محمد سعید سیف: ۴۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دوره‌های مهارت‌افزایی بسیار مفید هستند و دانشجویان باید بر حسب نیاز صنایع مختلف و بازار کار آموزش ببینند، گفت: مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۴۰ دانشگاه ایران راه‌اندازی شده است.

به گزارش کارآفرینی پرس، امروزه با توجه به نیازهای کشور کارآفرینی تبدیل به یک امر مهم در ایجاد اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی شده است. در این راستا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید با ارتباط مستمر و موثر با صنایع مختلف در جهت رفع نیازهای بازارکار به پیش روند و دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه دهند که با داشتن مهارت‌های لازم در صنعت مشغول به فعالیت شوند.

افزایش مهارت‌های شغلی دانشجویان با هدف اشتغال‌پذیری آن‌ها دنبال می‌شود تا بتوانند با علم و دانشی که کسب کرده‌اند بعد از فارغ‌التحصیلی کسب و کار جدیدی راه‌اندازی کنند.

در این زمینه با محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن‌را از نظر می‌گذرانید.

در برخی رشته‌ها ارتباط با صنعت بهتر شکل می‌گیرد

سیف درباره میزان مهارت‌های لازم برای دانشجویان و کارآفرینی آن‌ها برای ورود به جامعه و بازارکار، گفت: با توجه به اهمیت کارآفرینی و ایجاد اشتغال‌زایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این آمادگی را کسب کرده‌اند که با برگزاری دوره‌های مهارتی نیاز صنایع مختلف و محیط‌های کسب و کار را رفع کرده تا فارغ‌التحصیلان جذب بازارکار شده و متعاقب آن به اقتصاد کشور کمک شود.

صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی باید با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تعامل بهتری داشته تا فارغ‌التحصیلان با رشته تخصصی خود و کسب مهارت‌های مرتبط وارد صنعت مربوطه شوداین مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی رشته‌های دانشگاهی ارتباط با صنعت بهتر شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از رشته‌ها و گرایش‌های دانشگاهی هدفمندتر بوده و به خوبی مشخص است که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی در چه حوزه‌ای می‌تواند مشغول به کار شود. در این رشته‌ها ارتباط با صنعت بهتر به‌وجود می‌آید اما بعضی از رشته‌های عمومی با کاربرد متنوع در صنعت محل کار معینی ندارند و باید برای این دسته از گرایش‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

۴۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اظهار کرد: در سال‌های اخیر در وزارت علوم تحقیقات و فناوری سعی شده آموزش‌های عالی با ۱۴۰ واحد درسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به سمتی هدایت شوند که آموزش‌های فوق برنامه، آشنایی با مفاهیم کسب وکار، اصول کار تیمی و امور تحقیقاتی و پژوهشی نیز به دانشجویان آموزش داده شود. در این صورت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در زمان ورود به شغل موردنظر خود از مهارت‌های کسب شده به خوبی استفاده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دوره‌های مهارت‌آموزی به نوعی مکمل کار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است، خاطرنشان کرد: مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۴۰ دانشگاه ایران راه‌اندازی شده که به غیر از آموزش‌های تئوری دوره‌های مهارت‌افزایی نیز برای دانشجویان برگزارمی‌شود. این دوره‌ها بسیار مفید هستند چراکه در واحدهای درسی گنجانده نشده و دانشجویان باید بر حسب نیاز صنایع مختلف و بازار کار آموزش ببینند. اگر کارآموزی و کارورزی‌ها در دانشگاه‌ها به خوبی برگزار شوند دانشجویان با محیط کار آشنا می‌شوند، نیروهای موثرتری وارد صنایع شده و متعاقب آن ارتقا و پیشرفت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

در آمار جذب فارغ‌التحصیلان توسط صنایع مختلف، کمبود محیط کسب و کار در کشور را نیز باید در نظر گرفت، اگر اقتصاد کشور و محیط‌های کاری با رکود مواجه نشوند اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.

کمبود اشتغال در کشور به کم مهارتی دانشجویان ارتباطی ندارد

سیف با اشاره به اینکه نیاز است هرساله آمار جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توسط محیط‌های کسب وکار و صنایع مختلف رصد شود، بیان کرد: برطبق آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقطع دکتری بالای ۸۲ درصد، دوره کارشناسی ارشد ۶۵ درصد و کارشناسی ۵۰ درصد جذب بازار کار و صنعت‌های مختلف شده‌اند. این آمار امیدوار کننده نشان‌دهنده این است که جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در محیط‌های کسب و کار افزایش داشته و علی‌رغم بیکاری‌هایی که گزارش می‌شود اما به نسبت گذشته بهتر و هدفمندتر پیش رفته‌ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبود اشتغال در کشور به کم مهارتی دانشجویان ارتباطی ندارد، خاطرنشان کرد: در آمار جذب فارغ‌التحصیلان توسط صنایع مختلف، کمبود محیط کسب و کار در کشور را نیز باید در نظر گرفت، اگر اقتصاد کشور و محیط‌های کاری با رکود مواجه نشوند اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.

معرفی رشته‌های دانشگاهی در ابتدای پذیرش دانشجویان ضرورت دارد

سیف درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان با توجه به مدرک تحصیلی آن‌ها خاطرنشان کرد: در سراسر دنیا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حتما در همان رشته تحصیلی و تخصصی خود وارد صنعت و بازارکار نمی‌شوند، اشتغال دانشجویان بستگی به روحیات، استعداد و علاقه آن‌ها نیز دارد. بهتر است این موضوع از ابتدای پذیرش دانشجو مدیریت شود و با معرفی رشته‌ها، گرایش‌ها و آینده شغلی آن‌ها دانشجو بهتر تصمیم گرفته و با دید بازتری انتخاب کند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت ارتباط موثر دانشگاه‌ها با بازارکار بیان کرد: صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی باید با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تعامل بهتری داشته تا فارغ‌التحصیلان با رشته تخصصی خود و کسب مهارت‌های مرتبط وارد صنعت مربوطه شوند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا