با استارتآپ یونیکورن آشنا شوید
آیا تابحال اصطلاح استارتآپ یونیکورن را شنیدهاید؟ میدانید چرا به بعضی از استارتآپها اصطلاح تکشاخ یا یونیکورن اطلاق میشود؟ اگر جوابتان منفی است، خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم.
به گزارش کارآفرینی پرس، ما در این مقاله اطلاعاتی از استارتآپ یونیکورن با شما به اشتراک گذاشتهایم. با ما همراه باشید.
استارتآپ یونیکورن چیست؟
همه ما اسب تکشاخ، موجود افسانهای زیبایی که رویای بسیاری از کودکان است را میشناسیم. این اصطلاح به بعضی از استارتاپهای خاص هم اطلاق میشود؛ اما چرا و چه استارتاپهایی اصطلاح تکشاخ را دریافت میکنند؟
خوب است قبل از این که توضیح دهیم استارتآپ یونیکورن چیست، بدانید که به کسب و کارهایی مانند اوبر، اسنپچت، ایر بی ان بی و پینترست استارتآپ یونیکورن گفته میشود.
میتوانید حدس بزنید که چرا به این برندها اصطلاح تکشاخ اطلاق میشود؟
کسب و کارها و برندهایی که بتوانند به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برسند، استارتآپ یونیکورن گفته میشود.
همان قدر که اسب تکشاخ کمیاب و افسانهای است، دست پیدا کردن به چنین ارزشی هم دور و افسانهای به نظر میرسد؛ به همین دلیل نیز استارتاپهایی که بتوانند چنین هدف نایابی را فتح کنند، درست مانند اسب تکشاخ دنیای کسب و کار خواهند بود.
اولین بار این اصطلاح توسط آیلین لی، بنیانگذار کابوی ونچرز ابداع شد. او در آن زمان برای نامیدن ۳۹ استارتاپی که توانسته بودند به ارزش بالای یک میلیارد برسند، از این اصطلاح بهره گرفت.
شاخصه یونیکورن شدن استارتآپها تا امروز تغییری نکرده است اما تعداد تکشاخهای دنیای کسب و کار روز به روز بیشتر میشود.
ویژگیهای استارتآپ یونیکورن
با این که برای تبدیل شدن به استارتآپ یونیکورن باید ارزش برند را به بالای یک میلیارد رساند، اما آیا همه استارتآپها یک مسیر را طی کردهاند تا به چنین مرحلهای برسند؟ قطعا نه.
هر برند و کسب و کار، قصه و مسیر خودش را دارد و راهی مخصوص به خود را طی کرده است تا به چنین مرحلهای برسد. در ادامه با بعضی از ویژگیهای مشترک استارتآپهای یونیکورن آشنا خواهید شد:
نوآوری مخرب
نوآوری مخرب نوعی اصطلاح در دنیای کسب و کار است و به انواع نوآوریهایی گفته میشود که نظم گذشته را به چالش بکشند و در شرایط قبلی اختلال ایجاد کنند. مثلا شرکت اوبر نحوه حمل و نقل شهری را به چالش کشید و نظم آن را تغییر داد.
ایر بی ان بی برنامهریزی افراد برای اقامت حین سفر را عوض کرد و اسنپچت شکل استفاده از شبکههای اجتماعی را متحول کرد.
همه استارتآپ یونیکورنهایی که امروز میشناسیم، به نوعی نوآوری مخرب ارائه کردهاند.
اولینها
اکثر استارتآپیونیکورن هایی که امروز میشناسیم، به نوعی در حوزه محصولات و خدماتی که عرضه کردهاند، پیشگام صنعت خود هستند. آنها نحوه اداره امور را تغییر میدهند و به تدریج خدمات و محصولات خود را به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل میکنند.
تکنولوژی
یکی دیگر از ویژگیهای مشترک میان استارتآپهای یونیکورن این است که مدل کسب و کارشان بر فناوری متکی است. اوبر، ایر بی ان بی و باقی برندهای بزرگ، همگی کار خود را با طراحی و توسعه اپلیکیشن و بر بستر وب شروع کردهاند.
آمار نشان میدهد که ۸۷درصد محصولات و خدمات استارتآپ یونیکورن نرمافزاری، ۷ درصد سختافزاری و ۶ درصد از اشکال دیگر هستند.
مصرفکننده محور
۶۲ درصد استارتآپهای یونیکورن B2C هستند، یعنی مستقیما با مصرفکننده ارتباط دارند. هدف این کسب و کارها تسهیل زندگی روزمره برای مصرفکنندگان و تبدیل شدن به بخشی از کارهای روزانه آنها است.
یکی دیگر از نکات کلیدی این استارتآپها این است که خدمات و محصولات خود را با قیمتی مقرون به صرفه به مشتریان عرضه میکنند که نسبت به خدمات مشابه قبلی، بسیار ارزانتر هستند.
مثلا اسپاتیفای که در رده استارتآپ یونیکورن قرار دارد، هزینه گوش دادن به موسیقی را بسیار کاهش داده است.
مالکیت خصوصی
اکثر استارتآپهای یونیکورنی که میشناسیم، مالکیت خصوصی دارند و دولتی نیستند.
امروزه چند استارتآپ یونیکورن در جهان وجود دارد؟
بر اساس آمار CB Insight، امروزه ۳۶۱ کسب و کار در جهان وجود دارند که ارزششان بیش از یک میلیارد دلار است. این یعنی امروزه ۳۶۱ استارتاپ یونیکورن در جهان فعال هستند.
چطور بعضی استارتآپها به این ارزش میرسند؟
معمولا کارشناسان دلایل متعددی برای توجیه ارزش بالای بعضی استارتآپها بیان میکنند اما به طور خلاصه دلایل زیر میتواند از مهمترین عوامل افزایش ارزش و رشد سریع استارتاپ یونیکورن باشد:
استراتژی رشد سریع
امروزه سرمایهگذاران خطرپذیر ترجیح میدهند برای توسعه استارتآپها از استراتژیهای رشد سریع بهره بگیرند. این استراتژیها بر سرمایهگذاریهای هنگفت متکی هستند و به این ترتیب با رشد سریع از ظهور رقبا در بازار جلوگیری میکنند.
به همین دلیل ارزش استارتآپ یونیکورن در هر دور تامین مالی به صورت چشمگیری افزایش پیدا میکند.
خرید
در حال حاضر بسیاری از استارتآپهای نزدیک به شرایط ایدهآل، توسط غولهای فناوری خریده میشوند. غولهای فناوری مانند فیسبوک یا گوگل، استارتآپهای زیادی را برای تنوعبخشی به کسب و کار خود و جلوگیری از ظهور رقبای بالقوه بزرگ میخرند.
چنین استراتژی در چند محور به این غولهای فناوری سود میرساند؛ آنها میتوانند با این حرکت بدون آن که چیزی را از ابتدا بسازند، به فناوریهای توسعهیافتهای دست پیدا کنند.
رقابت شدید بین غولهای فناوری باعث میشود که آنها حق بیمه قابل توجهی را به استارتآپ مدنظرشان ارائه دهند. همین کار باعث میشود که ارزش شرکت هدف افزایش پیدا کند و کمکم به استارتآپ یونیکورن تبدیل شود.
نوآوری
ارائه نوآوریهای کاربردی توسط استارتآپها امکان رشد سریعترشان را فراهم میکند.استارتآپهای یونیکورن با بهرهگیری از فناوریهای جدید، توان دستیابی سریع به مشتریانشان را پیدا میکنند و مسیر رشد را با سرعت بیشتری خواهند پیمود.
و در آخر
در این مقاله با شما از مفهوم استارتآپ یونیکورن و عوامل تبدیل شدن کسب و کار به تکشاخ صحبت کردیم. اگر به مقالات حوزه کسب و کار علاقه دارید، میتوانید محتوای مربوط به این بخش را در اکوموتیو دنبال کنید. ما هر هفته مقالات جدیدی را با کمک منابع معتبر و بهروز از دنیای کسب و کار، استارتآپها و رازهای موفقیت در این حوزه با شما به اشتراک میگذاریم. با ما همراه باشید.
پایان پیام/