استقرار ۱۱ مجموعه فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد کرمانشاه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه از استقرار ۴ هسته فناور، ۵ واحد فناور و دو شرکت دانش‌بنیان در این مرکز خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، با توجه به ارزیابی و سطح بندی صورت گرفته برای مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی و تأیید شورای سیاستگذاری و راهبری مراکز رشد دانشگاه، مجوز فعالیت ۲۶ مرکز رشد این دانشگاه به‌تازگی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد که یکی از آن‌ها مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود.

احمد هاشمی، استادیار گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه که از سال ۱۳۸۵ ابتدا به صورت مدرس حق‌التدریس و سپس از سال ۱۳۸۹ به صورت هیئت علمی تمام وقت با این دانشگاه همکاری دارد از تیر ۱۴۰۱ به عنوان مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور واحد کرمانشاه در حوزه معاونت پژوهش و فناوری انتخاب شد.

هاشمی با توجه به صدور مجوز فعالیت مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد که اکنون ۴ هسته فناور، ۵ واحد فناور و دو شرکت دانش‌بنیان در این مرکز مستقر هستند که سه هسته آن ماه‌های اخیر جذب شده است و امیدواریم با بهره‌گیری از حمایت‌ مسئولان دانشگاهی و استفاده از تجربه و تخصص اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان، بتوانیم رشد کمّی و کیفی مرکز را به صورت توامان در دستور کار قرار دهیم.

اختصاص فضای فیزیکی ۵۰۰ متر مربعی به مرکز رشد

نیاز‌های اولیه سخت‌افزاری و فضای فیزیکی لازم برای استقرار مدیر، هسته‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه‌ و لوازم اولیه اداری مورد نیاز شرکت‌ها بود که با اختصاص فضا به مرکز رشد مشکل حل شد و امروز مجموعه‌ تحت اختیاز مرکز رشد واحد کرمانشاه، فضایی در حدود ۵۰۰ متر مربع است.

مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اضافه کرد: تجهیز این فضای بزرگ که مشتمل بر ۱۱ اتاق مجزا، اتاق کنفرانس و فضای کار مشترک است، چالش اولیه‌ مرکز رشد و معاونت پژوهش و فناوری است که با توجه به کمبود‌ها و مشکلات مالی دانشگاه، تأمین آنها نیازمند عزم جدی مسئولان و تلاش برای جذب حمایت‌های مالی فرادانشگاهی از جمله حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه پژوهش و فناوری است.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز رشد در دوره مبارزه با کرونا توسط واحد‌های فناور مرکز به تولید محصولی دست یافته است؟ گفت: در دوره کرونا این مرکز با تولید سه محصول به نام‌های ماسک پوشش محافظتی در برابر آلودگی‌های ویروسی با قابلیت خنک کنندگی، دستگاه ضدعفونی کننده کارت عابر بانک و نیز الکل ضدعفونی دست، توانست به خوبی قابلیت انعطاف خود را با شرایط سخت نشان داده و بخشی از نیاز‌های فراخور را پاسخگو باشد.

وی نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناورانه محققان را تشریح و اظهار کرد: کمبود بودجه و اعتبار، مهم‌ترین مشکل و نقیصه در راه توسعه‌ هرچه بیشتر مرکز در سطح منطقه و استان است. اکنون به دلایل متعدد، دانشگاه آزاد اسلامی نیز مانند دولت جمهوری اسلامی سیاست‌های انقباضی و ریاضتی‌ای را اعمال کرده که بدون شک اکثر آنها نیز ناگزیر و ناگریز بوده و به همین علت، چشم انداز مثبتی برای تغییر بنیادی این سیاست‌ها در آینده نزدیک در دانشگاه دیده نمی‌شود؛ بنابراین تلاش برای جذب اعتبارات فرادانشگاهی از بخش دولتی و خصوصی در دستور مرکز رشد دانشگاه قرار گرفته که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های دولتی و ایجاد فضایی هم‌افزا، هماهنگ و همدل در استان با محور استاندار به عنوان شخصیتی علمی و دانشگاهی، این مهم در آینده دست یافتنی شود.

بخشنامه تأمین نیروی انسانی مراکز رشد عملی نشده است

این مسئول در حوزه علم و فناوری دانشگاه روند فعالیت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه را همواره روندی رو به رشد دانست و تأکید کرد: بدون پیداکردن راه حلی پویا و پایدار برای تأمین بودجه مراکز رشد، دانشگاه آزاد اسلامی نخواهد توانست به اهداف عالی مندرج در برنامه‌های کلان خود و نیز چشم انداز‌های توسعه‌ ملی دست یابد. بودجه‌ مراکز رشد واحد‌های دانشگاه آزاد قابل مقایسه با بودجه مراکز رشد مستقر در پارک علم و فناوری و دانشگاه‌های بزرگ دولتی نبوده و ادامه‌ این روند، بدون چاره اندیشی کلان، می‌تواند باعث از دست رفتن اعتماد اعضای هیئت علمی و عدم استقبال آنان از همکاری با مراکز رشد منتهی شود.

هاشمی ادامه داد: تأمین نیروی انسانی مندرج در بخشنامه‌های مربوط به چارت سازمانی مراکز رشد، موضوع مهم دیگری است که به دلیل کمبود‌های موجود در کادر نیروی انسانی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، معمولا به آن جامه‌ عمل پوشانده نمی‌شود.

پاپان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا