در جلسه آسیبشناسی عملکرد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد چه گذشت؟

جلسات آسیبشناسی عملکرد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با حضور دکتر علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سمیه قدیری مدیرکل توانمندسازی و مهارت کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ابوالفضل داودی رکن آبادی رئیس مرکز دانشکدگان مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها در دو گروه در بستر فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش کارآفرینی پرس، دکتر محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی، مطالبی را درخصوص انحلال آموزشکده ها و تأسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی، اهداف، چشمانداز، مأموریتهای محول شده به دانشکده ها با رویکرد سند تحول و تعالی و انتظارات ریاست دانشگاه، تبیین نمود.
وی همچنین به چگونگی و نحوه انتخاب و انتصاب صحیح رؤسای دانشکده ها و شاخص های مربوط به آن نیز پرداخت.
در ادامه دکتر داودی رئیس دانشکدگان مهارت و کارآفرینی، گزارشی جامع از وضع موجود دانشکده های مهارت و کارآفرینی در سراسر کشور ارائه و سپس به نقاط ضعف موجود در دانشکده های مهارت و کارآفرینی از ابتدای تأسیس تا کنون اشاره نمود.
عدم شناخت صحیح و مناسب مسئولین استانی و واحدها از آمایش سرزمینی و اسناد بالا دستی مربوطه مانند آمایش استانی، طرح تکاپو، سند پشتیبان و … ، عدم تخصیص فضای مناسب آموزشی برای اجرا و برگزاری آموزش های مهارتی و کارآفرینی، عدم وجود دیدگاه مهارت و کارآفرینی لازم در مجموعه استان و واحدهای دانشگاهی زیر مجموعه ی آن، عدم تناسب ساختار تشکیلاتی دانشکده ها با مأموریت های محول شده به آن ها، عدم وجود استقلال مالی و اجرایی برای به سرانجام رسیدن امور مهارتی و کارآفرینی، عدم برنامه ریزی مناسب در حوزه فعالیت های مدارس عالی مهارت، انتصاب افراد صرفا دانشی محض در ساختار و تشکیلات دانشکده های مهارت و کارآفرینی، عدم برنامه ریزی مناسب در حوزه فعالیت های کاربنیان و و درآمدهای غیر شهریه ای، عدم آشنایی به مفاد آیین نامه نحوه اداره و تأسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی در سطح کشور، استان و شهرستان و اجرای نامناسب آن، عدم تبلیغات مناسب به منظور شناسایی دانشکده های مهارت و کارآفرینی در سطح شهرستان، استان و کشور به مخاطبین و جامعه هدف، اجرای ناموفق طرح پویش در دانشکده های مهارت و کارآفرینی برخی استان ها، عدم ایجاد و توسعه دانشکده های مهارت و کارآفرینی در جوار صنعت و ارائه خدمات متناسب با نیاز روز جامعه، عدم برنامه ریزی صحیح و مناسب برای انعقاد تفاهم نامه با صنایع مختلف در استان ها، عدم تناسب درخواست رشته با آمایش سرزمینی و نیاز استان و میزان درخواست افراد آن منطقه که باعث کاهش جذب دانشجو شده است و … مواردی بود که دکتر داوودی به آن اشاره داشت.
دکتر داودی افزود: دانشکده مهارت و کارآفرینی مطلوب را با عناوینی همچون دانشگاه مطلوب شکوفایی استعدادها، دانشگاه مطلوب اهداف عالی به جای مدرک گرایی، دانشگاه مطلوب فضیلت گرایی به جای مادی گرایی، دانشکده مطلوب می بایست خدماتی را ارائه دهد که دیگر نهادها ندارند و یا نمی توانند ارائه دهند و باید اثبات کند که یک نهاد تکراری برای جامعه نیست و خدمات آن مطلوب و خواستنی برای جامعه است، دانشکده مطلوب می بایست در بین نهادهای آموزش عالی (سایر موسسات آموزشی) از نظر جایگاه اجتماعی برجسته باشد، هر جایی که نیاز به متخصص و آموزش آن دارد دانشکده مطلوب می بایست تامین کننده باشد که این موضوع آورده اقتصادی به دنبال دارد معرفی نمود.
وی انتظارات از یک دانشکده مطلوب و الگو در دو حوزه آموزش های بلند مدت و کوتاه مدت را با عناوینی همچون ارتقای محتوای آموزشی-مهارتی با بازنگری سرفصل دروس بر اساس نیاز روز جامعه، ارائه تمامی دروس به همراه پروژه های عملیاتی، انجام بخشی از آموزش در محیط واقعی کار، انجام دوره های متنوع کارورزی و کارآموزی پویشی برای تمامی مقاطع و رشته ها، ایجاد دانشکده های تخصصی در جوار صنعت، حضور دانشجویان در فعالیت های کاربنیان و تولید محور، استفاده از اساتید مجرب و خبرگان مهارتی، استفاده از اساتید کارآفرین در حوزه های صنعت، بازار و صاحب منسب در صنوف، تربیت مربی در حوزه مهارت و کارآفرینی، استفاده از ظرفیت و پتانسیل های بیرونی دانشگاه (کارگاه معین) به منظور اجرای آموزش های مهارتی متناسب با نیاز روز جامعه و صنعت، برگزاری کارگاه ها و دوره های شغل محور تخصصی (نرم افزارهای تخصصی)، برگزاری کارگاه های آموزشی توانمند سازی، برگزاری دوره های مهارت محور عمومی (رزومه نویسی، کار گروهی، فن بیان و…) برشمرد.
سپس دکتر داودی به تشریح ساختار یک دانشکده مطلوب پرداخت و افزود: ساختار دانشکده مطلوب باید چابک و متناسب با فعالیت و مأموریت های محول شده باشد، مدارس عالی مهارت متناسب با آمایش سرزمینی با رویکرد مشارکتی در آن ایجاد شود، اجرای فعالیت های کاربنیان و اشتغال محور با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در دانشگاه صورت پذیرد، مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) را دارا باشد و مرکز آموزش های کوتاه مدت تخصصی با رویکردهای مختلف و همکاری با صنایع در آن ایجاد شود.
وی شاخص هایی همچون جذب حداکثری دانشجویان مهارتی در واحد(47 درصد)، استفاده از اساتید دارای مدارک معتبر و دارای صلاحیت های حرفه ای(60 درصد)، اخذ مجوز ها و گواهینامه های صلاحیت سنجش در حوزه های تخصصی مورد تایید سازمان های بیرونی، درصد اشتغال پذیر بودن فارغ التحصیلان، درصد کارآفرینی و اشتغال زایی فارغ التحصیلان، برگزاری رویدادهای مهارت محور صدرا، نمایشگاه های کار، بازارچه های اشتغال و کارآفرینی، برگزاری تورهای مهارتی و کارآفرینی (ایجاد کمپ های تخصصی) در سراسر کشور، دوره های گذرانده شده توسط دانشجویان در حوزه مهارت های نرم (نفر ساعت ، تعداد دوره)، دوره های گذرانده شده توسط دانشجویان در حوزه مهارت سخت (نفر ساعت، تعداد دوره)، دوره های مهارت های پیشرفته (های تک) را برای تأسیس و تشکیل یک دانشکده مطلوب ضروری و لازم دانست.
وی در پایان نیز به مواردی چون جذب منابع مالی و پشتیبانی از حوزه صنعت و بنگاه های اقتصادی و خیرین، برگزاری گردهمایی دوره ای مسئولین دانشگاه، خانواده ها، و شناخت ظرفیت های همکاری، برگزاری نشست ها و جلسات منظم با زیر نظام های فنی و حرفه ای و مهارتی در سطح استان ها و شهرستان ها، انعقاد تفاهم نامه ،موافقت نامه ها و قرارداد های همکاری با بنگاه های صنعتی و اقتصادی خرد و کلان، عضویت در مجامع صنفی و کارگروه های مهارتی و کارآفرینی شهری، منطقه ای و استانی به عنوان تعاملات یک دانشکده مطلوب یادآور شدند.
در ادامه دکتر قدیری مواردی را درخصوص نحوه تأسیس مدارس عالی مهارتی، بازبینی سیاستگذاری مربوطه و ساماندهی آنها ارائه داد.
پایان بخش این جلسات پرسش و پاسخ میان روسای استان ها و دکتر نادی و دکتر داودی بود.
انتهای پیام/