میزبانی تالار وحدت برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های هنری/ بررسی رکود تیم‌ها در بحران کرونا

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر انجمن مدیریت فناوری از برگزاری پانزدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری در آذرماه سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه با شیوع کرونا شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فرهنگی و صنایع خلاق دچار رکود شدند از این رو این کنفرانس در تالار وحدت برگزار می‌شود و یکی از محورهای آن این شرکت‌ها هستند.

به گزارش کارآفرینی پرس، میترا امین‌لو، رییس انجمن مدیریت فناوری، آغاز فعالیت این انجمن را مربوط به سال ۱۳۷۹ دانست و افزود: مؤسسان آن از دفتر همکاری‌های علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و وزارت علوم بوده‌اند.

وی فعالیت رسمی این انجمن را مربوط به سال ۱۳۸۱ عنوان و اظهار کرد: سه سال بعد از فعالیت رسمی این انجمن، رشته مدیریت فناوری در دانشگاه‌ها راه اندازی شده است. ساختار وجودی انجمن‌ها به دلیل وجود رشته دانشگاهی است، ولی بعد از راه اندازی انجمن مدیریت فناوری، اقدام به ایجاد رشته‌ای در این زمینه شد.

مدیر انجمن مدیریت فناوری، با بیان اینکه در کشور دو نوع انجمن “صنفی” و “علمی” راه اندازی شده است، ادامه داد: انجمن‌های صنفی با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی همکاری دارند، ولی انجمن‌های علمی زیر مجموعه‌های وزارت علوم هستند و مجوز آنها از سوی این وزارتخانه صادر می‌شود.

امین‌لو با بیان اینکه تاکنون ۴۴۰ انجمن در کشور راه اندازی شده است، یادآور شد: انجمن مدیریت فناوری در ۲۰ سال فعالیت خود، به مدت ۱۱ سال پیاپی به عنوان انجمن برتر وزارت علوم شناخته شده که این امر به دلیل فعالیت‌ها و برنامه‌هایی بوده است که در این انجمن اجرایی شده است.

وی ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را ایده‌ای دانست که از سوی مسؤولان این انجمن مطرح شده بود و افزود: سیاستگذاری حوزه مدیریت فناوری و نوآوری در دو سطح کلان و خرد (سطح شرکت‌ها و بنگاه‌ها) مطرح می‌شود و بیشترین تمرکز این انجمن از زمان تاسیس بر روی سیاستگذاری در سطح کلان بوده است؛ از این رو این انجمن بازوی کمکی معاونت علمی، صندوق نوآوری و وزارت علوم برای تدوین سیاست‌های حوزه علم و فناوری بوده است.

مدیر انجمن مدیریت فناوری، ایجاد کانونی برای جمع شدن متخصصان این حوزه را از دیگر رویکردهای این انجمن نام برد و یادآور شد: انجمن به عنوان یک نهاد بی‌طرف متخصصان این حوزه را جمع کرده است و در این راستا ما نشست هم‌اندیشی “برنامه ارتقای تاب آوری ملی و رقابت پذیری بین المللی” را با همکاری معاونت علمی برگزار می‌کنیم.

وی برگزاری این نشست‌های هم اندیشی را در راستای تدوین برنامه “تاب آوری” در ۴۵ سرفصل دانست و یادآور شد: یکی دیگر از اثرگذاری این انجمن تدوین بخش‌های علم و فناوری برنامه‌های توسعه کشور است و در حال حاضر که تدوین برنامه توسعه هفتم در دستور کار قرار دارد، این انجمن در برگزاری نشست‌های مربوط به تدوین حوزه علم و فناوری و اخذ نظرات محققان در این حوزه مشارکت داشته است.

نقش انجمن مدیریت فناوری در اقتصاد دانش بنیان

امین‌لو با اشاره به ضرورت توجه و توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: زمانی که از اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان سخن به میان می‌آید، نیاز به یکسری مهارت‌های فنی سخت در همه حوزه‌ها است، ولی برای ورود به بازارهای جهانی به مهارت‌های نرم که از آن با عنوان ” مهارت‌های مدیریت فناورانه” یاد می‌شود، نیاز است.

وی “توسعه محصول”، “استراتژی فناوری”، “نحوه تامین مالی”، “همکاری‌های فناورانه”، “مدیریت مالکیت فکری” و “مارکتیگ و بازاریابی” را از جمله مهارت‌های نرمی دانست که برای وارد شدن محصول به بازار ضروری است و ادامه داد: این انجمن در کنار شرکت‌ها و بنگاه‌ها قرار می‌گیرد تا این مهارت‌ها را به این شرکت‌ها آموزش دهد. در این راستا در دو سال اخیر با ‌همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک‌های علم و فناوری استان‌ها، در پارک علم و فناوری ۱۶ استان “بوت کمپ‌هایی” را برگزارکردیم و فناوران این استان‌ها را در این حوزه‌ها آموزش دادیم.

امین‌لو خاطر نشان کرد: انجمن مدیریت فناوری در این زمینه دو اقدام “برگزاری کنفرانس مدیری فناوری و نوآوری” و “اعطای جایزه فناوری” را در دستور کار خود دارد. در روزهای ۱۷ و ۱۸ آذرماه سال جاری “پانزدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری” را با محوریت “در مسیر اقتصاد دانش بنیان” برگزار خواهیم کرد.

مدیر انجمن مدیریت فناوری ادامه داد: آنچه که موجب توسعه اقتصاد دانش در کشور می‌شود، حرکت اقتصاد سنتی به سمت دانش بنیان شدن است که یکی از راهکارهای آن ارتباط صنعت با شرکت‌های دانش بنیان است که یکی از موضوعات مطرح در این کنفرانس است.

وی برگزاری نشست‌های تخصصی را از برنامه‌های جنبی این کنفرانس عنوان کرد و افزود: برگزاری پنل تخصصی مشترک ایران و سوئد، پنل در حوزه صنایع معدنی، پنل‌هایی در حوزه تحول دیجیتال از دیگر برنامه‌های این دوره از کنفرانس است.

لزوم حرکت صنایع خلاق به سمت پلتفرم‌های دیجیتال

امین لو اضافه کرد: در کنفرانس امسال به اقتصاد و کسب و کارهای مبتنی بر صنایع خلاق و فرهنگی توجه شده؛ چرا که در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های این حوزه به تعطیلی کشیده است و این به دلیل آن است که کسب و کارهای این حوزه به سمت اکوسیستم نوآوری حرکت نکردند و اگر می‌توانستند در پلتفرم‌های دیجیتال وارد شوند، قطعا شاهد رکود در حوزه‌های مرتبط با صنایع خلاق نبودیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس پانزدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری در تالار وحدت به عنوان نمادی در حوزه فرهنگی در کشور برگزار می‌شود و در آن اعلام خواهیم کرد که موضوع مدیریت کسب و کارها در صنایع فرهنگی و هنری بسیار مهم است. برگزاری دو پنل “سیاستگذاری” با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و “پنل کسب‌و کارهای مرتبط با این حوزه” از برنامه‌های این کنفرانس به شمار می‌رود.

امین‌لو، از اضافه کردن بخش “مورد نگاری”‌ به این کنفرانس خبر داد و افزود: همیشه زمانی تجربیات مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیشتر مثال‌ها از شرکت‌های موفق در دنیا است، در حالی که در سال‌های اخیر به ویژه در بحران کرونا، شرکت‌های نوآور ایرانی بودند که تجربیات نابی داشتند و این تجربیات نگارش نشدند که این امر موجب دیده نشدن ما در دنیا خواهد شد.

امین‌لو با بیان اینکه این تجربیات لزوما تجربیات پیروزی نیست و می‌تواند تجربه یک شکست باشد، گفت: یکی از کارکردهای این کنفرانس رویکرد شبکه‌سازی است و بسیاری در این کنفرانس حضور می‌یابند تا با سایر متخصصان تعامل داشته باشند؛ از این رو در این رویداد بخشی به ایجاد تعامل میان محققان درنظر گرفته شده است.

مدیر انجمن مدیریت فناوری اعطای جایزه فناوری را از دیگر بخش‌های پانزدهمین کنفرانس ملی و یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری عنوان کرد و افزود: این جایزه از سال ۹۲ اجرایی شده و آخرین دوره آن در ۳۱ مرداد ماه سال جاری بوده است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا