سقف ضمانت دانش‌بنیان‌ها ۷ میلیارد تومان خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با امضای تفاهم‌نامه میان صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و صندوق نوآوری و شکوفایی، سقف ضمانت تسهیلات تعاونی‌های دانش‌بنیان تا ۱۰ میلیارد تومان و برای شرکت‌های غیرتعاونی دانش‌بنیان تا هفت میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از ایسنا، شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات کوچک و متوسطی هستند که با هدف تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و توسعه و بومی سازی فناوری تشکیل می‌شوند و ریسک سرمایه‌گذاری در آنها بسیار پایین است. شرکت‌های دانش‌بنیان، موتور محرکه و عامل محوری پیشرفت اقتصادهای دانش‌بنیان به شمار می روند که در پایداری اقتصاد نقش موثری دارند.

در بندهای مختلف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه بر شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان به عنوان راهبردی در جهت حرکت صحیح اقتصاد تاکید شده است.

بر همین اساس در چند سال گذشته وزارت تعاون، به سمت تشکیل تعاونی‌های دانش‌بنیان و ایجاد مراکز نوآوری در بخش تعاون حرکت کرده تا علاوه بر ترسیم الگوهای دانش محور در بخش تعاون، زمینه شکل‌گیری تیم‌های دانش‌بنیان را در قالب تعاونی‌ها فراهم کند.

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون نیز در راستای حمایت از فعالیتهای دانش بنیان، تخصیص بخشی از منابع و تسهیلات خود را به شرکتهای دانش بنیان در دستور کار قرار داده و به موجب اساسنامه می‌تواند در هر سال مالی حداکثر تا ۳۰ درصد از مبلغ خدمات خود را در صورت عدم وجود تقاضای اشخاص حقوقی بخش تعاونی به بنگاهها و فعالیتهای اقتصادی مجاز در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی کوچک با اولویت مشاغل خانگی، ‌خود اشتغالی و شرکتهای دانش‌بنیان اختصاص دهد.

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، دولتی است و تسهیلات بانکی مربوط به حوزه کسب و کارهای خرد و متوسط را با اولویت شرکت‌های تعاونی ضمانت می‌کند.

در حال حاضر ۷۰ درصد از منابع این صندوق سهم شرکت‌های تعاونی و مابقی آن، سهم افراد حقیقی و حقوقی غیر تعاونی‌ها است که ضامن آنها نزد بانکها برای دریافت تسهیلات می شود.

امسال سقف ضمانت شرکتهای غیر تعاونی در دریافت تسهیلات از سوی صندوق افزایش یافته است به نحوی که شرکتهای دانش‌بنیان تا سقف هفت میلیارد تومان حمایت می‌شوند.

آنطور که البرز محمدی ـ مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون گفته است، این صندوق تا چند ماه قبل تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تعاونی‌ها را به صورت ۱۰۰ درصدی ضمانت می‌کرد اما طی تفاهمی که در شرف انعقاد با صندوق نوآوری و شکوفایی است، سقف این ضمانت برای شرکتهای تعاونی دانش‌بنیان تا ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات و برای شرکتهای غیرتعاونی دانش‌بنیان تا هفت میلیارد تومان تسهیلات افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، اگر چه ضمانت مذکور میزان خطرپذیری را برای صندوق بالا می‌برد اما هدف تقویت اقتصاد دانش‌بنیان‌ها در کشور است.

پیش از این مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ از وجود ۱۰۱ تعاونی دانش‌بنیان در کشور خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود: با توجه به نامگذاری شعار سال، بخشی از سبد اشتغال کشور در بخش تعاون توسط تعاونی های دانش‌بنیان محقق شود.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۰۰ تعاونی در مرحله ارزیابی برای دانش‌بنیان شدن هستند و طبق هدفگذاری صورت گرفته ۲۵۰ تعاونی تا پایان سال دانش‌بنیان می‌شوند.

امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان” تولید، ‌دانش‌بنیان و اشتغال آفرین” نامگذاری شد تا تولید و اشتغال پایدار در قالب فعالیتهای دانش بنیان نمود و گسترش بیشتری یابد.

کارشناسان تاکید دارند که شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به پویایی و انعطاف‌ پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای مقابله با شرایط تحریم به شمار می‌روند و ایجاد مراکز نوآوری در بخش تعاون زمینه بروز خلاقیتها و نوآوری‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، شرکت‌های دانش بنیان دارای مزیتهای بسیاری هستند و از حمایتهای دولتی نظیر معافیت از پرداخت مالیات، عوارض حقوقی گمرکی، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی و همچنین اعطاء تسهیلات کم بهره بلند مدت یا کوتاه مدت بهره‌مند هستند که از این منظر می توانند بستر مناسبی برای جویندگان کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی در به ثمر رساندن ایده‌های خلاقانه و فعالیتهای کارآفرینی باشند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
ایسنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا