ابلاغ دستورالعمل نحوه تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات در حوزه علم و فناوری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل نحوه تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات در حوزه علم و فناوری را به واحدهای قضایی ابلاغ کرد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، روز شنبه در اجرای ماده (۹) قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی و به منظور رسیدگی تخصصی و تسریع در رفع اختلافات حوزه علمی و فناوری در دادگاه‌ها اعم از نخستین و تجدیدنظر و شوراهای حل اختلاف دستورالعمل نحوه تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات در حوزه علم و فناوری به شرح مواد آتی است.

ماده ۱-معانی اصطلاحات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است:

الف- اشخاص دانش‌بنیان: شرکت‌ها و موسسات موضوع ماده (۱) قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب پنجم ابان ۱۳۸۹.

ب- اشخاص فناور: واحد مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ پ- نخبه: افراد موضوع ماده (۲) «آیین نامه احراز استعدادهای برتر نخبگی مصوبه جلسه ۵۸۹ تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی».

ث-اختلاف: اختلافات حقوقی و کیفری در زمینه علمی و فناوری بین اشخاص‌های پیشین با یکدیگر یا با دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی مانند اختلافات در مورد فروش، انتقال، مالکیت، مشارکت، سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری از امتیازات اختلاف بین شرکا و سهامداران اختلاف بین شرکت‌ها با کارکنان کارگزاری و مشاوران مالی حقوقی و فنی خود در زمینه فناوری در فرآیندهای تجاری سازی؛ ث-داوری: حل و فصل اختلافات از طریق داور مرضی الطرفین به موجب قرارداد یا تصمیم دادگاه به درخواست طرفین.

ماده۲- در همه مراکز استان به تشخیص رئیس کل دادگستری استان حداقل یکی از شعب دادگاه‌های نخستین تجدیدنظر و شورای حل اختلاف برای رسیدگی به اختلاف اختصاص می‌یابد. در دیگر حوزه‌های قضایی با توجه به وضعیت استقرار شرکت‌ها و اشخاص موضوع این دستورالعمل و میزان اختلاف آنها، با پیشنهاد رئیس حوزه قضایی و تایید رئیس کل دادگستری استان یکی از شعب دادگاه‌های نخستین و شورای حل اختلاف برای رسیدگی به اختلاف موضوع این دستورالعمل تعیین می‌شود.

تبصره -تشکیل شعب تخصصی مانع از اجرای دیگر در آن شعبه متناسب با میزان ارجاع موضوع این دستورالعمل نخواهد بود.

ماده۳ – قضات اعضای شعب تخصصی دادگاه‌ها و حداقل یکی از اعضای شعب تخصصی شورای حل اختلاف حتی المقدور از بین افراد آشنا به فعالیت‌های علمی و فناوری تعیین می‌شود.

ماده۴ – مقام قضایی می‌تواند با توافق طرفین پرونده را با رعایت قانون در اجرای دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلاف از طریق داوری و ایجاد و توسعه نهادهای داوری تاریخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ رئیس قوه قضاییه به داوری یا به منظور حصول سازش بین طرفین به شورای حل اختلاف ارجاع کند.

ماده ۵- به منظور کاهش اختلاف موضوع این دستورالعمل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به ارائه و ترویج قراردادهای یکسان‌سازی شده در زمینه علم و فناوری اقدام می‌نماید.
ماده ۶- معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ظرف سه ماه از تصویب این دستورالعمل با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز توسعه حل اختلاف، آموزش‌های لازم را به قضات و کارکنان شعب تخصصی ارائه می‌دهد.

ماده۷ – مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، امکان ثبت تعاونی و اجزای آن به شعب تخصصی را در سامانه‌های قضایی فراهم می‌کند.

ماده ۸- دیگر مقررات مربوط مطابق «آیین‌نامه شیوه تشکیل شهر تخصصی مراجع قضایی مصوب ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ رئیس قوه قضاییه» خواهد بود.

این دستورالعمل مشتمل بر هشت ماده و یک تبصره در تاریخ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایرنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا