چند نکته و پیشنهاد برای نوشتن بیزینس پلن
بیزینس پلن آینده یک کسب و کار را تعیین میکند. کارایی ایده سود ویژگیها همه چیز در یک بیزینس پلن ارائه میشود. اما هیچ الگوی پذیرفتهشده جهانی برای نوشتن آن وجود ندارد – از شرکتی به شرکت دیگر مالکی به مالک دیگر محصولی به محصول دیگر و خدماتی به خدمات دیگر متفاوت است.
به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از هفتهنامه شنبه، مراحل نوشتن بیزینس پلن بسیار مهم است به همین دلیل است که باید یاد بگیرید که چگونه یک طرح تجاری را مرحله به مرحله بنویسید. مهم نیست که فرمت سند چیست بخشها و اجزای خاصی را نمیتوان نادیده گرفت؛ به همین دلیل است که همه باید بدانند چگونه یک بیزینس پلن بنویسند.
بخشهای ضروری یک بیزینس پلن
چگونه یک بیزینس پلن بنویسیم؟ اولین قدم برای نوشتن به تصویر کشیدن شعار و چشمانداز آن است. اسلایدهای بسیار جذاب با نقل قول های جالب و واژگان جذاب آن را به یک طرح تجاری عالی تبدیل نمیکند. به یاد داشته باشید که چشمانداز و ماموریت دو فاکتور مهم یک بیزینس پلن عالی هستند همچنین میتوانید چند نمونه از یک طرح تجاری را بررسی کنید تا از آن ایده بگیرید.
یکی از مهمترین نکات نوشتن یک خط ساده است که چشم انداز سرمایهگذاری فرد را به نمایش می گذارد و به جای نوشتن توضیحات طولانی و بدون ذکر چشم انداز و شعار کسب و کار تاثیر بسیار خوبی بر سرمایهگذاران بالقوه ایجاد میکند.
اعداد فروش و مارکتینگ
بیایید در مورد اعداد صحبت کنیم زیرا در تجارت همه چیز در مورد اعداد است اینطور نیست؟ بنابراین این بخش بینشی از پتانسیل واقعی کسب و کار است. وجوه جمع آوری شده موجود فروش پیش بینی شده در سال مالی هزینههای بازاریابی و بازگشت سرمایه و غیره را برجسته میکند و بخش مهمی از هر طرح کسب و کار کوچک است.
نکته کلیدی در نوشتن یک بیزینس پلن این است که به هیچ وجه اغراق نکرده یا درباره دادهها اغراق نکنید. در نوشتن یک طرح تجاری خوب ارائه دادههایی در مورد فروش واقعی کسب و کار و ارائه یک نمایش تصویری مانند نمودارها و گرافها برای روشن کردن پیام مورد نظر است. این کار بهتر از ایجاد یک جدول بزرگ است که در چندین اسلاید یا صفحه قرار دارد. همچنین میتوانید یک نمونه بیزینس پلن خوب را پیدا کرده و با الهام از آن متوجه شوید چگونه میتوان این قسمت را نوشت.
همچنین برآوردی از گردش مالی که کسب و کار در نظر دارد در سال آینده انجام دهد را ارائه دهید. این کار در نهایت باعث می شود که سرمایهگذار در مورد سبد سرمایه گذاری فکر کند. اگر نمیدانید چگونه یک پیشنهاد تجاری بنویسید اینها موارد اصلی هستند که باید به خاطر بسپارید.
استراتژی عملیاتی
هدف و مشکل اصلی ایجاد یک بیزینس پلن تصمیم گیری درباره استراتژی عملیاتی و نحوه عملکرد کل کسب و کار است؛ زیرا این بخشی یک بیزینس پلن عالی است. در یک بیزینس پلن خوب جریان فرآیند را از نظر نحوه عملکرد و تلاش کل کسب و کار توصیف می کند. از این گذشته هر روش اجرایی زمانی بهتر درک میشود که فرد از الگوریتم آن آگاه باشد؛ به عبارت دیگر چگونه فرآیند اجرا انجام میشود زیرا این همان چیزی است که نتیجه تمام کار سخت است.
خلاصه اجرایی
بسیاری از افراد نمی دانند چگونه یک خلاصه اجرایی بنویسند. بیزینس پلن نهایی معمولا به یک یا دو صفحه محدود میشود خلاصه اجرایی باید کل تصویر را بدون پرداختن به جزئیات بیشتر ترسیم کند. ارزش پیشنهادی جزء ضروری این خلاصه است و نباید از آن گذشت.
توصیه میشود پس از تهیه پیش نویس کل طرح کسب و کار خلاصه اجرایی را بنویسید زیرا با انتخاب ایدههای مهم از بخشهای دیگر سند میتوان یک اصل مختصر را تدوین کرد. میتوانید راهنماهای بسیاری را برای نوشتن یک طرح کسب و کار دنبال کنید یا الگوی طرح کسب و کار رایگان را بررسی کنید تا مطمئن شوید چیزی را از دست ندادهاید.
تحلیل بازار هدف
غیرممکن است که محصول یا خدمات را بدون هیچ تحقیق و تجزیه و تحلیلی بتوان فروخت. به همین دلیل نوشتن یک بیزینس پلن مهم است. این بخش قسمت اصلی در نوشتن این سند است. یک آیتم خاص فقط بخش خاصی از مشتریان را جذب میکند. هنگامی که یک طرح کسب و کار مینویسید لازم است به هرکسی که آن طرح را بررسی میکند اجازه دهید تا مخاطبی را که سرمایهگذاری هدف قرار داده است بیابد.
محصول یا خدمات مورد نظر
تصور کنید در یک پرواز هستید و مقصد آن را نمیدانید آیا منطقی است؟ البته که نه! به همین ترتیب بدون مشخص کردن محصول و مشخصات آن که کسب و کار قصد ارائه آن را دارد کل سند بی معنا میشود. در میان تمام مراحل نوشتن یک طرح تجاری افزودن مشخصات محصول یک مرحله مهم است.
آیا قصد دارید یک آزمایش شیمی را بدون مشخص کردن مواد و ترکیبات مربوط توضیح دهید؟ یک بیزینس پلن استارتآپ همیشه فهرستی از ابعاد محصول عملکرد ایرادات شناسایی شده و راه حلها استفاده تقاضا در بازار و غیره را در خود دارد. توضیحات باید از نظر ذهنی تحریک کننده باشد تا مشتری بتواند قبل از در اختیار گرفتن آن کل آن را تصور کند.
کمیته مدیریت و مشاوره
بیزینس پلن باید شامل بخشی باشد که مشخصات کوتاهی از هر یک از اعضای دخیل در راهاندازی شرکت در آن ارائه شود. این بهترین نکته یک بیزینس پلن است زیرا پارامتری را برای ارزیابی اعتبار کسب و کار از چشم سرمایه گذار VC یا سرمایه گذار فرشته ارائه میدهد. این بخش اصلی نحوه انجام یک بیزینس پلن است. استدلال روشن است – اخلاق شخصیت و ویژگیهای مختلف دیگر بنیانگذار و تیم او در محصول نهایی منعکس شده است.
همچنین اگر کسب و کار توسط نوعی کمیته مشاوره راهنمایی میشود گواهی بر این واقعیت است که کسب و کار میتواند سودآور شود در غیر این صورت افراد با تجربه از هدایت چنین سرمایهگذاری دوری می کردند و به همین دلیل است که بخش مهمی از بیزینس پلن هر استارتآپی است.
خلاصه مالی
نباید با بخش رقم فروش اشتباه شود خلاصه مالی شبیه ترازنامه احتمالی بوده و یکی از مهمترین نکات برنامهریزی تجاری است. پیشبینیهای درآمد تصوری از پاداشهایی که برای تلاشهایی که در راهاندازی کسبوکار انجام میدهید به شما ارائه میدهد زیرا اعداد موجود در بیزنیس پلن مطمئنا داستان شرکت شما را برای ارائهکنندگان بیان میکنند. چرا که همانطور که قبلا ذکر شد تمام تجارت به اعداد خلاصه میشود. خلاصه مالی بخشی از یک بیزینس پلن خوب است.
الزامات آینده
یکی از دلایلی که باعث میشود یک تاجر سخت کار کند رشد کسب و کار او در آینده است و یک بیزینس پلن خوب باید این آینده را به خوبی نمایش بدهد. حتی اگر یک کسب و کار کوچک باشد باید الزامات آینده را نشان بدهد زیرا نیازهای آینده در مقایسه با نیازهای فعلی متفاوت خواهد بود.
برای مثال اگر سرمایهگذاری مورد نیاز در حال حاضر یک عدد شش رقمی باشد ممکن است به هشت رقمی تبدیل شود تا کسبوکار را با پیشرفت زمان حفظ کند. با این حال توجیه الزامات پیشبینی شده باید ذکر شود تا منطقی باشد. میتوانید الگوهای طرح کسبوکار رایگان را بررسی کنید تا ببینید چگونه میتوان آن را فهرست کرد.
تحلیل رقابتی
نکته اینجاست که با یک یا چند امتیاز فروش منحصر به فرد باشید تا از رقبای خود در همان بخش متمایز شوید. این یکی از مراحل مهم برای نوشتن یک بیزینس پلن است. تجزیه و تحلیل با محصولات موجود با عملکرد تقریبا یکسان به نشان دادن USP کمک می کند و همچنین به شما مقیاسی میدهد تا محصول خود را بهتر از رقبا کنید. تحلیل رقابتی بخش جدایی ناپذیر یک بیزینس پلن است این را در همه راهنماها میتوانید مشاهده کنید.
چند نکته و پیشنهاد برای نوشتن بیزینس پلن
- با کنار گذاشتن طرح های گرافیکی بیزینس پلن خود را خسته کننده نکنید. از دست ندادن توجه شنونده یا خواننده در نتیجه تاثیرگذار است یکی از بهترین نکات برای نوشتن یک طرح تجاری است.
- بهترین بیزینس پلن ها شامل یک ضمیمه است که بالا و پایین رفتن در مطالب سند را آسانی می کند.
- اینکه خلاصه اجرایی را در ابتدا یا در انتها قرار دهید تفاوت چندانی ایجاد نمی کند؛ تا زمانی که کل برنامه منسجم بوده و بخشی از یک بیزینس پلن خوب باشد.
- انواع مختلفی از بیزینس پلن ها وجود دارد که میتوانید با جستجوی بهترین الگوی بیزینس پلن خواسته های خود را مشخص کنید. قبل از انتخاب یک قالب طرح کسب و کار رایگان در مورد آنها تحقیق کنید.
- هنگام ارائه طرح آن را مانند کتاب درسی نخوانید. این یکی از مراحل اصلی نوشتن یک بیزینس پلن است و باید نکات و مضامین کلیدی را بدانید تا قانع کننده به نظر برسد.
- هر بیزینس پلن استارتآپی نقاط قوت و ضعف کسب و کار را شرح می دهد و در صورت ارائه چگونه میخواهید از فرصت استفاده کنید.
- یکی از نکات دیگر درباره نوشتن بیزینس پلن استفاده از فونت و فورمت یکسان در تمام طرح است. تغییر ناگهانی فونت و سایز میتواند وجهه بدی داشته باشد.
- در حین نوشتن یک بیزینس پلن آن را به یک جلسه تعاملی مبتنی بر داستان تبدیل کنید زیرا هیچ کس دوست ندارد به سخنرانی هایی گوش دهد که در آن شما مجاز به تعامل نیستید. هرچه افراد بیشتری با هم تعامل داشته باشند بیشتر به طرح کسب و کار شما علاقهمند میشوند.
- مهمترین نکته هنگام نوشتن بیزینس پلن این است که استاد برنامه ای باشید که برای نظارت بر کسب و کار خود ایجاد کردهاید. هر نقطه را به طور کامل مرور کنید مطمئن شوید که از همه اعداد تمام انتظارات آینده پیش بینیها رشد و غیره آگاه هستید. مطمئن شوید که از طرح کسب و کار کوچکی که ایجاد کردهاید راضی هستید.
از این اشتباهات اجتناب کنید
تهیه پیش نویس بیزینس پلن نیازمند تمرکز و یکپارچگی شدید است زیرا ستون فقرات کل کسب و کار را تشکیل میدهد. بسیاری از مردم در مورد نحوه نوشتن یک پیشنهاد تجاری سردرگم میشوند. به یاد داشته باشید که وقتی در حال نوشتن یک بیزینس پلن هستید باید استراتژی حال و آینده کسب و کار را ترسیم کند نکات حقایق و آمار لازم را که حول آن میچرخد روشن کند.
به زبان ساده بیزینس پلن میتواند هر چیزی را که در خطر است را بسازد یا خراب کند. برای جلوگیری از انجام این اشتباهات میتوانید بهترین الگوی بیزینس پلن را پیدا کرده و بررسی کنید. در اینجا لیستی از مواردی وجود دارد که باید هنگام ایجاد طرح کسب و کار نهایی خود در نظر داشته باشید:
عبارات فرسوده
عباراتی مانند «اختلالکننده» و تغییر بازی بیش از حد استفاده شده اند و کهنه هستند. از استفاده از آنها در پیش نویس خودداری کنید. این کلمات ممکن است نشان دهند که تجارت چیست اما از ایده آن به معنای واقعی طفره می رود. اجتناب از عبارات فرسوده بخشی از مراحل نوشتن یک بیزینس پلن خوب است.
هدف در اینجا این است که خوانندگان/مشتریان/سرمایه گذاران با بیزینس پلن همراه شده و پیام درست را هنگام انتشار به دیگران منتقل کنند. علاوه بر این عبارات کلیشهای باعث میشود که شما بیش از حد جاه طلب و دارای اعتماد به نفس بیش از حد به نظر برسید و برای یک طرح تجاری خوب چنین چیزی خوب نیست. ممکن است این بزرگترین طرح روی این سیاره باشد اما ادعاهایی که فراتر از تواناییهای شما هستند ناگوار هستند.
از کلمه “انجام شد” برای توصیف کسب و کار خود استفاده نکنید
تئوری پشت کار یک بیزینس پلن این است که برای همیشه ادامه دارد. کسب و کار یک چرخه پیاده سازی-بهبود-تکرار است. استفاده از «انجام شد» ممکن است به آرزوهای شما که در بیزینس پلن مشخص شده است پایان دهد. اگر میخواهید یک فرآیند طرح کسب و کار نهایی داشته باشید باید چرخه برنامهریزی اجرا بررسی تجدید نظر را انجام داده و در صورت تکرار کسب و کار را به سطح بعدی ارتقا دهید.
به همین دلیل است که وقتی در حال نوشتن یک بیزینس پلن عالی هستید استفاده از کلمات «تمام شد» و «انجام شد» طرح را تک بعدی و کمتر مستعد موفقیت میکند. همیشه ماهیت آن را باز نگه دارید و در طول پیش نویس خوش بینانه به نظر برسید و تمام مراحل را در نوشتن بیزینس پلن دنبال کنید.
هرگز فروش را از یک بازار بزرگ محاسبه نکنید
در عین حال بخش مورد نظر خود را به عنوان درصد کمی از یک بازار بزرگ در نظر نگیرید. جزئیاتی مانند فروشگاهها توزیعکنندگان کاربران مشترکین کلیکها و ایمیلها و غیره را پیشبینی کنید. در بیزینس پلن استارتآپها همه چیز را به سمت بالا نگه دارید نه به سمت پایین.
از خوش بینی افراطی و بدون پشتوانه پرهیز کنید
در صورتی که کلمات ذکر شده در طرح شما دو برابر بیشتر از میزان پیش بینی شده طول بکشد می تواند عاملی مخرب برای آینده شرکت باشد.
بیزینس پلن را با مشخصات یا ویژگی های فنی محصول یا خدمات پر نکنید. آن را به حداقل برسانید. روی سوالاتی مانند این موارد تمرکز کنید:
- چه مشکلی را برای مشتری حل میکنید؟
- چگونه می خواهید مشکل را حل کنید؟
- ارزش پیشنهادی محصول چیست؟
پاسخ این سوالات را در بیزینس پلن خود مشخص کنید. مراقب آنچه در طرح کسب و کار قرار میدهید باشید زیرا در هنگام تنظیم یک بیزینس پلن این بوم کسب و کار شماست. به طور کامل تعمق کنید همه احتمالات و نکات را در نظر بگیرید ادعاهای بلندپروازانه نداشته باشید به حقایق پایبند باشید و در نهایت از اشتباهاتی که در بالا توضیح داده شد اجتناب کنید!
سوالات متداول
مهمترین بخش یک بیزینس پلن چیست؟
«خلاصه اجرایی» مهمترین بخش است و شاید تنها موردی است که خوانده می شود پس آن را کامل کنید! خلاصه اجرایی تنها یک هدف دارد: سرمایهگذار را وادار کنید تا بقیه طرح کسب و کار شما را بخواند.
در یک بیزینس پلن خوب چه چیزی وجود دارد؟
یک شرکت اغلب قبل از اینکه بتواند از بانک وام بگیرد به یک بیزینس پلن نیاز دارد. برنامههای خوب معمولا دارای جزئیات بسیار زیادی هستند و شامل اطلاعاتی در مورد تمام جنبههای کسب و کار از جمله صنعت بازاریابی پرسنل امور مالی و رویههای عملیاتی مختلف هستند.
۴ نوع طرح بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلنها را می توان تقریبا به چهار نوع مجزا تقسیم کرد:
- طرحهای کوتاه یا کوچک
- طرحها ارائه
- برنامههای کاری
- برنامههای چه میشود
مراحل نوشتن بیزینس پلن چیست؟
- خلاصه اجرایی
- مشتریان شما چه کسانی هستند؟
- مخاطب هدف را ارزیابی کنید.
- فرصت های شما چیست؟
- رقابت را درک کنید.
- یک برنامه مالی ساده بسازید.
- یک طرح کلی بازاریابی را بگنجانید.
- عملیات خود را برنامهریزی کنید.
پایان پیام/