برای دانش‌بنیان‌ها بازار بورس اختصاصی ایجاد خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری از ایجاد شرایط ویژه برای تسهیل ورود دانش‌بنیان‌ها به بازار بورس خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری از ایجاد بازار اختصاصی بورس برای دانش‌بنیان‌ها خبر داد و گفت: در این بازار، تابلوی اختصاصی، شاخص اختصاصی و هیات پذیرش اختصاصی برای این مجموعه‌ها تعریف شده است.

هاشم آقازاده دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری با حضور در برنامه صبح بخیر ایران با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه دانش‌بنیانی رخ داده است، بیان کرد: طی سال‌های اخیر شرایط برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مطلوب‌تر شده و توسعه خوبی را در این حوزه تجربه کرده‌اند.

وی افزود: این تسهیلات با شروع سال با نام و شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر توجه ویژه به این حوزه و تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در کشور، تکمیل‌تر و امید خوبی به زیست‌بوم فناوری و نوآوری تزریق شد.

به گفته آقازاده، در قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان، توجه ویژه‌ای به مباحث مرتبط با زیست‌بوم دانش‌بنیانی به ویژه بحث‌های اقتصادی، مالی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری مربوط به این زیست‌بوم شده است.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در کشور به یک اولویت ملی بدل شده است، بیان کرد: این رویکرد جدی به ماموریت‌های معاونت علمی نیز تسری یافت و عنوان این مجموعه را از معاونت علمی و فناوری به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تغییر داد.

تشکیل شورای اقتصاد دانش‌بنیان

وی ادامه داد: در این ماموریت جدید، معاونت علمی بر روی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان متمرکز شده و دکتر دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز با همت و توجه ویژه‌ای اقدامات و برنامه‌های متعدد و متنوعی را برای تحقق این هدف تعریف کرده است. این کار هم با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری اجرایی خواهد شد.

آقازاده با تاکید بر اینکه یکی از تغییرات شاخص در معاونت علمی، تحول در ساختار اداری است، گفت: ایجاد «معاونت تامین مالی و توسعه سرمایه‌گذاری» یکی از این تغییرات مهم است. این معاونت اقدامات خود را با تشکیل شورای اقتصاد دانش‌بنیان که متشکل از نخبگان، بخش غیردولتی فعال در این حوزه، اندیشمندان و صاحب نظران هستند، تعریف کرده و به پیش می‌برد.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری افزود: از توانمندی و نظرات تخصصی این افراد برای انجام فرآیندهای مرتبط با حوزه تامین مالی و توسعه سرمایه گذاری در حوزه دانش‌بنیانی بهره خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های معاونت تامین مالی و توسعه سرمایه‌گذاری، «توسعه بازار سرمایه و بورس» است. البته به بازار پول، بانک، بانکداری و صنعت بیمه هم برای تسهیل فعالیت دانش‌بنیان‌ها ورود خواهد کرد؛ اما اصل تمرکز این معاونت بر روی بازار بورس و سرمایه است.

آقازاده با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بر مردمی سازی اقتصاد تاکید داشتند و معاونت علمی هم به این حوزه ورود کرده است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا سرمایه‌های خرد و کلان مردم را به سمت زیست بوم فناوری و نوآوری سوق و مشارکت‌های مردمی در اقتصاد را ارتقا دهیم.

تسهیل ورود دانش‌بنیان‌ها به بورس

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه بازار بورس دانش‌بنیان‌ها، گفت: این موافقت‌نامه خبر و اتفاق خوبی برای فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری است و ورود این مجموعه‌های فناور به بازار بورس را تسهیل می کند.

آقازاده ادامه داد: یکی از مشکلات و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در گذشته برای ورود به بازار بورس، عدم وجود گفتمان مرتبط و همراستا با نوع فعالیت و جنس محصولات آنها بود که با امضای این موافقت‌نامه این چالش مرتفع شده و مجموعه‌های دانش‌بنیان با تسهیلات در نظر گرفته شده می توانند به راحتی به این بازار ورود کنند.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه شرکت های دانش‌بنیان عموما به شکل شرکت‌های نوپا و فناور کوچک فعالیت خود را شروع و به صورت جهشی مسیر را طی می‌کنند و به مرحله‌ای می‌رسند که بتوانند وارد بازار سرمایه شوند. این مجموعه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و نمی‌شود با ادبیات و فرآیندهای ادارای متعارف به ارزیابی و ارزش‌گذاری آنها در بازار بورس اقدام کرد.

وی تاکید کرد: با این توافق‌نامه، تحولی بزرگ در حوزه ورود به بازار بورس و سرمایه دانش‎‌بنیان‌ها ایجاد شده و با این کار، شرکت‌های دانش‌بنیان به رسمیت شناخته می شوند. در این مدل کاری، ارزش‌گذاری آنها توسط هیاتی آشنا به مباحث دانش‌بنیانی با شاخص‌های اختصاصی این حوزه صورت خواهد گرفت.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
فارس
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا