مهدی اسماعیلی: وزارت علوم رشتههایی را که بازار کار ندارند، محدود میکند
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس ضمن بیان این نکته که وزارت علوم به دنبال گسترش رشتههایی است که منجر به مهارتآموزی میشوند، گفت:این وزارتخانه رشتههایی را که بازار کار ندارند و در فرآیند کارآفرینی و اشتغال آفرینی قرار نمیگیرند، محدود میکند.
به گزارش کارآفرینی پرس به نقل از فارس، چند سالی است که برخی رشتهها همچون علوم سیاسی، با وجود تدریس در دانشگاهها از آزمونهای استخدامی حذف شده و با بازار کار بسیار بدی مواجه شدهاند.
در همین زمینه مهدی اسماعیلی نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی، درخصوص حذف برخی رشتهها از آزمونهای استخدامی در سالهای اخیر و بازار کار بد آنها، ضمن بیان این نکته که «انباشت رشتههایی که فارغالتحصیلان آن بعد از فارغ التحصیلی دنبال کار باشند، یکی از خساراتی است که نظام آموزشی به کشور وارد میکند»، گفت: امروز وزارت علوم بدنبال آن است تا رشتههایی را گسترش دهد که منجر به مهارتآموزی میشوند؛ و رشتههایی را که بازار کار ندارند و در فرآیند کارآفرینی و اشتغال آفرینی قرار نمیگیرند، محدود میکند.
وی در تأیید سخنان خود، اضافه کرد: بطور کلی سوگیری و برنامهریزی مسئولین آموزشی به سمت و سویی است که رشتههایی را در دانشگاهها ایجاد کنند که بازار کار را در دست میگیرند؛ بویژه، با توجه به دانش بنیان بودن بسیاری از این فعالیتها، اگر این رشتهها دانش بنیان هم باشند، مورد حمایت همه جانبه قرار میگیرند.
نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در ادامۀ توضیحات خود افزود: یکی از تأکیدات ما این است که اساساً تحصیلات و رشتههای دانشگاهی و همچنین رشتههای آموزش و پرورش، بر مبنای مهارتآموزی باشند.
اسماعیلی گفت: یعنی یک فرد تحصیل کرده، پس از فارغالتحصیلی، چه از دانشگاه و چه از آموزش و پرورش، خودش کارآفرین باشد. به همین دلیل، همانطور که ما در برنامۀ هفتم توسعه نیز آوردیم، یک سهم بزرگی مانند ۵۰ درصد را برای آموزش و پرورش و سهم ۳۰ درصدی را نیز برای دانشگاهها قرار دادیم که رشتههای خود را بر مبنای مهارتآموزی قرار دهند.
با این وجود، تدریس رشتههایی همچون علوم سیاسی در دانشگاهها، جامعۀ علمی بزرگی را برای هر کدام از این رشتهها ایجاد کرده، که عدم جذب آنها در نهادهای دولتی و آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی، سبب بیکاری حجم بالایی از فارغالتحصیلان آنها شده است. بطوریکه این مسئله، اگر نگوییم به دغدغۀ اصلی، میتوان گفت که به یکی از اصلیترین دغدغههای دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشتهها بدل گشته است.
پایان پیام/