تحرک‌بخشی زیست بوم نوآوری استان‌ها با طرح «تانا»

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به منظور توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری در استان‌های کشور، این معاونت، پیشبرد طرح “توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)” را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، امید رضایی‌فر، در تشریح طرح تانا گفت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تا کنون در تلاش بوده که با تکیه بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مراکز دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و پیوند زدن آن به نیازهای فناورانه و مسائل کشور، اقدام به توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری در استان های کشور کند. به همین منظور، این معاونت پیشبرد طرح “توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)” را در دستور کار خود قرار داده است.

وظیفه اصلی توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)

رضایی‌فر درخصوص وظیفه اصلی توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها گفت: در طرح تانا پارک علم و فناوی نیازهای فناورانه دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان را شناسایی و سپس این نیازها از طریق فراخوان به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و … ارسال می‌شود و سپس ایده‌ها ارسال و بعد از غربالگری و ارزیابی، این ایده‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند و بعد از آن تفاهم‌نامه امضا می‌شود.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری افزود: در همین راستا نیازهایی که در طرح تانا شناسایی شود، در طرح نظام ایده و نیازها (نان) مطرح شده و در مجموع ده‌ها تفاهم‌نامه بین طرفین تقاضا و ایده منعقد شده است. از سال گذشته تا کنون ۲۹ مراسم تانا برگزار شده است که اولین آن در تیرماه و آخرین مراسم در هفته آخر اسفندماه سال گذشته در حوزه‌های علوم پزشکی، ماشین‌آلات و تجهیزات، هوش مصنوعی، برق و الکترونیک، آب و فاضلاب، فناوری اطلاعات، کشاورزی، تجهیزات آزمایشگاهی و … برگزار شده است و در سال جدید برنامه تانا همچنان با قوت خود باقی است.

وی افزود: همچنین نشست تبادل و تجارب تانا در اردیبهشت ماه برگزار و از کتاب تانا نیز رونمایی خواهد شد.

اهداف توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه مهمترین هدف تانا را این‌گونه تشریح کرد: شبکه‌سازی و بهم‌رسانی نقش‌آفرینان مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری در هر استان با محوریت پارک‌های علم و فناوری جهت حل مسائل رفع نیازهای فناورانه بخش دولتی و خصوصی از طریق فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مختلف تا حصول نتیجه و حل مسئله از دیگر اهداف تانا بوده است.

پشتوانه قانونی طرح توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان‌ها (تانا)

وی در رابطه با ضمانت اجرای این طرح گفت: طبق ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، استانداران سراسر کشور موظفند با همکاری پارک‌های علم و فناوری داخل استان، منابع استانی و اختیارات خود را با اولویت تقویت فعالیت‌های نوآورانه و شناسایی و حل مسائل بومی و با استفاده از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری دانشگاهی، کسب و کارهای نوآورانه و خلاق در استان به کار گیرند.

رضایی‌فر افزود: همچنین طبق ماده ۸ آیین نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم موظف است ضمن تهیه و ابلاغ ضوابط اجرایی طرح توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان‌ها، از پارک‌های علم و فناوری که در طرح توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان‌ها مشارکت می کنند، حمایت لازم را به عمل آورد. در این راستا به هر پارک علم و فناوری که طرح تانا را برگزار کند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که تاکنون ۲۹ پارک طرح تانا را برگزار کرده اند و مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، به آنها کمک مالی شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، لزوم نگاه به طرح تانا به عنوان یک ماموریت جاری و نه یک رویداد مقطعی (ایجاد دبیرخانه دائمی طرح تانا)، لزوم گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی در استان و مشارکت دادن همه ذینفعان و کنشگران زیست بوم نوآوری (ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان)، لزوم اطلاع رسانی، تدوین و ارسال گزارش و تعریف نیازها و ایده‌ها در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (سامانه نان)، لزوم پوشش کل بازیگران زیست بوم نوآوری هم در طرف عرضه (دانشگاهیان و فناوران) و هم در طرف تقاضا (دولتی و خصوصی)، لزوم بهره برداری از همه سازوکارهای تامین مالی موجود (صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری، بودجه پژوهشی دستگاه‌های دولتی، طرح‌های بنیاد ملی نخبگان، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، سرمایه‌گذاران خصوصی، خیرین و …)، لزوم پیگیری فرآیند تا عقد قرارداد و حل مسئله (جهت بهره‌برداری از منابع شورای عالی عتف) را از تجربیات برگزاری و نکات کلیدی طرح تانا برشمرد.

پاپان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا