شهرک فناوری و دانش‌بنیان در لرستان ایجاد می‌شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در نشست ستاد اقتصاد دانش‌بنیان لرستان، تصویب شد شهرک فناوری و دانش‌بنیان در این استان ایجاد شود.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، عصر روز سه‌شنبه، (اول آذرماه) «دکتر علی خیرالدین» در نشست ستاد اقتصاد دانش‌بنیان لرستان که در استانداری لرستان، به ریاست «سیروس ابراهیمی» معاون اقتصادی استاندار برگزار شد، شرکت کرد و درباره مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست، توضیح داد: عمده‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان لرستان، نبود زمین و فضای مکانی کافی برای فعالیت است و یکی از وظایف ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان‌ها، این است که مشکلات شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش‌بنیان را برطرف کنند.

خیرالدین، تشریح کرد: یکی از تصمیمات ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان لرستان، این بود که با مشارکت پارک علم و فناوری استان، یک دهکده فناوری کشاورزی در استان ایجاد شود. 

وی، اظهار داشت: همچنین تصویب شد یک پردیس خصوصی در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت استان و پارک علم و فناوری در لرستان ایجاد شود. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، افزود: از دیگر مصوبات ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان لرستان، این موضوع بود که با همکاری مشترک شرکت شهرک‌های صنعتی استان و پارک علم و فناوری لرستان، یک شهرک فناوری در استان تأسیس شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان در این شهرک، مستقر و حمایت شوند. 

خیرالدین، بیان کرد: در کشور، تعداد 53 پارک علم و فناوری، تعداد 265 مرکز رشد واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و 7750 شرکت دانش‌بنیان، وجود دارد. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، ادامه داد: از مجموع تعداد 7750 شرکت دانش‌بنیان کشور، تعداد 2150 شرکت در پارک‌های علم و فناوری، مستقر هستند. 

وی افزود: در کل کشور، تعداد 111 هزار شغل دانش‌بنیان ایجاد شده است؛ ایجاد شغل دانش‌بنیان، سخت است؛ زیرا باید بتوانیم برای دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دکترا، شغل مبتنی بر ویژگی‌های دانش‌بنیان، ایجاد کنیم.

تولید باید از نوع علمی باشد 

معاون اقتصادی استاندار لرستان نیز در این رابطه گفت: بشریت ناگزیر است به این سو حرکت کند که تولید در مسیر علمی قرار داشته باشد. 

سیروس ابراهیمی، تشریح کرد: افزایش جمعیت کره زمین و محدویت منابع، ایجاب می‌کند که روش‌های دانش‌بنیان و علمی برای تولید به‌کار گرفته شوند. 

ابراهیمی، اظهار داشت: اگر قرار باشد انسان به‌خوبی از منابع استفاده کند باید از روش‌های دانش‌بنیان و علمی، بهره جست. 

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم درباره روش‌های دانش‌بنیان، این است که همواره به سلامت و حفظ محیط زیست برای نسل‌های حال و آینده توجه کنیم. 

معاون اقتصادی استاندار لرستان، ادامه داد: دانشگاهیان باید همیشه ناظران خوبی باشند؛ اگر دیده شد در نقطه‌ای یا جایی از اهداف اقتصاد دانش‌بنیان فاصله یا انحراف صورت گرفته است رسالت دانشگاهیان است که تذکر بدهند و از اقتصاد دانش‌بنیان، صیانت کنند. 

ابراهیمی، توضیح داد: باید همه ابعاد جامعه از جمله کشاورزی،صنعت و صادرات کاملاً براساس روش‌های علمی، مدیریت و اداره شوند. 

ابراهیمی اظهار داشت: از مؤلفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، توجه به این نکته است که بهره‌وری افزایش یابد و مصرف انرژی هم بهینه شود. 

وی بیان کرد: در راستای اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه‌های 28 گانه به دستگاه‌ها و ادارات استان ابلاغ شده است؛ صندوق نوآوری و شکوفایی کشور هم اعلام کرده است به هر میزان نیاز باشد از دانش‌بنیان‌ها، حمایت خواهد کرد. 
معاون اقتصادی استاندار لرستان، گفت: توقع داریم مراکز کارآفرین، رشد دو برابری و اشتغال معلول این موضوع، 15 درصد رشد داشته باشد. 

معاون اقتصادی استاندار لرستان تصریح کرد: توقع از دانشگاهیان داریم که برای رفع مشکلات در راستای نهادینه‌شدن اقتصاد دانش‌بنیان، راهکارها را به مدیران اجرایی و سیاست‌گذاران ارائه کنند. 

گفتنی است دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر کاری خود به لرستان از واحدها و شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان لرستان بازدید و با کارشناسان، فناوران و دانشجویان گفت‌وگو کرد.  

همچنین، دکتر خیرالدین از بخش‌های مختلف مرکز نوآوری دانشگاه لرستان و آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه بازدید کرد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا