رؤیافروشی و سوءاستفاده از واژه کارآفرینی
شروع کسبوکار با سود فراوان، شعار بیشتر صفحات مجازی کارآفرینی است. اما کمی تحقیق و کسب آگاهی بیشتر، روی دیگر سکه کارآفرینی با کمترین هزینه و تجارت پر سود رؤیافروشان را نشان میدهد.
به گزارش کارآفرینی پرس، قدس خراسان نوشت: شروع کسبوکار با سود فراوان، شعار بیشتر صفحات مجازی کارآفرینی است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد شروع کسبوکار خودتان را دارید، احتمالاً سری به صفحات کارآفرینی در فضای مجازی زدهاید و با انبوهی از ایدههای شروع کسبوکار با کمترین هزینه و البته سودهای باورنکردنی که مخاطبان و مشتاقان زیادی هم دارند، روبهرو شدهاید؛ ایدههایی که ابتدا بسیار عالی و رؤیایی بهنظر میرسند؛ اما کمی تحقیق و کسب آگاهی بیشتر، روی دیگر سکه کارآفرینی با کمترین هزینه و تجارت پر سود رؤیافروشان را نشان میدهد.
کارآفرینی به سبک آموزشهای اینستاگرام
برای بررسی بیشتر این موضوع سری به صفحههای کارآفرینی اینستاگرام زدم و ایدههای کارآفرینی در خانه، کارآفرینی از طریق خرید دستگاههای صنعتی و کارآفرینی از طریق کشاورزی را مورد بررسی قرار دادم.
تبلیغی با مضمون «شغل خانگی درآمد عالی» که مربوط به زنان خانهدار است، پیشنهاد میکند با تهیه یک چرخ خیاطی نمادوز و طراحی روی لباس به درآمد ماهیانه ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان دست پیدا کنید. چنین ایدهای در نگاه نخست برای زنان خانهدار مناسب به نظر میرسد؛ اما با یک جستوجوی ساده در سایتهای فروش مشخص شد قیمت هر چرخ خیاطی ۲۰۰ تا۴۵۰ میلیون تومان برآورد میشود و بیشک نمیتوان چنین سرمایهای را تنها برای ایجاد یک شغل خانگی اختصاص داد.
«افتتاح نمایندگی فروش لوازم یدکی خودرو فقط با ۵۰۰ میلیون و سود ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان + دو هفته دوره صفر تا ۱۰۰ آموزش» عنوان یکی دیگر از این تبلیغات کارآفرینی است و صاحب صفحه از این طریق به جذب سرمایه برای فروش قطعات تولید شده در شرکت خود و دورههای آموزشی که خودش تولید کرده است، اقدام میکند. به منظور سنجش میزان صحت این تبلیغ با یکی از فروشندگان لوازم یدکی گفتوگو کردم.
محمدجواد انصارینژاد هشت سال است در این حوزه فعالیت میکند. او با اشاره به مقدار سرمایه مورد نیاز برای شروع این کار گفت: برای شروع ۵۰۰ میلیون تومان اصطلاحاً کف سرمایه مورد نیاز است؛ اما با توجه به اینکه تعداد اقلام مورد استفاده در این شغل با در نظر گرفتن تعداد مدل خودروها در کشور بسیار زیاد است، نمیتوان تنها به این میزان سرمایه اکتفا کرد و حدود ۲میلیارد تومان سرمایه فقط برای تهیه اقلام اصلی نیاز است.
انصارینژاد در خصوص درآمد ماهیانه از فروش لوازم یدکی عنوان کرد: سود تعیین شده برای این صنف ۱۵ تا ۳۰ درصد برای هر قطعه است. رسیدن به درآمد ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان غیرممکن نیست؛ اما کسب این درآمد با توجه به هزینههای جاری سخت است و شاید تنها یک درصد فروشندگان موفق به کسب چنین سودی شوند.
نسبت مستقیم تجربه و سود
وی درباره اهمیت بسیار زیاد کسب تجربه برای شروع این شغل افزود: دو هفته، زمان کمی برای یادگیری اصول این شغل بوده و دستکم یک سال زمان نیاز است تا فرد با چالشهای این کار آشنا شود. یک فرد تازهکار نباید چنین کسب و کاری را آغاز کند؛ زیرا این شغل به اطلاعات زیادی نیاز دارد و در آغاز راه باید از تجربههای یک فرد آگاه استفاده کند.
«کشت گلخانهای زعفران با سود ماهیانه ۳۰۰ میلیون تومان تنها در ۱۰۰ متر فضا و ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه» یکی دیگر از ایدههای کارآفرینی بوده که مخاطبان فراوانی هم بدست آورده است. در ادامه، افراد تشویق میشوند در دورههای آموزشی که در مشهد برگزار میشود، شرکت کنند. پس از صحبت با یکی از افرادی که شیوه کشت زعفران در گلخانه را امتحان کرده بود، مشخص شد میزان ضرر و زیان موجود در این روش بسیار بیشتر از سرمایه اولیه است. به عنوان مثال پس از سه ماه باید پیاز زعفرانها در زمینی به ابعاد ۲۰۰ متر کاشته شوند. همچنین هزینه تهیه پیاز زعفران، نیروی کار و هزینههای جانبی مثل استفاده بیرویه از آب برای تأمین رطوبت گلخانه، بسیار بیشتر از سرمایه بیان شده در آگهی است و در نهایت از ۵/۱ تن پیاز تنها ۱۰۰ گرم زعفران بدست میآید و خبری از سود ۳۰۰ میلیون تومانی نیست.
رؤیای موفقیت یکشبه
«خرید دستگاه تولید و دوخت نایلون و پلاستیک فریزر» یکی از شیوههای کارآفرینی بوده که بازار تبلیغات آن بسیار داغ است و یک نگاه ساده در قسمت نظرات هر صفحه، اشتیاق مردم برای دستیابی به موفقیت یکشبه را نشان میدهد. در اینجا مخاطب تشویق میشود با خرید یکی از این دستگاهها و استقرار آن در یک فضای ۳۰ متری، به سود ماهیانه ۵۰ میلیون تومانی دست پیدا کند. این در حالی است که قیمت هر دستگاه از ۴۵۰میلیون تا یکمیلیارد و ۵۰۰ تومان برآورد میشود. البته مبلغ ذکر شده تنها مربوط به خرید دستگاه است و هزینه مواد اولیه، دستمزد نیروی کار، هزینههای مربوط به اجاره محیط برای استقرار دستگاه، هزینه برق و هزینههای بازاریابی به طور جداگانه ارزیابی میشوند.
بازاریابی و فروش؛ نکات طلایی شروع هر کسب و کار
نکته مهم دیگری که در صفحههای کارآفرینی به آن اشاره نشده، فراهمسازی زمینه فروش محصولات تولیدی است. در طول بررسیها و مشورت با افراد آگاه مشخص شد تجربه بیشتر در زمینه تولید هر محصول، زمینه فروش زیاد آن را فراهم میکند. این همان نکته طلایی و چالش بسیاری از کسب و کارهاست که بیشتر صاحبان صفحات کارآفرینی آن را عنوان نمیکنند و دستمایه فروش بستههای بازاریابی خود کردهاند. پس از برقراری ارتباط با گردانندگان این صفحات، به مخاطب توصیه میشود اگر تمایل دارد مهارت خود را در زمینه فروش محصولات تولیدیاش افزایش دهد، بستههای آموزشی را که اغلب به وسیله گردانندگان صفحات کارآفرینی تولید شده، خریداری کند. هزینه این بستههای آموزشی هم مبلغی بین ۴۸۰ هزار تا ۵ میلیون تومان یا بیشتر است.
به نظر میرسد آگاهیرسانی در مورد مبحث کارآفرینی و زیرساختهای اقتصادی و تجربی مورد نیاز آن، با توجه به استقبال و اشتیاق فراوان مردم در رسیدن به درآمدهای میلیونی و تمایل بسیار زیاد آنها در راستای طی کردن راه صد ساله در یک شب در سطح گسترده و کشوری؛ از جمله مباحثی است که متولیان و مسئولان اقتصادی باید با توجه به امکان ضرر فراوان، نبود نظارت کافی در این حوزه و شرایط اقتصادی دشوار مردم جامعه به آن بپردازند تا کمتر شاهد جولان رؤیافروشان حوزه کارآفرینی در عرصه اقتصادی و از بین رفتن سرمایههای مردم باشیم.