درباره راه‌اندازی سامانه نوین اصناف برای سهولت مجوزها و سامان‌دهی واحدهای بی جواز

مدیر سامانه نوین اصناف با اشاره به تسهیل اخذ مجوز کسب و کار، گفت: متقاضیان در گذشته بیش از یک سال برای اخذ مجوز کسب و کار دوندگی می‌کردند، اما با راه‌اندازی سامانه نوین اصناف، حداکثر زمان برای کسب مجوز به یک هفته کاهش یافته است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، سامانه نوین اصناف به نشانی novin.iranianasnaf.ir، عنوان سامانه‌ای است که جهت تسریع امور و صدور الکترونیکی پروانه کسب و پیگیری آن، راه‌اندازی شده و این امور، با ثبت نام و ورود به سایت، از طریق آدرس مذکور و با وارد کردن کد ملی، شماره همراه و رمز عبور تعیین شده هنگام ثبت نام، میسر است.

مقررات قانون نظام صنفی، داشتن پروانه کسب را از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای شروع هر حرفه و کسب و کاری می‌داند و ماده 12 قانون تعزیرات حکومتی، برای واحدهای صنفی که بدون داشتن این مدرک، اقدام به فعالیت کنند، جرایم سنگینی را در نظر گرفته است.

با توجه به وقت گیر بودن فرآیند صدور و تمدید پروانه کسب به صورت حضوری، سازمان نظام صنفی، سامانه مذکور برای درخواست صدور پروانه کسب یا تمدید و پیگیری آن، راه‌اندازی کرده که نحوه و مراحل مخصوص به خود را برای ثبت نام دارد و بدون رعایت این مراحل و نحوه، امور مربوط به پروانه کسب، با مشکل مواجه خواهد شد.

سامانه نوین اصناف از ابتدای امسال آغاز به کار کرده است و متقاضیان پروانه کسب که پیش از این از طریق سامانه ایرانیان اصناف تقاضای اخذ پروانه کسب خود را به ثبت می‌رساندند، از ابتدای امسال تاکنون با ورود به سامانه نوین اصناف نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام می‌کنند. 

با توجه به اهمیت سامانه نوین اصناف و نقشی که این سامانه در تسهیل امور مربوط به اخذ مجوز کسب و کار صنفی داشته است، گفت‌وگوی تفصیلی با حسین میرزایی مدیر این سامانه داشته‌ایم که در ادامه آمده است: 

فارس: آقای میرزایی لطفا بفرمایید که سامانه نوین اصناف چیست و چه اقداماتی را به کاربران ارائه می‌دهد؟ این سامانه نسبت به سامانه ایرانیان اصناف که کسب پروانه اخذ کسب و کار واحدهای صنفی در گذشته به وسیله آن انجام می‌شد،  دارای چه مزیت و محاسنی است؟ 

میرزایی: در روش قدیم فرآیند اخذ پروانه کسب از طریق سامانه ایرانیان اصناف انجام می‌شد که از جمله این فرآیندها می‌توان به اخذ استعلام لازم از جمله استعلام بهداشت، اماکن، ثبت احوال و پست اشاره کرد. 

اختیار اخذ این استعلامات نیز به کاربر داده شده بود، بنابراین کاربر ممکن بود درخواست این استعلامات را اصلا ثبت نکند و یا اینکه با تأخیر ثبت کند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای متقاضیان پروانه کسب می‌شد. 

سیستمی شدن کلیه استعلامات در سامانه نوین اصناف 

بنابراین با راه‌اندازی سامانه نوین اصناف، در گام اول، کلیه استعلامها در درگاه ملی مجوزها و همچنین  سامانه نوین اصناف کاملا سیستمی شده و دیگر کاربر هیچ گونه دخالتی برای ثبت آن ندارد. 

در سامانه ایرانیان اصناف فقط اتحادیه ها، اتاق‌های اصناف و افرادی که جزء سازمان های صنفی بودند به سامانه دسترسی داشتند و متقاضی هیچ دسترسی به سامانه نداشت، اما در سامانه نوین اصناف به 5 میلیون و 759 هزار و 977 کاربر دسترسی داده شده است و برای متقاضی اخذ پروانه کسب کل فرآیند به صورت شفاف قابل مشاهده است. 

این 5 میلیون و 700 نفر شامل افرادی است که دارای پروانه کسب هستند و یا افرادی که درخواست اخذ پروانه کسب داده‌اند و همچنین کسانی که پروانه کسب آنها منقضی و یا باطل شده است می شود. در واقع بعد از اینکه متقاضی پروانه کسب وارد درگاه ملی مجوزها می شود و احراز هویت می شود به صورت خودکار یک پروفایل برای وی ایجاد می‌شود. 

بین 700 هزار تا یک میلیون واحد صنفی فاقد پروانه در کشور وجود دارد

فارس: با توجه به راه اندازی سامانه نوین اصناف دسترسی به اطلاعات چه تغییری کرده است آیا اطلاعات جامع تری در مورد واحدهای صنفی اکنون در اختیار است؟  آیا در خصوص اخذ مالیات از واحدهای صنفی این سامانه تأثیر مثبتی دارد؟ 

میرزایی: در حال حاضر 2 میلیون و 494 هزار و 299 واحد صنفی دارای پروانه مدت دار در کشور وجود دارد و 675 هزار و 844 واحد صنفی وجود دارد که پروانه کسب آن ها منقضی شده که برخی از این تعداد هنوز در حال فعالیت هستند. همچنین برآورد می‌شود که بین 700 هزار تا یک میلیون واحد صنفی فاقد پروانه در کشور وجود دارد.

براساس برآورد سازمان امور مالیاتی باید حدود 5 میلیون مؤدی صنفی در کشور داشته باشیم، در گذشته زمانی که یک ماه از مدت زمان 5 ساله پروانه کسب مانده بود اتحادیه از طریق اخطاریه به دارنده پروانه کسب موضوع را اطلاع رسانی می‌کرد، اما از آنجا که اختیار این اقدام با اتحادیه بود بعضا این اخطاریه را به دارنده پروانه کسب نمی‌داد و لذا این موضوع نیز باعث بروز مشکلاتی برای دارندگان پروانه های کسب می‌شد، اما با راه‌اندازی سازمانه نوین اصناف این اقدام به صورت سیستمی از طریق سامانه انجام می‌شود. 

فارس: تمدید پروانه کسب چقدر برای دارندگان پروانه کسب هزینه دارد؟ 

میرزایی : لازمه تمدید پروانه کسب نداشتن بدهی متقاضی است، بنابراین اگر فردی می خواهد پروانه کسب خود را تمدید کند باید بدهی مالیاتی خود را بپردازد. همچنین این متقاضی در صورتی که واحد صنفی خود را اجاره کرده است، باید اجاره نامه را  در سامانه بارگذاری کند و در صورتی که شریک داشته باشد، نیز باید شراکت نامه را به تاریخ روز ارائه کند. 

هزینه تمدید پروانه کسب با هزینه کارت صنفی در کلانشهرها 420 هزار تومان در مراکز استان ها 320 هزار تومان و در شهرستان ها 220 هزار تومان است. 

بسیاری از افراد به دلیل داشتن بدهی مالیاتی اقدامی برای تمدید پروانه کسب انجام نمی‌دهند. سامانه نوین اصناف به سیستم بانک مرکزی متصل است و لذا بعد از مدتی می توانیم این قاعده را فعال کنیم که در صورتی که پروانه کسبی منقصی شد و دارنده آن نسبت به تمدید اعتبار آن اقدام نکرد، به صورت خودکار هر درگاه بانکی اینترنتی و درگاه پوزی که داشته باشد، غیرفعال شود. 

فارس: دستاوردهای سامانه نوین اصناف چیست؟ 

میرزایی: مهمترین دستاورد سامانه نوین اصناف ایجاد پروفایل صنفی برای دارندگان واحدهای صنفی است. دارندگان واحدهای صنفی به صورت کاملا منظم می‌توانند کارهایشان را پروفایل شخصی انجام دهند. 

در گذشته متقاضیان پروانه کسب برای دریافت پروانه باید حداقل 4 ماه دوندگی می‌کردند، حتی مواردی مشاهده شده بود که برخی افراد یک سال و نیم در انتظار دریافت پروانه کسب بوده‌اند و در آخر نیز موفق به اخذ پروانه کسب نمی‌شدند، بنابراین یکی از اهداف ما در راه‌اندازی سامانه نوین اصناف رفع این مسائل، سیستمی شدن اخذ پروانه کسب و حذف نیروی انسانی در فرآیند اخذ پروانه کسب بوده است. 

در حال حاضر متقاضیان پروانه‌های کسب ثبت محور مانند تعمیرگاه مکانیکی، خرده فروشی فرآورده‌های گوشتی و قاب سازی چوبی از زمان ثبت درخواست در سامانه تا اخذ نتیجه ظرف 3 روز موفق به دریافت پروانه کسب می‌شود و متقاضیان پروانه کسب تایید محور مانند رستوران، طلافروشی، مشاوران املاک از زمان ثبت درخواست در سامانه طی 7 روز موفق به دریافت پروانه کسب می‌شوند.

وجود 200 هزار درخواست بلاتکلیف در سامانه ایرانیان اصناف

در سامانه ایرانیان اصناف که به عنوان سامانه قدیم برای کسب جواز کسب بود، از چند سال قبل 600 هزار درخواست باز و بلاتکلیف وجود داشت؛ تنها در سال ۱۴۰۱،حدود ۲۰۰ هزار درخواست باز و بلاتکلیف داشتیم؛ اما در سامانه نوین اصناف درخواست باز نداریم و هر زمانی که درخواست برای اخذ پروانه کسب از سوی متقاضی ثبت شد درخواست مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت بررسی منجر به صدور یا عدم صدور پروانه کسب می‌شود. بنابراین درخواستی که بیش از ۱۰ روز در سامانه نوین اصناف بلاتکلیف باشد، یا رد و یا در نهایت پس از تایید استعلامات و پرداخت متقاضی صادر خواهد شد.

از مشکلات دیگری که در سامانه ایرانیان اصناف وجود داشت قطعی‌های مکرر سامانه به دلیل مسائل فنی و غیره بود، همچنین سامانه در فاصله زمانی 12 شب تا 7 صبح غیرفعال بود، اما سامانه نوین اصناف با وجود اینکه کاربران آن میلیونی شده است، به صورت هفت روز هفته و در 24 ساعت شبانه روز فعال است و سیستم بصورت شبانه روزی نتایج استعلام ها را برای متقاضیان ارسال می‌کند و لذا در هر ساعت از شبانه روز نتیجه استعلام مشخص شد متقاضی می‌تواند پروانه کسب را دانلود کند و کار خود را آغاز کند. 

امضای رئیس اتحادیه شرط اعتبار پروانه کسب نیست

ضمن اینکه بنابر بخشنامه اتاق اصناف ایران در مورخ ۱۶ فروردین 1402 امضا رئیس اتحادیه شرط اعتبار پروانه کسب نیست و این پروانه کسب برای همه دستگاه‌هایی که از ما استعلام می‌گیرند، معتبر است. 

فارس: آیا سامانه نوین اصناف درآمدی نیز برای اتاق‌های اصناف دارد؟ 

میرزایی: سامانه نوین اصناف از ابتدای امسال تا کنون ۲۱۰ میلیارد تومان درآمد برای اتاق اصناف ایران و اتاق های اصناف شهرستان ها و اتحادیه‌های سراسر کشور درآمد کسب کرده است.  

متقاضیان بصورت آنلاین می توانند پروانه کسب بگیرند، بنابراین متقاضیانی که در کلانشهرها برای بار اول نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام می کنند باید مبلغ 2 میلیون و 420 هزار تومان، متقاضیان در مراکز استان ها 2 میلیون و 20 هزار تومان و در شهرستان ها باید یک میلیون و 620 هزار تومان پرداخت کنند. همچنین متقاضیانی که برای بار اول در روستاها نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام می کنند باید مبلغ 920 هزار تومان پرداخت کنند. 

در سامانه قدیم حدود یک میلیون پروانه کسب فاقد شماره موبایل بود، بنابراین اگر حاکمیت تصمیم می گرفت موضوعی را به اصناف اطلاع رسانی کند این اطلاع رسانی به صورت مستقیم به این یک میلیون واحد صنفی امکان پذیر نبود، اما در سامانه نوین اصناف حتما رصد می‌شود که متقاضی پروانه کسب حتما دارای شماره موبایل باشد مربوط به خودش باشد. 

اتحادیه در حال حاضر خواهان ویرایش شماره ملی، کدپستی، و عکس متقاضیان هستند، این در حالی است که  چنین امکانی برای آنها فراهم نمی شود زیرا این موارد حقوقی است و نباید ویرایش آن در اختیار اتحادیه ها باشد ضمن اینکه یکی از مشکلاتی که در سامانه ایرانیان اصناف وجود چند ده هزار شماره ملی نادرست بود بطوری که شماره ملی تعداد زیادی از دارندگان پروانه کسب درست نبود.

در سامانه نوین اطلاعات مربوط به شماره ملی، کدپستی، عکس و سایر موارد با اقدامات انجام شده برای کلیه‌ی دستگاه‌ها قابل اتکا است؛ چرا که از مسیر استعلامات مختلف عبور داده شده و صحت‌سنجی شده است.

ظرفیت ورود به سامانه نوین اصناف 40 برابر بیش از سامانه ایرانیان اصناف

فارس: سامانه ایرانیان اصناف به لحاظ کندی مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرده بود آیا سامانه نوین اصناف مشکل سرعت را حل کرده است؟ 

میرزایی:  در حال حاضر سرعت در سامانه نوین اصناف به قدری افزایش یافته است که در لحظه بیش از 5 هزار کاربر می توانند وارد سامانه شوند در حالی که در گذشته در سامانه ایرانیان امکان ورود 100 تا 150 نفر به سامانه وجود داشت، بنابراین با اهداف انجام شده ظرفیت ورود به سامانه در لحظه برای کاربران 40 برابر افزایش یافته است. 

از زمان آغاز به کار سامانه نوین اصناف تاکنون، دارندگان پروانه کسب ۳ میلیارد تومان به اتحادیه ها کمک کرده اند که البته این موضوع کاملا اختیاری است و هیچ تاثیری در صدور یا عدم صدور پروانه کسب ندارد، ضمن اینکه در سامانه جدید مبالغ این کمکها ثبت می‌شود و کاملا مبلغ آن شفاف است. 

در آئین نامه منابع مالی پرداخت وجوه همیاری نباید منوط به صدور یا عدم صدور پروانه کسب باشد و لذا در سامانه قانون نظام صنفی را با دقت در این باره اجرا کرده‌ایم. 

در سامانه نوین اصناف از طریق مانیتورینگ روم تمام اقدامات کاربران قابل رصد است و کاملا مشخص و قابل رصد است که یک کاربر در کدام مرحله از ثبت درخواست خود قرار دارد. بدنبال این هستیم که عملکرد واحدهای صنفی را در سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی، سهیمه‌های دریافتی نظیر سهیمه سوخت و نظایر آن را به صورت سیستمی دریافت و در پروفایل شخصی واحد صنفی به وی نمایش دهیم.

فارس: آیا امکان ثبت شکایت برای کاربران در این سامانه وجود دارد؟ 

میرزایی: برای این منظور اپلیکیشن پایش صنفی طراحی شده است، این اپلیکیشن برای ثبت نظرات و شکایت از صنوف طراحی شده که به زودی در اختیار همه‌ مردم قرار داده خواهد شد. این اپلیکیشن بازوی نظارتی و پایش عملکرد واحدهای صنفی است که در اختیار اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌‌ها قرار خواهد گرفت و قطعا منجر به افزایش رضایت مردم خواهد شد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا