چگونه یک «نام تجاری» قوی انتخاب کنیم؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بسیاری از کسب‌وکارها اشتباه کرده و نامی را انتخاب می‌کنند که هیچ کمکی به تقویت برندشان نمی‌کند. پس شما نباید یکی از آن‌ها باشید.

به گزارش کارآفرینی پرس، اگر در حال ایجاد یک استارتاپ هستید، ممکن است بدانید که ماهیت استارتاپ‌ها به این معنی است که از همان ابتدا با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهید شد. این چالش‌ها شامل شناسایی مخاطبان مناسب و ایجاد یک استراتژی بازاریابی قوی است که برای مخاطبان آن‌ها جذاب باشد و در نتیجه یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کند و برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، باید یک برند قوی ایجاد کنید.

حتی استارت‌آپ‌هایی که محصولات فوق‌العاده دارند، اگر نتوانسته‌اند با موفقیت یک برند قوی ایجاد کنند، هنوز دشوار است که در بازار پا بگذارند و سهم بازار را به دست آورند. این هسته اصلی هر کسب‌وکار و یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که شما به‌عنوان یک موسس باید آن را بپذیرید.

برندسازی با انتخاب نام شروع می‌شود. نام تجاری باید نوع محصول یا خدماتی را که ارائه می‌دهید به اطلاع عموم برساند و شناخته شدن شما را افزایش دهد.

بسیاری از کسب‌وکارها اشتباه می‌کنند و نامی را انتخاب می‌کنند که هیچ کمکی به تقویت برندشان نمی‌کند. پس شما نباید یکی از آن‌ها باشید. یک نام تجاری خوب باید منحصر به فرد باشد، به‌راحتی قابل یادآوری باشد و نوعی از احساسات را در مشتریان هدف شما برانگیزد. اگر برندی پایدار و به یاد ماندنی برای کسب‌وکار خود نسازید، هویت برند شما در معرض خطر بلعیده شدن توسط رقبا خواهد بود.

چگونه یک نام تجاری انتخاب کنیم؟

شما نمی‌توانید استارت‌آپ خود را بدون یک نام راه اندازی کنید. اما ایجاد یک نام تجاری عالی برای استارتاپ می‌تواند برای زمان‌بر باشد. برای نام‌گذاری کسب‌وکارتان دو گزینه بهینه وجود دارد: شما می‌توانید به تنهایی یک نام بیابید یا می‌توانید از یک (بازار نام‌تجاری) مانند مجموعه «برند باکت» (BrandBucket) استفاده کنید.

بنابراین، اولین گزینه این است که به تنهایی یک نام برای کسب‌وکار خود بیابید. اگر ایده خاصی در ذهن دارید این می‌تواند گزینه خوبی باشد. در اینجا چند نکته برای ایجاد یک نام تجاری عالی وجود دارد:

1. بهره‌گیری از قدرت داستان

قصه‌گویی و داستان‌سرایی یک ابزار قدرتمند است. یک داستان تجربه‌ها، مکان‌ها و رویدادهایی را توصیف می‌کند که مردم می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. داستان شخصی شما ارتباط نزدیکی با کسب‌وکار شما دارد. به سفر خود تاکنون فکر کنید و به این فکر کنید که چرا تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار گرفتید.

اکنون بسیاری از کسب‌وکارها از نام‌های داستان‌محور استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، رابین‌هود، یک شرکت خدمات مالی که نام آن برگرفته از داستان رابین‌هود افسانه‌ای است. تمرکز این شرکت بر توزیع عادلانه ثروت از طریق سرمایه‌گذاری بدون کمیسیون است.

نام‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید که فقط با ذکر نام برند، داستان برند شما را بازگو می‌کند. مثال خوب دیگر غول تجارت الکترونیک، آمازون است. جف بزوس نامی را می‌خواست که با حرف اول الفبا شروع شود. او همچنین می‌دانست که رودخانه آمازون طولانی‌ترین و عریض‌ترین رودخانه جهان است و از آنجایی که او در تلاش بود تا بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی جهان را بسازد، نام این رود را انتخاب کرد.

با چنین داستان متقاعد کننده‌ای، تعجبی ندارد که ببینیم چگونه نام تجاری آمازون تا این حد قدرتمند شد. بنابراین، زمانی که نام تجاری خود را انتخاب می‌کنید، سعی کنید با یک داستان شروع کنید. اگر به اندازه کافی خوش‌شانس هستید که نام برندی را که داستان شما را در بر می‌گیرد به دست آورید، مطمئن باشید که از رقبا متمایز خواهید شد.

2. تفکر خلاقانه در مورد کلمات کلیدی که ارزش‌های شما را بیان می‌کند

ارزش‌های شما وعده‌هایی هستند که شما به مشتریان خود می‌دهید. آنها باید یک احساس یا یک احساسی را در آنها ایجاد کنند. پس از گفتن داستان خود، کلمات کلیدی که برجسته هستند را شناسایی کنید. لیستی از کلماتی که به ذهنتان می‌رسد تهیه کنید.

نمونه‌هایی از ارزش‌های تجاری عبارتند از:

  • امانت‌داری
  • فراگیر بودن
  • تندرستی یا رفاه
  • خوش‌بینی
  • انعطاف‌پذیری
  • تشویق
  • پذیرش – پذیرفته شدن
  • عشق
  • توسعه شخصی

ادامه دهید و با تیم خود طوفان فکری کنید تا اسامی احتمالی را پیدا کنید که با ارزش‌های شما مطابقت دارد.

3. در دسترس بودن نام کسب‌وکار خود را تأیید کنید

ممکن است تعجب کنید که چرا نام دامنه شما باید با نام تجاری شما مطابقت داشته باشد؟ به‌عبارت ساده‌تر، وقتی افراد در اینترنت به‌دنبال شرکت شما هستند، به‌راحتی شما را پیدا می‌کنند. با این حال، پس از انتخاب نام تجاری، اغلب متوجه می‌شوید که نام دامنه قبلاً توسط فرد دیگری گرفته شده است. سپس شما باید فرآیند پیدا کردن صاحب دامنه و دستیابی به آن را انجام دهید و اگر مالک با فروش موافقت کند، قیمت معمولاً بسیار گران است. علاوه‌براین، استارت‌آپ‌ها اغلب نمی‌توانند هزینه‌های نام تجاری که ممکن است با نام دامنه منطبق همراه باشد، بپردازند.

4. بازارهای نام تجاری

گزینه دوم استفاده از بازار نام تجاری است. این گزینه به‌طور فزاینده‌ای در بین استارتاپ‌ها محبوب می‌شود، زیرا راهی سریع و آسان برای یافتن نام تجاری موجود با نام دامنه منطبق است.

فکر کردن به یک نام تجاری و بررسی در دسترس بودن آن می‌تواند یک کار سخت و زمان‌بر باشد. اکثر بنیان‌گذاران استارت‌آپ باید ابتدا نامی انتخاب کنند، سپس به اینترنت بروند تا بررسی کنند که آیا نام دامنه منطبق با نام انتخابی هنوز موجود است یا خیر و در غیر این صورت باید با صاحب نام دامنه تماس بگیرند و معمولا در صورت موافقت مالک با فروش، با قیمت‌های سرسام‌آوری مواجه می‌شوند. اگر مالک نمی‌خواهد بفروشد، باید این فرآیند را دوباره تکرار کند و این منجر به طولانی شدن روند کسب‌وکار می‌شود. خوشبختانه، همه چیز تغییر کرده است و دیگر مجبور نیستید تمام روز را با تیم خود برای نام تجاری به طوفان فکری بپردازید.

تعداد زیادی از کسب‌وکارها هستند که خدمات ایجاد نام تجاری را برای استارت‌آپ‌ها ارائه می‌کنند، اما تنها تعداد کمی هستند که مارک‌های کاملاً شکل‌گرفته را ارائه می‌دهند که با یک لوگو و دامنه منطبق کامل می‌شوند. یکی از پیشگامان این صنعت “BrandBucket” است که توسط مارگوت بوشناق (Margot Bushnaq) تاسیس شد.

او به‌عنوان یک بنیان‌گذار استارت‌آپ، متوجه شد که در حالی که هر استارت‌آپی به یک نام تجاری و نام دامنه منطبق نیاز دارد، هیچ فرآیند ساده‌ای برای به‌دست آوردن آن‌ها وجود ندارد. این نیاز او را بر آن داشت تا در سال 2007 این مجموعه را با این چشم‌انداز راه‌اندازی کند که اولین انتخاب هر استارت‌آپی برای نام‌های تجاری باشد. برند باکت اکنون بزرگ‌ترین پایگاه داده از نام‌های دامنه کسب‌وکار برتر موجود است.

بوشناق معتقد است که استارت‌آپ‌ها باید بتوانند به خدمات مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد دسترسی داشته باشند که به آن‌ها امکان می‌دهد نام‌های کسب‌وکار را بر اساس صنعت یا سبک جستجو خریداری کنند و به همان اندازه به‌طور خودکار حقوق کامل نام دامنه مربوطه “.com” را دریافت کنند. بیش از آن، هدف او صرفه‌جویی در وقت بنیان‌گذاران بود. او می‌گوید:

زمان با ارزش‌ترین کالا برای یک مؤسس استارت‌آپ است. آن‌ها باید روی کسب‌وکار خود تمرکز کنند و زمان را برای طوفان فکری یا جستجوی نام‌های دامنه در دسترس تلف نکنند.

بوش‌ناق می‌گوید: «هدف این است که فرآیند نام‌گذاری یک استارت‌آپ تا حد امکان ساده و کارآمد باشد، بنابراین بنیان‌گذاران می‌توانند بر ایجاد کسب‌وکار خود تمرکز کنند، نه نام‌گذاری. ما می‌خواهیم به بنیانگذاران کمک کنیم تا کسب‌وکار خود را در سریع‌ترین زمان و به آسانی راه‌اندازی کنند. با این راه‌حل، تنها کاری که یک موسس استارت‌آپ باید انجام دهد این است که به BrandBucket.com رفته و فهرست‌های خاص صنعت از نام‌های تجاری موجود را که هر کدام دارای یک “.com” منطبق هستند، مرور کند.

برند باکت مشتریانی از سراسر جهان دارد و به کارآفرینان در بیش از 180 کشور کمک کرده است تا نام تجاری مناسبی برای کسب‌وکار خود پیدا کنند. این وب‌سایت دارای بیش از 100 هزار نام کسب‌وکار ممتاز انتخاب‌شده است که برای خرید در دسترس است و روزانه نام‌های جدیدی اضافه می‌شود.

با استفاده از نکات بالا، باید ایده محکمی در مورد چگونگی انتخاب یک نام تجاری موثر داشته باشید. با داشتن ابزارهای مناسب، یافتن یک نام تجاری مناسب با نام دامنه متناسب، دیگر یکی از دردسرهای یک استارتاپ جدید نخواهد بود.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
علی صالحی
منبع
Entrepreneur
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا