ابلاغ مصوبه هیات وزیران درخصوص سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تصویبنامه هیات وزیران درخصوص سیاستهای اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری کارآفرینی پرس به نقل از پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ هیات وزیران درخصوص “سیاستهای اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو” طی نامه شماره ۴۴۲۶۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت صنعت، معدن و تجارت  وزارت امورخارجه

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت جهادکشاورزی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت آموزش و پرورش- معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

سازمان برنامه و بودجه کشور- سازمان ملی بهره­وری ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

هيئت وزيران در جلسه ۲۰/۴/۱۴۰۰ به پیشنهاد شماره ۱۰۰۰۹۱ مورخ ۳/۶/۱۳۹۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو را به شرح زیر تصویب کرد:

سیاست‌های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو

ماده ۱ – در این تصویب­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱- کارآفرین پیشرو : شخصی که کسب و کار بنیان‌گذاری شده توسط او موجب ارتقای زنجیره ارزش صنعت مربوط خود شده و به سطح مشخصی از رشد شاخص ترکیبی اشتغال، فروش و صادرات دست یافته است. اولین (پیشرو بودن) می­تواند در یکی از زمینه‌های زیر رخ دهد:

الف- تولید محصول یا خدمتی که موجب حداقل یک گام ارتقای شاخص پیچیدگی محصول (PCI) شود.

ب- دستیابی به بازارهای جدید و رقابتی.

پ- دستیابی به نمانام (برند) فراملی.

ت- پیاده­سازی سازوکارهایی در کل زنجیره ارزش که موجب ارتقای کیفیت یا کاهش هزینه کل زنجیره ارزش صنعت مربوط شود.

تبصره ۱- جهت انتخاب و معرفی حداکثر دو کارآفرین پیشرو در هر رسته، هرساله رسته‌ها و فهرست کارآفرینان پیشرو توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به منظور استفاده از مزایای این تصویب­نامه، به دبیرخانه کمیته ناظر اعلام می‌شود.

تبصره۲- رشد شاخص ترکیبی اشتغال، فروش و صادرات در هر رسته، هر ساله توسط کمیته ناظر تعیین خواهد شد.

ب- کمیته ناظر: کمیته­ای که برای تحقق بند (۴) ماده (۳) قانون تشکیل شورای­عالی اشتغال – مصوب ۱۳۷۷- و به موجب دستورالعمل مصوب شورای­عالی اشتغال تشکیل می­شود. کمیته مذکور نظارت بر صحت فرآیندهای شناسایی و انتخاب کارآفرینان پیشرو و پیگیری اجرا و ارایه گزارش عملکرد سالانه این تصویب­نامه را بر عهده داشته و متشکل از نمایندگان دستگاه‌های زیر است:

الف- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

ب- وزارت صنعت، معدن و تجارت.

پ- وزارت امور اقتصادی و دارایی.

ت- وزارت جهاد کشاورزی.

ث- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.

ج- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.

چ- وزارت آموزش و پرورش.

ح – سازمان برنامه و بودجه کشور.

خ – معاونت علمی و فناوری رییس جمهور.

د- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ذ- سازمان ملی بهره­وری ایران.

ر- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران.

ز- اتاق تعاون ایران.

ژ- اتاق اصناف ایران.

س- کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی.

۳- هیئت­­های تخصصی ارزیابی: هیئت­هایی متشکل از خبرگان بخش­های مختلف اقتصادی، صاحب­نظران دانشگاهی و نمایندگان کمیته ناظر که از طریق سازوکار شفاف، عادلانه و تخصصی مورد تأیید کمیته ناظر، کارآفرینان پیشرو را ارزیابی می­نمایند. ترکیب اعضای دبیرخانه و نحوه انتخاب نمایندگان هیئت­های مذکور مطابق دستورالعمل اجرایی این تصویب­نامه که به تصویب کمیته ناظر می­رسد، تعیین می‌شود.

ماده ۲-کارآفرینان پیشرو به مدت سه سال از مشوق‌های موضوع این تصویب­نامه بهره‌مند می‌شوند و استمرار بهره­مندی بعد از مدت مذکور، منوط به ارزیابی مجدد آنها است.

ماده ۳- در صورتی که کارآفرینان پیشرو به واسطه اظهارات و مدارک خلاف واقع مورد حمایت این تصویب­­نامه قرار گرفته و یا حمایت‌های دریافتی را برای مقاصد دیگری غیر از مقاصد این تصویب­نامه مصرف نمایند، کمیته ناظر ضمن محروم نمودن این افراد از بهره‌مندی مجدد از حمایت­های یادشده، برابر ضوابط و مقررات مربوط اقدام لازم را انجام خواهد داد.

ماده ۴- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در چهارچوب این تصویب­نامه و دستورالعمل اجرایی آن و با استفاده از ظرفیت کارکنان موجود، کمیته ناظر و دبیرخانه آن را ذیل کمیسیون تخصصی شورای­عالی اشتغال تشکیل داده و ظرف دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این تصویب­نامه با همکاری دستگاه­های عضو، نسبت به انتخاب اعضای دبیرخانه، شرح وظایف و ساز­و­کار اجرایی آن در قالب دستورالعمل اجرایی اقدام نماید. 

ماده ۵- دبیرخانه کمیته ناظر موظف است از طریق فراخوان عمومی اقدام به ثبت نام متقاضیان نموده و به منظور افزایش شفافیت، صورتجلسات کمیته ناظر، فهرست کامل کارآفرینان پیشرو، حمایت­های دریافت­شده، آرا و نظرات کمیته ناظر و هیئت­های تخصصی ارزیابی و سایر اطلاعات مربوط را از طریق بستر فناورانه برخط (آنلاین) در معرض اطلاع عموم قرار دهد.

تبصره ۱  دبیرخانه کمیته ناظر موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب­نامه با همکاری سایر دستگاه­های عضو، بستر فناورانه برخط (آنلاین) موضوع این ماده را راه­اندازی نماید.

تبصره ۲-وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان تأمین اجتماعی و سایر دستگاه‌ها حسب مورد موظفند بستر ارایه داده‌های مورد نیاز برای بررسی وضعیت شاخص­های رشد متقاضیان به سامانه کمیته ناظر را طبق قوانین و مقررات مربوط فراهم سازند.

ماده ۶- دبیرخانه کمیته ناظر موظف است برای کارآفرینان پیشرو کارت شناسایی “کارآفرین پیشرو ملی” با قابلیت احراز هویت برخط (آنلاین) صادر نماید.

ماده ۷- دبیرخانه کمیته ناظر موظف است جهت آگاهی کمیته ناظر از موانع پیش روی رشد کارآفرینان پیشرو، هر یک ماه یک­بار، نشست مشترک کارآفرینان پیشرو، کمیته ناظر و نماینده ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را برگزار کند.

ماده ۸- دانشگاه­ها مجازند به کارآفرینان پیشرو با رعایت قوانین و مقررات مربوط، مدرک دکترای افتخاری اعطا نمایند.

ماده ۹- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است چهارچوب­های لازم برای همکاری و حضور کارآفرینان پیشرو در دانشگاه­ها، بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی‌آنان، به عنوان مدرس یا استاد مدعو در حوزه­های مرتبط با فعالیت کاری آنان یا حوزه­های کارآفرینی را با رعایت قوانین و مقررات مربوط فراهم نماید.

ماده ۱۰- هر ساله سهم کارآفرینان پیشرو از تسهیلات و مشوق­های بودجه­ای در قوانین بودجه سنواتی منظور می‌شود و برنامه­های تحت عنوان موضوع تولید و اشتغال، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین خواهد شد.

ماده ۱۱- صندوق­های ضمانت دولتی موظفند در صورت تصویب در ارکان ذی­صلاح صندوق، درصدی از ظرفیت خود را به ضمانت تسهیلات مربوط به طرح­های سرمایه­گذاری و یا سرمایه در گردش مورد نیاز در دست اجرای کارآفرینان پیشرو که به تصویب بانک­ها یا مؤسسات اعتباری می­رسد تخصیص دهند، مشروط بر اینکه اقساط سررسید گذشته قبلی آنها بیش از بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ تسهیلات درخواستی نباشد.

تبصره- ضمانت­نامه قابل صدور، حسب درخواست کارآفرین پیشرو تا مبلغ پانصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰) ریال می­باشد. این مبلغ سالانه به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسط کمیته ناظر بازنگری می­شود.

ماده ۱۲- صندوق­های ضمانت موظفند متناسب با نتیجه اعتبارسنجی به عمل آمده از خریداران خارجی، مطالبات کارآفرینان پیشرو از خریداران خارجی را تحت پوشش بیمه اعتباری قرار دهند.

ماده ۱۳- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اعتبار سنجی، سازوکار اجرایی لازم جهت پذیرش محصول زیر کلید تحت مالکیت کارآفرینان پیشرو، قرارداد خرید مواد اولیه و قرارداد فروش محصول (در اتصال به شرکت‌های بین‌المللی) را به عنوان ضمانت بانکی فراهم می‌نماید.

ماده ۱۴– گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است ورود مواد اولیه و تجهیزات فناورانه مرتبط با فعالیت­های اصلی کارآفرینان پیشرو را با تأیید دستگاه تخصصی مربوط و احراز شرایط مربوط مشمول تسهیل تشریفات گمرکی نظیر هدایت کالا در مسیر سبز گمرکی، اجازه ورود موقت و ترخیص با پته گمرکی (کالای غیرتجاری) قرار دهد. کارآفرینان پیشرو بعد از احراز شرایط جزو فعالان اقتصادی مجاز گمرگ شناخته می­شوند.

ماده ۱۵- دبیرخانه کمیته ناظر مکلف است با استناد به ماده (۴) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، جهت بهره‌مندی کارآفرینان پیشرو از اعتبارات بودجه‌های سنواتی برای پروژه‌های تحقیقاتی یا ارتقای وضعیت محیط­زیستی واحدهای تولیدی خود تا سقف پنجاه درصد (۵۰%)، پیگیری‌های لازم را به عمل آورد.

ماده ۱۶- دبیرخانه کمیته ناظر مکلف است پیگیری­های لازم جهت بهره­مندی کارآفرینان پیشرو از مزایای موضوع بند (ب) ماده (۳۱) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، مبنی بر افزایش مدت زمان معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و خدماتی دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار شاغل، مشروط بر اینکه که در دوره معافیت هر سال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل پنجاه درصد (۵۰%) افزایش دهند، را به عمل آورد.

ماده ۱۷- با استناد به ماده (۴) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، واحدهای تولیدی و صنعتی کارآفرینان پیشرو که دارای بخش تحقیقات و توسعه هستند در صورتی که ماهیت آن بخش به تأیید شورای پژوهش‌های علمی کشور رسیده باشد و با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیته ناظر، می­توانند حداکثر تا پنجاه درصد (۵۰%) از دو در هزار فروش خود را برای انجام تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای خود هزینه و مشمول مالیات صفر موضوع ماده (۱۳۲) قانون مالیات‌های مستقیم شوند.

ماده ۱۸- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است از طریق سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته و با رعایت آیین‌نامه اجرایی ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۳۳۱۸/ت۵۲۲۳۱هـ مورخ ۸/۶/۱۳۹۴ در صندوق پژوهش و فناوری کارآفرینان پیشرو که با هدف دسترسی کارآفرینان پیشرو به منابع دانش فناورانه (Know–How) خارج از کشور (نظیر فناور (تکنولوژیست)، مشاور و نظایر آن) و استانداردها و آزمایشگاه­‌های فنی بین­المللی و با سرمایه حداقل یک­هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط بودجه سالانه و با مشارکت بخش غیردولتی تشکیل می شود، مشارکت نماید. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابع آن مجازند از محل وجوه اداره­شده در اختیار، در تأمین منابع مالی صندوق مزبور و بر اساس ماده (۶) آیین‌نامه اجرایی یادشده تا سقف چهل و نه درصد (۴۹%) مشارکت نمایند. ساز­وکار بهره­مندی کارآفرینان پیشرو از صندوق مزبور در دستورالعمل اجرایی این تصویب­نامه تعیین می­شود.

ماده ۱۹- به منظور اتصال کارآفرینان پیشرو به کارآفرینان، بازار و سرمایه­گذاران بین‌المللی، وزارت امورخارجه موظف است به استناد مواد (۹) و (۱۰) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، فرآیند دریافت و صدور روادید برای کارآفرینان پیشرو در سفرهای تجاری و حضور آنها به عنوان گروه همراه اقتصادی در سفرهای دیپلماسی را تسهیل و در فعالیت­ها و دعاوی بین‌المللی آنها حمایت‌های حقوقی را به عمل آورد.

ماده ۲۰- کارآفرینان پیشرو در اولویت فهرست تأمین­کننده/ مزایده­گر/ مناقصه­گر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) قرار می­گیرند.

ماده ۲۱- معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور موظف است با هدف رفع نیازهای فناورانه کارآفرینان پیشرو، مشوق‌های لازم جهت ارتقای همکاری آن‌ها با شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان را طراحی و اجرا نماید.

ماده ۲۲- کارآفرینان پیشرو می‌توانند یکی از فعالیت‌های زیر را به عنوان مسئولیت اجتماعی، با رعایت قوانین و مقررات مربوط برعهده بگیرند:

۱- راه‌اندازی مرکز نوآوری، باشگاه کارآفرینان نوجوان، مراکز رشد کارآفرینی یا باشگاه صادرات در منطقه خود.

۲- تأسیس شتاب­دهنده و صندوق سرمایه­گذاری خطرپذیر شرکتی در حوزه تخصصی خود، جهت شتابدهی، پرورش و رشد گروه­های جوان دارای ظرفیت بالا.

  1. راه­اندازی کافه کارآفرینی در زیست­بوم (اکوسیستم) پیرامونی خود با هدف:

الف – اتصال زیست­بوم منطقه به دانش خارجی.

ب – انتقال و بسط تجربه، یادگیری و دانش (از جمله فناورانه دانش و بازار) بین بازیگران زیست­بوم.

پ – بسترسازی برای گفتگوی سیاست‌گذاران منطقه­ای و بازیگران زیست­بوم.

ت – تعریف کار جمعی میان بازیگران زیست­بومی.

۴ – اجرای فعالیت­های سبز و دوستدار محیط زیست در زنجیره فعالیت­های اصلی و محیط پیرامونی کارآفرین پیشرو با تأیید سازمان حفاظت محیط­زیست.

اسحاق جهانگیری 

معاون اول رييس ­جمهور

برای مطالعه متن کامل اینجا را کلیک کنید.

پایان پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
منبع
پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور
برای مشاهده کلیک کنید.

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا