علی وحدت: صندوق‌های پژوهش ۵ هزار میلیارد تومان به دانش بنیان‌ها وام دادند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: صندوق‌های های پژوهش و فناوری به رغم نوپایی، تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت کرده اند.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از مهر، علی وحدت، ظهر چهارشنبه در هفدهمین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری که به میزبانی یزد برگزار شد، اظهار داشت: صندوق‌های پژوهش و فناوری یکی از اجزای مهم در بحث نظام تأمین مالی نوآوری در کشور هستند و در حال حاضر ۶۳ صندوق پژوهش و فناوری در کشور در کنار دانشگاه‌های مادر فعال هستند و نقش تأمین مالی و سرمایه گذاری خطرپذیر را برای شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهند.

وحدت بیان کرد: امروز روز مهمی برای اکوسیستم نوآوری کشور است و رسماً قانون جهش دانش بنیان اجرا شد که نقطه عطفی برای شرکت‌های دانش بنیان است زیرا بعد از ۱۰ سال که آخرین قانون برای شرکت‌های دانش بنیان مصوب شد و نقایص بسیاری نیز داشت، امروز شاهد تصویب این قانون بودیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در مورد این قانون عنوان کرد: ظرفیت‌های بسیار مهمی در قانون در گشایش حوزه‌های مختلف وجود دارد به ویژه در حوزه تسهیلات مالی، حمایت خوبی از صندوق نوآوری و شکوفایی شده و حمایت خوبی نیز از صندوق‌های پژوهش و فناوری و امکان استفاده از ظرفیت آنها در بخش‌های مختلف از جمله بازار پولی و بانک‌ها برای هدایت نقدینگی به بخش نوآوری کشور در این قانون دیده شده است.

وحدت ادامه داد: صندوق‌های نوآوری با وجود اینکه عمدتاً نوپا هستند، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های پارک‌های علم و فناوری پرداخت کرده‌اند و به رغم نوپایی، حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش بنیان داشته‌اند.

وی یادآور شد: اولین صندوق پژوهش و نوآوری کشور در استان یزد شکل گرفته و با وجود اینکه در چهار سال اخیر این صندوق‌ها در کشور تقویت شدند، یزد همچنان جزو صندوق‌های شاخص است.

توجه به نهادهای پژوهشی برای خلق محصولات فناورانه اولویت وزارت علوم

یزد- مدیرکل فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم اظهار داشت: توجه به دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی برای خلق و زایش محصولات فناورانه اولویت مهم وزارت علوم است.

بهنام طالبی افزود: تفویض اختیار صدور مجوز مراکز نوآوری و کارآفرینی به دانشگاه‌ها و حذف بروکراسی اداری، توسعه مراکز رشد توسط پارک‌های علم و فناوری و تأسیس پردیس‌های علم و فناوری از جمله اقدامات معاونت فناوری وزارت علوم در راستای توسعه و تقویت زیست‌بوم فناوری است.

طالبی عنوان کرد: متأسفانه شناخت کافی در وزارت علوم در مورد صندوق‌های پژوهش و فناوری وجود نداشته و باید از طریق اطلاع رسانی ایجاد شود.

لزوم استفاده از ظرفیت نامگذاری سال برای تقویت منابع صندوق پژوهش و فناوری

معاون استاندار یزد نیز در این جلسه اظهار داشت: یزد یکی از استان‌های صنعتی و معدنی کشور است و علاوه بر پتانسل صنعتی، از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه نیروی انسانی نیز بهره مند است.

محمدعلی شاه حسینی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بیان کرد: باید از ظرفیت نامگذاری سال برای تقویت منابع صندوق‌های پژوهش و فناوری استفاده شود.

وی با بیان اینکه خروجی این نشست‌ها باید ارائه راهکاری برای جذب بخشی از سودهای واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی برای تأمین منابع مالی صندوق‌ها و ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان باشد، گفت: لازم است پیشنهاداتی برای رفع چالش‌های قانونی پیش‌روی صندوق‌ها ارائه شود.

۶۳ صندوق پژوهش و فناوری در کشور ثبت شده‌اند

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز در این مراسم اظهار داشت: در حال حاضر هر استان یک صندوق پژوهش و فناوری مستقل دارد و برنامه بعدی ما ایجاد صندوق‌های تخصصی در کشور است.

امیرحسام بهروز بیان کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۹۸۰ ضمانت‌نامه به ارزش ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان، ۵ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان، انواع تسهیلات و ۴۲۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور صورت گرفته است.

وی افزود: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان صادر شده که پیش‌بینی می‌کنیم این میزان در پایان سال جاری به دو برابر افزایش پیدا کند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
مهر
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا