حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه گردشگری زمین

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده‌های نوآورانه و شرکت‌های خلاق که در گردشگری زمین فعالیت دارند، حمایت می‌کند تا ظرفیت‌های نهفته این حوزه شکوفا شود.

به گزارش کارآفرینی پرس، محمدرضا اسپهبد مشاور طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری به حمایت از ایده‌ها و شرکت‌های خلاق برای توسعه گردشگری زمین اشاره کرد و گفت: در فراخوان دائمی که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شد، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق که بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی و پهنه‌های سرزمینی کشور، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ظهور گردشگری زمین‌شناسی‌ و معدن

گردشگری زمین‌شناختی، مفهوم نوآورانه و نسبتا نوظهوری است که در تعامل میان دو حوزه فناوری‌های زمین و حوزه گردشگری، برای کشورهای توسعه‌یافته به یک محور اصلی در درآمدزایی تبدیل شده است.

اسپهبد، با بیان این مطلب، از توجه به معیارهای توپوگرافیک و ریخت‌شناسی سرزمینی ایران برای ایجاد کسب‌وکارهای خلاق و نوپا گفت و ادامه داد: گردشگری زمین با فناوری‌ها پیوند خورده است و تنوع مورفولوژیک ایران در سرتاسر کشور، قابلیتی ویژه را به پژوهشگران، ایده‌پردازان و شرکت‌های دانش‏بنیان و فناور داده است تا صنعت بوم گردشگری را به شکلی فناورانه گسترش دهند و زمینه‌ساز صادرات خدمات گردشگری زمین شوند.

گردشگری زمین و خلق ارزش افزوده

اسپهبد با بیان این‌که گردشگری زمین فراتر از گردشگری جغرافیایی است و فناوری‌ را برای توسعه کسب‌وکارهای ارزش‌آفرین این حوزه به کار می‌بندد، ادامه داد: گردشگری زمین‌شناسی با گردشگری جغرافیایی متفاوت است و بر روی پدیده‌های فناورانه زمین‌شناختی و معدنی تمرکز دارد.

مشاور طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری، با اشاره به ظرفیت‌های نهفته پدیده‌های بارز زمین‌شناختی ایران به عنوان فرصتی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق گردشگری زمین گفت: ایران در مرکزیت چندین پدیده بارز و شناخته شده در حوزه گردشگری زمین قرار گرفته است. این میراث ارزشمند اکنون با مدیریت دقیق و مستمر می‌تواند ضمن تولید ثروت، برای سالیان متمادی ماندگار شود.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در گردشگری زمین

وی با بیان این‌که فناوری‌ علاوه بر شناخت و معرفی پدیده‌های بارز گردشگری زمین به حفظ آن‌ها نیز کمک می‌کند، افزود: تفاوت عمده گردشگری زمین‌شناختی و جغرافیایی این است که می‌توان با کنار گذاشتن روش‌های سنتی و مرسوم توریسم، شکل تازه‌ای از گردشگری را ارائه کرد؛ رویه‌هایی که ضمن حفاظت از پهنه‌های حساس و عرصه‌های آسیب‌پذیر، بعد زمان و مسافت را از این صنعت حذف می‌کند.

به گفته اسپهبد، ارائه خدمات گردشگری زمین‌ با از ابزارهای هوشمند و مبتنی بر فناوری، می‌تواند گردشگری زمین از راه دور و گردشگری با استفاده از واقعیت مجازی را توسعه دهد. در توسعه این فناوری‌ها معاونت علمی و فناوری و طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن آماده است تا از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی که خدمات و محصولات هوشمندسازی گردشگری زمین را ارائه دهند، حمایت می‌کند.

ایجاد ناحیه نوآوری و فناوری زمین و معدن

اسپهبد با بیان این‌که علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی، دیگر حوزه‌های مرتبط نیز ظرفیت پیوستن به گردشگری زمین برخوردارند، ادامه داد: در این شاخه از فناوری‌های زمین، می‌توان به بهره‌گیری از آثار جذاب تاریخی، بوم‌شناختی، باستانی و میراث فرهنگی نیز پرداخت. حوزه‌هایی که گردشگری زمین را با گردشگری تاریخی، فرهنگی، سلامت و هنر نیز پیوند می‌دهد که هرککدام با استفاده از پتانسیل‌های نهفته سرزمینی ایران می‌توانند در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به یک منبع درآمد پایدار و افزایش سهم فناوری از تولید ناخالص ملی تبدیل شوند.

مشاور طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه گردشگری پایدار را یکی از اولویت‌های این طرح دانست و گفت: در طرح جامع توسعه اقتصادی زمین و معدن، نگاه از اکتشاف و استحصال سنتی برداشته شده است و شناخت زمین از منظر فناورانه در اولویت قرار دارد. همچنین ایجاد ناحیه نواوری و فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن، از دیگر طرح‌های مورد توجهی است که می‌تواند به ایجاد اقتصاد مولد و رو به پیشرفت در این فناوری بیانجامد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا