سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

آشنایی با پیشران‌‌های موثر بر کوچینگ در ایران | معرفی ۳ مدرسه بین‌المللی در کشور

با فرا رسیدن هفته کوچینگ، در این یادداشت به بررسی 3 مدرسه بین‌المللی کوچینگ در ایران می‌پردازیم با ما همراه باشید.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، یکی از مهم‌ترین سبک‌های تدریس در قرن 21 کوچینگ است. یعنی با سوال‌های هدفمند اجازه دهی فرد خود به یک اکتشاف درونی برسد و بتواند به هدفش برسد یا مشکل خود را حل کند و یاد بگیرد. ازاین‌رو، با توجه به اهمیت این روش و با توجه به هفته کوچینگ تصمیم گرفتیم پیشران‌های موثر در این حوزه را معرفی کنیم. از جمله:

  1. مدرسه کوچینگ ویز بلژیک
  2. آکادمی کوچینگ FCA انگلستان
  3. آکادمی کوچینگ ایمپکت آمریکا

قابل ذکر است که در دنیا فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) و انجمن بین‌المللی کوچینگ (IAC) پرچمدار این حوزه هستند و در ایران نیز انجمن کوچینگ ایران حدود 3 سال پیش تاسیس شده است.

مدرسه کوچینگ ویز، یکی از مدارس بین‌المللی آموزش کوچینگ در جهان است که امکان دریافت مدرک معتبر و مورد تایید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) را برای علاقمندان به حرفه کوچینگ فراهم کرده است. با روش آموزشی و پداگوژی پویا، فراگیران قادر خواهند بود که پس از کسب مهارت کوچینگ به عنوان یک کوچ حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف کوچینگ اعم از سازمانی، کسب و کار، توسعه فردی و زندگی و … به فعالیت بپردازند و همچنین پاسچر یک کوچ حرفه‌ای را در مشاغل فعلی خود به کار ببرند.

مدرسه کوچینگ ویز در سال ۲۰۰۵ توسط مکس مولمانس (Max Meulemans) در کشور بلژیک تأسیس شد و پس از آن نمایندگی‌های آن در کشورهای مختلفی آغاز به کار کردند. در سال ۲۰۱۹ نیز بهاره گوهرین نمایندگی خاورمیانه را دریافت کرد و بعنوان اولین مدرسه کوچینگ بین‌المللی در ایران فعالیت خود را شروع نمود و تاکنون افتخار همراهی و آموزش تعداد زیادی از علاقمندان به فراگیری مهارت کوچینگ را داشته و در دوره‌های آموزش کوچ حرفه‌ای و دوره‌های سازمانی پذیرای این عزیزان بوده است.

من سال‌هاست که طرفدار یک رویکرد چند فرهنگی هستم، که به ماهیت انسان احترام می‌گذارد، مهم نیست چه دین یا اعتقادی داشته باشد. من عمیقا به سرمایه انسانی اعتقاد دارم و به همین دلیل است که این حرفه را انتخاب کرده‌ام. از شما دعوت می‌کنم که دوره آموزشی را در مدرسه ما بگذرانید و این مسیر را ادامه دهید و به نوعی سفیرانی متعالی برای انسانیت شوید.
  • تا به امروز که ۱۸ سال از طراحی و پایه ریزی برنامه آموزشی کوچینگ ویز با عنوان روند یکپارچه آموزشی (IAP) می‌گذرد، این برنامه در راستای ایجاد یک فرآیند آموزشی عالی و در حال توسعه، به طور مداوم در حال تغییر و بروزرسانی بوده که اساس این تغییرات مبتنی بر تحولات اجتماعی و فرهنگی بنا شده تا افرادی حرفه‌ای در حوزه کوچینگ تربیت شوند.
  • مدرسه کوچینگ ویز ایران (با نام ثبتی خردجمعی گوهر ایرانیان) مفتخر است که برای اولین بار در ایران بصورت حضوری و آنلاین به برگزاری دوره‌‌های کوچینگ پرداخته است تا در سراسر ایران و جهان قادر به ارائه خدمات آموزشی و حرفه‌ای به هموطنان و فارسی زبانان باشد.

شعبات مدرسه بین‌المللی کوچینگ ویز

زمینه‌های کاربرد کوچینگ از نظر کن ویلبر

برنامه‌های آموزشی کوچینگ ویز امکان نزدیک شدن به زمینه‌های کاربردی کوچینگ را در چارچوب «چشم‌انداز یکپارچه کن ویلبر» فراهم می‌کند و چشم‌اندازی را که در آن یک فرد یا شرکت قدم در راه تکامل می‌گذارد را گسترش می‌دهد.

این رویکرد یکپارچه، به ویژه برای وضعیت اجتماعی-اقتصادی ما که همواره در حال تغییر است، مناسب است.

برنامه آموزشی کوچینگ ویز

این برنامه شکل‌گیری پاسچر کوچ (کوچ زندگی، کوچ کسب و کار) را در «بودن» و «دانستن» در سطح فردی و جمعی ممکن می‌سازد. آنچه آموزش ما را خاص و متمایز از دیگران می کند، ارائه روشی آمیخته‌ از تمرین و تئوری است که امکان یادگیری و درونی شدن این پاسچر جدید را به روشی نوآورانه و کارآمد فراهم می‌کند.

برنامه کوچینگ ویز به گونه‌ای طراحی شده است تا بعنوان یک فرآیند تحول، همراه با رشد مهارت گوش کردن فعال و یادگیری هنر پرسشگری، تجربه شود. برای دست یافتن به این مهم، از ابزارهای حرفه‌ای و منحصر به‌فردی استفاده می‌شود که توسط بنیانگذار کوچینگ ویز طراحی شده و در روند آموزش از آنها استفاده می‌شود.

مدرسه ما بیش از آنکه به دلیل حرفه‌ای بودن و روش‌های آموزشی متمایز، شناخته شود، به خاطر پایبندی به ارزش‌های انسانی، خیرخواهی، فروتنی، مسئولیت پذیری، شفافیت و اخلاقی معروف و شناخته شده‌است.

چشم‌انداز و ماموریت

رسالت ما به عنوان اولین مدرسه بین‌المللی برگزار کننده دوره‌های حضوری آموزش کوچینگ در ایران، پیاده‌سازی کوچینگ اصیل و صحیح، در سطح استانداردهای بین‌المللی است.

چشم انداز ما آموزش کوچ‌های حرفه‌ای، آشنا با روند و اصول کوچینگ در سطح بین‌المللی و بر اساس ۸ شایستگی ICF است تا بتوانند کوچینگ را به صورت عمیق، تاثیرگذار، حرفه‌ای و اخلاق مدار به اجرا در آورند. از این رو برنامه آموزشی مدرسه کوچینگ ویز به عنوان یک فرآیند تغییر و تحول پایه‌ریزی شده است و در یک مسیر شکوفایی قدم گذاشته است. در کوچینگ ویز، ما فراتر از آموزش گام برداشته و کوچینگ را زندگی می‌کنیم تا به عنوان کوچ بتوانیم تجربه لمس تاثیرگذاری کوچینگ را دراختیار مراجعان خود قرار دهیم.

محتوای آموزشی کوچینگ ویز در سطح جامعه جهانی با عنوان روند یکپارچه آموزشی یا IAP (Integral Accompaniment Program) معرفی و ارائه شده است. این روش، فراتر از یک محتوای آموزشی صرف بوده و به عنوان یک فرآیند تحول مطرح شده است. یکپارچگی و انسجام، از مهمترین ارزش‌های این فرآیند آموزشی بشمار می‌رود. کل مسیر آموزشی به صورت یک “مگا کوچینگ” سازماندهی و برنامه‌ریزی شده است.

رویکرد ما بر اساس چشم‌انداز یکپارچه (Integral Vision) برگرفته از نظریات کن ویلبر (Ken Wilber) پایه‌ریزی شده است.

روش آموزش
روند یکپارچه آموزشی

محتوای آموزشی کوچینگ ویز در سطح جامعه جهانی با عنوان روند یکپارچه آموزشی یا Integral Accompaniment Program معرفی و ارائه شده است. این روش، فراتر از یک محتوای آموزشی صرف بوده و به عنوان یک فرآیند تحول مطرح شده است. یکپارچگی و انسجام، از مهمترین ارزش‌های این فرآیند آموزشی بشمار می‌رود. کل مسیر آموزشی به صورت یک “مگا کوچینگ” سازماندهی و برنامه‌ریزی شده است.

رویکرد ما بر اساس چشم‌انداز یکپارچه (Integral Vision) برگرفته از نظریات کن ویلبر (Ken Wilber) پایه‌ریزی شده است.

چشم‌انداز یکپارچه کن ویلبر

روند آموزش کوچینگ بر اساس چشم‌انداز یکپارچه، روشی مؤثر و کامل برای شناخت بهتر خودمان و دیگران است و تعامل و همکاری با یکدیگر را به شیوه‌ای سودمند و در راستای مهارت‌هایمان ارائه می‌دهد. این رویکرد با رویکرد کوچینگ بسیار سازگار است و به رشد و کشف هر چه بیشتر پتانسیل‌ها کمک می‌کند.

فراگیران دانش، تکنیک (ابزارها، نظریه‌ها، مدل‌ها) و مهارت‌های میان فردی را بر اساس چشم‌انداز یکپارچه بیان شده از سوی کن ویلبر می‌آموزند. این چشم‌انداز دارای ۴ زمینه است:

  • بعد ذهنی و فردی انسان: «من»، درون
  • بعد رابطه‌ای، تبادلات بین افراد و گروه‌ها: «ما»، جمع درونی
  • ابعاد مادی، ساختاری، تاکتیکی: «آن»، فرد خارجی
  • بعد جامعه شناختی، روابط و شبکه‌ها در یک محیط: «آن‌ها»، جمع بیرونی

پداگوژی فعال

پداگوژی فعال (Active Pedagogy) سبک آموزشی ماست. این سبک، فراگیر را به عنوان شخصی در نظر می‌گیرد که در یادگیری خودش کاملاً فعال و پویا است. در این روند، فرد یادگیرنده، دانش‌ مورد نظرش را کاوش و ایجاد می‌کند.

بنابراین، انتقال دانش در روند یکپارچه آموزشی کوچینگ ویز (IAP) به گونه‌ای طراحی شده است تا فرایندی خود توسعه پذیر بوده و خودشکوفایی را به همراه داشته باشد.

  • آنچه می‌شنوم را فراموش می‌کنم.
  • آنچه می‌شنوم و مشاهده می‌کنم را کمی به یاد می‌آورم.
  • آنچه می‌شنوم، مشاهده می‌کنم و درباره آن بحث می‌کنم، را می‌فهمم.
  • آنچه می‌شنوم، مشاهده می‌کنم، بحث می‌کنم و انجام می‌دهم، باعث ایجاد دانش و مهارت در من می‌شود.
  • آنچه را به دیگری می‌آموزم، به آن تسلط پیدا می‌کنم.
  • بر مبنای این اصول، تدریس صرفاً انتقال دانش نیست، بلکه کسب دانش است.

پداگوژی فعال مارپیچ

ژروم برونر در سال ۱۹۶۰ ایده پداگوژی مارپیچی را مطرح کرد. بر مبنای ایده، برنامه‌های درسی باید به صورت مارپیچ تنظیم شوند، طوری که فراگیران، آموخته‌های خود را به صورت منظم و تدریجی، براساس آنچه که قبلاً یاد گرفته‌اند، پایه‌گذاری و عمیق‌تر کنند. این ایده در مقابل تفکر سنتی یادگیری یعنی روش خطی قرار دارد.

این مفهوم، انعكاس زیادی، میان مدرسین داشته است. آنها در استعاره مارپیچ روش مناسبی برای بیان آنچه احساس می‌کنند، پیدا كردند. یعنی یادگیری، فرایندی است که تداوم دارد و با پیچش صعودی و تكرار مداوم نکاتی كه قبلاً به دست آمده، شکل می گیرد.

برنامه‌های درسی طوری تنظیم شده‌اند که فراگیران، آموخته‌های خود را به صورت منظم و تدریجی، بر اساس آنچه که قبلاً یاد گرفته‌اند، پایه گذاری و عمیق‌تر کنند. این ایده در مقابل تفکر سنتی یادگیری یعنی روش خطی قرار دارد.

در کوچینگ ویز، آموزش در هر ماژول توسط مدرسین ارائه می‌شود. ما در هر شرایطی شما را برای درک و استفاده بهینه از طیف گسترده‌ای از منابع همراهی می‌کنیم. این شیوه آموزش بهترین ابزار شما در ارائه خدمات کوچینگ و همراهی با مراجعان، تیم‌ها و سازمان‌ها در راستای دستیابی به اهدافشان بشمار می‌رود.

چرا کوچینگ ویز را انتخاب کنیم؟

شیوه آموزش در مدرسه کوچینگ ویز مورد تایید ICF است که از مراجع اصلی کوچینگ در جهان به شمار می‌رود. این شیوه آموزشی بر اساس معیارهای دقیق و شایستگی‌های ۸ گانه کوچینگ، طراحی و تنظیم شده‌اند و کیفیت آموزشی مدرسه کوچینگ ویز را تضمین می‌کند. برای تبدیل شدن به یک کوچ، کوچینگ ویز آموزش‌هایی در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهد. این آموزش‌ها مبتنی بر رویکردی جامع است که آمیخته‌ای از مباحث عملی و نظری را در اختیار دانشجویان قرار داده و امکان توسعه مهارت‌های فردی و دانش کوچ حرفه‌ای را فراهم می‌کند و فراگیران را برای ورود به بازار کار به عنوان یک کوچ حرفه‌ای در زمینه‌های کسب و کار، سازمانی و فردی آماده کند.

  • کوچینگ ویز با ارائه مدرک بین‌المللی، مسیر را برای شروع کسب و کار حرفه ای کوچینگ باز می‌کند.
  • کوچینگ ویز به افراد و حتی کوچ‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و اعتبارنامه ICF دریافت کنند.
  • اگر خواستار بهبود زندگی خود از طریق فراگیری مهارت کوچینگ هستید، کوچینگ ویز سفری پرهیجان و پرماجرا در مسیر توسعه شخصی را به شما پیشنهاد می‌کند.
  • کوچینگ ویز در روند آموزشی خود، تمرین‌هایی ارائه می‌دهد که هدف آن توسعه مهارت‌های نرم در فضایی متعادل، هماهنگ و برگرفته از آموزه‌های کوچینگی است.
  • کوچینگ ویز رویکردی مبتنی بر احترام به افراد و حفظ اصول اخلاقی را سرلوحه خود قرار داده است.
  • شیوه آموزش مدرسه کوچینگ ویز مورد مدار ICF وRNCP (فرانسه) است و در سه سال گذشته، نزدیک به ۳۵۰ کوچ در خاورمیانه این دوره‌ها را به پایان رسانده و مدرک بین‌المللی خود را دریافت کرده‌اند.
  • در مدارس کوچینگ ویز در سراسر جهان، شیوه آموزش و پداگوژی همواره در حال تکامل و بروزرسانی است تیم‌های آموزشی در مدارس کوچینگ ویز به طور مداوم پیشرفت در علوم انسانی را زیر نظر داشته و دیدگاه‌های بروز در زمینه کوچینگ را در دوره‌های آموزشی جای می‌دهند.
  • کوچینگ ویز آموزشی جامع و ترکیبی ارائه می‌دهد.
  • کوچینگ ویز جدیدترین متد آموزشی بین‌المللی را در روند آموزشی خود در نظر گرفته است.
  • کوچینگ ویز شیوه آموزش و محتوای بین المللی را برای فراگیران خاورمیانه بومی‌سازی کرده است.
  • کوچینگ ویز در میان مدارس کوچینگ، بیشترین تعداد ابزارها و رویکردهای کوچینگی را به فراگیران خود آموزش می‌دهد.

آکادمی کوچینگ FCA انگلستان (Farsi Coaching Academy) در ۲ تیرماه ۱۳۹۲ (۲۲ ژوئن ۲۰۱۳) توسط جناب آقای مهندس تیمور میری و سرکار خانم دکتر مریم معتمد در کشور انگلستان تأسیس شد. آکادمی در ابتدا با نام آکادمی بین المللی کوچینگ | FCA فعالیت آموزشی خود را برای افرادی که تمایل داشتند تبدیل به کوچ حرفه‌ای شوند یا مهارت‌های کوچینگ رابیاموزند آغاز کرد. آکادمی اولین دوره آموزشی خود را با ۶ دانشجوی فارسی زبان از لندن، سوئد و ایران آغاز کرد. اواخر اسفند ماه ۱۳۹۴ حدود ۴۰ نفر به‌عنوان دانشجو در آکادمی حضور داشتند. امروز مفتخریم که دانشجویان آکادمی از هر ۵ قاره ی جهان در حال آموزش مهارت‌های کوچینگ به صورت آنلاین یا حضوری می‌باشند.

آکادمی افتخار دارد که نخستین آکادمی فارسی‌زبان در دنیا است؛ که بالاترین تأییدیه تدریس مهارت‌های کوچینگ را از فدراسیون بین‌المللی کوچینگ دریافت نموده و به عنوان اولین آکادمیِ آنلاین و حضوریِ آموزشِ کوچینگ؛ خدمات خود را به فارسی زبانانی از هر پنج قاره‌ی جهان ارائه داده است؛ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و امروز با هزاران همراه از سراسر دنیا با قدرت و تلاش هرچه بیشتر به این مسیر ارزشمند ادامه می‌دهد…

فلسفه آموزش آکادمی کوچینگ FCA انگلستان

اگر می‌خواهید یک کوچ موفق و اثر بخش باشید به غیر از یادگیری کوچینگ، آموختن منش و رفتار به روش کوچ‌ها نیز هم مهم است. آموختن فرایند کوچینگ فراتر از این است که یک سری مفاهیم به همراه ابزار و استراتژی یاد بگیریم. کوچینگ مخلوطی از آموزش، دانش، آگاهی، مهارت، استعداد و احساس است. یک کوچ موثر و ایده‌آل از تجربه‌های خودش کمک می گیرد و به عنوان الگو عمل می‌کند. یک کوچ حرفه ای «به حرفی که میزند عمل می کند».
به همین دلیل، این دوره‌ها طوری طراحی شده است که دانشجویان ابتدا این علم و آگاهی و تکنیک‌ها را روی خودشان پیاده کنند و خود نمونه چیزی باشند که می‌خواهند مراجع خود به‌دست آورد. وقتی این ویژگی‌ها را کسب کردند، در محیط امن آکادمی با دانشجویان هم سطح تمرین کنند و بعد وارد بازار کار شده و با عموم مردم شروع به کار کنند. هنگامی که موضوعی را اول خودشان لمس کردند، سپس راحت تر برای مراجعین خود اجرا می کنند.

آموزش قطره ای در مقایسه با آموزش سنتی

هر کدام از شما که در محیط آموزشی سنتی حاضر بوده‌اید، می دانید که فقط حدود بیست درصد از آنچه که آموزش دیده‌ایم را به یاد می آوریم و زمان خیلی کمی برای فکر و درک کردن مطالب داشتیم. عقیده ما این است که زمان برای فکر و درک مطلب مهم است. چون بدون آن آموزش در سطح می ماند و بصورت عمیق در ذهن جایگزین نمی شود و شانس اینکه در ذهن ما هم بماند کمرنگ می شود. بر این اساس، روش آموزش در FCA مانند آموزش کوچینگ در طول زمان است و مطالب آموخته شده قطره قطره در ذهن عمیقتر و ماندگارتر می شوند.
این روند، آموزش تئوری و تمرین عملی را کنار هم گذاشته و زمان زیادی برای فکر و درک مطلب فراهم کرده است. ما با این هدف کلاس ها را در طول هفته پخش کرده ایم و هر دوره بطور معمول یک یا دو کلاس در هفته در طول سال دارد. این روش آموزشی با دوره هایی که در طی زمانی محدود محتوای آموزشی زیاد و فشرده ای را ارائه می کنند، کاملا متفاوت است.

آکادمی کوچینگ ایمپکت آمریکا یکی از معتبرترین موسسات مورد تایید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) است که در بیش از ۵۰ کشور و در چهار قاره فعالیت می‌کند.

آکادمی کوچینگ ایمپکت آمریکا با هیات علمی منحصر به فرد، یکی از معتبرترین موسسات مورد تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) و انجمن بین المللی کوچینگ (IAC) است. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌شود، ایمپکت در چهار قاره حضور فعال دارد. بازار اصلی ایمپکت، ایالات متحده آمریکا، کانادا و اروپای غربی است. برای توسعه و رشد در چنین بازار پررقابتی، ایمپکت مزیت رقابتی خود را بر کیفیت محتوای آموزشی و هیات علمی خود متمرکز نموده است.​​​​​​​

​با توجه به منع فعالیت موسسات مورد تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ در ایران، آکادمی کوچینگ ایمپکت، دفتر تهران خود را به آمریکای شمالی انتقال داده است. لذا پیشنهاد می کنیم برای تماس با آکادمی از طریق واتساپ یا تلگرام اقدام کنید.

آنچه ایمپکت را متمایز می‌کند

  • یادگیری کوچینگ از سرچشمه
  • هیات علمی شناخته شده در سطح جهانی
  • همراهی مطمئن تا سطح MCC
  • پوشش کلیه سطوح اعتباری ACC، PCC و MCC
  • بهره مندی از کیفیت خدمات در کلاس جهانی
  • حفظ کیفیت دوره در تراز بین‌المللی
  • جایگاه ویژه در فدراسیون بین المللی کوچینگ
  • بیش از 7400 ساعت محتوای تایید شده ICF
  • امکان یادگیری کوچینگ به دو زبان
  • یادگیری کوچینگ به زبان فارسی و انگلیسی
  • تاکید بر مهارت آموزی
  • ​​​​​​​فرصت‌های تمرین درون‌گروهی و بین گروهی
  • فرصت کسب چندین اعتبارنامه
  • ​​​​​​​امکان درخواست برای اعتبارنامه‌های ICF و IAC
  • عضویت در خانواده ایمپکت
  • فرصت رشد به صورت جمعی
  • فرصت بازآموزی رایگان
  • امکان حضور رایگان در دوره های یکسان آتی
  • محتوای آموزشی منحصر به فرد
  • دوره‌های آموزشی بدون مشابه در ایران

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
کارآفرینی پرس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا