موفقیت ۱۶ استارت آپ در جذب سرمایه برای اجرای ایده‌های برتر

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در یک سال گذشته با برگزاری رویدادهای استارت آپ در کشور و میزبانی از 200 تیم دانش بنیان زمینه جذب 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ایده‌های برتر 16 تیم مهیا شد.

به گزارش کارآفرینی پرس، مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که روز یکشنبه در محل پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد اظهارداشت: کمک به توانمندسازی کسب و کارهای فنآورانه و شکل گیری آنها از میان هسته ها از اهداف مهم صندوق برای کمک به ایده های برتر است.

وی اضافه کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی کشور از سال گذشته برنامه ای با عنوان «دوشنبه های استارت آپ» آغاز شد تا بتوانیم حرکت های فنآورانه را در جامعه رواج داده و اعتمادسازی کنیم.

بغدادی گفت:در دوشنبه های استارتاپی، صندوق نوآوری با مدل«هم‌سرمایه‌گذاری» با معرفی طرح‌های استارت‌آپی موفق در کنار صاحبان  ایده و سرمایه‌گذاران است که در این مدل صندوق در سود و زیان طرح‌های فناورانه شریک خواهد شد.

بغدادی تصریح کرد: امروزه بخش بزرگی از شرکت های دانش بنیان در کشور فعال شده اند که باید بتوانیم خدمات صندوق را به این مجموعه ها برسانیم تا کسب و کارهای نوپا حمایت شود.

وی اضافه کرد: تامین سرمایه برای کسب و کارهای نوپا از مهمترین اهداف راه اندازی صندوق نوآوری است و در راستای تامین مالی اکوسیستم استارت آپ ها در یک سال گذشته 30 رویداد در مناطق مختلف کشور برگزار شده است.

بغدادی یادآورشد: در این رویدادها میزبان 200 تیم استارت آپ بودیم و 57 تیم به مرحله مذاکره با سرمایه گذار رسیدند و جذب سرمایه برای 16 تیم قطعی شد و 50 میلیارد تومان جذب سرمایه محقق شد.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی اظهارداشت: در حال حاضر 14 تیم در حال طی کردن مراحل جذب سرمایه هستند که تداوم این کار و سرعت بخشیدن به آن می تواند زمینه شکوفایی شرکت های بیشتری را مهیا دکند.

بغدادی اظهارداشت: برای مقایسه عملکرد خود با کشورهای دیگر بررسی کارشناسی در خصوص صندوق های مشابه خارجی صورت گرفت که مشخص شد معمولا به طور میانگین حدود 1000 شرکت در سال توسط صندوق های حمایتی نوآوری بررسی شده و حدود 10 شرکت معادل یک درصد می توانند از سرمایه گذاری ها استفاده کنند که جذب سرمایه پلتفرم ها نیز نیم تا یک درصد است.

جذب سرمایه در استارت آپ ها به 5.7 درصد رسید

وی اضافه کرد: خوشبختانه در کشور ما با برگزاری دوشنبه های استارت آپی عملکرد جذب سرمایه موفق در یک سال گذشته به 5.7 درصد رسیده که موفقیت آمیز است.

بغدادی گفت: با شناسایی تیم های سرمایه پذیر یک فرایند توانمندسازی تعریف شده که از مرحله فراخوان، غربالگری، آموزش، منتورینگ را عملیاتی کرده ایم تا روند کار منطقی باشد.

وی بیان کرد: در اجرای طرح پیوند نیز یک مرحله قبل از مرحله استارت آپ ورود می کنیم و برای ورود محصولات به بازار آموزش لازم پیش بینی شده و برای مراکز رشد که ایده دارند اما نمی دانند از کجا باید آغاز کنند با خدمات شتاب دهنده حمایت لازم صورت می گیرد.

بغدادی اضافه کرد: گاهی افراد صاحب ایده و هسته های فنآوری اعضای هیئت علمی دانشگاهها و دارندگان تحصیلات تکمیلی هستند که قابلیت تجاری سازی را دارند اما به آموزش های بازاریابی نیازمند هستند که ما کمک می کنیم تا آمادگی لازم را برای کسب و کار پیدا کنند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی کشور اظهار داشت: اگر سرمایه گذاری علاقمند باشد تیمی را حمایت کند از طرف صندوق نیز در کنارش خواهیم بود و اگر فقط 20 درصد سرمایه مورد نیاز را تامین کند برای 80 درصد بقیه تضمین می دهیم تا ریسک این کار کاهش یابد.

این مسئول اضافه کرد: برگزاری رویداد استارت آپ در استان قزوین فرصت مناسبی است تا بتوانیم حامیان مالی مناسبی برای شرکت های دانش بنیان شناسایی کرده و ارتباط آنها را برای تولید محصول با شرکتها برقرار کنیم.

بغدادی تصریح کرد: اولین رویداد «استان‌آپ» در کرمان برگزار شد و 13 استارت‌آپ ویژگی‌های محصول و مدل کسب و کار و نیاز‌های سرمایه‌گذاری خود را معرفی کردند که در پایان رویداد 6 تیم موفق به جذب 7 میلیارد و 300 میلیون تومان سرمایه شدند.

وی بیان کرد: از صاحبان صنایع بزرگ و سرمایه گذاران دعوت می کنیم در این رویداد که 12 آبان ماه در قزوین برگزار خواهد شد حضور یافته و مشارکت کنند و ضمن حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایده های کاربردی به سود اقتصادی منطقی نیز دست پیدا کنند.

این مسئول اظهارداشت: در این رویداد تلاش می کنیم تا ارتباط صنایع بزرگ با شرکت های دانش بنیان صاحب ایده برقرار شده و کسب و کارهای نوین رونق بگیرد.

بغدادی اضافه کرد: به هیچوجه دنبال این نیستیم که شرکت های دانش بنیان را در ابتدای کار بدهکار کنیم بلکه حمایت مالی ما هیچ بار مالی برای آنها نخواهد داشت بلکه از سود ایده ها و طرح های خود می توانند سرمایه گذار را برخوردار کرده و ایده خود را عملی کنند و معمولا در یک دوره 3 تا 5 ساله این سرمایه بازگردانده شده وطرفین به تعهدات خود عمل می کنند.

وی اظهارداشت: در طرح های پیوند معمولا حداقل 500 میلیون تومان سرمایه گذاری محقق می شود و در سایر بخش ها این سرمایه گذاری به چند میلیارد تومان هم می رسد.

بغدادی گفت: در صندوق نوآوری یک طرح دیگر به نام«هم سرمایه گذاری» پیاده شده که در 2 تا 3 فاز عملیاتی شده است که سرمایه گذاران خرد و کوچک هم می توانند در آن مشارکت کنند.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی کشور اضافه کرد: در کشور 63 صندوق پژوهش و فنآوری راه اندازی شده و تعدادی صندوق بورسی هم داریم که حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان را با جدیت انجام می دهند.

رویداد «استان‌آپ» شامل دو رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و «پیوند» از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور رساندن ایده‌های فناورانه به سرمایه 12 آبان ماه در قزوین برگزار می شود.

علاقمندان برای حضور در رویداد«استان‌آپ» قزوین می‌توانند تا تاریخ 21 مهر1400 برای آشنایی با رویداد و ثبت‌نام در آن به صفحه بازاراستارتاپی پایگاه اطلاع رسانی صندوق نوآوری و شکوفایی به آدرسwww.inif.ir مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 86088609-021 تماس بگیرند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
برنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا