درباره اهمیت نقش زنان در توسعه کسب و کار
با نگاهی کوتاه به چند دهه اخیر، می توان به سادگی متوجه تغییرات گسترده چهره کسب و کار شد. حالا ما در حال گذار از کسب و کارهای سنتی به شیوههای مدرن درآمدزایی هستیم و پررنگ شدن نقش زنان در توسعه کسب و کار، یکی از مهم ترین تغییرات این چند دهه محسوب می شود.
به گزارش کارآفرینی پرس، به نظر شما اهمیت نقش زنان در توسعه کسب و کار چیست؟ زنان چه مزایایی دارند که آنها را برای مدیریت کسب و کار به گزینه ای ایده آل تبدیل می کند؟ برای خواندن جواب این سوالها، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
زنان و کسب و کار در تاریخ
بیایید قبل از بررسی نقش زنان در توسعه کسب و کار، کمی از تاریخچه حضور آنها در دنیای تجارت بدانیم. به گواه تاریخ، اولین سابقه حضور زنان در دنیای کسب و کار به ۱۸۷۰ قبل از میلاد مسیح و به تمدن بین النهرین در شمال عراق می رسد.
زنان آشوری در آن زمان در شبکه گسترده کسب و کار فعالیت داشتند و پیشگامان حضور در دنیای تجارت محسوب می شوند. سال ۱۶۵۹ میلادی، مارگارت هاردنبرک، زنی تاجر توانست با برقراری ارتباط میان هلند و مستعمرات تجاری به ثروتمندترین زن نیویورک تبدیل شود.
در طول قرن هجدهم، زنان به شکل وسیعی در دنیای کسب و کار فعال بودند. مری کارتین گدارد در ۱۷۶۶ توانست به عنوان اولین بانوی ناشر در جهان شروع به فعالیت کند و سی جی واکر، در ۱۸۹۰ به خاطر فعالیت در حوزه مراقبت از مو حدود یک میلیون دلار ثروت کسب کرد.
در همین سال ها بود که گابریلا شنل، اولین بوتیک خود را در ۱۹۱۳ افتتاح کرد تا بزرگ ترین برند زنانه مد و فشن در دنیا، استارت بخورد.
میانه قرن بیستم، تغییری در شکل نیروی کار ایجاد شد که منجر شد تا زنان بیشتر وارد مشاغل خانگی و کارهای خانه شوند. این تغییرات، مسئله کسب و کار را به مسئلهای جنسیتی تقلیل داد که تا دهه های پایانی این سده ادامه داشت.
اما مجددا در دهه های اخیر، تغییرات مثبتی در شکل چینش نیروی کار رخ داده است و مجددا زنان فرصت حضور در کسب و کار را پیدا کرده اند؛ هر چند راه زیادی تا رسیدن به نقطه ایده آل و پر کردن شکاف جنسیتی داریم، اما میتوان نسبت به تغییرات حاضر امیدوار بود.
اهمیت نقش زنان در توسعه کسب و کار
شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا روی نقش زنان در توسعه کسب و کار و جریان کارآفرینی تاکید داریم. با فرض تفاوت ذاتی زنان و مردان در طبیعت، میتوان گفت که ویژگیهای ذاتی زنان، آنها را به گزینه ای مناسب برای مدیریت کسب و کار و اثرگذاری بر توسعه آن تبدیل میکند. در ادامه با مزایای حضور زنان در کسب و کار آشنا خواهید شد:
۱.تنوع جنسیتی منجر به خلاقیت بیشتر می شود
مطالعات نشان داده اند که تنوع در محیط کسب و کار، از تنوع جنسیتی تا تنوع فرهنگ، سن و نژاد باعث تقویت خلاقیت و نوآوری در کسب و کار خواهد شد. همان طور که می دانید، خلاقیت بخش مهمی از توسعه کسب و کار محسوب می شود و همه سازمان ها و کسب و کارها، به دنبال اولویت بندی و بهره گیری از محیط کاری متنوع و فراگیر هستند.
تفاوت ذاتی مردان و زنان منجر به تجربیات و پیشینههای متفاوت آنها میشود. این تفاوت، منجر به تفاوت در رویکرد آنها در کسب و کار خواهد شد. چنین تفاوتهایی به معنای به چالش کشیدن یکدیگر و همکاری با افرادی است که متفاوت فکر می کنند و این یعنی بروز خلاقیت در ایده ها که می تواند محرک خوبی برای پیشبرد کسب و کار باشد.
در نظر داشته باشید که همه ما به طور ذاتی تمایل داریم با افرادی کار کنیم که مانند ما فکر میکنند. اما به عنوان رهبری واقعی، لازم است افرادی را استخدام کنید که شما را به چالش بکشند و زنان میتوانند این مهم را برآورده کنند.
۲.مهارت نرم افزاری زنان آن ها را به یک گزینه خوب برای مدیریت تبدیل می کند
همه میدانیم که برای موفقیت شغلی، به دانش فنی و مهارت حرفهای نیاز داریم. اما مدیرانی که مهارتهای نرم افزاری قدرتمندی دارند، همواره در رده بهترین مدیران قرار میگیرند.
اگرچه اندازهگیری مهارتهایی مانند همدلی، ارتباط موثر و خودآگاهی دشوار است، اما این ویژگیها آنقدر ارزشمند هستند که می توانند تفاوت زیادی در نتیجه کار مدیران ایجاد کنند.
مطالعات نشان می دهد که میان قدرت شخصیت مدیران و عملکرد آنها در کسب و کار تفاوت معناداری وجود دارد. کارشناسان معتقدند مدیرانی که در ویژگیهایی مانند شفقت، صداقت و همدلی رتبه بالایی دارند، به طور متوسط ۹.۳۵ درصد نسبت به سایر مدیران موفقیت بیشتری در کسب و کارشان خواهند داشت.
مهارت های نرم و هوش هیجانی می تواند مزیت رقابتی کلیدی برای زنان در کسب و کار باشد و همین مسئله نقش زنان در توسعه کسب و کار را مشخص میکند. تحقیقات نشان داده است که زنان در ۱۱ مورد از ۱۲ شایستگی کلیدی هوش هیجانی، عملکرد بالاتری نسبت به مردان دارند.
خودآگاهی عاطفی، همدلی، مدیریت تعارض، سازگاری و کار گروهی از اساسی ترین مهارتهایی بودند که در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفتند. زنان در این مهارتها در رتبه بالاتری نسبت به مردان قرار میگیرند.
۳.زنان نماینده قدرت اقتصادی عظیمی هستند و بینش مصرف کننده مهمی دارند
بر اساس آمار و ارقام در دنیای تجارت جهانی، زنان سالانه بیش از ۲۰ تریلیون دلار در هزینه های مصرف کننده مشارکت دارند. این یعنی حجم عظیمی از بازار مصرف کننده به زنان اختصاص دارد.
این رقم حتی نسبت به حجم تجارت چین و هند هم بزرگ تر است. همچنین جمعیت زنان ۸۵ درصد بازار هدف مصرف کنندگان را به خود اختصاص داده است.
با مقایسه این ارقام بزرگ و شکاف موجود میان سهم زنان در دنیای تجارت، به نتایج ناامید کننده ای می رسیم. تنها ۱۱درصد از مدیران تبلیغات را زنان تشکل می دهند و این یعنی چشم پوشی از بینشی بی نظیر که زنان به عنوان بزرگ ترین مصرف کنندگان جهان به خود اختصاص دادهاند.
با در نظر گرفتن این واقعیت که زنان قدرت بالایی به عنوان مصرف کننده دارند، می توان پتانسیل آن ها را به عنوان فرصتی برای درک بهتر ماهیت مصرف کنندگان در نظر گرفت.
بهره گیری از بینش زنان می تواند محصولات و خدمات را جذاب تر و کسب و کار را سودآورتر کند. همین مسئله، نقش زنان در توسعه کسب و کار را به سادگی روشن میکند. برای اثبات این واقعیت، کافیست به این آمار شگفت انگیز توجه کنید: کسب و کارهایی که تنوع جنسیتی بیشتری نسبت به رقبا دارند، ۱۵ درصد بیشتر از میانگین صنعت خود، عملکرد مثبت نشان میدهند.
۴.زنان در بسیاری از شاخه های دیجیتال مارکتینگ از مردان جلوترند
فراتر از ابزارهای سنتی تبلیغات مانند تبلیغات محیطی و چاپی، زنان در فضای بازاریابی شبکه های اجتماعی و خصوصا اینفلوئنسر مارکتینگ مسلط تر هستند. آمارها نشان میدهد که ۸۳.۹ درصد از کل پست های تبلیغاتی در سالهای اخیر به زنان اختصاص داشته است.
به طور معمول، علاوه بر آن که تبلیغ کنندگان غالب در این فضا زنان هستند، موضوع تبلیغات و مخاطبین هدف هم زنان بوده اند و این واقعیت، قدرت نفوذ زنان در فضای تبلیغات مدرن را نشان میدهد.
و در آخر
نقش زنان در توسعه کسب و کار غیر قابل انکار است. زنان در زمینه کسب و کارهای مدرن نقش موثری دارند، اما عمدتا این نقش و ظرفیت نادیده گرفته شده است. این مسئله خصوصا در ایران بارزتر و ملموس تر است و نشان میدهد که کسب و کارها از چه پتانسیل بالایی غافل ماندهاند.
نظر شما چیست؟ آیا زنان میتوانند در توسعه کسب و کار از مردان موفق تر عمل کنند؟ آیا نمونهای در این زمینه سراغ دارید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان اکوموتیو به اشتراک بگذارید.