سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

مهارت آموزی؛ لازمه اشتغال‌پذیری نیروی کار جوان  

سنجری‌پور: در دنیای امروزی، بیکاری موضوعی نگران‌کننده است که تمامی ابعاد یک جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. همچنین موضوعاتی همچون رشد جمعیت، تکنولوژی‌های پیشرفته روزافزون و فرایندهای جهانی شدن همگی حوزه بازار کاری را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش کارآفرینی‌پرس زینت سنجری‌پور در یادداشتی نوشت: قرن بیست‌ویکم شیوه کار و محیط کار را به‌طرز چشمگیری تغییر داده است. پیشرفت در فناوری، اقتصاد اجتماعی و صنعت به شدت بر سازمان‌ها تأثیر گذاشته است. پیش‌بینی می‌شود این تغییرات در آینده به‌ویژه پس از همه‌گیری کویید19 تشدید شود. برای انطباق با این چشم‌انداز به سرعت در حال تحول، سازمان‌ها باید کارکنانی داشته باشند که در مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برتر باشند، از فناوری‌های نوظهور استقبال کنند، انگیزه خود را نشان‌دهند و فعالانه در کار خود شرکت کنند. اینها برای دستیابی به سطوح بالایی از شایستگی، اعتماد به نفس و توانایی انجام کارها به‌طور موثر ضروری هستند.

اتفاقات ناگهانی در دنیا همانند پاندمی بیماری کرونا در جهان منجر به موج فوق‌العاده وسیعی از بیکاری در سراسر کشورهای جهان شد. بدین ترتیب سرمایه‌گذاری بر روی سرمایه انسانی خود به امر ریسک‌پذیری تبدیل شده است. تمامی این عوامل منجر شده است تا بحث اشتغال‌پذیری نیروهای کار و کارجویان موضوع مهمی به‌نظر برسد.

مهارت‌محوری به معضل اصلی نیروهای کار تبدیل شده است و از سوی دیگر کارفرمایان در وهله اول به بحث مهارت‌محوری سرمایه‌های انسانی بها می‌دهند. بر همین اساس موضوع اشتغال‌پذیری مهارت محور به ضرورت اصلی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است.

تاکید بر مهارت‌محوری بایستی با تغییراتی در سیستم آموزشی -از مدرسه تا دانشگاه و موسسسات آموزش عالی- تقویت شود تا چالش‌های محلی و منطقه‌ای کشور به‌واسطه پیامدهای آن مرتفع شوند.

فرصت‌های شغلی بیشتری برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که مهارت‌های اشتغال‌پذیری مورد انتظار بازار کار را دارا باشند، وجود دارد. به‌طور کلی مهارت‌های اشتغال‌پذیری به‌عنوان یک رویکرد سازنده شناخته می‌شود که می‌تواند به مقابله با چالش‌های امروزی در محیط کار مدرن کمک کند. با این حال، اکثر مطالعات تحقیقاتی به‌طور مداوم نشان می‌دهند که فارغ‌التحصیلان همچنان فاقد مهارت‌های استخدامی مبتنی بر بازار هستند که برای موفقیت در محل کار قرن بیست و یکم ضروری است.

مفهوم اشتغال‌پذیری دو دهه پیش نسبتا مبهم بود و اکنون در محیط‌های کاری، سیاست‌های دولتی و ادبیات در رشته‌های مختلف (به‌عنوان مثال، روان‌شناسی، آموزش، جامعه‌شناسی، مدیریت و علوم سیاسی) در دو دهه گذشته نفوذ کرده است.

فشارهای اخیر چالش برانگیز بازار کار و محیط جهانی در حال تغییر، مفهوم اشتغال‌پذیری و پیامدهای آن را ترویج می‌کند. در بسیاری از کشورها، در سیاست‌های ملی کار و آموزش عالی برای رفاه گروه‌های بزرگی از جوانانی که وارد بازار کار شده‌اند، مهارت‌پذیری جایگاهی مهم دارد. به‌طوریکه شایستگی‌ها، کیفیت‌ها، مهارت‌های حرفه‌ای و عمومی تبدیل به یکی از چهار رکن استراتژی اشتغال اروپا و یک سیاست ملی مهم در مورد اشتغال جوانان در سازمان ملل‌متحد شده است.

فراتر از جستجوی مهارت‌های فنی خاص هنگام استخدام برای یک نقش، کارفرمایان معمولاً به‌دنبال ویژگی‌هایی مانند نحوه مدیریت زمان خود، همکاری با دیگران و تفکر انتقادی در مورد مشکلات هستند. این مهارت‌ها به‌عنوان مهارت‌های اشتغال‌پذیری شناخته می‌شوند و از ارزش بالایی برخوردار هستند زیرا می‌توانند دانش فنی و تأثیر کلی نیروی کار را تقویت کنند. بر اساس گزارش‌های پیرسون (Pearson)، مجمع جهانی اقتصاد (the World Economic Forum) و مک‌کینزی (McKinsey)، مهارت‌های ارزشمند اشتغال‌پذیری برای نیروهای کار را می‌توان در چند دسته خلاصه نمود:

1. ارتباطات

    ارتباط بخش کلیدی هر نقشی است. شما در محل کار به روش‌های مختلفی ارتباط برقرار می‌کنید، از جمله ارائه راه‌حل برای یک مشکل جاری، به روز رسانی وضعیت یک پروژه، به اشتراک‌گذاری آخرین داده‌ها در یک گزارش تصویری و ارسال ایمیل به همکاران. برقراری ارتباط اثربخش یک مهارت ارزشمند است، زیرا دامنه گسترده‌ای دارد.  

2. تفکر انتقادی

معمولاً راه‌هایی برای عملکرد بهتر کارها در محل کار وجود دارد، خواه این فرآیندها، استراتژی‌ها یا حتی کار گروهی باشد. تفکر نقادانه و خلاقانه – فردی مشاهده‌گر بودن که سؤال می‌پرسد و بینش‌هایی را به دست می‌آورد که می‌توان از آن‌ها برای شناسایی راه‌حل‌ها استفاده نمود.

3. حل مسئله

توانایی حل مشکلات به توانایی شما در تفکر انتقادی و برقراری ارتباط با راه حل‌ها بستگی دارد و حل مسئله فقط یک وظیفه مدیریتی نیست. این مهارتی است که می‌توانید در هر سطحی تقویت کنید.  

4. مدیریت زمان

چه در دفتر کار کنید و چه از راه دور، مدیریت موثر زمانتان مهم است. وقتی این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید اهداف بیشتری تعیین کنید و به آن‌ها برسید، استرس را کاهش دهید و در مسیر خود بمانید.

5. توانایی کار مستقل

در مورد مدیریت زمان صحبت می‌کنیم، اغلب باید برای تکمیل یک کار یا پروژه به تنهایی کار کنید. در آن صورت، پرورش توانایی کار بدون نظارت -یا به‌طور مستقل- می‌تواند بسیار پیشرفت کند و اعتماد بیشتری بین شما، تیم و مدیرانتان ایجاد کند. این امر به ویژه برای کار از راه دور بسیار مهم است.

6. فداکاری

فداکاری ممکن است مانند وفاداری به یک شرکت به‌نظر برسد و مطمئناً از بسیاری جهات می‌تواند چنین باشد، اما به کارفرمای شما نیز نشان می‌دهد که برای کار با کیفیت بالا ارزش قائل هستید و هر بار برای ارائه نتایج کلیدی تلاش می‌کنید. کارمند اختصاصی بودن به معنای اهمیت دادن به کار خود و استاندارد آن کار است.

7. همکاری

همکاری با دیگران در تیم مستقیم شما یا بین بخش‌ها یک مهارت بین فردی حیاتی است. از آنجایی که بسیاری از تیم‌ها باید برای تکمیل پروژه‌ها یا دستیابی به نتایج با یکدیگر همکاری کنند، مهم است که بدانیم چگونه با درگیر کردن بسیاری از مهارت‌های دیگر در این فهرست، همانند ارتباطات، مدیریت زمان و حل مسئله، با دیگران خوب کار کنیم.

8. انعطاف‌پذیری

ماهیت کار می‌تواند در طول زمان تغییر کند. در واقع، در بسیاری از استارت‌آپ‌ها، تغییر امری مسلم است. انعطاف‌پذیر ماندن در مواجهه با تغییرات، مهارتی ارزشمند برای توسعه و ادامه کار در طول حرفه شماست. انعطاف‌پذیری اغلب به معنای آرام ماندن در مواجهه با تغییرات، مثبت ماندن و تلاش برای برنامه‌ریزی از قبل در صورت امکان است.

9. رهبری

برای اینکه در کار رهبر باشید، لازم نیست مدیر باشید. مهارت‌های رهبری نشان می‌دهد که شما فعال هستید، مسئولیت را بر عهده می‌گیرید و در مورد تأثیر بزرگ‌تر نقش خود به طور انتقادی فکر می‌کنید. در سطح مدیریتی، نشان می‌دهد که می‌دانید چگونه تیمی از کارمندان را مدیریت کنید و اطمینان حاصل کنید که همه با هم کار می‌کنند تا وظایفی را که در دست دارید انجام دهید.

انتهای پیام/

اگر به دنبال مطالب مفید هستید موفقیت شناسی را به شما معرفی می‌کنیم
خبرنگار
زینب سنجری پور

پایگاه خبری کارآفرینی پرس

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی کارآفرینی در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا