ابوالفضل داودی رکن‌آبادی: رویکرد اصلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی _ ایرانی استاد فرشچیان، کارآفرینی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دانشکده مهارتی و صنایع خلاق این دانشگاه از نیمسال جاری، مبادرت به جذب دانشجو می­‌کند معاون علمی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان گفت: رویکرد اصلی این دانشگاه کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی بازار هنرهای سنتی و کارآفرینی توسط مستعدان است.

به گزارش کارآفرینی پرس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان، تخصصی‌ترین مرکز در حوزه آموزش، پژوهش و خلق آثار هنرهای سنتی اسلامی-ایرانی با تکیه بر شیوه استاد شاگردی آکادمیک است و با ظرفیت بالایی که دارد می‌تواند یکی از دانشگاه‌های پیشرو در علم و هنر باشد.

این واحد دانشگاهی به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حمایت و همکاری فرهنگستان هنر، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ساختار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان واحد ویژه و تخصصی هنر در مهرماه سال ۹۷ راه‌اندازی شده است.

در راستای اهداف و برنامه‌های این دانشگاه با ابوالفضل داودی رکن‌آبادی، معاون علمی و هنری این واحد دانشگاهی به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

دلیل راه اندازی دانشگاهی با این نام و حوزه کاری آن را توضیح دهید؟

داودی‌رکن‌آبادی: پیشنهاد ایجاد دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان، در سال ۱۳۸۳ توسط فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت و در آن شورا مطرح و موافقت تأسیس آن طبق نامه شماره ۹۹۴۱/۹۷/ دش مورخ ۳۰/‌۰۷/‌۹۷ به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

بر این اساس، موضوع در جلسه کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی طرح و مقرر گردید؛ «دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان» با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی و بر اساس قوانین و مقررات آموزش عالی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی، مطرح و فعالیت کند.

این واحد پس از طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی و عدم استقبال از سوی موسسات آموزش عالی، به پیشنهاد دکتر ولایتی، رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و با حمایت مادی و معنوی دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین به مدیریت سرپرست واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان، در سال ۱۳۹۷ تاسیس و از سال ۱۳۹۹ آغاز به جذب دانشجو کرد.

وجه تسمیه این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دیگر چیست و آیا این واحد دانشگاهی توسط شخص استاد فرشچیان اداره می‌شود؟

داودی‌رکن‌آبادی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان با رسالت حفظ و احیای هنرهای بومی و اصیل اسلامی و ایرانی، مانند نگارگری (نقاشی ایرانی)، هنرهای چوبی، هنرهای سفال و سرامیک، هنرهای نمایشی، هنرهای فلزی و غیره که متاسفانه در زمینه‌های آموزش‌های رسمی و آکادمیک از حمایت شایان توجهی برخوردار نیست و با هدف بهره‌مندی و کسب فیض از محضر اساتید برجسته و ماندگار این مرز و بوم به مقوله هنرهای سنتی، فولکلوریک و بومی می‌پردازد. هـــمچنین رویکرد اصلی این دانشگاه کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی بازار هنرهای سنتی و کارآفرینی توسط مستعدان است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان با رسالت حفظ و احیای هنرهای بومی و اصیل و با هدف بهره‌مندی و کسب فیض از محضر اساتید ماندگار این مرز و بوم به مقوله هنرهای سنتی، فولکلوریک و بومی می‌پردازد

با توجه به عدم حمایت موثر در عرصه آموزش عالی کشور و از آنجایی که بسیاری از هنرهای اصیل مردمی در خطر اضمحلال قرار دارند، این دانشگاه در راستای تعالی هنرهای اسلامی و ایرانی و با کسب فیض از مقام نگارگر شهیر معاصر استاد فرشچیان و حمایت معنوی و هنری ایشان به مسیر ادامه می‌دهد لذا با توجه به شرایط خاصی که استاد دارند از طریق نماینده ویژه‌ای که در واحد دارند، امور را رصد کنند.

با توجه به نام دانشگاه در خصوص مقوله‌بندی و مرزگذاری هنرهای اسلامی و ایرانی، توضیحات بیشتری در مورد اینکه کدام هنرها را شامل شده را بیان کنید؟

داودی‌رکن‌آبادی: این دانشگاه بر اساس مقوله‌بندی هنرهای سنتی و مدرن و انتخاب حوزه هنرهای سنتی مشتمل بر هنرهای اسلامی، ایرانی و بومی راه‌اندازی شده در واقع نیاز به تأسیس این دانشگاه به دلیل عدم حمایت‌های کافی نهادهای دولتی و مرجع از این عرصه، صورت گرفته است.

یکی از امتیازهای هنری ویژه این دانشگاه کسب فیض در محضر اساتید برجسته‌ای است که برای همگان از هر رشته و سوابقی مجاز است و این یادآور نظریه دروازه‌های باز است که این فرصت را در اختیار همه علاقه‌مندان قرار داده است

متاسفانه در تاریخ معاصر هنرهای اصیل و بومی ایران زمین، شاهد روند رو به زوال این سپهر هنری هستیم و اگر اقدام درخور توجهی صورت نگیرد، بخش مهمی از این هنرها به ورطه فراموشی سپرده می‌شود. این دانشگاه با رسالت حفظ و احیای هنرهای بومی و اصیل ایرانی- اسلامی تأسیس و راه‌اندازی شده و در راه اشاعه و ترویج این حوزه‌های هنری اقدام می‌کند.

آیا دانشجویان برای پذیرش در این دانشگاه، باید سوابق هنری داشته باشند؟

داودی‌رکن‌آبادی: خیر، یکی از امتیازهای هنری ویژه این دانشگاه کسب فیض در محضر اساتید برجسته‌ای است که برای همگان از هر رشته و سوابقی مجاز است و این یادآور نظریه دروازه‌های باز است که این فرصت را در اختیار همه علاقه‌مندان قرار داده است.

در خصوص امکانات و پتانسیل‌های این دانشگاه توضیح دهید؟

داودی‌رکن‌آبادی: این واحد هنری از کارگاه‌های سفال و چوب بسیار مجهزی برخوردار است و همچنین با توجه به تفاهـــم‌نامه‌های فی مابین میان فرهنگستان هنر و این واحد، امکان بهره‌مندی از همه امکانات فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر کتابخانه، کارگاه‌ها، آتلیه‌ها، سالن‌ها، سایت و غیره برای دانشگاهیان این واحد مقدور است.

دانشکده مهارتی و صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان در ۹ رشته کاردانی پیوسته و ۱۱ رشته کاردانی ناپیوسته از نیمسال جاری، مبادرت به جذب دانشجو می‌کند

کلاس‌های این دانشگاه تا چه زمانی به صورت مجازی برگزار می‌شود؟

داودی‌رکن‌آبادی: تا زمان اعلام ستاد ملی کرونا و تصمیم‌گیری کلان در سطح آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی کلاس‌ها همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

مکان برگزاری کلاس‌های دانشگاه در پسا کرونا در کدام محل است؟

داودی‌رکن‌آبادی: این دانشگاه در قلب فرهنگی پایتخت در میدان انقلاب اسلامی- خیابان دوازدهم فروردین- خیابان نظری-شمارهی ۹۷ واقع است و با توجه به بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری کلاس‌ها در سایر واحدها و دانشکده‌های واحد نیز امکان‌پذیر است.

دانشکده مهارتی و صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان در ۹ رشته کاردانی پیوسته؛ معماری- انیمیشن- طراحی و دوخت- فیلمسازی و تدوین- طراحی و ساخت طلا و جواهر- سفال و سرامیک- طراحی لباس- طراحی پوشاک- قلمزنی است.

همچنین ۱۱ رشته کاردانی ناپیوسته کاردانی حرفه‌ای موسیقی، نوازندگی ساز ایرانی- کاردانی حرفهای صنایع دستی، مصنوعات سنگی هنرهای چوبی- هنرهای سنتی- کاردانی حرفه‌ای هنرهای تجسمی، آبگینه- کاردانی حرفه‌ای عکاسی خبری- کاردانی حرفه‌ای هنرهای نمایشی، طراحی صحنه- کاردانی حرفه‌ای صنایع دستی چرمی- کاردانی حرفه‌ای دوخت‌های سنتی ایران- معماری سنتی- هنرهای نمایشی از این نیمسال تحصیلی، مبادرت به جذب دانشجو می‌کند و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به نشانی اینترنتی https://fiiau.iau.ir/fa مراجعه کنند.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
آنا
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا