تشریح ۴ هدف مهم رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی 4 هدف مهم رویداد ملی گام دوم این دانشگاه را تشریح کرد و از سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومانی در بخش استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها خبر داد.

به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از آنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست تخصصی تبیین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور مسئولان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان‌های زنجان و قزوین و مسئولان استانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد با بیان به اینکه بسیاری از دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا پیام نور از نظر سطح تجهیزات، استاد و امکانات قابل مقایسه با دانشگاه آزاد نیستند، اظهار کرد: فعالیت‌ها و کارهای در دست اقدام دانشگاه آزاد اسلامی باید برای مردم تبیین و روشنگری شود.

وی ابراز کرد: تنها چیزی که دانشگاه‌های کنونی دارند و همان نیز در حال از بین رفتن بوده اعتبار اجتماعی است، پس دانشجو تصمیم می‌گیرد در دانشگاه‌ غیرانتفاعی درس بخواند؛ زمانی مردم برای تحصیل در دانشگاه آزاد رزرو می‌کردند و کافی بود فرد فقط سواد دانشگاهی داشته باشد تا دولت جایی را برای استخدامش ارائه دهد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: از این رو خود مردم برای ساخت دانشگاه‌های آزاد پیشگام شدند، وقتی پیش‌تر رفتیم نیاز به تحصیلات تکمیلی حس شد و دانشگاه آزاد نیز برای توسعه خود نیاز به فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری داشت؛ اما اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان دکتری حتی ار دانشگاه‌های تراز یک کشور نیز بیکار هستند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بنگاه‌های دولتی و غیردولتی یا ظرفیت ندارند و یا ورشکسته شدند، اضافه کرد: در این شرایط باید با نسل تازه وارد دانشگاه شویم که اعتقاد دارد دیگر دانشجوی کارگر که برای بنگاه‌ها کار کند را تربیت نمی‌کند؛ بلکه یک کارآفرین تحویل جامعه می‌دهد و این تفاوت دانشگاه نسل اول و دوم است.

وی با عنوان اینکه دانشگاه نسل اول را ترمیم کردیم و با چند سال کارکرد و آمدن مقطع ارشد و دکتری از دانشگاه فروریخته نسل دوم هم کار گرفتیم؛ اما دیگر این سیستم کار نمی‌کند، گفت: اگر این نسل ادامه یابد، دانشگاه‌ها تبدیل به بناهای یادبود می‌شوند؛ سال ۹۷ تجهیزات ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی ۳ هزار میلیارد تومان و درآمد حاصله از این تجهیزات ۵۰۰ میلیون تومان بود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه یک حرکت جدی برای زنده ماندن دانشگاه لازم است نه حرکت تعارفی و گزارشی اظهار کرد: زیرساخت قانونی توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه در بالاترین سطح خود قرار دارد؛ اما برخی رؤسا و مدیران به این امر توجه ندارند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه اگر بهترین زیرساخت کارآفرینی را فراهم کنیم؛ اما مردم از آن اطلاع نداشته باشند، فایده ندارد، پس این تغییر نگرش باید به گوش مردم برسد، افزود: اکثر استادان دانشگاه‌های دولتی پژوهشگرانی هستند که دوست دارند کارآفرینی داشته باشند و اکثر استادان دانشگاه آزاد اسلامی خودشان کارآفرین بوده و تجارت دارند.

وی با تأکید بر اینکه کار علمی دانشگاه آزاد باید ثروت‌آفرین‌تر بوده و تفاوتی با سایر مردم داشته باشد که آنان نیز از دانشگاه آموزش ببینند، گفت: در کشورهای دنیا مسیر تولید ثروت از دانشگاه و مراکز رشد می‌گذرد و شتاب‌دهی و رشد مطرح است که ثروت‌آفرینی می‌کنند؛ اما در کشورمان مراکز رشد به ساختمانی تشریفاتی تبدیل شده است.

این مسئول با بیان اینکه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ای در همین راستاست، اهداف رویداد را تشریح و عنوان کرد: این رویداد مانند مسابقات جام جهانی است که پیش از این نقطه و بعد از آن اتفافات زیادی رقم خواهد خورد؛ دانشگاه آزاد اژدهای بزرگ توانمندی‌ است که در خواب رفته و هدف رویداد گام دوم این است که دانشگاه آزاد اسلامی را به مسئولان بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و … نشان دهد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: دومین هدف رویداد گام دوم این است که دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور از امور همدیگر باخبر شوند؛ فقط در صندوق دانشگاه آزاد ۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود در تقاهم‌نامه‌ای که با شرکت‌ها می‌بندیم، ظرفیت هزار میلیارد تومانی جذب سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هدف بعدی گام دوم دانشگاه این است که واحدهای دانشگاهی استارت‌آپ‌ها را فعال کنند، سپس تک تک مجموعه‌ها شناسنامه پیدا می‌کنند و سال‌های بعد پیگیری می‌شود که همکاری با این مجموعه‌ها در دانشگاه به چه صورت بوده پس اقدامات فقط نمایشگاهی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ملاک ارزیابی رؤسای دانشگاه‌های استان‌ها، معاونان و نیروهای استانی عملکرد آنان در برنامه گام دوم است، گفت: طبق آمار بیش از ۷۵ درصد برنامه‌ها به صورت غیرمستقیم به حوزه فناوری برمی‌گردد.

به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد راه‌اندازی این دانشگاه، اردیبهشت 1401 در نمایشگاهی سه‌روزه با عنوان رویداد ملی گام دوم، 1000 نمونه از برترین و بهترین زیرساخت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی را به همراه گروه‌های پژوهشی، 1000 استارت‌آپ و ایده‌ و 1000 مورد از شرکت‌های فناور و خلاق که در دانشگاه وجود دارند را گردهم می‌آورد.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا