فرق شرکت‌های «خلاق» و «دانش‌بنیان» چیست؟/ چه خدمات و حمایت‌هایی به شرکت‌های خلاق ارائه می‌شود؟

 نژادیان: شرکت‌هایی که جوهره رشد آن‌ها (خلاقیت و نوآوری) برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب‌وکار در سطح بازار هدف می‌باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت‌های دانش‌بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس، محمدعلی نژادیان کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی گفت: به شرکت‌های متقاضی دانش‌بنیان پیشنهاد می‌دهم که اگر با درخواست کالا یا خدمات آن‌ها پس از بررسی موافقت نشد، حتما برای ثبت‌نام شرکت‌های خلاق اقدام نمایند تا در صورت تایید از خدمات و حمایت‌های بسیار ارزشمند آن بهره‌مند شوند. قابل ذکر است که حدود نیمی از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، از سوی معاونت علمی و فناوری برای ارائه به شرکت‌های خلاق نیز منظور شده است. البته سه نکته مهم در این خصوص وجود دارد:

1- شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت همزمان درخواست دانش‌بنیان و یا خلاق شدن (محصول/ خدمت) خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمایند. اما، چنانچه محصول پذیرش دانش‌بنیان بگیرد، شرکت موظف است موضوع را به دبیرخانه شرکت‌های خلاق اطلاع دهد. در این‌صورت محصول از لیست خلاق خارج خواهد شد.

2- شرکت‌های دانش‌بنیان برای سایر محصولات و خدمات خود که دانش‌بنیان نشده‌اند، می‌توانند برای شرکت‌های خلاق اقدام کنند. زیرا، یکی از شاخص‌های الزامی جهت پذیرش شرکت‌های خلاق این است که (محصول/ خدمت) ارائه شده دانش‌بنیان نباشد.

3- اما محصول خلاق می‌تواند دانش‌بنیان شود، فقط محصولی که دانش‌بنیان هم شده است، می‌بایست انصراف خود را در یکی از زمینه‌های حمایتی (دانش‌بنیان یا خلاق) اعلام نماید.

در ادامه توضیحات بسیار مهمی ارائه شده است که می‌تواند کسب‌وکار شما را متحول کند. با ما همراه باشید.

فهرست توضیحات درباره شرکت‌های خلاق

  • حوزه‌های قابل پذیرش
  • انواع خدمات به شرکت‌های خلاق
  • اهداف
  • آیین‌نامه
  • سوالات متداول
  • معرفی دبیرخانه
  • معرفی کارگروه برنامه

فهرست لینک‌های مهم برای شرکت‌های خلاق

حوزه‌های قابل پذیرش شرکت‌های خلاق

عناوین حوزه‌ها

بازی ویدئویی و موبایلیطراحی، معماری و ساختمانخدمات فناوری اطلاعاتمالی، سرمایه‌گذاری و بیمه
انیمیشن و فیلمصنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگیفروشگاه و نمایشگاهتبلیغات و بازاریابی
پی نمایی (کمیک استریپ)هنرهای تجسمی و نمایشیملزومات پزشکی و تجهیزات توانبخشیخوراک و نوشیدنی
بازی، اسباب بازی و سرگرمیکتاب، تولید محتوا و چاپ و نشرخدمات شهری و منزلمحیط‌زیست و انرژی
واقعیت افزوده، مجازی، ترکیبیتولید محتوای صوتی و تصویریحمل‌و‌نقل و جابجاییگیاهان، کشاورزی و دامپزشکی
رسانه های صوتی و تصویریمد و پوشاکسلامت و سبک زندگیخدمات زیرساخت توسعه کسب‌و‌کار صنایع خلاق
آموزش، یادگیری، اشتغالگیاهان دارویی و طب سنتیمشاوره خدمات کسب‌و‌کارسایر صنایع خلاق و فرهنگی

برای مشاهده دسته‌بندی تفصیلی حوزه‌های قابل پذیرش شرکت‌های خلاق اینجا را کلیک کنید.

انواع خدمات به شرکت‌های خلاق

1- خدمات توسعه بازار

  • حضور در نمایشگاه‌ها
  • تهیه گزارشات تحقیق بازار
  • حضور مستقل در نمایشگاه‌های خارجی
  • ارزیابی آمادگی صادرات
  • مشاوره واردات و صادرات
  • اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری
  • برنامه جذب ایرانیان خارج از کشور
  • مشاوره فنی محصولات
  • ترویج در رسانه‌های دبیرخانه خلاق
  • بسته‌های رسانه‌ای آخرین خبر
  • ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی
  • خدمات تولید و نشر محتوا
  • بسته حمایتی سازمان توسعه تجارت
  • معرفی در وب سایت اکوموتیو
  • مشاوره تجارت با کشورهای منتخب
  • مشاوره تامین مالی و طرح تجاری
  • مشاوره‌های تامین اجتماعی و بازرگانی
  • مشاوره ارزش‌گذاری و تبادل فناوری
  • تخفیف خدمات رسانه‌ای
  • پلتفرم تبلغات یکتانت
  • توسعه بازار داخلی
  • خدمات گوگل Ads
  • خدمات دیجیتال مارکتینگ تپسل
  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی

2- خدمات تسهیل فضای کسب‌و‌کار

  • استقرار در منازل مسکونی
  • خدمات بیمه تکمیلی
  • تسهیلات نظام وظیفه
  • نشست‌های پرسش و پاسخ
  • استقرار در پارک‌های علمی و فناوری
  • دوره‌ها و سمینارهای آموزشی
  • خدمات حقوقی
  • مالیات و خدمات مالی و اداری
  • مالکیت معنوی (اختراع و نشان تجاری)
  • عارضه‌یابی و توسعه کسب‌و‌کار
  • طراحی صنعتی و ساخت قالب
  • ارائه خدمات آزمایشگاهی
  • تسهیل خدمات ارزی
  • مشاوره منابع انسانی
  • مجوزها، تاییدیه‌ها و استانداردها
  • حضور مستقل در دوره‌های آموزشی
  • خدمات و ابزار دیجیتال وردپرس

3- خدمات پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه

  • خدمات مالی توسعه صنایع خلاق
  • تسهیل در صدور ضمانتنامه
  • جذب سرمایه طرح‌های خلاق

برای اطلاع بیشتر از جزییات هر کدام از خدمات اینجا را کلیک کنید.

اهداف

با توجه به رونق اقتصاد خلاق به عنوان رویکردی نوین در عرصه  اقتصاد، صنعت و فرهنگ که در تلاش است با ایجاد پیوند و تعامل میان این حوزه ها، ارزش اقتصادی و فرهنگی محصولات خلاق را به مثابه تولیدات ارزشمند در عصر حاضر نشان دهد، شاهد هستیم که در کنار شکل‌گیری شرکت های دانش‌بنیان در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بخش دیگری از شرکت‌ها که عمدتا در صنایع خلاق، فرهنگی و خدمات نوین و مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند و ماهیت رشد ایشان بر مبنای خلاقیت، نوآوری و ارایه مدل های نوین کسب و کار می باشد، در زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی کشور ظهور کرده و مراحل رشد خویش را با شتاب پشت سر می گذارند.

لذا ظرفیت بالای شرکت های خلاق در ایجاد و رونق اشتغال کشور و فقدان یک برنامه ی منسجم و متمرکز به منظور حمایت از شرکت های فعال در حوزه ی صنایع خلاق، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر آن داشت، تا در راستای ایجاد و ارتقای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری، با برنامه ریزی، ارایه و تصویب برنامه ای با عنوان برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق، بیش از پیش توجه به این حوزه از صنایع را در دستور کار خویش قراردهد و تحت برنامهمصوّب مذکور، راهکارهای سیاستی و حمایتی را در این حوزه ایجاد و تسهیل نماید.

اهداف برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق

– توسعه زیست بوم نوآوری وکارآفرینی در کشور و ارتقاء سهم شرکت‌های خلاق در اقتصاد

– توسعه کیفی مشاغل از طریق حمایت از شرکت‌های خلاق و اشتغال‌زایی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده

– ایجاد و تقویت برندهای شرکت‌های خلاق در صنایع و محصولات فرهنگی کشور و خدمات جدید مبتنی بر فناوری و نوآوری

– حل معضلات اجتماعی و مشکلات اساسی کشور نظیر رفع مشکلات کم‌آبی و خشکسالی و پسماند، کنترل  آلاینده‌ های زیستی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب و اصلاح الگوی مصرف با رویکردهای خلاق و نوآورانه

– تقویت صادرات و همکاری‌های بین‌المللی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و کسب ‌وکارهای نوآورانه

آیین‌نامه

این آیین نامه  با دستور معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور، جناب آقای دکتر ستاری، تصویب و اجرایی گردید.

لیست کامل حوزه های شرکت های قابل پذیرش و دسته بندی تفصیلی (نمونه ای) کلیک کنید

آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق

دانلود بروشور برنامه

سوالات متداول درباره شرکت‌های خلاق

1- موضوع برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق چیست؟

برنامه ریزی، ایجاد و ارایه راهکارهای سیاستی و حمایتی در حوزه ی شرکت های خلاق

2- شرکت های خلاق به چه شرکت هایی گفته می شود؟

 شرکت هایی که جوهره رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست

3- منظور از مدل های نوین کسب و کار در تعریف شرکت های خلاق چیست؟

عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه ها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب و کار بنگاه می شود.

4- آیا در برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق، برای معرفی محصولات خلاق حوزه هایی پیش بینی شده است؟

بله.

  • انیمیشن و فیلم
  • آموزش، یادگیری، اشتغال
  • بازی ویدئویی و موبایلی
  • بازی، اسباب بازی و سرگرمی
  • تبلیغات و بازاریابی
  • تولید محتوای صوتی و تصویری
  • حمل و نقل و جابجایی
  • خدمات زیرساخت توسعه کسب و کار صنایع خلاق
  • خدمات شهری و منزل
  • خدمات فناوری اطلاعات
  • خوراک و نوشیدنی
  • رسانه های صوتی و تصویری
  • سلامت و سبک زندگی
  • صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی
  • طراحی، معماری و ساختمان
  • فروشگاه و نمایشگاه
  • کتاب، تولید محتوا، چاپ و نشر
  • گیاهان دارویی و طب سنتی
  • گیاهان، کشاورزی، دامپزشکی
  • مالی، سرمایه گذاری، بیمه
  • محیط زیست و انرژی
  • مد و پوشاک
  • مشاوره؛ خدمات کسب و کار
  • هنرهای تجسمی و نمایشی
  • واقعیت افزوده، مجازی، ترکیبی
  • سایر صنایع خلاق و فرهنگی
  • پی نمایی (کمیک استریپ)
  • ملزومات پزشکی و تجهیزات توانبخشی

لیست کامل حوزه های شرکت های قابل پذیرش و دسته بندی تفصیلی (نمونه ای) کلیک کنید

5- شاخص های الزامی جهت پذیرش شرکت های خلاق چیست؟

 – مجموعه باید دارای یکی از شخصیت های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور باشد و خصوصی بودن مجموعه

– محصول / خدمت معرفی شده دانش بنیان نباشد.

– حوزه محصول/خدمت مرتبط با حوزه های خلاق مذکور در آیین نامه باشد   
– محصول/ خدمت می بایست تولید/ارائه شده باشد. (صرف ارائه طرح قابل پذیرش نمی باشد) 

6- نحوه پذیرش شرکت های خلاق چگونه است؟

 به دو صورت امکان پذیر است:

1- معرفی متقاضیان از سوی مبادی مورد پذیرش:

شرکت های عضو یکی از مبادی معرفی شرکتهای خلاق (مطابق با لیست منتشر شده در وب سایت برنامه) می بایست از سوی آن مبادی (با تکمیل کاربرگ توسط مبادی) به دبیرخانه شرکت های خلاق معرفی شوند.

2- ارایه درخواست مستقیم: تکمیل فرم ثبت نام آنلاین برای محصولات و خدمات خلاق و نوآور (با توجه به اینکه مبنای ارزیابی محصولات و خدمات می باشد، لازم است متقاضیان به ازای هر محصول یا خدمت، یک کاربرگ مجزا تکمیل نمایند)

7- آیا شرکت های دانش بنیان هم می­توانند محصولات و خدمات خود را معرفی نمایند؟

بله. برای سایر محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان که دانش بنیان نشده‌اند، این امکان پیش بینی شده است. شرکت های دانش بنیان می بایست حتما در مستندات خود، تصویر از حساب کاربری دانش بنیان بخش کالا/خدمت ارزیابی شده را ارائه نمایند.

8- از زمان معرفی شرکت از سوی مبادی به دبیرخانه تا تایید آن چه زمانی طول خواهد کشید؟

با توجه به اینکه در برخی موارد، در پرونده های معرفی شده از سوی مبادی ممکن است نقص مدارک یا ابهاماتی وجود داشته باشد، لذا جهت بررسی اجمالی مستندات ارسال شده، مهلت حدودا 10 الی 14 روز کاری در نظر گرفته شده است. ضمنا تا زمانی که شرکت معرفی شده در چرخه بررسی باشد و ثبت نهایی نشده باشد، پیگیری های شرکت می بایست تنها از طریق مبدأ صورت بگیرد.

فرآیند بررسی و ارزیابی درخواست پذیرش خلاق شامل مراحل زیر است:

  • بایگانی و بررسی اولیه درخواست: 14 روز کاری
  • چرخه تکمیل مدارک: در صورت نقص در مدارک شرکت، پیامک تکمیل مدارک به شماره همره مدیرعامل که در فرم درخواست درج شده است ارسال میگردد. در این مرحله مهلت 30 روزه بابت تکمیل مدارک برای شرکت ها در نظر گرفته شده است.
  • در صورت کامل بودن پرونده و یا پس از گذراندن چرخه تکمیل مدارک، پرونده به کارشناس ارزیاب ارجاع می شود که برای این مرحله نیز مهلت 14 روز کاری در نظر گرفته شده است.

9- شرکت ها پس از ثبت نام به چه صورت درخواست خود را پیگیری کنند؟

شرکت های متقاضی پس از ثبت نام، می بایست از طریق مراجعه به حساب کاربری خود اقدام به پیگیری وضعیت ثبت نام خود نمایند، تا در صورت نیاز به تکمیل مدارک در مهلت تعیین شده اقدام به ارائه مستندات تکمیلی نمایند. چنانچه مهلت تعیین شده جهت تکمیل مدارک به اتمام برسد، پرونده از وضعیت پیگیری خارج و بدلیل عدم همکاری در وضعیت رد درخواست قرار خواهد گرفت.

10- اطلاعات ورود به حساب کاربری چیست؟ از چه آدرسی وارد شویم؟

پس از ثبت موفق درخواست از طریق فرم آنلاین، به صورت خودکار حساب کاربری متقاضی ایجاد میگردد. برای ورود به حساب کاربری از منوی سایت بخش ثبت نام و زیرمنوی ورود به حساب کاربری و با استفاده از شناسه ملی شرکت (به عنوان نام کاربری) و کدملی مدیرعامل (به عنوان رمز عبور) میتوانید به حساب کاربری خود وارد شوید. توجه داشته باشید کد امنیتی خواسته شده در مرحله ورود به حساب کاربری نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس است پس می بایست عینا مطابق تصویر وارد نمایید.

11- شرکت های حوزه بازی های رایانه ای از چه طریقی اقدام به ثبت شرکت خلاق نمایند؟

از تاریخ اول بهمن ماه 1398، شرکت های حوزه بازی های رایانه ای صرفا از طریق معرفی از ساختار حمایتی همگرا بنیاد ملی بازی های رایانه ای و شتابدهنده های عضو مبادی خلاق امکان دریافت تاییدیه خلاق دارند.

12- چه مجموعه هایی به عنوان مبادی معرفی شرکت خلاق شناخته می شوند؟

مراکز نوآوری و شتابدهی فناوری  – رویدادها، جشنواره‌ها و برنامه‌های معتبر ملی،
– شرکتها و صندوق های سرمایه گذاری VC- مراکز رشد دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری

13- الزامات پذیرش مجموعه ها به عنوان مبادی چیست؟

– مراکز نوآوری و شتابدهی فناوری: چرخه کامل شتابدهی را انجام داده و دارای حداقل سه خروجی استارتاپ باشد

– رویدادها، جشنواره‌ها و برنامه‌های معتبر ملی و بین المللی: مرتبط با حوزه شرکت های خلاق/ دارای مجوز از مرجع ذیصلاح دارای نظام ارزیابی مستند و قابل ارائه/ دارای حداقل سه دوره سابقه برگزاری/ حضور نماینده دبیرخانه در هیئت داوران/ معرفی حداکثر سه برگزیده اول در هر حوزه به عنوان شرکت خلاق

14- مدارک مورد نیاز در فرایند ثبت نام شرکت خلاق چیست؟

 مدارک مورد نیاز به سه دسته کلی تقسیم میشود:

  • مستندات ثبتی شرکت شامل اساسنامه یا اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی روزنامه رسمی، آگهی آخرین تغییرات
  • مستندات مربوط به شرح محصول/خدمت درخواستی شامل: کاتالوگ محصول و هرگونه مستندات در خصوص شرح قابلیت های محصول، تصاویر، لینک های دسترسی و در برخی موارد در صورت لزوم فاکتور یا قرارداد رسمی فروش محصول یا ارائه خدمت
  • رزومه و سوابق مرتبط با حوزه درخواست شامل سوابق کاری، مجوزهای اخذ شده، افتخارات یا مقامات کسب شده، سوابق ارزیابی های انجام شده روی شرکت یا محصول و …

15- گواهی مبنی بر تایید شرکت خلاق به چه صورت قابل صدور است؟

شرکت­های خلاق پس از دریافت پیامک تایید می­توانند ضمن مراجعه به آدرس ircreative.isti.ir/pub و جستجوی نام شرکت، پذیرش خلاق شرکت خود را به صورت آنلاین استعلام نمایند. ضمنا گواهی قابل پرینت (pdf) شرکت­های خلاق از طریق ارسال درخواست به شماره واتساپ 09198952773 قابل ارسال است.

16- آیا محصول خلاق می تواند دانش بنیان شود؟

بله؛ پس از ارایه درخواست و انجام ارزیابی های مربوط

17- آیا امکان درخواست دانش بنیان/ خلاق شدن برای یک محصول یا خدمت بصورت همزمان وجود دارد؟

بله؛ شرکت ها می توانند به صورت همزمان درخواست دانش بنیان و یا خلاق شدن محصول/خدمت خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمایند. چنانچه محصول پذیرش دانش بنیان بگیرد، شرکت موظف است موضوع را به دبیرخانه شرکت های خلاق اطلاع دهد. در اینصورت از لیست خلاق خارج خواهد شد.

18- آیا محصول/ خدمت می تواند از خدمات خلاق و دانش بنیان بصورت همزمان برخوردار شود؟

 خیر، فقط در یک زمینه خدمات تخصیص داده خواهد شد. لذا محصول خلاقی که دانش بنیان هم شده است می بایست انصراف خود را در یکی از زمبنه های حمایتی (دانش بنیان یا خلاق) اعلام نماید.

حمایت‌ها

19- محصولات و خدمات خلاق از چه حمایت هایی برخوردار خواهند شد؟

خدمات توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب و کار، پشتیبانی مالی و جذب سرمایه و برخی خدمات از مراکز همکار حمایتی دبیرخانه خلاق

20- آیا خدمات ارائه شده مشابه با خدمات شرکت های دانش بنیان است؟

حدود نیمی از خدمات شرکت های دانش بنیان، از سوی معاونت علمی و فناوری برای ارائه به شرکت های خلاق نیز منظور شده است.

21- روش دریافت خدمات به چه صورت است؟

خدماتی مانند تسهیلات نظام وظیفه، استقرار در امکان با کاربری مسکونی، حمایت از حضور در نمایشگاه های تخصصی داخلی که در قالب یک قانون مشخص می باشند از طریق اطلاعیه درج شده در وب سایت برنامه قابل دسترسی می باشند. برخی حمایت ها مانند استقرار در پارک های علم و فناوری و خدمات بیمه تکمیلی بر حسب اطلاعیه در بازه های زمانی قابل دسترس می باشند.

22- خدمات در بستر وب سایت bizservices.ir به چه صورت قابل دسترس می باشد؟

در این وب سایت خدمات در دو دسته شرکت خلاق، و شرکت خلاق صادراتی در دسترس است.

شرکتهای خلاق پس از دریافت مجوز خلاق، بصورت خودکار بعد از یک هفته قابلیت دسترسی به این سامانه را دارند. نام کاربری  کلمه عبور هر شرکت برابر با شناسه ملی شرکت ها می باشد.

1- ورود به سامانه bizservices.ir

2- ورود متقاضی با شناسه کاربری و رمز عبور (شناسه کاربری و رمز عبور به مدیرعامل شرکت پیامک ارسال شده است)

3- درخواست دریافت خدمات حمایتی از منوی بالای صفحه در دو بخش زیر:
– مرکز شرکت های دانش بنیان (ویژه کلیه شرکت های خلاق) “خدمات توانمندسازی”
– مرکز تعاملات بین المللی (ویژه شرکتهای خلاق صادراتی، پس از گذراندن ارزیابی آمادگی صادرات) “خدمات صادراتی”

( در صورت بروز هر گونه مشکل در فرآیند درخواست خدمات با شماره 83532474 – 021 تماس بگیرید)

راهنمای استفاده از سامانه بیزسرویس: کلیک کنید

23- خدمات مشاوره در وب سایت bizservices.ir به چه صورت است؟

برخی از سرفصل های مشاوره عبارت اند از: مالیات و خدمات مالی اداری، بیمه های تامین اجتماعی و بازرگانی، مشاوره های حقوقی، تحقیقات بازار، بازاریابی و فروش و…

هر شرکت می‌تواند در یک سال از تعداد 25جلسه مشاوره (بصورت حضوری یا تلفنی یا مجازی یا مکاتبه‌ای) و تا سقف 60 میلیون ریال استفاده نماید.

24- خدمات آموزشی در وب سایت bizservices.ir به چه صورت است؟

شرکت های خلاق می توانند در دوره های آموزشی حضوری و غیرحضوری، با تخفیف و یا رایگان و همچنین نشست های پرسش و پاسخ تخصصی شرکت کنند.

25- خدمات صادراتی برای شرکت های خلاق به چه صورت در دسترس خواهد بود؟

ارزیابی صادراتی شرکت‌ها بر اساس مدل Export Readiness Assessment با هدف ترسیم جایگاه صادراتی شرکت‌های  خلاق و شناسایی نیازها و ارایه راهکارهای عملیاتی جهت توانمندی در بازار بین‌الملل صورت می‌پذیرد. شرکت های خلاق جهت ارزیابی به سایت era.tesc.ir مراجعه نمایید.

26- خدمات مشاوره در حوزه صادرات به چه میزان است؟

از جمله مشاوره های مورد حمایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاوره بازرگانی بین‌المللی و فرایندهای صادرات

مشاوره استراتژی صادرات

مشاوره نقل و انتقال ارزی

مشاوره بازاریابی بین‌الملل

مشاوره اصول مذاکرات و مکاتبات تجاری بین‌الملل

مشاوره تهیه محتوای بین المللی جهت صادرات

سقف سالانه استفاده رایگان از مجموع خدمات پیشخوان مشاوره صادرات و منتورینگ برای شرکت‌های خلاق، معادل 20 ساعت (حداکثر معادل 40 میلیون ریال) است.

27- سایر خدمات صادراتی به چه صورت است؟

خدمات صادراتی مانند: حضور مستقل در نمایشگاه های خارجی، گزارش تحقیقات بازار بین المللی، خدمات تبلیغات و اطلاع رسانی بین المللی و … مطابق توضیحات و دستور العمل های مندرج در وب سایت bizservices.ir در دسترس می باشند.

28- آیا در تسهیلات تخصصی نظام وظیفه، شرکت های خلاق شامل استخدام نیروی امریه می شوند؟

خیر. مطابق با شیوه نامه تسهیلات تخصصی نظام وظیفه، پرسنل شاغل در شرکت های خلاق می توانند از مزایای پروژه ی جایگزین خدمت برخوردار شوند.

29- آیا شرکت های خلاق از مزایای استقرار در اماکن با کاربری مسکونی برخوردار می شوند؟

بله. در صورتی که ملک مورد نظر در پهنه M و S شهرداری تهران باشد و شاکی خصوصی نداشته باشد، متقاضیان پس از دریافت اخطار رسمی از شهرداری منطقه می توانند تقاضای خود را به ایمیل دبیرخانه به آدرس ircreative@isti.ir ارسال نمایند.

30- خدمات مشاوره های عمومی کسب و کار و وبینارها آموزشی ازچه طریقی قابل ثبت نام می باشد؟

متقاضیان به منظور دریافت کلیه خدمات مشاوره و یا ثبت نام در دوره ها یا وبینارهای آموزشی می توانند از طریق ورود به سامانه Bizservices.ir درخواست خود را ثبت نمایند.

31- خدمات مالی و حسابداری، حقوقی، تحقیقات بازار و بازاریابی دیجیتال از چه طریقی قابل دریافت است؟

ثبت درخواست از طریق سامانه Bizservices.ir

32- چگونه وارد پنل کاربری خود در سامانه Bizservices.ir بشویم؟

نام کاربری و رمز عبور در قالب پیامک به مدیرعامل شرکت خلاق ارسال می شود. در صورت عدم ارسال می بایست با واحد امور حمایت دبیرخانه تماس حاصل شود.

33- آیا خدمات بیمه تکمیلی بدون محدودیت پرسنل به شرکت های خلاق ارائه می شود؟

بله، در هر نیمسال طرح خدمات بیمه تکمیلی به شرکت های خلاق اطلاع رسانی می گردد. درخواست خدمات بیمه تکمیلی، پس از اعلام فراخوان و در بازه ی یک ماهه قابل انجام خواهد بود.

34- فرایند درخواست استقرار در پارک ها و فضاهای کاری اشتراکی چگونه است؟

پس از اعلام فراخوان توسط پارک ها و فضاهای کاری اشتراکی، اطلاعات تکمیلی و راههای تماس، از طریق سایت و شبکه های اجتماعی به اطلاع شرکت های خلاق می رسد.

35- چگونه می توان از خدمات همکاران حمایتی دبیرخانه و به طور کلی خدمات جدید دبیرخانه اطلاع پیدا کرد؟

مطالعه سایت و عضویت در یکی از شبکه های اجتماعی دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق

36- شرکت های خلاق به چه صورت می توانند به معرفی خود در رسانه زیست بوم خلاق بپردازند؟

شرکت های خلاق بدین منظور می بایست متنی تبلیغاتی را نهایتا تا 600 کلمه در قالب فایل ورد آماده نمایند. این متن شامل معرفی اولیه شرکت و معرفی محصول یا خدمت، امکانات آن، میزان مشتریان، موفقیت ها و سایر مواردی باشد که مشتریان آن محصول برای ارتباط با محصول لازم است بدانند.

معرفی دبیرخانه

واحد پذیرش

وظایف این واحد عبارتند از:

1- شناسایی و پذیرش مبادی

– شناسایی متولیان در هریک از حوزه های صنایع خلاق و فرهنگی و یا الگوهای کشور جهت استفاده از پتانسیل ایشان در شناسایی و معرفی شرکت های خلاق
– دریافت درخواست عضویت در مبادی شرکتهای خلاق
– ارزیابی کاربرگ درخواست عضویت در مبادی
– ارائه درخواست و فرم ارزیابی مبادی به کارگروه و پیگیری تصویب آنها
– اطلاع رسانی به متقاضیان

2- شناسایی و پذیرش شرکت های خلاق(از طریق مبادی)

– دریافت کاربرگ های معرفی شرکت خلاق از مبادی منتخب
– بررسی صحت تکمیل کاربرگ و انطباق با شاخص های تعیین شده
– ارائه درخواستها به کارگروه برای تصویب
– اطلاع رسانی به مبادی و شرکت های پذیرفته شده
– هدایت شرکت های خلاق به سامانه شبکه نوآوری تهران جهت ثبت نام و بهره مندی از خدمات

3- شناسایی و پذیرش شرکت های خلاق (بدون مبادی)

– شناسایی شرکت های خلاق بدون مبادی
– معرفی شرکت های مذکور به ستاد نرم و هویت ساز جهت ارایه کاربرگ درخواست پذیرش شرکت های خلاق
– دریافت گزارش ارزیابی شرکت از سوی ستاد نرم و هویت ساز و اطلاع رسانی به متقاضیان
– هدایت شرکت های خلاق پذیرفته شده به سامانه شبکه نوآوری تهران جهت ثبت نام و بهره مندی از خدمات

4- ممیزی مبادی

– بررسی سالیانه عملکرد مبادی به منظور حصول اطمینان از دارا بودن شرایط احراز
– ارائه نتایج به کارگروه

آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق

دانلود بروشور برنامه

واحد ارائه خدمات

با توجه به نوپا بودن صنایع خلاق و نبود یک برنامه ی منسجم در راستای ارائه خدمات به این نوع شرکت ها که می توانند به عنوان برنامه ای مکمل در حوزه دانش بنیان معرفی شوند، این واحد در نظر دارد تا با اتخاذ ساز و کارهای مناسب و اقدامات ذیل، امر ارائه خدمت به صنایع مذکور را در راستای توسعه بیش از پیش صنایع خلاق در کشور محقق نماید.

1- خوشه بندی صنایع خلاق

– خوشه بندی صنایع خلاق بر اساس حیطه های تخصصی(عملیاتی)
– ایجاد و برقراری پیوند بین شرکت های خلاق درون هرخوشه (شبکه سازی بین خوشه ها)

2- مطالعات و نیازسنجی صنایع خلاق

– مطالعه و شناسایی نیازها و زیرساخت های مشترک شرکت های خلاق
– بررسی و شناسایی موانع پیش روی صنایع خلاق در زمینه های مختلف اعم از موانع قانونی، معضلات تامین مالی و …

3- تدوین و توسعه خدمات

– ارائه و تدوین پیش نویس آیین نامه های خدمات جهت تخصیص به شرکت های خلاق کارگروه برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق جهت تصویب
– شناسایی و مذاکره با کارگزاران خدماتی جهت تامین خدمات مورد نیاز صنایع خلاق
– پیگیری دسترسی شرکت های خلاق به کارگزاران حمایت کننده

4- پیگیری و نظارت خدمات

– نظارت بر ارائه خدمات به شرکت های خلاق
– پیگیری و نظارت بر تأمین مالی خدمات ارائه شده
– بررسی میزان اثربخشی خدمات داده شده به شرکت های خلاق

واحد ترویج

به منظور ایجاد گفتمانی غالب و همه جانبه در رابطه با نقش مهم و اثرگذار صنایع خلاق و فرهنگی در توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور و نیز شناساندن اهمیت این صنایع به مردم، مسئولین و نخبگان، واحد ترویج دبیرخانه شرکت های خلاق سعی دارد با به کارگیری فعالیت های ترویجی که نقش مهمی در جریان سازی توجه به صنایع خلاق دارد، اقداماتی را در این خصوص انجام دهد که عبارتند از: 

1- اطلاع رسانی

– اطلاع رسانی فعالیت های کارگروه از طرق مختلف نظیر: سایت، شبکه های مجازی، رسانه ها، رویدادها
– اطلاع رسانی خدمات قابل ارائه به شرکتهای خلاق
– گردآوری و انتشار اخبار در حوزه فعالیت شرکت های خلاق در سطح ملی و بین المللی

2- توسعه
– گردآوری و انتشار مقالات علمی و آموزشاای در حوزه فعالیت شرکت های خلاق در سطح ملی و بین المللی
– برنامه ریزی و پیگیری توسعه فعالیتهای دانشجویی در حوزه فعالیت شرکت های خلاق
– بررسی مستمر به منظور شناسایی ک سب و کارهای نوین و پیگیری پیوستن آنها به خانواده شرکت های خلاق
– برگزاری نشست های ترویجی و پنل های تخصصی
– برگزاری جشنواره معرفی برنامه شرکت های خلاق و انتخاب برترین ها

معرفی کارگروه برنامه

به منظور تصویب فرآیندهای اجرایی، معیارهای تشخیص مصادیق شرکت‌های خلاق، تصویب برنامه‌های حمایتی مقتضی و نظارت بر حسن تحقق اهداف برنامه، کارگروهی با ترکیب زیر ایجاد گردید:

سورنا ستاری – معاون علمی و فناوری رییس جمهور (رئیس کارگروه)

پرویز کرمی- مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق (دبیر کارگروه)

مهدی محمدی – دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی

اسماعیل قادری فر – رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی

محمدصادق خیاطیان – سرپرست مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان 

نماینده سایر بخش های معاونت یا دستگاه‌های مرتبط (به تشخیص رییس یا دبیر کارگروه)

برای ثبت‌نام شرکت‌های خلاق اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده لیست شرکت‌های خلاق اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده لیست مبادی معرفی شرکت‌های خلاق اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده سامانه استعلام شرکت‌خلاق اینجا را کلیک کنید.

برای ثبت‌نام ایجاد خانه خلاق و نوآوری اینجا را کلیک کنید.

پایان پیام/

اگر به اخبار مثبت علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
سایت برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق- معاونت علمی ریاستجمهوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا