیم و خوشبختانه به موفقیت دست پیدا کردیم.

مشابه خارجی آن هست اما من هم مهندسی معکوس و هم تغییراتی را ایجاد کردیم در واقع بومی سازی کردیم که مقدار بیشتری تولید کند.

سایت‌های دیگر هم می‌توانند از این دستگاه برای تولید خوراک استفاده کنند؟

بله، با دریافت مجوز سرمایه‌گذاران می‌توانند در قالب یک کارخانه اقدام به ساخت کنند.

دستگاهی که من ساخته‌ام در  قالب کوچک است،  از طرفی به تجهیزات دیگری هم نیازدارد بنابراین ورود سرمایه ‌گذار ضروری است.

توصیه شما به جوانان جویای کار چیست؟

معتقدم عامل رشد انسان ایمان و توکل بر خداوند است، خیلی از جوانان منتظر هستند دیگران کمک کنند در حالی که مهمترین اتفاقات و تغییرات ازخود انسان شکل می‌گیرد و تا خودت حرکتی انجام دهی کاری انجام نمی‌شود.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا