یاسر شریفی: کارآفرینی از اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شریفی: حرکت به سمت کارآفرینی و فعالیت های اقتصادی و رشد مشاغل خرد و خانگی از اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است. حدود 19.7 در صد از ثبت نامی‌های سامانه طرح مشاغل خانگی را آقایان و 80.3 درصد را بانوان به خود اختصاص داده‌اند که این آمار نمایانگر برنامه ریزی و توجه ویژه به توانمندسازی اقتصادی بانوان در این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، یاسر شریفی، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم، با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مهرماه سال ۹۹ شروع به فعالیت کرد، عنوان کرد: این طرح به کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و با اجرای جهاددانشگاهی در ۳۱ استان در در سه فاز اجرایی شامل شناسایی مزیت های شغلی و ارزیابی و مشاوره، آموزش و توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار در حال اجرا است.

وی ادامهم داد: از اهداف این طرح ساماندهی متقاضیان مشاغل خانگی، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای بهبود معیشت و افزایش رفاه خانوارها، مهارت آموزی، توانمندسازی و تجربه اندوزی، هدایت و مشاوره متقاضیان، ایجاد و توسعه برند ملی در محصولات و خدمات خانگی، تربیت نیروی انسانی متخصص درحوزه کسب وکارهای خانگی، و حرکت به سمت کارآفرینی و فعالیت های اقتصادی و رشد مشاغل خرد و خانگی است.

وی افزود: در استان قم در فاز اول پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با فعالین اقتصادی، تسهیلگران، صاحب نظران در حوزه اشتغال و کارآفرینی استان، مصاحبه با خبرگان و فعالین ومدیران موفق شرکت ها و کسب وکارهای موفق و مدیران و کارشناسان دستگاه‌های متولی اشتغال استان، بازدیدهای میدانی از کسب و کار وظرفیت‌های و پتانسیل های استان، پژوهش های انجام شده در حوزه اشتغال و کارآفرینی و اسناد بالادستی استان قم، ۱۵ مزیت شغلی که امکان تأمین و در دسترس بودن مواد اولیه و نیز از فروش و بازار مناسبی برخوردار بودند و همچنین در فهرست مشاغل مصوب خانگی قرار داشتند شناسایی شدند. وی اظهار کرد: مزیت‌های شغلی شناسایی شده به عنوان مزیت‌های اصلی شغلی استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اولویت ثبت نام قرار گرفتند که این مزیت ها شامل: ﺧﯿﺎط ﻟﺒﺎس، گلیم باف، تولیدات چرمی، ﻓﺮآوری محصولات (ﭘﺎک ﮐﺮدن و ﺧﺸﮏ ﮐﺮدن)، ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی  محصولات، ﻋﺮوﺳﮏ ﺳﺎز،   مدیر محتوای نرم افزار رایانه ای، تراشکار سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، ویرایشگر متون، سازنده زیورآلات سنتی، روﯾﻪ ﺳﺎز و ﺗﺰﺋﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﮐﻔﺶ و صندل، مترجم (کتاب ومقاله)، ﻗﺎﻟﯿﺒﺎفی،   مجسمه ساز و حجم سازی، برنامه نویسی و انیماتور است.

شریفی بیان کرد: تعداد ۱۷۱۹ نفر در سامانه  inhb.ir در این طرح در استان قم ثبت نام کردند درحالی‌که سهمیه استان ۱۵۰۰ نفر است و درصدی اضافه بر سهمیه استان جذب طرح شدند.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قم گفت: حدود ۱۹.۷ در صد از ثبت نامی‌های سامانه طرح مشاغل خانگی را آقایان و ۸۰.۳ درصد را بانوان به خود اختصاص داده‌اند که این آمار نمایانگر برنامه ریزی و توجه ویژه به توانمندسازی اقتصادی بانوان در این حوزه است.

وی افزود: همچنین تعداد ۱۷۱۹ نفر در این طرح توسط ارزیاب‌های موردنظر ارزیابی و استعدادسنجی در زمینه های فروش، خلاقیت، انگیزه و پشتکار، کار تیمی و ارزیای فنی و مهارتی متقاضیان انجام شد.

وی بیان کرد: متقاضیان و پیشران‌های طرح با استفاده از مشاورین خبره و فعالین حوزه کسب وکار در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین مالی، فروش و بازاریابی، استاندارد سازی محصولات، برندسازی محصول، حقوقی، نحوه اخذ مجوزات کسب وکار، نحوه اخذ تسهیلات بانکی، نحوه توسعه کسب وکار، تأمین مواد اولیه و تجهیزات، تبلیغات و بازاریابی و… دریافت کرده‌اند.

شریفی بیان کرد: تاکنون ۳۴۳۸ نفرساعت مشاوره برای متقاضیان به صورت تلفنی، حضوری و مجازی و در قالب فردی و گروهی نیز انجام شده است.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا