فرشاد پیله چی: جهاددانشگاهی با حمایت از دانش‌بنیان‌ها به زیست بوم نوآوری نخبگان تبدیل می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس جهاددانشگاهی استان قزوین گفت:حمایت این نهاد از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط آن با سایر حوزه‌های علمی و اجرایی می‌تواند این نهاد را به زیست‌بوم نوآوری نخبگان تبدیل کند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، بی‌تردید توسعه و استقلال واقعی هر کشوری به میزان زیادی با توانایی آن در تولید علم و پژوهش علمی و تحقیقاتی رابطه مستقیم دارد و رشد و توسعه اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی کشورها بیش از هر چیز مرهون توجه جدی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی است.

جهاددانشگاهی استان قزوین از جمله مراکزی است که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در راستای انجام اقدامات پژوهشی، تحقیقاتی و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت آغاز کرد و طی سال‌های گذشته توانست خدمات ارزشمندی را به استان قزوین و کشور ارائه کند.

تحقیق در حوزه‌های درمان، توانمندسازی و ایجاد مهارت از جمله مهمترین مواردی بوده که جهاد دانشگاهی استان قزوین انجام داده و در برنامه و چشم انداز خود به دنبال افزایش این اقدامات است.

وظیفه ذاتی جهاد دانشگاهی، توسعه علمی، مهارت‌ افزایی، حرکت دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی بوده و در سال جاری با توجه به نامگذاری سال، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان به جهت توسعه‌ فناوری‌های نوین، تولید ثروت در جامعه، اشاعه دانش، ترویج کارآفرینی، ایجاد مشاغل جدید، توسعه و پایدار کردن اقتصاد دانش بنیان و افزایش بهره‌وری اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین با توجه به این موضوع و همچنین به مناسبت چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی با فرشاد پیله چی رییس جهاددانشگاهی استان قزوین گفت و گو کرده و از او پیرامون برنامه‌های حمایتی این سازمان از شرکت‌های دانش‌بنیان پرسیده است.

پیله چی با اشاره به اینکه این نهاد می‌تواند خدمات تخصصی ارزنده‌ای به استان ارائه دهد، افزود: ضروری است مسوولان استان حمایت‌های لازم را از این نهاد و فعالیت‌های دانش‌بنیان آن داشته باشد.

جهاددانشگاهی به عنوان نهادی دانش‌بنیان و نوآور چه نقشی در تحقق شعار سال دارد؟

مقام معظم رهبری با هوشمندی شعار سال را تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین اعلام کردند و ما نیز از سال‌های گذشته در این محور در حال حرکت هستیم؛ این موضوع دارای سه اصل متفاوت است و برای هر یک از این موارد برنامه‌ریزی خاصی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر مورد تاکید قرار گرفته، اشتغالزایی برای جوانان دانش آموخته است چون اگر در این حوزه به درستی عمل نکنیم شاهد چرخه باطل خواهیم بود.

با توجه به این موضوع، ابتدا باید متقاضیان اشتغال را توانمندسازی و تقویت کنیم زیرا یکی از معضلات جدی این است که دانش آموختگان، مهارت لازم را ندارند و نمی‌توانند وارد حیطه شغلی مربوط به رشته تحصیلی خود شوند بنابراین هدف ما ایجاد فضای مهارتی پیش از فارغ التحصیلی برای دانشجویان است تا بتوانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

استان قزوین دارای پتانسیل‌های بسیاری است و طبق سندهای آمایش استانی می تواند در حوزه‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی خدمات مطلوبی ارایه دهد ولی نیاز جامعه امروز ورود به حوزه دانش‌بنیان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امروزه حل مشکلات و رشد مزیت‌های جامعه از طریق افراد نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر خواهد بود؛ نخبگان می‌توانند با ایجاد واحدها و شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت‌های موجود را در کشور رشد دهند.

ما در جهاد دانشگاهی ظرفیتی را ایجاد کردیم که بتوانیم ورود نخبگان به واحدهای فناور را فراهم کنیم، طبیعتاً هر ظرفیتی مزایا و معایبی دارد و در برخی اوقات ظرفیت‌های موجود به خوبی انعکاس داده نشده و مغفول مانده‌اند.

مأموریت ذاتی جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای در سه حوزه علم و فناوری، پژوهشی و فرهنگی است و این نهاد در تلاش است تا در گام دوم انقلاب در راستای پیشبرد اهداف خود، به عنوان زیست بوم نوآوری نخبگانی در کشور معرفی شود و سعی می‌کند فضا را برای حضور و ورود نخبگان به عرصه‌های مختلف فراهم کند.

اگر تا دیروز با خروج نخبگان از کشور مواجه بودیم امروز با خروج برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه هستیم و باید به دنبال آن باشیم تا فضایی در کشور پدید آید که برای ماندگاری نخبگان جذاب باشد.

نقش شرکت‌های دانش بنیان باید در تبدیل تهدیدها به فرصتی برای حل مساله پررنگ شود؛ اکنون در سراسر دنیا شرکت‌های دانش بنیان و تیم‌های فناور نقش پررنگ و جدی در رفع مشکلات مختلف دارند و بر رشد درآمد و اقتصاد اثر جدی می‌گذارند؛ کشور و جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا خواهیم کرد.

استان ما به واسطه ظرفیت‌های خوبی که دارد، می‌تواند خاستگاه و بستر مناسبی برای شرکت‌های دانش بنیان در عرصه‌های مختلف باشد اما متأسفانه امروزه می‌بینیم در برخی زمینه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان که می‌توانند منشأ اثرگذاری باشند وجود ندارند و در برخی حوزه‌ها همچون حوزه صنعت فعالیت نمی‌کنند یا اثر مطلوبی را بر جای نمی‌گذارند.

همواره ظرفیت‌ و فرصت‌ برای رشد وجود دارد اما باید حضور شرکت‌های دانش‌بنیان پررنگ شود و اعتماد سازی شکل گیرد.

برنامه شما برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان چیست؟

بعد از اینکه مقام معظم رهبری شعار سال را تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین اعلام کردند استقبال از این حوزه افزایش یافت و موجب شد که چالش‌های مغفول مانده در این راستا مطرح شود.

یکی از نکات مهم چگونگی برقرار شدن ارتباط بین صنعت و دانشگاه است که مجموعه های دانش بنیان آمادگی دارند مشکلات حوزه صنعت را برطرف کنند.

باید به دنبال ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان با کیفیت باشیم چراکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان قزوین اندک است و این موضوع زنگ خطر خواهد بود.

با توجه به اینکه جذابیت برای ایجاد این شرکت‌ها فراهم نشده حتی در برخی زمینه‌ها که استان قزوین می‌تواند دارای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، متاسفانه از ظرفیت آنها برخوردار نشده ایم.

امروزه جهاد دانشگاهی بر مسائلی همچون ایجاد یک مرکز شتاب دهی منش و نوآوری تمرکز کرده است و ما به دنبال ایجاد بستر برای افراد دارای توانمندی و ایده نو در این حوزه هستیم تا آموزش‌های لازم ارائه شود و بتوانند با انگیزه این مسیر را طی کنند.

در تلاش هستیم در مرکز نوآوری و شتابدهی “منش” برنامه‌ای برای شتابدهی کسب و کارها فراهم کنیم؛ این شتاب‌دهنده‌ها در بازه ۶ ماهه خدماتی را به استارتاپ‌های پذیرش شده ارائه خواهند کرد تا شرایط برای رشد سریع آنها فراهم شود که تاکنون چهار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

افراد علاقه‌مند به کارهای تحقیقاتی و دانش‌بنیان چگونه می‌توانند عضو مرکز نوآوری و شتابدهی منش شوند؟

فعالیت حوزه تجاری سازی دانش‌بنیان ذیل معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی است و در جهاددانشگاهی شورای تجاری سازی تشکیل شده که افراد علاقه‌مند دارای طرح و ایده به این شورا مراجعه و طرح خود را ارائه می‌کنند که پس از امکان‌سنجی و بررسی طرح با سرمایه گذاری اجرایی می شود.

جهاد دانشگاهی قزوین برای تجاری سازی پژوهش‌های دانش‌بنیان و کاربردی کردن آنها چه برنامه‌هایی دارد؟

در دانشگاه‌های دنیا تقسیم بندی بر اساس نسل یک تا چهار است؛ ما در نسل یک، فقط آموزش محور بودیم و کارهای آموزشی را انجام داده‌ایم و در نسل ۲ کارهای پژوهشی نیز به کارهای آموزشی افزوده شد، در نسل سوم بحث کار آفرینی مطرح شد و اکنون در نسل چهارم بحث تعاونی کردن کارهای پژوهشی و ایجاد یک اشتغال پایدار برای همه در نظر گرفته می‌شود.

نکته مهم این است که اول باید فرهنگ سازی شکل گیرد و همچنین برای تجاری سازی باید شرایط و خاستگاه مدنظر قرار داده شود.

از دولتمردان درخواست می‌کنیم تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها را از نسل یک و ۲ به نسل‌های بالاتر ارتقا دهند تا همین امر موجب شود دانشگاه‌ها از چرخه باطلی که فقط هزینه‌بر است، دور شوند.

کاربردی کردن، تجاری سازی، فرهنگ سازی و ایجاد مهارت در افرادی که در عرصه دانش بنیان ورود پیدا می‌کنند، نیاز است تا به صورت جدی مورد حمایت قرار گیرند.

برای اینکه بتوانیم منش‌های کاربردی را تجاری سازی کنیم باید چند فاکتور وجود داشته باشد، اول ایجاد بستر، دوم حمایت از افراد و سوم تمرکز بر نیازهای بازار مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر اکثر مجموعه‌های مختلف خواستار نیروی کارآمد هستند و اگر واقعاً مجموعه دانش بنیان طرحی داشته باشد که مشکل صنعت را حل می‌کند مطمئناً تجاری سازی را کاربردی خواهد کرد.

اشتغالزایی و تجاری سازی محصولات از موضوعات بسیار جدی محسوب می‌شود که اکنون در کشور ما مطرح است زیرا دارای جوانان با انگیزه و واحدهای فناوری هستیم که توانایی ارائه یک خدمت یا محصول دانش‌بنیان را دارند.

چرا مسوولان از طرح‌های دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی به درستی حمایت نمی‌کنند؟

جهاددانشگاهی به صورت جهادی در این حوزه ورود پیدا کرده تا نقش آفرین باشد، در تلاش هستیم با توجه به نیازها و پتانسیل‌های استان فضایی در جهاددانشگاهی ایجاد کنیم تا مسوولان برای ورود به آن حوزه احساس نیاز و ضرورت کنند.

در خصوص تسهیلات پرداختی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توضیح دهید؟

در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان فقط مشکل مالی وجود ندارد زیرا اگر از منابع به درستی استفاده شود مشکل مالی دیگر مطرح نخواهد بود.

در این حوزه سه راهکار وجود دارد اول اینکه مجموعه دانش‌بنیان طرح و ایده خود را مطرح یا مستقیماً جهاددانشگاهی ورود پیدا کند و سهامدار شرکت شود یا معرفی به بانک‌های عامل انجام شود با توجه به ارتباطی که با دستگاه‌های موازی در این زمینه داریم تا جذب سرمایه گذار انجام شود.

جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی است و سرمایه گذاران بسیاری با ما در ارتباط هستند و اگر طرح خوب و نرخ بازگشت سرمایه ارائه شود آمادگی دارد که در این حوزه سرمایه گذاری کند.

برخی شرکت ها محصول دانش‌بنیان تولید می‌کنند اما توان فروش محصولات خود را ندارند که برای این افراد نیز بازار فروش در نظر گرفته‌ایم که تاکنون ۲ مورد موفقیت آمیز انجام شده که حاصل آن کسب درآمد مطلوب بوده است.

آیا برنامه‌ای برای ورود خیران به عرصه حمایت و پشتیبانی از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دارید؟

برخی از خیران همیشه به صورت کلیشه‌ای در جاهای مشخص شامل مدرسه سازی و مسجد سازی فعالیت می‌کنند.

باید برای موضوع وقف و جذب خیران علمی در کارهای دانش‌بنیان فرهنگ سازی شود؛ امروزه علم پیشرفت کرده است و فناوری گسترش یافته و باید مسوولان امر، خیران را به این سمت سوق دهند.

شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه می‌توانند از خدمات صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی بهره‌مند شوند؟

صندوق نوآوری جهاد دانشگاهی و صندوق پژوهش و نوآوری استان قزوین از سال گذشته با کمک بخش خصوصی و دولتی راه اندازی شد و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری به طور ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند؛ گاهی وام‌های بلاعوض پرداخت می‌کنند و یا وام با بهره‌های بسیار پایین در اختیار این حوزه قرار می‌دهند.

اگر طرحی ارائه و به تصویب برسد صاحب طرح براساس کیفیت از تسهیلات این صندوق بهره‌مند خواهند شد و محدودیتی در این باره وجود ندارد.

برای ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان در استان چه اقداماتی انجام شده است؟

جهاددانشگاهی یک نهاد مقدس انقلابی بوده که از ابتدا به منظور ساماندهی پژوهش‌ها و امور فرهنگی با همکاری دستگاه‌های فرهنگی مختلف پایه‌ریزی شده است.

هدف ما ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان، فضایی برای تولد نخبگان، حل مشکلات و مسائل کشور توسط فرزندان نخبه انقلاب است که این موارد می‌تواند در پیشبرد اهداف انقلاب و توسعه کشور مؤثر باشد.

اگر می‌خواهیم دارای مجموعه‌های دانش‌بنیان باشیم باید فرهنگسازی شکل گیرد تا نخبگان به این عرصه ورود پیدا کنند.

باید بستری فراهم شود که جوانان نخبه تمایل به ارائه خدمت در کشورمان را داشته باشند.

جهاددانشگاهی قزوین در بحث جوانی جمعیت و ناباروی چه کارهایی را انجام داده است؟

جهاددانشگاهی در دهه ۷۰ کاری بنیادی انجام داد که خروجی آن راه اندازی مراکز درمان ناباروی بود، زمانی که کاری به درستی آغاز شود و خروجی مؤثر داشته باشد قطعاً موفقیت‌های چشمگیری حاصل می شود.

بحث جوانی جمعیت در کشور مطلوب نیست و جمعیت جوان رو به کاهش است و باید به این مسائل توجه کنیم.

در بحث ناباروی که بیش از چهار هزار نفر به مرکز جهاددانشگاهی مراجعه کردند یک هزار نوزاد متولد شده و به تازگی فضای این مرکز گسترش یافته است و خدمات درمانی با تعرفه نیمه دولتی ارائه می‌شود.

امیدواریم اعتبارات تخصیص یافته در سفر ریاست جمهوری به مرکز درمانی جهاددانشگاهی قزوین هر چه زودتر پرداخت شود تا بتوانیم به تکمیل مجتمع درمانی بپردازیم.

کلام آخر:

با توجه به فضای فعلی دشمن به دنبال این است که شرایط جامعه ما را نابسامان نشان دهد و مردم را ناامید کند.

دشمنان امروزه استقلال کشور ما را هدف قرار داده اند اما باید بدانند ما به همه مشکلات واقف هستیم و در مسیر رشد و تعالی قرار داریم.

کشور ما در تمامی حوزه‌ها دارای فرصت و پتانسیل است و ما در مسیر انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی قرار داریم.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا