درباره طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر کارآفرینی دانشجویان/ رونق رشته‌های کم مخاطب با اجرای طرح پویش

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در حالی دانشجویان کل کشور در پی یافتن شغل هستند دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش اشتغال دانشجویان را تضمین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس به نقل از آنا، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی اجتماعی تلاش می‌کند که در مسیر اولویت‌های جامعه گام بردارد. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه طرح‌هایی نظیر طرح پویش را تدوین کرده است. طرح پویش طرحی دانشجو محور در راستای تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت است.

این طرح علاوه بر کارآفرینی در میان دانشجویان باعث می‌شود که دانشجویان بتوانند بخشی از شهریه خود را پرداخت کنند. در طرح «پویش» دانشجو هم‌زمان با تحصیل، مهارت‌های لازم را کسب می‌کند و بعد از گذراندن دوره‌ها، تبدیل به نیروی توانمندی برای بازارکار می‌شود.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «مردم برای مهارت‌آموزی فرزندان خود هزینه می‌کنند، اشکال از ما است که مدرکی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم که خاصیتی ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «فکر کنید این دانشجویان، فرزندان خود ما هستند، پدری که هزینه سه دانشجوی دانشگاه آزاد را پرداخت کرده و هر سه فرزند وی مدرک دریافت کرده و در خانه نشسته و بیکار هستند، به ما چه می‌گوید؟»

راه‌اندازی طرح پویش در استان اصفهان

طرح پویش به همت واحد اصفهان برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شد. پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) درباره این طرح به آنا عنوان می‌کند: «طرح پویش بر اساس اعلام نیاز صنایع مختلف بوده و علاقه‌مندان به شرکت در این طرح علاوه بر اینکه در دوران طلایی زندگی خود این فرصت را دارند که هم‌زمان با تحصیل، یک صنعت یا یک بنگاه اقتصادی مرتبط با رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده تا هم از نظر تجربی صاحب مهارت و تجربه شده و هم از نظر علمی و دانش کاری، میدان استفاده از اندوخته‌های آکادمیک و ظرفیت‌های علمی خود را داشته باشند. با این کار امکان قرار گرفتن در اولویت استخدام بنگاه‌های اقتصادی یا صنایع مرتبط را برای اشتغال خود به وجود می‌آورند.»

اجرای طرح پویش در ۱۰ استان دیگر

پس از اجرای موفق این طرح در اصفهان و با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان «سال تولید، اشتغال و مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب؛ دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفت که این طرح را در استان‌های دیگر اجرایی کند. حال این طرح در استان‌ها البرز، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، قزوین، مرکزی، یزد و واحدهای شهر قدس، شهریار و رباط‌کریم اجرایی می‌شود.

رونق رشته‌های کم مخاطب با اجرای طرح پویش

دانشگاه آزاد اسلامی برای رشته‌های کم مخاطب نیز برنامه‌هایی دارد. دکتر طهرانچی به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه پیشنهادی ارائه داده است. وی عنوان می‌کند که یک هزار و ۱۰۰ ساعت کارورزی برای دانشجویان رشته کشاورزی در نظر گرفته شود تا دانشجویان پس از گذراندن دو سال از تحصیل بتوانند آن را سپری کنند متأسفانه وزارت علوم حاضر نشد که حتی این پیشنهاد را ببیند.

طرح پویش نیز در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد. نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این باره بیان می‌کند: «امیدوارم با ظرفیت‌سازی‌ها و ایجاد فرصت‌های اشتغال که با اجرای طرح پویش به وجود خواهد آمد، ظرفیت جذب دانشجو افزایش یابد و در رشته‌هایی کم مخاطب مثل رشته‌های معدن، نساجی، کشاورزی و باغبانی که در عین حال جز رشته‌ها و تخصص‌های مورد نیاز جامعه هستند با استقبال روبرو شویم.»

لزوم اصلاح سرفصل‌های درسی

برای اجرای دقیق طرح پویش ملزوماتی مورد نیاز است، عباس گوهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق درباره طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار آنا می‌گوید: «طرح پویش بسیار خوب و کارآمد است اما هر طرحی برای اجرا نیاز به لوازم و تجهیزاتی دارد.» وی ادامه می‌دهد: «نیاز به ایجاد رشته‌های جدید برای اجرای طرح پویش داریم، همچنین لازم است که سرفصل‌های رشته‌های موجود در این زمینه اصلاح شود.»

گوهری عنوان می‌کند: «ارتباط دانشگاه و صنعت یکی از اهداف اصلی است طرح پویش شکاف بین دانشگاه و صنعت را پر می‌کند و دانشجو برای پرداخت شهریه با مشکل مواجه نمی‌شود و بعد از فارغ‌التحصیلی با تجاربی که کسب کرده در همان صنعت می‌ماند و اشتغال‌زایی و کارآفرینی یکی از اهداف طرح پویش است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق اظهار می‌کند: «دانشگاه باید دانشجویی تربیت کند که صنعت او را جذب کند و از او بهره ببرد تا دانشجو یکی از مشکلات صنعت را رفع کند باید با شناخت مشکلات و نیازهای صنایع مختلف با رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی آن‌ها را حل کنیم.»

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا