سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

رویداد «هفته جهانی کوچینگ» در مکتب 46

امروزه در جهان کوچینگ از مفاهیم برجسته‌ای است که در زمینه رهبری، توسعه فردی، کسب‌وکار و حتی زندگی شخصی ایجاد شده و تاثیرات گسترده‌ای در سطح فردی، اجتماعی و سازمانی داشته است. این مفهوم که در دهه‌های اخیر به شدت در دنیا گسترش یافته، ریشه‌های عمیق و پرباری دارد که به‌عنوان یکی از رویکردهای توسعه انسانی مورد توجه قرار گرفته است. این مفهوم سبب می‌گردد تا افراد مسئولیت‌های خود را بپذیرند، خود قدرتمندشان را تجربه کنند، سراغ یادگیری بروند، در حل مساله خلاق باشند، بتوانند تصمیمات عالی اتخاذ کنند و از تمام پتانسیل خود بهره ببرند و در حال حاضر یکی از کارآمدترین روش‌های توسعه افراد و یک رویکرد قوی در مدیریت عملکرد محسوب می‌شود که در دنیا افراد بسیاری را به خود جذب کرده است.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، کوچینگ در بسیاری از کشورها به‌صورت آکادمیک در حال آموزش و گسترش است و در ایران نیز برای اولین‌بار توسط سرکار خانم دکتر سوسن تقی‌پور ریاست محترم دانشگاه علمی-کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران به‌صورت رسمی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مقاطع تحصیلی دانشگاهی کشور اضافه گردیده و دانشجویانی نیز در این رشته نوپا در حال تحصیل می‌باشند.

امسال همراه با هفته جهانی کوچینگ برای اولین بار در ایران نیز در دانشگاه علمی-کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران رویداد هفته کوچینگ برگزار گردید که در همین زمینه با سرکار خانم دکتر تقی‌پور گفتگویی صورت پذیرفته که به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

خانم دکتر تقی‌پور: سلام و عرض ادب، من سوسن تقی‌پور، رییس مرکز علمی-کاربردی واحد 46 تهران هستم. خب من اصولا از زمانی که در مقطع راهنمايی و دبيرستان بودم عاشق كارهای اينچنينی، جمعی و تيمی بودم. ولی به‌صورت آكادميك در دانشگاه از سال 1385 رييس مركز علمی-كاربردی واحد 11 بودم كه تخصصی مركز موسيقی هست، و بنده 10 سال در آن مركز انجام وظيفه كردم و بعد از آن تقريباً از سال 1392 وارد مركز علمی-كاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 شدم. كه اينجا در واحد 46 به‌عنوان سرمايه‌گذار و رياست مركز در خدمت شما هستم.

خانم دکتر تقی‌پور: بعضی از افراد وقتی سر راه زندگی شما قرار می‌گيرند اتفاقاتی را رقم می‌زنند كه بعدا وقتی‌ به گذشته بازمی‌گرديد می‌بينيد كه سر منشأ يك امر خير بودند. شايد حضور من در مراكز علمی‌-كاربردی‌ فرهنگ و هنر يك سرمنشأ خير داشته. بنده به‌واسطه يك توصيه از يك دوست عزيز در اين مسير قرار گرفتم و كوچينگ هم به واسطه يكی از دوستان به‌منظور گذراندن دوره آن به من معرفی‌ شد. من آموزش را در يكی از مدارس خارج از ايران گذرانده و مدارك مربوطه را اخذ كردم و بعد از آن به اين فكر افتادم كه چرا در دانشگاه‌های ما به‌جای مركز مشاوره مركز كوچينگ نداريم و شروع اين داستان و راه‌اندازی اين رشته از اين فكر ايجاد شد. به همين منظور با تعدادی از موسسات و مدارس در خصوص راه‌اندازی اين رشته آموزشی صحبت كردم ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم. پس از آن به این فکر افتادم که این رشته را در ایران به‌صورت آکادمیک و دانشگاهی ارائه کنیم بهتر است چون در خیلی از کشورهای دنیا این رشته در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود ولی در ایران به این شکل نیست و دانشگاهی آن را ارائه نکرده است. در همین زمان طرح توجیهی آن را برای ریاست محترم دانشکاه علمی کاربردی ارسال کردم و از آنجایی‌که دانشگاه علمی کاربردی برخلاف دانشگاه‌های مادر یک دانشگاه پویا و چابکی است و به نیازهای بازارهای علم، دانش، صنعت و اجتماع به راحتی پاسخ می‌دهد و زمانی که شما توجیهات ایجاد یک رشته دانشگاهی را با توجه به نیاز بازار برای مسئولین این دانشگاه ارسال می‌کنید خیلی راحت کمک می‌کنند که این رشته به‌صورت علمی در دانشگاه ارائه گردد. پس از ارائه طرح توجیهی یک گروه سه نفره متشکل از بنده، سرکار خانم دکتر قُبیتی و جناب آقای دکتر سعید نیا ایجاد شده و با توجه به سرفصل‌های آکادمیک این رشته ما سرفصل‌های درسی را تهیه کردیم و در این مسیر از این سرفصل ها می‌بایست دفاع می‌کردیم. در آن زمان به دلیل که این رشته در ایران شناخته شده نبود با چالش‌های زیادی مواجه شدیم، رشته، اصطلاحات و موضوعات مربوطه برای دوستان تصمیم‌گیرنده کاملاً گنگ و نامفهوم بود و ما مجبور بودیم که بارها و بارها کوچینگ و پایه‌های فکری آن را توضیح دهیم، و در نهایت با همت و حمایت مدیرکل محترم برنامه‌ریزی و همکاران محترم واحد برنامه‌ریزی دانشگاه جامع علمی کاربردی توانستیم این رشته را دانشگاهی کنیم و در دو گرایش کسب‌وکار و مسیر شغلی راه‌اندازی شد. البته ابتدا قصد داشتیم رشته کوچینگ را بصورت جامع راه‌اندازی کنیم ولی با توجه به چارچوب‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایجاد و راه‌اندازی رشته‌های جدید که می‌بایست هر رشته جدیدی به‌منظور مشحص بودن توانمندی‌ها و بازار کار دانش آموختگان به شکل تخصصی، آن رشته در گرایش‌های مختلف ارائه گردد. به همین دلیل ما نیز ناچار به ارائه این رشته با این دوگرایش شدیم.

خانم دکتر تقی‌پور: این رشته در مهرماه 1401 به‌صورت رسمی وارد دفترچه کنکور سازمان سنجش شد و از همان سال دانشجوی ورودی داشتیم و اکنون همان دانشجویان مهرماه 1401 در ترم آخر تحصیلی خود هستند و پس از آن هم چهار دوره ورودی دانشجو داشتیم. با توجه به اینکه این رشته در کشور هنوز شناخته شده نیست استقبال از این رشته خیلی خوب و عالی بوده است.

خانم دکتر تقی‌پور: افرادی برای تحصیل در این رشته اقدام کردند که خوشبختانه یک شناخت ضمنی از این رشته داشته‌اند و همین موضوع در کاهش چالش‌های ما مؤثر بوده است. بیشتر دانشجویان ما فارغ‌التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری در رشته های روان‌شناسی، مدیریت و … هستند.

خانم دکتر تقی‌پور: اتفاق بهتری که توانستیم رقم بزنیم آن هم با تلاش و دوندگی‌های خودم و ریاست محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی این بود که توانستیم این را برای اولین‌بار در سرفصل‌های شغلی وارد کنیم. چون کوچینگ به‌عنوان سرفصل شغلی در ایران تعریف شده نبود، ولی چند وقت قبل در آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی باعنوان کارشناسی کوچینگ کسب‌وکار و کوچینگ شغلی وارد شد که این موضوع خیلی برای من بسیار خوشحال کننده بود. شاید الان دیگران متوجه نشدند که ما چه کاری انجام دادیم و چقدر زحمت کشیدیم تا این عنوان وارد سرفصل‌های شغلی شد ولی قطعا در آینده خیلی از افراد در کشور از آن بهره‌مند خواهند شد و این برای من بسیار با ارزش و مهم است که انسان بتواند برای کشور و جامعه خودش خدمتی به این شکل انجام دهد. در ذهن دارم که در ابتدای کار خیلی از دانشجویان ما دچار تردید شده بودند چون در بیرون از این محیط دانشگاهی افراد و موسسات آزاد دائماً اخباری تولید می‌کردند مبنی بر اینکه این دانشگاه نمی‌تواند مدرکی باعنوان کارشناسی یا کارشناسی ارشد کوچینگ صادر کند و به شما دروغ گفته شده است. حال شما ببینید با آن همه تلاش شبانه‌روزی با شنیدن این خبر چه حالی در ما ایجاد می‌شد و خب ورود این عنوان به سرفصل‌های استخدامی و شغلی کشور مهر تاییدی بود بر تلاش‌های شبانه روزی ما و امروز من و تیم همراه من با قدرت از این رشته و دانشجویانم دفاع می‌کنیم. اتفاقا سازمان تامین اجتماعی با ما مکاتبه کردند که چرا متخصصان و فارغ‌التحصیلان این رشته به این سازمان مراجعه نکرده‌اند، و پاسخ دادیم که این گروه اولین گروه دانشجویان رسمی این رشته در کشور هستند و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند و امروز هیچ کسی تا کنون مدرک رسمی در ایران اخذ نکرده است البته موسسات داخلی و خارجی زیادی هستند که مدرک برای این رشته صادر می‌کنند ولی در ایران مرجعیت رسمی نداشته، معتبر نبوده و مورد پذیرش نیستند. امروز من خوشحالم که تلاش کردیم و تنها دلیل ما این بوده که فرهنگ کوچینگ را در ایران جا بیندازیم و بتوانیم حال و هوای کوچ‌های و کوچینگ کشور را تغییر دهیم.

خانم دکتر تقی‌پور: يكی از برنامه‌های ما همين برنامه‌ای بود كه امروز در خدمت شما بوديم كه همزمان با هفته جهانی كوچينگ اين رويداد را در دانشگاه علمی كاربردی فرهنگ هنر واحد 46 برگزار كرديم و هدف ما اين بود كوچينگ را به عموم مردم جامعه بشناسانيم و شايد اين دانشگاه نمونه كوچکی از اين جامعه بود كه برنامه‌هايی از قبيل معرفی اين رشته به دانشجويان رشته‌های ديگر، اساتيد و مردم عزيز و خدماتی كه در كافه كوچينگ به‌صورت رايگان ارائه شد كه به‌صورت كوچينگ‌های گروهی و انفرادی بود تا كارگاه‌های رايگان و‌‌ پرباری که برای دانشجویان و عموم مردم برگزار شد همگی تلاشی بود که بتوانیم حداقل کوچینگ را به نزدیکان‌مان بشناسانیم و فرهنگ آن را در این محیط کوچک خودمان جا بیندازیم و در یک هفته همه گروه‌ها را دعوت کنیم به مطالبه‌گری از گروه کوچینگ دانشگاه تا بتوانیم توانمندی و دانش‌شان را بیازماییم. انشالله با توكل به خدا و همكاری و همراهی دوستان و همكاران بتوانيم در آينده نزديك در كل كشور شاهد اينگونه برنامه برای اطلاع‌رسانی و آگاه كردم مردم عزيزمان باشيم. در ضمن با همکاری اساتید و دانشجویان خوب‌مان انجمن علمی کوچینگ ایران برای اولین‌بار پایه‌گذاری شده است و با وجود این انجمن می‌توانیم بیشتر کمک کنیم که افرادی بیشتری با این رشته و خدمات آن آشنا شوند.

خانم دکتر تقی‌پور: بینید آقای دکتر این رشته در موسسات و مدارس با قیمت‌های خیلی بالایی ارائه می‌شود، شما محتوا و سرفصل‌های ما را مشاهده کرده‌اید که آکادمیک، پربار و کامل است، در آن موسسات و مدارس با وجود قیمت بالا حتی این محتوا نیز وجود ندارد، و خب مدرک رسمی و محتوای عالی با اساتید توانمند و فعال  و تحصیل با هزینه‌های بسیار کمتر از موسسات آزاد خودش یک پیشنهاد تشویقی بزرگ برای علاقمندان به تحصیل در این رشته است. در ضمن اگر فارغ‌التحصیلان قصد داشته باشید در کشور خودمان وارد بازار کار بشوید یا هر گونه مجوز مربوطه‌ای را اخذ کنید به هر صورت مدک رسمی و معتبر دانشگاهی دارند و تفاوتش با مدارک موسسات و مدارس خیلی زیاد است و مهم‌تر از همه اینکه این دانشگاه برای درس کارورزی فضای خیلی خوبی را ایجاد کرده است و همان‌طور که اطلاع دارید چیزی که دانشگاه علمی کاربردی را از بقیه دانشگاه‌ها متمایز می‌کند همین درس کارورزی است که کاروزی 1 و 2 جمعاً 240 ساعت واقعی است و اینجا ما فضای واقعی و عملیاتی را برای دانشجویان فراهم کرده‌ایم.

خانم دکتر تقی‌پور: هنوز هیچ دانشگاهی این رشته را دائر و در حال تدرس ندارد، فقط دانشگاه اصفهان یک ترم این رشته را ارائه دادند ولی متاسفامه موفق به جذب دانشجو نشدند. و البته من خوشحال هستم که این اتفاق فعلا نیفتد چون ما با بی‌درایتی و بدون برنامه‌ریزی خیلی از رشته‌های دانشگاه علمی-کاربردی را خراب کرده‌ایم. چون در بیشتر مواقع مدل عملکردی ما به این شکل است که دقت می‌کنیم که چه کسی، چه کاری را انجام داده و چقدر سود و منفعت یا شهرت به‌دست آورده و اگر به نظرمان خوب باشد بدون اینکه بیندیشیم یا تحقیق کنیم  یا حتی زیر ساختی برای آن کار داشته باشیم، پست سر ایشان اقدام به انجام آن کار می‌کنیم صرفا برای کسب سود یا شهرت و هرگز خودمان مبدع و خالق فرآیندی نیستیم و دائماً در حال کپی کردن اقدامات دیگران هستیم. الان محدودیت مشهودی که ما در این رشته داریم این است که مدرس‌های حرفه‌ای برای تدریس در این رشته که هم دانشگاهی باشند هم با کوچینگ آشنایی داشته باشند هم کد تدریس داشته باشند، کم داریم و این خود برای راه‌اندازی این رشته در دانشگاه و واحد‌های دیگر محدودیت ایجاد می‌کند. ما حتی خودمان در ابتدای کار با دو تا سه استاد شروع کردیم ولی الان بعد از گذشت یک سال یک تیم بسیار قدرتمند ساختیم و مدرسان خوب و حرفه‌ای در این رشته را بعنوان همکار در کنار خودمان داریم. به همین دلایل بهتر است راه‌اندازی در دانشگاه‌ها و یا واحد‌های دیگر دانشگاهی انجام نشود مگر این‌که زیرساخت‌های درست و اصولی در آن دانشگاه‌ها ایجاد شود تا بتوانیم جلوگیری کنیم از خراب شدن این رشته مانند بسیاری از رشته‌های دیگر که امروز هیچ کس تقاضای تحصیل در آن‌ها را ندارد.

خانم دکتر تقی‌پور: بله این‌ها همه دغدغه‌های بنده هستند به همین دلیل با مسئولین مربوطه در دانشگاه علمی-کاربردی هم صحبت کرده‌ام و این دغدغه‌ها را هم منتقل کرده‌ام و حتی ترم گذشته که از طریق سامانه جذب اساتید این دانشگاه اقدام کردیم، کلیه امور مربوط از قبیل تایید صلاحیت، آموزش و … را به خودمان واگذار کردند و ما خودمان به‌دنبال این هستیم که صلاحیت تدریس و چارچوب‌های آموزشی اصولی و موارد مربوطه را ایجاد کنیم.

خانم دکتر تقی‌پور: خیلی سخت شد به‌خاطر این‌که امروزه متاسفانه مردم نگاه نمی‌کنند که چه چیزی را از چه کسی یاد می‌گیرند و اگر هر چقدر تبلیغات فضای مجازی بنده بیشتر باشد یا سروصدای بیشتری راه بیندازم طرفداران بیشتری خواهم داشت حتی اگر سواد، دانش و تجربه مناسب و عمیق را نداشته باشم. اما ما خودمان در این جامعه کوچکی که در حال تربیت متخصصان این رشته هستیم سعی کردیم که یک مکتبی برای خودمان درست کنیم به‌نام مکتب 46 و در این مکتب متعهد باشیم و حتی مرام‌نامه‌ای که تحت نظر همان انجمن علمی تهیه کردیم کاملا متفاوت است با خیلی از چارچوب‌های رشته‌های دیگر. و امیدوارم که بتوانیم از همینجا کوچ‌های خوب را به جامعه معرفی کنیم. دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 مرکز کاریابی و اشتغال‌زایی دارد که ما دانشجویان علاقمند را به‌کار می‌گیریم و از همینجا ایشان را سطح جامعه معرفی می‌کنیم که حداقل دوستانی که ما را ممیزی می‌کنند مطمئن باشند جایی که دغدغه آموزش داشته توانسته است که متخصصان با صلاحیتی را به جامعه معرفی کند و این شاید تنها کاری است که بنده در راستای مسئولیت اجتماعی خودم می‌توانم برای مردم عزیز کشورم انجام دهم. اما در نهایت توصیه بنده به مردم این است که دقت کنید که از چه کسانی علم، دانش و آگاهی را دریافت می‌کنید و از چه کسانی در این مورد می‌شنوید چون خیلی مهم است.


آشنایی با پیشران‌‌های موثر بر کوچینگ در ایران | معرفی ۳ مدرسه بین‌المللی در کشور

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
رضا بازگیر
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا