کارمزد انتقال ارز دیجیتال چطور محاسبه می‌شود؟

کارمزد انتقال وجه هزینه‌ای است که باید برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال بپردازید. این هزینه برای ارائه خدمات و انتقال دارایی از یک والت به والت دیگر دریافت می‌شود. حال این والت می‌تواند یک والت شخصی باشید یا والت یک صرافی در نهایت باید پروسه انتقال انجام شود و شما باید کارمزدی بپردازید. کارمزد انتقال یک ارز تحت تاثیر عوامل بسیاری است.

 به گزارش کارآفرینی پرس، غالبا کارمزد با توجه به نوع ارز و نوع شبکه تعیین می‌شود اما عوامل دیگری نیز روی میزان کارمزد تاثیرگذار هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا یکبار برای همیشه با مفهوم کارمزد انتقال ارز دیجیتال آشنا شوید.

کارمزد انتقال ارز دیجیتال چیست؟

مفهوم کارمزد اولین بار در شبکه بیت کوین مطرح شد. در آن زمان کارمزد اقدامی بود برای جلوگیری از کلاه‌برداری در فضای ارز دیجیتال. در آن زمان کارمزد یک عامل بازدارنده بود که از اقدامات شرورانه جلوگیری می‌کرد. اطلاعات هر تراکنش باید در یک بلاک ثبت و نگهداری شود. سیستم هش گذاری بلاک چین با استفاده از فرایند اثبات انجام کار از ثبت اطلاعات اطمینان حاصل کرده و به ماینرها و تایید کنندگان پاداش می‌دهد. هزینه این امور از کارمزدها تامین می‌شود.

این کارمزد در ازای تراکنش‌های درون یک شبکه دریافت می‌شوند و صرافی‌هایی که از آنها برای خرید و فروش ارز استفاده می‌کنید نقشی در تعیین کارمزد ندارند. هزینه‌ای که شما تحت عنوان کارمزد برای انتقال یک دارایی از والت شخصی به صرافی‌ها یا برعکس پرداخت می‌کنید مربوط به هزینه‌های درون شبکه‌ای است. کارمزدها در شبکه‌های متفاوت متغییر هستند.

کارمزد چگونه تعیین می شود؟ همانطور که گفته شد کارمزد در هر شبکه براساس نوع شبکه و نوع ارز تعیین می‌شود. اما کارمزدها متغییر هستند. میزان کارمزد تحت تاثیر ترافیک شبکه است. به عنوان مثال اگر شبکه شلوغ‌تر باشد و تعداد تراکنش‌هایی که در هر ثانیه تراکنش می‌شوند بیشتر باشد به احتمال زیاد باید کارمزد بالاتری برای تایید تراکنش پرداخت کنید. در این حالت تایید تراکنش نیز زمان بیشتری به طول می‌انجامد. در شبکه اتریوم سرعت انجام تراکنش‌ها بسیار پایین است چرا که تعداد تراکنش‌ها فعال در شبکه بسیار بالاست همین مسئله منجر به افزایش کارمزد این شبکه شده است. اگر کاربر نیاز مبرم به ارزهای دیجیتال خود داشته باشد مجبور می‌شود با پرداخت بالاترین کارمزد، تراکنش را در سریع‌ترین زمان به ثبت برساند. کارمزدهای گران‌تر سریع‌تر پردازش می‌شوند.

عوامل تاثیر گذار روی کارمزد ارز دیجیتال با جزئیات

روی هم رفته باید گفت دو عامل اصلی کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال را مشخص می‌کنند:

  1. میزان تقاضا برای ظرفیت بلاک در شبکه
  2. اندازه و حجم تراکنش

با درنظر گرفتن این حقیقت که هر شبکه فقط می‌تواند تعداد محدودی اطلاعات را در هر بلاک ثبت کند، ماینرها و تایید کنندگان نیز در تعداد تراکنش‌هایی که می‌توانند تایید کنند با محدودیت روبه‌رو هستند.

وقتی تعداد زیادی کاربر همزمان در شبکه تراکنش انجام می‌دهند میزان تقاضا برای ظرفیت باقی‌مانده از بلاک افزایش پیدا می‌کند و صف انتظار طویلی برای تایید تراکنش ایجاد می‌شود.

در برخی از موارد میزان تقاضا برای ظرفیت باقی مانده از یک بلاک به اندازه‌ای بالا می‌رود که شبکه قادر به هضم تراکنش‌ها نخواهد بود و در این حالت کارمزدها سر به فلک کشیده و مدام افزایش پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر تراکنش‌های بزرگ‌تر فضای بیشتری از بلاک را اشتغال می‌کنند و تایید کنندگان برای پردازش این تراکنش‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند. کار بیشتر برابر با کامزد بالاتر یا دستمزد بیشتر است.

 کارمزد تراکنش ارزهای شناخته شده

همه شما بیت کوین را می‌شناسید و اگر در این ارز سرمایه‌گذاری نکرده باشید حتما اخبار مربوط به آن را از دیگران می‌شنوید. این ارز سلطان ارزهای دیجیتال است. کارمزد برداشت بیت کوین در شبکه بیت کوین 0.001 بیت کوین است. برای واریز به شبکه کارمزدی از شما کسر نمی‌شود.

 کارمزد برداشت از شبکه هوشمند بایننس 1 است و برای واریز نیازی به پرداخت کارمزد نیست.  کارمزد شبکه اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال مطرح بازار برای برداشت 0.005 اتر است و برای واریز کارمزدی دریافت نمی‌شود.

برای معامله ارزهای دیجیتال باید از کارمزد انواع ارزهای دیجیتال اطلاع داشته باشید تا بتوانید میزان سود و زیان و ریسک معاملات رمزارز خود را بهتر محاسبه کنید.

طرز کار کارمزدها

در شبکه بیت کوین کارمزدهایی که در صف انتظار هستند به مموری پول (Mempool)  انتقال داده می‌شوند تا ماینری پس از انجام تراکنشی که در دست دارد به سراغ این تراکنش‌ها بیاید. این تراکنش‌ها باید منتظر باز شدن بلوک بعدی باشند. با پرشدن ممپول ماینرها ابتدا تراکنش‌هایی را برای پردازش انتخاب می‌کنند که کارمزد بیشتری پرداخت می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از معامله‌گران وقتی عجله داشته باشند شخصا کارمزد بالاتری را پیشنهاد می‌دهند.

در شبکه اتریوم به کارمزد شبکه گس (Gas) گفته می‌شود که درصد ناچیزی از یک اتریوم است. در این شبکه برعکس بیت کوین در کنار ارز دیجیتال بومی، امکاناتی مانند قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز نیز وجود دارند و کارمزد مفهوم مهم‌تری به شمار می‌رود. در شبکه ریپل که ماینری بلاک‌ها را ایجاد نمی‌کند، هزینه کارمزد نزدیک به صفر است زیرا کسی در تایید تراکنش‌ها نقش ایفا نمی‌کند. ارزهای دیجیتالی مانند تتر (Tether) استیبل کوین هستند و از پشتوانه ارزهای سنتی مانند فیات برخودارند. زمانی که تراکنش میان دو حساب تتری انجام شود، خرید و فروش این ارزها نیز شامل پرداخت کارمزد نمی‌شود. انتقال این ارزها از والت‌هایی که برای نگهداری استیبل کوین طراحی شده‌اند نیز مشمول کارمزد نمی‌شود.

در آخر

 در نظر داشته باشید که صحبت‌هایی که در این مقاله داشتیم مربوط به تراکنش‌های درون شبکه‌ای است و نه صرافی‌های داخلی و خارجی. منبع درآمد صرافی ارز دیجیتال کارمزدی است که در ازای خدمات دریافت می‌کنند. اگر یک صرافی با ادعای ارائه خدمات بدون کارمزد پیدا کردید، از آن فاصله بگیرید. زیرا چنین صرافی‌های بی‌شک کلاه‌بردار هستند و یک صرافی نمی‌تواند خدمات خود را رایگان عرضه کند. بهتر است برای پیدا کردن ارزان‌ترین صرافی به دنبال این باشید که کدام صرافی ایرانی کمترین کارمزد را دارد؟ تنها دراین صورت است که می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کارمزدی که پرداخت می‌کنید در بازه منصفانه‌ای قرار دارد یا خیر. برای پی بردن به این مسئله ابتدا باید با کارمزد شبکه ارز دیجیتال مورد نظر آشنا شوید تا بتوانید مابه تفاوت آن را با کارمزدی که صرافی‌ها به شما پیشنهاد می‌دهند محاسبه و مقایسه کنید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
پابلیکا

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا